2024-12-22, 10:50
Medlem
dialektikers avatar
Har bara sett första avsnittet, så vet inte vad det mynnar ut i, men även om sektledaren är en galen massvåldtäktsman så är ju de där glamour-swingersens fullt medvetna om vad de kastar sig in i, med sin elit-klubb.
De säger ju rakt ut att de aldrig uppnått så hög, sexuell njutning.
Hör att ni tar upp Alexander Bard i sammanhanget, flera gånger i tråden.
Han hade ju en såndär elit-klubb (vi är vackrast-vi är bäst) för ett gäng år sen. De här elit-swingersens hörde säkert till den?
Den här galna serie-våldtäktsmannen-sektledaren Alex Vartman hade alltså hög rang inom dessa kändiskretsar,
men nu ska dessa glamour-swingers skylla på att de var jag-svaga?
Senast redigerad av dialektiker 2024-12-22 kl. 11:02.
Citera
2024-12-22, 11:17
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Bra fråga faktiskt. I princip utlovas det väl sex på kurserna och deltagarna betalar för det. Alltså är det en typ av koppleriverksamhet?

Ingen har nämt hur mkt pengar Alex tjänar på sin sex å crazy-skola. De far å flyger världen runt, det är inte gratis.
Vad kan han ha på kontot, tro?
Citera
2024-12-22, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Har bara sett första avsnittet, så vet inte vad det mynnar ut i, men även om sektledaren är en galen massvåldtäktsman så är ju de där glamour-swingersens fullt medvetna om vad de kastar sig in i, med sin elit-klubb.
De säger ju rakt ut att de aldrig uppnått så hög, sexuell njutning.
Hör att ni tar upp Alexander Bard i sammanhanget, flera gånger i tråden.
Han hade ju en såndär elit-klubb (vi är vackrast-vi är bäst) för ett gäng år sen. De här elit-swingersens hörde säkert till den?
Den här galna serie-våldtäktsmannen-sektledaren Alex Vartman hade alltså hög rang inom dessa kändiskretsar,
men nu ska dessa glamour-swingers skylla på att de var jag-svaga?

Tänker lite samma sak. Det är inte helt svartvitt vilka som är offer och förövare i något sådant här. Många är säkert både och. Men i dokumentären framställs ju alla som offer förutom ledaren. Men han hade inte varit något ledare om de inte låtit honom vara det…

Typiskt TV att man vill framställa människor som antingen offer eller förövare, sällan både och.
Citera
2024-12-22, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Ingen har nämt hur mkt pengar Alex tjänar på sin sex å crazy-skola. De far å flyger världen runt, det är inte gratis.
Vad kan han ha på kontot, tro?

Ja det kan man undra. Men jag tror inte att det är pengar som driver honom. Men pengarna är ju helt klart ett medel för att uppnå det andra.
Citera
2024-12-22, 13:44
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Tänker lite samma sak. Det är inte helt svartvitt vilka som är offer och förövare i något sådant här. Många är säkert både och. Men i dokumentären framställs ju alla som offer förutom ledaren. Men han hade inte varit något ledare om de inte låtit honom vara det…

Typiskt TV att man vill framställa människor som antingen offer eller förövare, sällan både och.

Måste se avsnitt två, men vilka årtal handlar det om, då Big Mama och Ulf Adelsohns son var aktiva?

"A Small World" Alexander Bards interna Elit-lista var i ropet vid 2000-talets början, men han kan säkert haft abstinens efter den ebbade ur, och "att spela tuff" med sexuell utlevelse, BDSM med elitism och glamour ligger verkligen för honom.

Klart att man i efterhand kan skylla på att man varit vilse, men det kanske kan vara lite nice om man står för sina val i sammanhanget också.
Det handlar om uttråkade glamour-människor som vill ha lite krydda i sitt liv.
Jag tycker inte de som framträder i programmet framstår som de som blivit speciellt vilseledda i denna sexklubb iallafall.
Gunnar Michanek snackar ju till och med om att rörelsen är helt fantastisk om man inte är en svag person (eller hur han nu uttrycker sig? Någon som kan hitta tiden in i första programmet?).
Citera
2024-12-22, 14:08
Medlem
Pojkekorvs avatar
Kalvkass dokumäntärserie. Utdragen, så den kunde lika gärna varit ett avsnitt.

Kortfattat en otrevlig självutnämnd bög-Messias skapar en knullgrupp där man ska pillra varandra i röven med fingrar o kuk för dollars, under förespegling om frälsning.

Det hela är väldigt simpelt o banalt. Det framkommer inte så mycket intressanta detaljer heller.

Man får dock lite feelgood-känslor, man känner sig som en lite bättre människa än dessa fån i dokumentärserien.
Citera
2024-12-22, 14:17
Medlem
Citat:

Precis. Och några av de intervjuade har varit med och dragit in deltagare och tjänat mycket pengar på det. Lite "kiss and tell" över det hela.
Citera
2024-12-22, 20:29
Medlem
Det klarnade ju lite i varje fall nu när jag sett alla avsnitt. Får man skriva något om avsnitt 3 här eller har det inte sänts ännu?
Citera
2024-12-22, 21:28
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=MAtWSmgizIM

Alex är nu Alexa och har Bard är en bekant?
Citera
2024-12-22, 22:58
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimoneLuder
https://www.youtube.com/watch?v=MAtWSmgizIM

Alex är nu Alexa och har Bard är en bekant?

Kan tänka mig att både Alexas sex och elitism passar Bard som handen i handsken.
Den där intervjun gjordes för 5 år sen, och då hade Big Mama flytt rörelsen för länge sen, men Bard fortsätter att vara imponerad av våldtäkts-Alex/Alexa.
Citera
2024-12-23, 02:30
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blattro
Vartman hotade SVT journalisten i sista avsnittet därav att de kanske inte "vågade" berätta hela den sjuka historien på ett ärligt sätt. De var rädda för att bli stämda? Även om det känns osannolikt.
Han politikersonen Ulf Adelsons son verkar vara sexuellt traumatiserad för livet av sekten. Han framstår som oerhört skör och som han haft en väldigt privilegierad uppväxt där det aldrig krävts något av honom direkt. Därefter började han söka sig till tantra och blev helt enkelt grundlurad av Vartman som kunde känna doften av pengar.
Ulf Adelsons son var för mig det stora porträttet i den här dokumentären. En helt igenom känslig och frånvarande person som låter omvärlden styra varenda steg han tar. Jag tror nästan han föddes så. Efter avhoppet från TNT löser han sitt predikament med att raskt leta upp en ny guru! Det är obegripligt att familjen valde att framträda i det här sammanhanget, men jag antar att de inte förstår hur illa det ser ut. Särskilt Lena Adelson Liljerot som framstår som den enda tänkande personen i den familjen förbryllar. Ulf Adelson själv har alltid slagit mig som en glidare, men det här var en ny nivå av kraftlöshet.
Citera
2024-12-23, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av top_secret
Ulf Adelsons son var för mig det stora porträttet i den här dokumentären. En helt igenom känslig och frånvarande person som låter omvärlden styra varenda steg han tar. Jag tror nästan han föddes så. Efter avhoppet från TNT löser han sitt predikament med att raskt leta upp en ny guru! Det är obegripligt att familjen valde att framträda i det här sammanhanget, men jag antar att de inte förstår hur illa det ser ut. Särskilt Lena Adelson Liljerot som framstår som den enda tänkande personen i den familjen förbryllar. Ulf Adelson själv har alltid slagit mig som en glidare, men det här var en ny nivå av kraftlöshet.

Verkligen. Lite sorgligt på något sätt men jag tror som du skriver att det är så han är född. Kanske blev det förstärkt av att växa upp i ett sammanhang där alla runt en istället har väldigt tydliga mål och drivkrafter. Tack vare det sättet att vara verkar han i varje fall ha tagit det hyfsat bra. Han gled bara ut och in i nästa grej. Från sexsekt till celibat, inga problem. Ja Lena verkar skärpt, men att Ulf knappt ens reagerar på det där kanske egentligen pekar på att han är likadan. Han har bara hamnat i sammanhang där han fått bestämma men egentligen är det någon annan som styr…

Förresten han är ju inte så lik sina föräldrar till utseendet, pappan har ju smala bruna ögon och ett helt annat utseende. Även Lena har väl gröna eller bruna ögon? Ingen av dem har stora, runda blå ögon. Jag hade aldrig gissat att de var släkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in