2024-12-20, 16:28
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Man kan välja att lyfta fram att Teslas försäljningssiffror är ner en viss månad jämfört med året före, eller så kan man välja att uppmärksamma hur Traditionella bilmärken står på kö för konkurs.

Har du ändrat dig? Värdet hos tesla sitter väl till 100% i att dom om något år kommer massproducera optimusrobotar och miljonatals autotaxis kommer rulla på gatorna och vara sedelpressar för ägarna.

Vore trist om det dröjer 20år.
Citera
2024-12-20, 19:06
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Man kan äga TSLA utan att blunda för uppenbara risker och problem.

Siffrorna i Europa var trista och den enda förklaringsmodellen för att Teslas elbilsförsäljning gått nedåt där konkurrenterna inte gjort det är att varumärket tagit stryk.

Senaste exemplet idag kommer att påverka på sikt:

Det är problematiskt att Elon gör ett personligt politiskt ställningstagande för exempelvis AfD.
Eftersom Tyskland forfarande inte är fullt ut så högerpopulistiskt så innebär det att en stor del av en potentiell marknad avstår Tesla som alternativ pga branding i sig. Man vill inte sitta i en bil som förknippas med Musk.

Det är lite som att om Volvo fortf vore svenskt med låt oss säga en stark publik välkänd majoritetsägare som går ut och säger: "GUDRYN SCHYMAN ÄR SVERIGES ÄNDA RÄDDNING. ALLT ANNAT ÄR UNDERGÅNG" och sedan trycker in 500 miljoner för att Fi ska komma in i rikstagen nästa år.

Då tror jag en och annan köpare backar och tar sig en Audi eller VW i stället även om volvon möjligen varit en marginellt bättre affär. Gillar man inte Gudrun vill man inte associera sig med henne genom att köra en bli från gudruns största supporter.

Jag är kvar i TSLA för jag har ändå köpt på så låga värden och jag tror på FSD, AI och Optimius.

Samtidigt så kan jag irritera mig på att Musk inte kan låta bli att twittra skit och vaska det enda affärsområde som han faktiskt fått full rull på.

Som jag skrev förut:
- Lyckas Tesla med allt de just nu utvecklar så är den en USD 1000 aktie.
- Risken med geniet och idioten Musk är oerhört hög.

Dessa båda tankar kan man ha i huvudet samtidigt.

Men det är inte den enda förklaringen. Det kan lika gärna vara Osborne effekten. Att varumärket tagit stryk pga Elon är en anledning som står längst ner på min lista av möjliga orsaker, då antalet folk som bryr sig på ett sådant sätt är väldigt liten. När jag köper grejjer så vill jag ha det bästa för minst pengar, och så resonerar de flesta.
Citera
2024-12-20, 22:17
Medlem
Citat:
Man kan äga TSLA utan att blunda för uppenbara risker och problem.

Siffrorna i Europa var trista och den enda förklaringsmodellen för att Teslas elbilsförsäljning gått nedåt där konkurrenterna inte gjort det är att varumärket tagit stryk.

Senaste exemplet idag kommer att påverka på sikt:

Det är problematiskt att Elon gör ett personligt politiskt ställningstagande för exempelvis AfD.
Eftersom Tyskland forfarande inte är fullt ut så högerpopulistiskt så innebär det att en stor del av en potentiell marknad avstår Tesla som alternativ pga branding i sig. Man vill inte sitta i en bil som förknippas med Musk.

Det är lite som att om Volvo fortf vore svenskt med låt oss säga en stark publik välkänd majoritetsägare som går ut och säger: "GUDRYN SCHYMAN ÄR SVERIGES ÄNDA RÄDDNING. ALLT ANNAT ÄR UNDERGÅNG" och sedan trycker in 500 miljoner för att Fi ska komma in i rikstagen nästa år.

Då tror jag en och annan köpare backar och tar sig en Audi eller VW i stället även om volvon möjligen varit en marginellt bättre affär. Gillar man inte Gudrun vill man inte associera sig med henne genom att köra en bli från gudruns största supporter.

Jag är kvar i TSLA för jag har ändå köpt på så låga värden och jag tror på FSD, AI och Optimius.

Samtidigt så kan jag irritera mig på att Musk inte kan låta bli att twittra skit och vaska det enda affärsområde som han faktiskt fått full rull på.

Som jag skrev förut:
- Lyckas Tesla med allt de just nu utvecklar så är den en USD 1000 aktie.
- Risken med geniet och idioten Musk är oerhört hög.

Dessa båda tankar kan man ha i huvudet samtidigt.
Du är en woketard eller i minsta fall medberoende till rörelsen (jag förstår att du har svårt att erkänna det, så ta ett djupt andetag och låt ordet medberoende sjunka in innan du gråter). Ni har konstant ångest kring hur ytlig marknadsföring påverkar både er själva och andra, och har svårt att fokusera på fundamenta när ni har någon oro kring den ytliga marknadsföringen.

Tesla som bolag är, tack vare just Elon Musk, raka motsatsen. Elon Musk är nämligen helt oförmögen att fokusera på yta framför fundamenta. Det vill säga om Elon Musk anser att handling X är vad som är korrekt för fundamenta kommer han göra det helt oberoende av om 99% av mänskligheten anser att det gör honom till en dumming för att det avviker från någon rådande kulturell trend. Han har med all tydlighet visat att han inte ens kan böja sig. Han blir hellre fattig eller till och med dör som martyr innan han viker en tum för ytligt bullshit. Det går inte.

Vad gäller just marknadsföring är detta precis vad som gjort Tesla framgångsrikt än så länge. För vi är många som mig (vi kanske inte beredda att dö som martyrer, men vi kan åtminstone identifiera med Musks inställning), och det är ännu fler som åtminstone är less på all yta och vill ha något mer genuint. Tack vare Teslas (via Elon) nolltollerans mot att kompromissa med kultur-politiska trender blev de helt ensamma om hela den marknaden.

Tesla fick marknadsföring genom att amerikanska presidenten inte någonsin yttrade ordet Tesla. Det blev komiskt. De fick alltså marknadsföring genom att principiellt inte betala staten för marknadsföring.

Så där har du dels förklaringen till något du inte fattat tidigare, och dels förklaringen till varför det hittills fungerat även ur marknadsföringsperspektiv.

Blickar vi framåt handlar det om åsikter och gissningar. Begreppet "go woke go broke" myntades för ganska länge sedan, och vad jag ser har det stämt ganska väl. Och jag tillhör lägret där jag faktiskt tror att det stämmer (dock med bias, eftersom jag som person - igen - naturligt identifierar med Elons no-bullshit). Du tillhör lägret som tror att man måste spela mer med den där nojiga ytan och att det inte räcker med fundamenta. Framtiden är framtiden, jag säger inte vem av oss som har rätt där.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2024-12-20 kl. 22:20.
Citera
2024-12-20, 23:01
Medlem
raskenss avatar
Intressant varumärkesundersökning där 19000 personer tillfrågats. Anmärkningsvärt att tesla hamnar längst ner till vänster.
Vad tror ni Teslarianer, är det woke mind viruset som har infekterat undersökningen?

https://sherwood.news/culture/from-amazon-to-ozempic-the-brands-americans-think-are-the-best-and-worst/
Citera
2024-12-20, 23:06
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2

(dock med bias, eftersom jag som person - igen - naturligt identifierar med Elons no-bullshit).

Musk hävdar att inom 20 år kan han bygga en självhushållande kolloni på Mars med en miljon innevånare.

Är det också "no bullshit"
Citera
2024-12-21, 01:08
Medlem
Madagascars avatar
Idag både tjurade och björnade jag framgångsrikt TSLA :-)
Citera
2024-12-21, 01:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Musk hävdar att inom 20 år kan han bygga en självhushållande kolloni på Mars med en miljon innevånare.

Är det också "no bullshit"

Förmodar att du menar "invånare" och "koloni"..?

Du kan inte ens stava och skiter i att det lyser rött innan du publicerar, men att Musk inte kan bygga en koloni på Mars, det förstår du. Musk kan nämligen inte klara av sådana saker, Musk är enkom en ordinär människa.

Nej det är han inte, han har själv förklarat att han är en Alien, och har dessutom nyligen tryckt gilla på Cathie Woods utsaga att: "Ni förstår inte vad som kommer med Tesla".

Vi som gillar Aliens och Tesla håller våra positioner, och till er andra säger vi: NEVER BET AGAINST THE MUSK.
Citera
2024-12-21, 01:40
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Du är en woketard eller i minsta fall medberoende till rörelsen (jag förstår att du har svårt att erkänna det, så ta ett djupt andetag och låt ordet medberoende sjunka in innan du gråter). Ni har konstant ångest kring hur ytlig marknadsföring påverkar både er själva och andra, och har svårt att fokusera på fundamenta när ni har någon oro kring den ytliga marknadsföringen.

Tesla som bolag är, tack vare just Elon Musk, raka motsatsen. Elon Musk är nämligen helt oförmögen att fokusera på yta framför fundamenta. Det vill säga om Elon Musk anser att handling X är vad som är korrekt för fundamenta kommer han göra det helt oberoende av om 99% av mänskligheten anser att det gör honom till en dumming för att det avviker från någon rådande kulturell trend. Han har med all tydlighet visat att han inte ens kan böja sig. Han blir hellre fattig eller till och med dör som martyr innan han viker en tum för ytligt bullshit. Det går inte.

Vad gäller just marknadsföring är detta precis vad som gjort Tesla framgångsrikt än så länge. För vi är många som mig (vi kanske inte beredda att dö som martyrer, men vi kan åtminstone identifiera med Musks inställning), och det är ännu fler som åtminstone är less på all yta och vill ha något mer genuint. Tack vare Teslas (via Elon) nolltollerans mot att kompromissa med kultur-politiska trender blev de helt ensamma om hela den marknaden.

Tesla fick marknadsföring genom att amerikanska presidenten inte någonsin yttrade ordet Tesla. Det blev komiskt. De fick alltså marknadsföring genom att principiellt inte betala staten för marknadsföring.

Så där har du dels förklaringen till något du inte fattat tidigare, och dels förklaringen till varför det hittills fungerat även ur marknadsföringsperspektiv.

Blickar vi framåt handlar det om åsikter och gissningar. Begreppet "go woke go broke" myntades för ganska länge sedan, och vad jag ser har det stämt ganska väl. Och jag tillhör lägret där jag faktiskt tror att det stämmer (dock med bias, eftersom jag som person - igen - naturligt identifierar med Elons no-bullshit). Du tillhör lägret som tror att man måste spela mer med den där nojiga ytan och att det inte räcker med fundamenta. Framtiden är framtiden, jag säger inte vem av oss som har rätt där.

Åhh ditt lilla pissluder. Principiellt så tycker jag inte Elon har helt fel i många fall men jag förstår ändå det rent fundamentala att även woketard liberaler har ett konsumtionsutrymme och köper bilar och tyvärr är de ca 50% av marknaden fortfarande och i många europeiska länder ännu mer. Som ägare av TSLA hade jag önskat för min plånboks skull att den ledande personen inte kör på så hårt med att allienera sig med halva kundunderlaget.

Jag tror inte man måste spela med wokeismen för att sälja. Jag är konsekvent i min åsikt: signalerar man för mycket av åsikter så blir en motsatt grupp frånvända.

Det gäller Jaguar och Miller med. Jag förstår inte varför det ska vara så viktigt att signalera enskilda åsikter.

Jag tror man behöver vara politiskt mer nedtonad och neutral om man har sin lojalitet mot de andra ägarna av en organisation.

Jaguar - fukkar upp
Miller - fukkar upp
Tesla - fukkar upp

Förstår du nu? same same för mig men det är du som verkar tycka att politiska statemens är bra så länge det är åsikter du uppskattar. Du förstår inte att jag kan tycka politiska statements är dåliga även fast jag kan tycka att sakfrågan i sig är rätt. Jag tycker Musk har rätt om gender, DOGE, wokeism rent allmänt samt immigrationsfrågan. Jag håller inte helt med honom kring vissa delar av hans utrikespolitiska slutsatser. Ukraina exempelvis.

Hade inte försäljningen droppat med 14% i Europa på en marknad som i övrigt inte droppat hade vi varit över 500 nu. Det bryr jag mig om.

Jag äger iofs TSLA tack vare Elon och alla de bra sidor han har som entreprenör. Önskar bara att han kunde vara lite med stealth då det kommer till politiken.

Jag har ett bilmärke till som jag köpt på mig. Precis som med Tesla så är det för att de har en enda stark ledare som sätter riktningen framåt. Det går därmed fort fram för dem med. Den ledaren är däremot ytterst restriktiv då det kommer till att uttrycka personliga åsikter om annat än företagets produkter. Upp över 100% på ett år men känns som sjukt mycket mindre risk.

Nu gick jag in i Tesla tidigt så jag tar en chansning och håller på dem. Levererar de FSD och Optimus så säljer jag på 1000. Blir Musk helt kokobello så är det ok. Trist loss i så fall men det är ju det som är risk vs reward.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2024-12-21 kl. 02:00.
Citera
2024-12-21, 02:34
Medlem
Tomatpures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Men det är inte den enda förklaringen. Det kan lika gärna vara Osborne effekten. Att varumärket tagit stryk pga Elon är en anledning som står längst ner på min lista av möjliga orsaker, då antalet folk som bryr sig på ett sådant sätt är väldigt liten. När jag köper grejjer så vill jag ha det bästa för minst pengar, och så resonerar de flesta.
Kostar en Tesla lika mycket som konkurenternas elbilar så är Tesla självklara valet, det ligger något i det med ett bilköp, till skillnad mot tex. Öl (Bud Light, Anheuser Busch)
Citera
2024-12-21, 11:29
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Förmodar att du menar "invånare" och "koloni"..?

Du kan inte ens stava och skiter i att det lyser rött innan du publicerar, men att Musk inte kan bygga en koloni på Mars, det förstår du. Musk kan nämligen inte klara av sådana saker, Musk är enkom en ordinär människa.

Nej det är han inte, han har själv förklarat att han är en Alien, och har dessutom nyligen tryckt gilla på Cathie Woods utsaga att: "Ni förstår inte vad som kommer med Tesla".

Vi som gillar Aliens och Tesla håller våra positioner, och till er andra säger vi: NEVER BET AGAINST THE MUSK.

Du är bra på att ducka frågan (nej, jag har ingen rättstavning på mobilen, se där så lätt man förleder människor).

Nej. Han är varken alien eller kommer uppföra någon koloni de närmaste 500åren. Jesus kommer inte heller att återkomma, ja det finns dom som tror det.
Citera
2024-12-21, 11:41
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatpure
Kostar en Tesla lika mycket som konkurenternas elbilar så är Tesla självklara valet, det ligger något i det med ett bilköp, till skillnad mot tex. Öl (Bud Light, Anheuser Busch)

För en del är det exakt så och de har kommit fram till att de är så. Det är deras uppfattning och den är korrekt i deras ögon.

Men andra människor gör andra beräkningar och kommer fram till andra slutsatser. Exempelvis att en konkurrents bil enligt dem är bättre och billigare. Då blir valet också självklart men till nackdel för Teslas personbilsförsäljning.

Värdet i Tesla ligger i de produkterna som finns i pipelinen. Lyckas de med Optimus och blir en av de stora aktörerna där så är värdet på aktien tredubbelt mot idag oavsett Musks bristande impulskontroll.

Som jag sagt tidigare: Musks bristande impulskontroll är också anledningen till att företaget är agilt, och leder utveckling i stället för att gå i någons fotspår. Musk har en "Schrödinges personlighet" helt enkelt. Både skitbra och asdålig på en och samma gång.
Citera
2024-12-21, 22:50
Medlem
Citat:
Åhh ditt lilla pissluder.
Hoppas du förstår att varken jag eller någon annan kommer läsa ett inlägg där du sitter och spyr ur dig undanflykter (från din egen hjärna, mind you).

Jag läste dock raden om att du håller i dina åsikter/gissningar. Bra. Så bakom ditt långa gråtinlägg har du ändå förstått poängen.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2024-12-21 kl. 22:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in