2024-12-17, 14:34
Medlem
Tjena där!

Blev lobbad i Helgen efter en kväll med julbord och lite öl.

Sist jag blev Lobad va i Augusti 2023. Hur är risken att bli av med körkortet pga dessa 2 LOBar? Bör jag oroa mig ?
Citera
2024-12-17, 14:36
Medlem
Tre gånger under två år brukar vara regeln - gällande alkohol.

Narkotika - varierar från 1-3 gånger.
Citera
2024-12-17, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Tre gånger under två år brukar vara regeln - gällande alkohol.

Narkotika - varierar från 1-3 gånger.

Så med andra ord bör jag klara mig ifrån en utredning av Transportstyrelsen?

Ja jag lär ju inte dricka på ett bra tag framöver då.
Citera
2024-12-17, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius58
Så med andra ord bör jag klara mig ifrån en utredning av Transportstyrelsen?

Ja jag lär ju inte dricka på ett bra tag framöver då.

Dricka kan du ju göra. Man blir inte Lobbad i hemmet.

"Lagstödet för polisen att ingripa mot en berusad finns i lagen om berusad person (LOB). För att ett omhändertagande ska kunna ske måste den berusade vara så berusad att han inte kan ta hand om sig själv. Ytterligare ett skäl kan vara att han är våldsam och att han därigenom kan skada andra."

Du har nog snurrat till det rejält på stan, med andra ord....

OBS - Har du något annat i bagaget, typ misshandel eller ofredande eller olovlig körning/fortkörning, så läggs detta till dina två LOB, och då kan ditt körkort ryka ändå, fast du inte har tre LOB
Senast redigerad av PatricHbg 2024-12-17 kl. 14:49.
Citera
2024-12-17, 14:46
Medlem
Kan vara en klok ide att ta de lugnt med drickandet om du blivit lobbad två gånger på kort tid!
Citera
2024-12-17, 14:49
Medlem
Citat:
Dricka kan du ju göra. Man blir inte Lobbad i hemmet.

"Lagstödet för polisen att ingripa mot en berusad finns i lagen om berusad person (LOB). För att ett omhändertagande ska kunna ske måste den berusade vara så berusad att han inte kan ta hand om sig själv. Ytterligare ett skäl kan vara att han är våldsam och att han därigenom kan skada andra."

Du har nog snurrat till det rejält på stan, med andra ord....

Nja jag dricker väldigt sällan och när de väl händer är de oftast i sociala sammanhang. Så att dricka hemma är uteslutet.
Citera
2024-12-17, 14:58
Medlem
Citat:
Nja jag dricker väldigt sällan och när de väl händer är de oftast i sociala sammanhang. Så att dricka hemma är uteslutet.

Och då dricker du tydligen så hejdlöst, att du blir omhändertagen. Det blir man inte utan anledning. "lite öl" blir man satt i fyllecell för.
Citera
2024-12-17, 15:46
Medlem
Citat:
Och då dricker du tydligen så hejdlöst, att du blir omhändertagen. Det blir man inte utan anledning. "lite öl" blir man satt i fyllecell för.

Ja det kan bli nån öl för mycket det håller jag med om.

Nej inga domar och fortkörning va 2 år sen sist.
Citera
2024-12-17, 16:17
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ja det kan bli nån öl för mycket det håller jag med om.

Nej inga domar och fortkörning va 2 år sen sist.

Låter ändå som du har problem med spriten kan man väl säga. Jag har haft körkort i över 30 år och aldrig åkt dit för fylla bakom ratten.
Du vet att de har extra koll på dig också om du redan åkt dit en eller fler gånger, polisbilarna idag läser av din skylt och poliserna får en pling direkt och stoppar dig. De räcker att de möter din bil eller kommer bakom så läser den av regskylten.
Citera
2024-12-17, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Låter ändå som du har problem med spriten kan man väl säga. Jag har haft körkort i över 30 år och aldrig åkt dit för fylla bakom ratten.
Du vet att de har extra koll på dig också om du redan åkt dit en eller fler gånger, polisbilarna idag läser av din skylt och poliserna får en pling direkt och stoppar dig. De räcker att de möter din bil eller kommer bakom så läser den av regskylten.

Ja det är klart jag vet de! Men LOB är ju inget olagligt? När du skriver ”håller koll på dig” är det ju nästan som man rånat en bank låter de som. Sen att jag har problem med alkoholen nej, det skulle jag inte påstå då jag dricker ytterst sällan och har inga som helst bekymmer att låta bli.
Citera
2024-12-17, 16:45
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ja det är klart jag vet de! Men LOB är ju inget olagligt? När du skriver ”håller koll på dig” är det ju nästan som man rånat en bank låter de som. Sen att jag har problem med alkoholen nej, det skulle jag inte påstå då jag dricker ytterst sällan och har inga som helst bekymmer att låta bli.

Låter bra, ta det lugnt i trafiken och kör inte med sprit eller droger i blodet.
Citera
2024-12-17, 17:32
Moderator
Gordon Blixts avatar
Man behöver inte köra onykter för att förlora körkortet på grund av sitt alkoholdrickande. Det räcker med att man är "opålitlig i nykterhetshänseende". Det faktum att du återkommande LOBas är givetvis inte helt lyckat. Antingen är du omdömeslös i en övrigt begränsad alkoholkonsumtion eller så har du ett mer problematiskt förhållande till alkohol än så. Det kan bli aktuellt för Transportstyrelsen att förelägga dig att ge in läkarintyg för att få ett bättre underlag för bedömningen av ditt körkortsinnehav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in