2024-12-21, 12:09
Medlem
ImStillCutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Vi håller tummarna att Transportstyrelsen inleder ett körkortsingripande. Han har uppenbarligen problem med alkoholen och saknar helt självinsikt. Farlig kombination.

Fast det är han ju inte..Lob:ad kan du i princip bli för att du somnat på en busshållplats
efter att ha väntat länge på nästa buss.
Lagen Om Berusade personer är en vårdlag så polisen är tvingade att se till vad som för
stunden är bäst.
Men som annan skribent redan angivit, du måste inte tala om vem du är. Det är inte syftet med lagen.
Citera
2024-12-21, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImStillCute
Fast det är han ju inte..Lob:ad kan du i princip bli för att du somnat på en busshållplats
efter att ha väntat länge på nästa buss.
Lagen Om Berusade personer är en vårdlag så polisen är tvingade att se till vad som för
stunden är bäst.
Men som annan skribent redan angivit, du måste inte tala om vem du är. Det är inte syftet med lagen.

Vad är han inte?
Citera
2024-12-21, 17:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Ett tips är att du aldrig tar med dig legitimation när du skall ut och festa. Sedan avböjer du bara att svara på vem du är om du blir lobbad. På det viset kan du sitta lobbad i princip varje dag utan att några myndigheter får reda på det.

Ja om man är så korkad att man inte istället väljer det enklare och betydligt fördelaktigare alternativet, dvs att fundera över sitt drickande...
Citera
2024-12-21, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarkaszorulo
Ja om man är så korkad att man inte istället väljer det enklare och betydligt fördelaktigare alternativet, dvs att fundera över sitt drickande...

Föd inte trollen. Han verkar inte må så bra stackaren som tror han har blivit en alkohol läkare och söker bråk på Flashback.
Citera
2024-12-21, 19:48
Medlem
Citat:
Vad är han inte?

Hur kan man sakna självinsikt och har ”alkoholproblem” när man skriver och inser att man inte ska dricka alkohol något mer? Svara gärna på de!

Blev du så kränkt över att jag kalla dig för moraltant att du flera dagar efteråt kommer tillbaka till tråden? 😂

Inte en chans i hela världen att mitt körkort ryker jag har redan kollat upp det grabben och ledsen att göra dig besviken!

PS Sök hjälp du verkar inte må nåt vidare grabben!
Senast redigerad av Cassius58 2024-12-21 kl. 19:56.
Citera
2024-12-22, 01:05
Medlem
ImStillCutes avatar
Citat:
Vad är han inte?

Har han inte...ska det vara
Citera
2024-12-22, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius58
Hur kan man sakna självinsikt och har ”alkoholproblem” när man skriver och inser att man inte ska dricka alkohol något mer? Svara gärna på de!

Blev du så kränkt över att jag kalla dig för moraltant att du flera dagar efteråt kommer tillbaka till tråden? 😂

Inte en chans i hela världen att mitt körkort ryker jag har redan kollat upp det grabben och ledsen att göra dig besviken!

Det glädjer mig att du gjort en kovändning i frågan eftersom det inte lät så tidigare. Men troligast är att du inom en snar framtid skapar en exakt likadan tråd igen. Du verkar helt sakna motivation och karaktär att vilja förändra dig, utan istället slår du dig på bröstet och klankar ner på oss som försöker hjälpa dig.
Citera
2024-12-22, 12:17
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Problemet här är säkerheten i prognosen (dvs, prognosen "du får behålla ditt körkort"):

Det ena är praxisen "tre Lobar" - den tar inte hänsyn till annat som kan ha hänt. Kombineras LOB-arna med en eller två normala fortkörningar i samma tidsram eller en missad stopplikt eller rödljuskörning kan det ändå bli frågan om en utredning. Sedan är naturligtvis två täta LOB sämre än två utspridda, men det förstår ju alla.

Det är ganska vanligt att frågeställare också "glömmer" (vill inte, förstår inte, etc etc) att berätta ytterligare relevant information i sådana här bedömningsfrågor och då blir svaren betydligt mindre precisa. Givetvis kan man förtränga andra trista händelser som egentligen är skitbrott, men de KAN påverka en "sammantagen bedömning".
Citera
2024-12-22, 13:27
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Ett tips är att du aldrig tar med dig legitimation när du skall ut och festa. Sedan avböjer du bara att svara på vem du är om du blir lobbad. På det viset kan du sitta lobbad i princip varje dag utan att några myndigheter får reda på det.

Detta.
LOB är en vårdlag, har du inget leg & uppger att du heter Kalle från Ankeborg så kommer Polisen inte försöka ta reda på vem du är.
Citera
2024-12-22, 16:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Problemet här är säkerheten i prognosen (dvs, prognosen "du får behålla ditt körkort"):

Det ena är praxisen "tre Lobar" - den tar inte hänsyn till annat som kan ha hänt. Kombineras LOB-arna med en eller två normala fortkörningar i samma tidsram eller en missad stopplikt eller rödljuskörning kan det ändå bli frågan om en utredning. Sedan är naturligtvis två täta LOB sämre än två utspridda, men det förstår ju alla.

Det är ganska vanligt att frågeställare också "glömmer" (vill inte, förstår inte, etc etc) att berätta ytterligare relevant information i sådana här bedömningsfrågor och då blir svaren betydligt mindre precisa. Givetvis kan man förtränga andra trista händelser som egentligen är skitbrott, men de KAN påverka en "sammantagen bedömning".

En rödljuskörning eller missad stopplikt är i sig tillräckligt för att körkortet ska ryka.

Om du läser körkortslagen 5 kap 3§, p4.

Citat:
körkortshavaren i annat fall vid förande av ett motordrivet fordon eller en spårvagn har överskridit högsta tillåtna hastighet, kört mot rött ljus, underlåtit att iaktta stopplikt, kört om vid övergångsställe eller brutit mot någon annan regel som är väsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt, allt om överträdelsen inte kan anses som ringa,
Senast redigerad av Tarkaszorulo 2024-12-22 kl. 16:47.
Citera
2024-12-22, 17:11
Avslutad
Citat:
Tjena där!

Blev lobbad i Helgen efter en kväll med julbord och lite öl.

Sist jag blev Lobad va i Augusti 2023. Hur är risken att bli av med körkortet pga dessa 2 LOBar? Bör jag oroa mig ?

Du behöver inte oroa dig. Finns rättsfall på 3 lob:ar inom kort och som inte har lett till indraget körkort. Du bör däremot förändra ditt drickande, sök hjälp om du behöver det.
Citera
2024-12-22, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forsvarsadvokat
Du behöver inte oroa dig. Finns rättsfall på 3 lob:ar inom kort och som inte har lett till indraget körkort. Du bör däremot förändra ditt drickande, sök hjälp om du behöver det.

Sen finns det exempel på folk som blivit av med körkortet efter en LOB också.
Poängen är att det finns inte någon faktiskt gräns om antal LOB. När det gäller opålitlighet i nykterhetshänseende är det nykterhetsutredningen man går efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in