Citat:
Ursprungligen postat av
DirtyDiggerNick
Man kan äga TSLA utan att blunda för uppenbara risker och problem.
Siffrorna i Europa var trista och den enda förklaringsmodellen för att Teslas elbilsförsäljning gått nedåt där konkurrenterna inte gjort det är att varumärket tagit stryk.
Senaste exemplet idag kommer att påverka på sikt:
Det är problematiskt att Elon gör ett personligt politiskt ställningstagande för exempelvis AfD.
Eftersom Tyskland forfarande inte är fullt ut så högerpopulistiskt så innebär det att en stor del av en potentiell marknad avstår Tesla som alternativ pga branding i sig. Man vill inte sitta i en bil som förknippas med Musk.
Det är lite som att om Volvo fortf vore svenskt med låt oss säga en stark publik välkänd majoritetsägare som går ut och säger: "GUDRYN SCHYMAN ÄR SVERIGES ÄNDA RÄDDNING. ALLT ANNAT ÄR UNDERGÅNG" och sedan trycker in 500 miljoner för att Fi ska komma in i rikstagen nästa år.
Då tror jag en och annan köpare backar och tar sig en Audi eller VW i stället även om volvon möjligen varit en marginellt bättre affär. Gillar man inte Gudrun vill man inte associera sig med henne genom att köra en bli från gudruns största supporter.
Jag är kvar i TSLA för jag har ändå köpt på så låga värden och jag tror på FSD, AI och Optimius.
Samtidigt så kan jag irritera mig på att Musk inte kan låta bli att twittra skit och vaska det enda affärsområde som han faktiskt fått full rull på.
Som jag skrev förut:
- Lyckas Tesla med allt de just nu utvecklar så är den en USD 1000 aktie.
- Risken med geniet och idioten Musk är oerhört hög.
Dessa båda tankar kan man ha i huvudet samtidigt.
Du är en woketard eller i minsta fall medberoende till rörelsen (jag förstår att du har svårt att erkänna det, så ta ett djupt andetag och låt ordet medberoende sjunka in innan du gråter). Ni har konstant ångest kring hur ytlig marknadsföring påverkar både er själva och andra, och har svårt att fokusera på fundamenta när ni har någon oro kring den ytliga marknadsföringen.
Tesla som bolag är, tack vare just Elon Musk, raka motsatsen. Elon Musk är nämligen
helt oförmögen att fokusera på yta framför fundamenta. Det vill säga om Elon Musk anser att handling X är vad som är korrekt för fundamenta kommer han göra det helt oberoende av om 99% av mänskligheten anser att det gör honom till en dumming för att det avviker från någon rådande kulturell trend. Han har med all tydlighet visat att han inte ens
kan böja sig. Han blir hellre fattig eller till och med
dör som martyr innan han viker en tum för ytligt bullshit. Det går inte.
Vad gäller just marknadsföring är detta precis vad som gjort Tesla framgångsrikt än så länge. För vi är många som mig (vi kanske inte beredda att dö som martyrer, men vi kan åtminstone identifiera med Musks inställning), och det är ännu fler som åtminstone är less på all yta och vill ha något mer genuint. Tack vare Teslas (via Elon) nolltollerans mot att kompromissa med kultur-politiska trender blev de helt ensamma om hela den marknaden.
Tesla fick
marknadsföring genom att amerikanska presidenten
inte någonsin yttrade ordet Tesla. Det blev komiskt. De fick alltså marknadsföring genom att principiellt
inte betala staten för marknadsföring.
Så där har du dels förklaringen till något du inte fattat tidigare, och dels förklaringen till varför det hittills fungerat även ur marknadsföringsperspektiv.
Blickar vi framåt handlar det om åsikter och gissningar. Begreppet "go woke go broke" myntades för ganska länge sedan, och vad jag ser har det stämt ganska väl. Och jag tillhör lägret där jag faktiskt tror att det stämmer (dock med bias, eftersom jag som person - igen - naturligt identifierar med Elons no-bullshit). Du tillhör lägret som tror att man måste spela mer med den där nojiga ytan och att det inte räcker med fundamenta. Framtiden är framtiden, jag säger inte vem av oss som har rätt där.