2024-12-21, 23:28
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Han är onekligen spritt språngande galen OCH har innehaft en av Sveriges högsta juridiska poster ...

Det skulle likväl inte förvåna mig om det dyker upp debattartiklar på DN från Lambertz i stil med "De fem starkaste bevisen mot läkarna".

Finns det någon möjlighet att utkräva ansvar från de som ännu lever (exempelvis Jovan Rajs), som begått de grövsta tjänstefelen? Om inte, dags att instifta lag? Medborgarnas tilltro till rättsstaten eroderas när ingen ställs till svars för så grova fel.
Citera
2024-12-21, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Det är snack om nämndemän och rättsläkare, barn, skandaler, Leif GW, dokumentärer och fan så mycket skit..

Men fortfarande undrar jag: Vem är GM? Vem var styckmördaren egentligen?

Det lär vi aldrig få veta. Det är ungefär som att fråga vem som mördande Olof Palme, John F Kennedy eller Karl XII. Du kommer få hundra olika mer eller mindre sannolika svar på frågan. Tyvärr kommer man nog aldrig att gripa den (eller de) verkliga GM. Denna vilja att hitta en skyldig, det är också, som jag ser det en viktig del i att en del fall blir rättsskandaler. Kärnan i detta fall är att man inte kunde uppklara målet. Men människor skrek efter blod på olika vis, därför fick dessa två läkares liv, offras i syfte att tillfredsställa det kravet…
Senast redigerad av R4D4 2024-12-21 kl. 23:33.
Citera
2024-12-21, 23:32
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Ok, tack, då förstår jag.

Jag instämmer i att 1999-utredningen åtminstone delvis verkar ha haft som syfte att påvisa läkarnas oskuld, vilket förvisso var en välgärning. Men det är för mig obegripligt varför man inte hörde då fortfarande levande, underutredda personer såsom Vinof, Saba och CB. TÅ och BM borde självfallet också ha hörts på nytt, om de var i livet. Vet du om de levde 1999?

Mitt problem med TÅ och BM som gärningsmän är vittnesmålen, t ex från Saba, som indikerar att C var i livet så sent som 15/6. Om det är korrekt, vilket jag tror, skulle det innebära att TÅ och/eller BM i sådana fall ha begått dådet efter Smålandsresan.
Man måste ju ha klart för sig inbördes relationer med vittnen.

Att Catrine skulle befunnits sig i Småland i Maj 1984 kan säkert stämma men frågan blir då Vilka
som ger dessa uppgifter. Är det i anslutning/efter att husrannskan genomförts hos T.Å? Blev det en ny Smålandsresa? Varför "glömde" Catrine sitt Pass hos T.Å?
Vilken relation, om någon, hade Saba med Tå? Solnapolisen har alla svar, eller borde ha det iallafall.
Citera
2024-12-21, 23:34
Medlem
amidens avatar
Kan någon vara schysst och lägga in hela den här artikeln?

https://www.dn.se/kultur/da-costa-fallet-skapade-sektlika-grupperingar/
Citera
2024-12-21, 23:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Att låna någon annans plastsäck är mycket enkelt, en vaktmästare eller städare sätter på en ny plastsäck på någon soptunna och VIPS så har du någons fingeravtryck av dra nytta av.

Märklig tråd detta, att Tet och Thomas är dom skyldiga till detta mord är helt utan tvivel.

Det finns inga andra kända gärningsmän som överhuvudtaget varit i kontakt med Cathrine, polisen var inne på rätt spår redan från början.

Cathrines död var en "olyckshändelse" och Teet har erkänt detta gråtande för en annan prostituerad.

Teet försökte redan hösten 1983 strypa en ung prostituerad i ett trapphus på Östermalm men lyckades inte med sitt onda uppsåt, den unga prostituerade kvinnan sparkade honom i skrevet och flydde.

Hon pekade ut Teet hösten 1984 när polisen visade henne ett fotoalbum med "välkända horkunder" på stritan och hon var 99% säker.

Mordförsök är allvarliga saker men Teet undgick åtal för just detta grova brott.

Självklart så nekade herr obducenten när polisen förhörde honom.

Och att karln har jagat horor på Malmskillnadsgatan är allmänt känt.

Inte ens det ville han erkänna även fast ett stort antal prostituerade sett honom på stritan.

Teet var och är inte trovärdig för 5 öre.
Vår vän Lawnmoverman2011 tyckte 2011 att det stod utom allt rimligt tvivel att TA och TH är skyldiga. Undrar varför han inte kan stå för detta idag?
Citera
Medlem
luxlisbons avatar
kanske en lite konstig/ovanlig fråga men jag vet att det finns många som kan väldigt mycket om både fallet och catrine här så jag undrar, har catrine någon minnessten etc? jag googlade och hittade gravplats där det stod minneslunden. hade gärna velat lämna blommor eller något fint, tycker så synd om henne och skulle vilja hylla henne på något sätt men vill inte vara respektlös mot anhöriga
Citera
Medlem
Citat:
Det finns en inbyggd osäkerhetsfaktor här vilket du verkar ignorera i vanlig ordning, vad som sen är sannolikt kan vi diskutera i evigheter. Det går inte att utesluta att handduken är en återvändsgränd som förhindrar en sansad debatt.

Vilka är förresten vittnena som hittar på både det ena och det andra? Om du pratar om Ragge så har vi redan för länge sedan lyckats bringa klarhet i hans opålitlighet som uppgiftslämnare.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Men om du istället pratar om helt andra vittnen som de kvinnliga poliserna tex så har det väl inte dykt upp några nya omständigheter som pekar på att de såg fel?
menar du den kvinnliga polisen som påstod hon sett TH o catrin på
Tunnelbanan? Hon verkar vara ” mytoman” såg du inte avsnitt 4, ?
Citera
2024-12-22, 00:16
Medlem
swimp78s avatar
Tror ni han klarat sig så länge Jovan Rajs för att han är stor i förintelse -jude-kretsar?

Karln verkar ju mer eller mindre slogstokig. Men man har aldrig gått särskilt hårt åt honom. Det kanske skulle setts som.antisemitiskt?

Men det fanns en tid där såna där excentriker kunde klättra till toppen. Göran Lambertz t ex. Och Rajs.
Senast redigerad av swimp78 2024-12-22 kl. 01:06.
Citera
2024-12-22, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luxlisbon
kanske en lite konstig/ovanlig fråga men jag vet att det finns många som kan väldigt mycket om både fallet och catrine här så jag undrar, har catrine någon minnessten etc? jag googlade och hittade gravplats där det stod minneslunden. hade gärna velat lämna blommor eller något fint, tycker så synd om henne och skulle vilja hylla henne på något sätt men vill inte vara respektlös mot anhöriga

Ja hon fick väl två pojkar som hon lämnade bort. Det var ju verkligen sorgligt. Hoppas barnen fick ett någorlunda bra liv och levt skyddade från denna härva.
Citera
2024-12-22, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Tror ni han klarat sig så länge Jovan Rajs för att han är stor i förintelse -jude-kretsar?

Karln verkar ju mer eller mindre slogstokig. Men man har aldrig gått särskilt hårt åt honom. Det kanske skulle detta som.antisemitiskt?

Men det fanns en tid där såna där excentriker kunde klättra till toppen. Göran Lambertz t ex. Och Rajs.

Sozze- och judekontakter...
Citera
2024-12-22, 01:57
Medlem
smickras avatar
Citat:
Det finns en inbyggd osäkerhetsfaktor här vilket du verkar ignorera i vanlig ordning, vad som sen är sannolikt kan vi diskutera i evigheter. Det går inte att utesluta att handduken är en återvändsgränd som förhindrar en sansad debatt.

Vilka är förresten vittnena som hittar på både det ena och det andra? Om du pratar om Ragge så har vi redan för länge sedan lyckats bringa klarhet i hans opålitlighet som uppgiftslämnare.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Troligtvis, till och med sannolikt såg den ena kvinnliga polisen Teet med hans tjej, som var punkare/punkigt klädd och inte Cathrine. Framkommer i dokumentären.
Citera
2024-12-22, 02:05
Medlem
amidens avatar
Nu fick jag tag på DN-artikeln som publicerades idag (som är sällsynt illa utförd).

Stolpskottet Kristina Hultegård uttalar sig (bra för karriären att skriva debattartikel, det hugger slappa journalister på):

"– Jag har ofta hört upprepas att läkarnas legitimationer återkallades med hänvisning till tingsrättens domskäl – men frågan om legitimationerna utgjorde en separat och självständig rättsprocess, med ny bevisning och en fullständig bevisprövning.

Hon tycker att SVT:s serie misslyckas med att visa vilka bevis som åberopades i de olika processerna.
– Både polis och åklagare framstår som klandervärda, men deras agerande har granskats i en långdragen skadeståndsprocess. Fel kan ha begåtts, men i debatten verkar man glömma hur många jurister som nagelfarit målet genom åren."

Att många jurister har varit inblandade betyder alltså att det har varit en korrekt rättsprocess hela vägen och inte finns det hierarkier, ryggkliande, rövslickeri, ängslighet över den egna karriären eller bara ren inkompetens och dumhet som kan leda till att rättsrötan gror vidare. Allt är tipp topp och läkarna ska vara tacksamma över att de har haft "tillgång" till rättssystemet.

Varför finns det så många idioter inom den svenska juridiken? Och vilken nytillkommen bevisning i Kammarrätten visade att det var ställt utom allt rimligt tvivel att läkarna styckade kroppen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in