2024-12-21, 11:34
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Precis. Det finns få villaköpare i Sthlm som köper med 85% belåningsgrad. Kanske 1-5% max.

De som köper en villa i Sthlm a 10 msek har i regel bostadskarriär och två jobb a minst 60k i månaden (iofta en inkomst runt 50 och en runt 70-80 plus bonusar) Säg att de lägger in 3 msek (vilket är rätt låg insats)

Runt 85k netto ut per månad så ligger de på kanske 25-27 i månaden för bostaden netto ink amortering. Dvs 60k kvar när boendet är betalt. Knappast blodigt.

Har du något underlag på att endast 1-5% av de som köper villa i Sthlm belånar sig Max (85%)?

Jag tror att siffran är betydligt högre i belåningsgrad men killgissar bara.
Citera
2024-12-21, 11:40
Medlem
Förut gick marknaden i Sthlm ungefär åt samma håll oavsett område, så är inte längre fallet. De mest eftertraktade områdena vänder tydligt upp sedan vinter 22/23 medan det fortsätter ned för de sämre. Några tydliga exempel Nov 22-Nov 24 från Hemnet:

Östermalm: + 10,9 %
Södermalm: + 10,4 %
Vasastan: + 9,8 %

Tensta: -8,2 %
Södertälje: -9,8%
Kista: -14,7 %

Snabbt och förenklat har en lägenhet inom tullarna på 80 m2 ökat med omkring 800K medan samma lägenhet i orten tappat 200K på två år.
Citera
2024-12-21, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
[…]
Jag tror att säljarna behöver gå ned 10 % i genomsnitt för att marknaden ska få fart igen.
Det som verkar vara ett bekymmer när jag pratat med mäklare är att många håller fast vid sina utgångspriser för att de behöver den pengen för att inte förlora för mycket av sin insats - och därmed kunna köpa något nytt.
Det är när det väl släpper som jag tror på en nedgång och en större omsättning på marknaden.

Ja, som jag tidigare skrivit, råder i ”Svennesegmentet” just nu en slags stiltje, där den mindre desperata sidan (i dagslägets, köparna) kommer att få överhanden över tid. Iaf över de unga par som köpte tomträttstvåa i slutet av förra decenniet i hopp om att värdestegringen skulle skjutsa upp dom några pinnhål i bostadskarriären.
Många av dessa (då elsparkishipsters - nu tvåbarnsföräldrar) lär börja komma till insikt att familjeliv i tvåa knappast är värdigt, tjejens ständiga tjat om att ”det kanske vore bäst att flytta hem till Arboga” börjar bli lite väl enerverande och att tulla så mycket på livskvalitet som familjeliv i liten lgh innebär, för att spara en hundratusing eller två, inte är värt det.

Men det är klart, har det inte sparats vid sidan om, gjorts karriärer etc utan enbart räknats med att ”så fort vi är inne på bostadsmarknaden så löser sig allt per automatik”, då blir det klart tufft att dra upp bopålarna, särskilt om man FOMO-köpte i tomträttsförening med stundande stambyte och stora lån 2018.

(Fiktivt scenario men har viss anekdotisk evidens av ovanstående i bekantskapskretsen.)

Sedan tror jag att konjunkturen spelar in mer än räntor idag. En nyexad 2016 stod i valet och kvalet mellan den stora etablerade koncernen och den unga, hippa startupen. Idag är det betydligt tuffare.
Senast redigerad av olofzzon 2024-12-21 kl. 12:17.
Citera
2024-12-21, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Har du något underlag på att endast 1-5% av de som köper villa i Sthlm belånar sig Max (85%)?

Jag tror att siffran är betydligt högre i belåningsgrad men killgissar bara.

Nej det är en ren gissning baserat på 100-tals hus jag sett.

Finns ingen officiell statistik utöver att 30% är den genomsnittliga belåningsgraden i landet.

När jag tittar på hus som unga par sålt efter bara 1-2 år så ligger belåningsgraden i regel runt 50-70%. Men det är hus +10 msek.

Tittar man däremot på radhus 4-6 msek så ligger i regel belåningsgraden klart högre.

Standard bostadsresa i Stockholm för dagens 35-40 åringar som köper 10msek villa är;

1. Föräldrarna köper en lgh i innerstan / går in med insats/ går i borgen / finansieras med arv. Detta vid 25 (mellan åren 2010-15)

2. Vid 30 träffar man någon likasinnad och köper större i innerstan tillsammans och har vinster på respektive lägenhet.

3. Vid 35-40 har man barn och flyttar direkt till villa. (När jag tittade på villor i denna prisklass berättade mäklarna att 8 av 10 spekulanter kom direkt från innerstan)

I regel har dessa par runt 3-5 msek i rena insatser till sina kåkar.

De som inte har föräldrar med resurser hamnar i brfer i förorten. De ligger flat från 2017 och man har ingen direkt bostadskarriär att tala om (möjligen de som köpte ett par år tidigare dock) Det är dessa personer som sen hamnar i radhus i bättre områden snarare än fristående villor.
Citera
2024-12-21, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Förut gick marknaden i Sthlm ungefär åt samma håll oavsett område, så är inte längre fallet. De mest eftertraktade områdena vänder tydligt upp sedan vinter 22/23 medan det fortsätter ned för de sämre. Några tydliga exempel Nov 22-Nov 24 från Hemnet:

Snabbt och förenklat har en lägenhet inom tullarna på 80 m2 ökat med omkring 800K medan samma lägenhet i orten tappat 200K på två år.

Helt enig. Mellansegmentet, bättre förorts lgh, ligger typ stilla. Dvikings trams om att Östermalm går bra och Söder katastrof är som vanligt bara trams.

Men det är även en större diff inom samma segment. Det var drag på visningarna förr även på 80-tals kåk på tomträtt och höga lån i innerstan. Nu är dessa objekt stendöda medan det är kaos på sekelskiften utan lån.

Skulle man kunna se statistik i innerstan på byggår skulle jag tippa;

1880-1930 +30%
1930-1950 +10%
1950-2024 -10%

Detta beror delvis på att folk älskar husen i sig men också på att de äldre husen i regel har mycket lägre lån och friköpt tomt.

Jag har skrivit det i flera år i denna tråd. Som investeringsobjekt är sekelskifte utan lån i föreningen helt i en klass för sig. Hade Warren Buffet investerat i svenska bostäder hade han bara köpt dessa
Senast redigerad av flanders 2024-12-21 kl. 12:33.
Citera
2024-12-21, 12:35
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO

Prisraset i förorterna kommer påverka i innerstan.

Tvärtemot vad vissa galaxhjärnor här tror befolkas innerstan mestadels av vanliga svenssons och inte rika kineser eller svenska tech-miljardärer.

Det som drivit priserna i innerstaden är girighet där köparna tänkt att de ska bli rika på att köpa i premiumsegment där priserna alltid går upp.

Om bostäderna går från att bli en pengakalv till en ständig minuspost kommer många börja tänka om.

Den kostsamma trean i Vasastan kommer bytas ut mot en billig femma i Hässelby.

Man kommer att säga att man ville bo närmare naturen, ha hemmakontor då man ändå aldrig var på kontoret, att grönsakerna i centrum är frächare och att mångkulturen blivit spännande igen. På förskolan får barnen lära sig både svenska och arabiska vilket är fantastiskt för deras kognitiva utveckling.
Citera
2024-12-21, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Prisraset i förorterna kommer påverka i innerstan.

Tvärtemot vad vissa galaxhjärnor här tror befolkas innerstan mestadels av vanliga svenssons och inte rika kineser eller svenska tech-miljardärer.

Det som drivit priserna i innerstaden är girighet där köparna tänkt att de ska bli rika på att köpa i premiumsegment där priserna alltid går upp.

Om bostäderna går från att bli en pengakalv till en ständig minuspost kommer många börja tänka om.

Den kostsamma trean i Vasastan kommer bytas ut mot en billig femma i Hässelby.

Man kommer att säga att man ville bo närmare naturen, ha hemmakontor då man ändå aldrig var på kontoret, att grönsakerna i centrum är frächare och att mångkulturen blivit spännande igen. På förskolan får barnen lära sig både svenska och arabiska vilket är fantastiskt för deras kognitiva utveckling.

Fast det är precis tvärtom. Prisutvecklingen i biliga områden följer utvecklingen i dyrare områden. Det är ingen perfekt korrelation men nog finns ett sådant samband.

När priserna föll 2022 var det dyrare områden som drabbades först (lägre priser över en natt nästintill) medan billigare områden kom senare. Nu ser vi en återhämtning på marknaden där dyrare områden redan återhämtat sig och billigare områden kommer följa efter.
Citera
2024-12-21, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Det har säkerligen avhandlats tidigare inom ramen för bostadsprisernas utveckling men på sikt så måste väl den demografiska utvecklingen påverka bostadspriserna?

T.ex om inget förändras i Sydkorea så kommer det inom 6-7 generationer bara finnas ca 1% av den nuvarande befolkningsmängden kvar. I Sverige så ligger fruktsamheten på ca 1,5 barn per kvinna.

Det går visserligen att i viss mån kompensera med arbetskraftsinvandring men problemet är att vi globalt sett snart når punkten för en krympande världsbefolkning (runt år 2080 enligt FN:s prognos från 2022).

Visserligen så kan efterfrågan på bostäder i vissa regioner vara större än utbudet, t.ex. Stockholms innerstad och därmed ändå se ökande bostadspriser men totalt sett så borde väl den demografiska utvecklingen påverka priserna om inget radikalt förändras?

japp. bostadsbubblan har spruckit för de närmaste 100 åren eller så. vi kommer ha stadigt nedgående bostadspriser.
Citera
2024-12-21, 16:33
Medlem
Dotards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Tror ett problem i dag är att kan du inte få hjälp av anhöriga så blir det väldigt svårt spara ihop till insatsen på större orter och medellön. Med tanke på inflationen äts sparutrymmet upp. Är du 2 med inkomster så kanske du kan spara 25t/månad. 5-600t på 2 år. Räcker till ett litet boende på någorlunda bra adress större orter. Eller större boende på dålig adress. Har också uppfattat att banker blivit mer byråkratiska och hårda. Även mäklare har en massa dokument å så vid köp. När jag gjorde min första bostadsaffär för 25 år sen så var det både enkelt och snabbt jämfört med i dag. Jag har ett extrajobb som nästan står för alla matutgifter per månad, så just nu känns inte inflationen som ett problem. I princip alla kan nog skaffa sig ett extra gig som ger ca 5t brutto per månad. Lägsta lön är väl ca 150kr per timme. 8t per vecka ungefär. Tycker det är ett normalt grepp att ta, då både bostadskostnader å annat blir dyrare. Bostadspriserna borde väl inte gå ner så mycket heller med tanke på att inkomsterna ökat. Ser själv att jag tjänar 100t+ brutto mer per år, än för 3 år sedan. Å då har jag inte bytt tjänst.

Har själv åtagande lån som inkl br avgifter och amorteringar ligger på i runda slängar 33t nu. Det kan kanske tyckas svettigt. Men det täcks upp på inkomster minst 90t netto per månad. Ligger nog oftare på över 100t netto. Så jag tycker det är fel kalla utgifter för groteska. Allt beror egentligen på vilken inkomst du har. Däremot kan jag väl tycka att med stora låneåtaganden så blir konsekvenserna av t ex arbetslöshet och långtidssjukdom troligen rätt svåra.
Jag tror ändå det är inprisat att bolåneräntan inte kommer att gå ner så mycket mer än till 2.5%. Kronan kommer att falla för mycket då. Blir intressant se vad Trumptullar och TrumpNatoavgifter kommer påverka vår ekonomi.

Jag kan garantera att räntan inte stannar vid 2,5%. Den kommer inte ens stanna vid 2%.
Citera
2024-12-21, 16:38
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Det har säkerligen avhandlats tidigare inom ramen för bostadsprisernas utveckling men på sikt så måste väl den demografiska utvecklingen påverka bostadspriserna?

T.ex om inget förändras i Sydkorea så kommer det inom 6-7 generationer bara finnas ca 1% av den nuvarande befolkningsmängden kvar. I Sverige så ligger fruktsamheten på ca 1,5 barn per kvinna.

Det går visserligen att i viss mån kompensera med arbetskraftsinvandring men problemet är att vi globalt sett snart når punkten för en krympande världsbefolkning (runt år 2080 enligt FN:s prognos från 2022).

Visserligen så kan efterfrågan på bostäder i vissa regioner vara större än utbudet, t.ex. Stockholms innerstad och därmed ändå se ökande bostadspriser men totalt sett så borde väl den demografiska utvecklingen påverka priserna om inget radikalt förändras?

På kort sikt leder det främst till att efterfrågan sjunker på större boenden (då färre har barn).

Men det motverkas av att man inte bygger några småhus och att man byggt djävulskt mycket ettor sista åren. Därtill behöver även folk utan barn mer yta nu när så gott som ingen behöver gå till jobbet längre. Samtidigt friställer de massa kontor som snällt får byggas om till bostäder.

På lång sikt innebär det att prisutvecklingen i sämre områden kommer utvecklas väldigt dåligt. Att ha byggt lägenheter för 15 000 i Knivsta kommer visa sig vara en dålig affär när det finns lediga lägenheter i Bromma och Luthagen.

Eftersom SD kommer kväsa invandringen till varje pris kommer en befolkningsminskning inte kunna pareras av högre invandring.

Högern kommer försöka belöna fruktsamma par med löften om att få låna mer så dessa stackare kan buda upp den egna väljarbasens skvalpande bostadspriser.

Vänstern kommer försöka ge förturer i bostadsköer genom behovsprövning, extra semester, högre barnbidrag m.m.
Citera
2024-12-21, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horafittakukanus
Fast det är precis tvärtom. Prisutvecklingen i biliga områden följer utvecklingen i dyrare områden. Det är ingen perfekt korrelation men nog finns ett sådant samband.

När priserna föll 2022 var det dyrare områden som drabbades först (lägre priser över en natt nästintill) medan billigare områden kom senare. Nu ser vi en återhämtning på marknaden där dyrare områden redan återhämtat sig och billigare områden kommer följa efter.

Den största variabeln som påverkar bostadspriserna är disponibel inkomst och så har det inte sett ut de senaste 20 åren. Saker ändras. Vad jag kan se så går priserna ner det attraktiva område jag följer. Kanske prisfallet började med förorten denna gång? Det säger sig själv att det inte kan bli för stora klyftor mellan områden i längden vilket bevisats av att priserna i närförorter nästan kan vara densamma som i innerstan vilket det inte var för.
Citera
2024-12-21, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Den största variabeln som påverkar bostadspriserna är disponibel inkomst och så har det inte sett ut de senaste 20 åren. Saker ändras. Vad jag kan se så går priserna ner det attraktiva område jag följer. Kanske prisfallet började med förorten denna gång? Det säger sig själv att det inte kan bli för stora klyftor mellan områden i längden vilket bevisats av att priserna i närförorter nästan kan vara densamma som i innerstan vilket det inte var för.

Vilket område är det? Finns ju få riktigt attraktiva förorter för lägenheter. Där är bara villor attraktiva. De enda på riktigt attraktiva lgh ligger i innerstan! En lgh nära Malmvägen i Sollentuna eller i miljonprogramhus nära Mörby C i Danderyd är fan inte soeciellt attraktiv. Inte heller en lgh vid Brommaplan på tomträtt eller i Tyresö C.

Rullande 12 mån villor;

Täby +5%
Lidingö +9%
Danderyd +6,3%
Nacka +8,3%
Sollentuna +7,7%
Senast redigerad av flanders 2024-12-21 kl. 17:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in