2024-12-18, 08:06
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hahaxoxo666
Varför dricker du alkohol och kör bil?

Det har han ju inte gjort.
Citera
2024-12-18, 09:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius58
Har redan skrivit och sagt mitt , va du fortsätter skriva och hävda som inte ens är relevant har mindre betydelse. Sök vård, du mår ju inte bra!

Inte för att vara "den som är den". Men på nätet kan ju vem som helst kalla sig vad som helst, hursomhelst.

Självklart kan din ”källa” ha rätt iaf. Det är tom troligt som jag ser det i detta fall. Det är bara det att jag inte kan hitta dom juridiska källor som nämner just det där med antalet( 3 fall inom ett år eller vad det nu var).

Lagtext är ju sällan /aldrig så pass preciserad men i ” proppen” så nämns ju heller inget om antalet. Vad som står på s 77 är ju att utredning om personens levnadsvanor ska ske innan det börjat handla om något uppenbart missbruk, mao ” oplåtlitlig i nykterhetshänseende” ställer långt ifrån något krav på att man måste vara kronalkis.

Inte heller i någon andra av dom källor( rätta mig gärna om jag något missat) juristen angett står det ju att dom utgår från något speciellt antal.
Citera
2024-12-18, 09:19
Medlem
Någon som vet av erfarenhet eller annan säker källa på hur lång tid det kan ta efter en LOB tills dess att man blir informerad om att man är under utredning för eventuell indraget körkort ?
Citera
2024-12-18, 09:56
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Jag väntar fortfarande på aktuell rättskälla som pekar i den riktningen som du anger, för hittills har du inte lyckats producera en enda.

In och läs propositionen själv: https://lagen.nu/prop/1975/76:155#sid77-text

Sid 77 är aktuell i ditt fall, finns absolut inget som talar för att den magiska gränsen går vid 3 LOB:ar.

Vad jag vet brukar de även väga in vid vilken tidpunkt du blir LOB:ad.
En måndag eftermiddag är betydligt värre än en långfredagskväll etc.
Citera
2024-12-18, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Vad jag vet brukar de även väga in vid vilken tidpunkt du blir LOB:ad.
En måndag eftermiddag är betydligt värre än en långfredagskväll etc.

Ja precis, alla omständigheter spelar in.
Det är klart att blir en 45åring LOB:ad måndag klockan 15 så skriker det ju alkoholproblem på ett helt annat sätt än att bli LOB:ad som 22åring på lördagsnatten.

En LOB är nog för att starta en utredning, utredningen kan visa på att man utgör risk eller inte.
Citera
2024-12-18, 10:18
Medlem
Hahaxoxo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Det har han ju inte gjort.
LÄSTE FEL HAHA
Citera
2024-12-18, 10:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ja precis, alla omständigheter spelar in.
Det är klart att blir en 45åring LOB:ad måndag klockan 15 så skriker det ju alkoholproblem på ett helt annat sätt än att bli LOB:ad som 22åring på lördagsnatten.

En LOB är nog för att starta en utredning, utredningen kan visa på att man utgör risk eller inte.

Precis. Det måste tolkas som en bedömning från fall till fall.

Det är sällan man i sådana här sammanhang kan komma med standardiserade svar på folks frågor.

Det där med antalet LOB förefaller vara någon slags sedvanerätt snarare. Jag kan då inte i nuläget hitta någon skriftlig juridisk källa på det.

Det som dock får sägas vara solklart är att det inte ska krävas att ett bruk övergått till ett missbruk, om man läser proppen.

Citat:
körkortsinnehavet bör ifrågasättas på ett tidigare stadium än då missbruk har hunnit uppstå. Visar omständigheterna vid den hel- hetsbedömning som bör göras att vederbörande är opålitlig i nykterhets- hänseende bör han inte betros med körkort.
Citera
2024-12-18, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarkaszorulo
Precis. Det måste tolkas som en bedömning från fall till fall.

Det är sällan man i sådana här sammanhang kan komma med standardiserade svar på folks frågor.

Det där med antalet LOB förefaller vara någon slags sedvanerätt snarare. Jag kan då inte i nuläget hitta någon skriftlig juridisk källa på det.

Det som dock får sägas vara solklart är att det inte ska krävas att ett bruk övergått till ett missbruk, om man läser proppen.

Alldeles riktigt.
Det där med 3st LOB:ar är en sorts tumregel för en gräns där transportstyrelsen startar en mer ingående utredning. Dvs har du blivit LOB:ad 3 gånger inom ett par år så kommer du definitivt bli utredd.
Det kan ske tidigare också men det beror då på omständigheter kring LOB:en.
Citera
2024-12-20, 16:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Alldeles riktigt.
Det där med 3st LOB:ar är en sorts tumregel för en gräns där transportstyrelsen startar en mer ingående utredning. Dvs har du blivit LOB:ad 3 gånger inom ett par år så kommer du definitivt bli utredd.
Det kan ske tidigare också men det beror då på omständigheter kring LOB:en.

Med andra ord kan vi säga att TS körkort är i riskzonen. Inte säkert det ryker. Än. Men om han inte skärper så definitivt.
Citera
2024-12-20, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarkaszorulo
Med andra ord kan vi säga att TS körkort är i riskzonen. Inte säkert det ryker. Än. Men om han inte skärper så definitivt.

Vi håller tummarna att Transportstyrelsen inleder ett körkortsingripande. Han har uppenbarligen problem med alkoholen och saknar helt självinsikt. Farlig kombination.
Citera
2024-12-20, 17:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Vi håller tummarna att Transportstyrelsen inleder ett körkortsingripande. Han har uppenbarligen problem med alkoholen och saknar helt självinsikt. Farlig kombination.

Kanske. Skärper han inte till sig efter detta så definitivt.
Citera
2024-12-21, 06:53
Medlem
Silltunnas avatar
Ett tips är att du aldrig tar med dig legitimation när du skall ut och festa. Sedan avböjer du bara att svara på vem du är om du blir lobbad. På det viset kan du sitta lobbad i princip varje dag utan att några myndigheter får reda på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in