Citat:
Ursprungligen postat av
Bob-Dylan
[…]
Jag tror att säljarna behöver gå ned 10 % i genomsnitt för att marknaden ska få fart igen.
Det som verkar vara ett bekymmer när jag pratat med mäklare är att många håller fast vid sina utgångspriser för att de behöver den pengen för att inte förlora för mycket av sin insats - och därmed kunna köpa något nytt.
Det är när det väl släpper som jag tror på en nedgång och en större omsättning på marknaden.
Ja, som jag tidigare skrivit, råder i ”Svennesegmentet” just nu en slags stiltje, där den mindre desperata sidan (i dagslägets, köparna) kommer att få överhanden över tid. Iaf över de unga par som köpte tomträttstvåa i slutet av förra decenniet i hopp om att värdestegringen skulle skjutsa upp dom några pinnhål i bostadskarriären.
Många av dessa (då elsparkishipsters - nu tvåbarnsföräldrar) lär börja komma till insikt att familjeliv i tvåa knappast är värdigt, tjejens ständiga tjat om att ”det kanske vore bäst att flytta hem till Arboga” börjar bli lite väl enerverande och att tulla så mycket på livskvalitet som familjeliv i liten lgh innebär, för att spara en hundratusing eller två, inte är värt det.
Men det är klart, har det inte sparats vid sidan om, gjorts karriärer etc utan enbart räknats med att ”så fort vi är inne på bostadsmarknaden så löser sig allt per automatik”, då blir det klart tufft att dra upp bopålarna, särskilt om man FOMO-köpte i tomträttsförening med stundande stambyte och stora lån 2018.
(Fiktivt scenario men har viss anekdotisk evidens av ovanstående i bekantskapskretsen.)
Sedan tror jag att konjunkturen spelar in mer än räntor idag. En nyexad 2016 stod i valet och kvalet mellan den stora etablerade koncernen och den unga, hippa startupen. Idag är det betydligt tuffare.