2024-12-21, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milfen88
Vart är framförhållningen menar du?
Att han bara har två händer och måste filma vad han gör för att få sina pengar med den ena medan han skjuter me den andra?

Framförhållningen är väl isf att dom fega kräken knarkar ner sig för att ha stake att döda en annan.
Finns ingen kodex i dessa mord, dom är bara pundare hela bunten.

Sorry , med framförhållning menar jag att han siktar lite framför målet som rör sig lite åt höger i filmen , han siktar alltså dit målet kommer befinna sig när kulan kommer fram.
Senast redigerad av BerserkU21 2024-12-21 kl. 00:10.
Citera
2024-12-21, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laddsteffe
För att inte dra till sig uppmärksamhet. Hade vaktbolaget åkt förbi hade han varit rökt. P-bot plus identifierad innan han ens hunnit begå mordet.

För att inte dra till sig uppmärksamhet?
Du tror inte alla 15 avlossade skott drog till sig uppmärksamhet?

Om du ser en bil som står på ett ställe och det sitter en person i bilen, tror du då genast att det är nått skumt? De flesta inklusive vakter bryr sig inte och lägger inte märke till det. Såvida den inte stått där jättelänge utan att något skett. Men så är det sannolikt inte.

Antagligen har de stämt träff i parkeringshuset en viss tid, säg klockan 19.00
Sedan har de väl åkt runt och väntat på att offrets bil ska dyka upp. Då när de fått syn på den har de åkt till garaget, släppt av skytten som gjort jobbet och sedan dragit med bilen igen. Inte fan parkerar man sin bil på en parkeringsplats och betalar för parkeringen via en app när man ska avrätta någon.
Senast redigerad av Malapagos 2024-12-21 kl. 00:12.
Citera
2024-12-21, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kexchokladenn
jaa exakt. de kan haft koll på han ett tag, någon kan berättat som sett ans bil parkerad eller någon på gymmet, en gps på bilen. vad som kan hänt. norrköping är tvär litet.

Ja eller så är det som således att då allt i många människors liv ska delas på sociala medier genom incheckning på diverse platser #den och den restaurangen du äter på, delning av politiska åsikter osv osv mfl mm så gör sig måltavlan enkel att lokalisera! Är dessutom BO en lirare som har hela sin identitet baserat till stor del av sin "musik" osv på hela internets diverse streamingtjänster och alltid förekommer på de flesta sociala medier så blir han heller inte svårare att hitta, eller?!
Citera
2024-12-21, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Hallå, låt oss avhandla trådens ämne.

Är det verkligen okej att nyheterna når barnens mest använda appar före nyhetstidningarna och tv generellt, när dessa är starkt influerade av de jag nämnde tidigare?

Det är verkligen hemskt. Det här är något som de som styr och har makt att påverka verkligen måste arbeta med.

Men medan det arbetet sker, kanske vi här på forumet kan göra vårt för att hålla diskussionen konstruktiv? Ett steg i taget mot rätt riktning är alltid bättre än att stå och peka finger. Oavsett våra åsikter behöver vi kunna samsas och hjälpas åt när sånt här händer. Det är trots allt barnen vi pratar om, och det borde vara något vi alla kan enas kring.
Citera
2024-12-21, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerserkU21
Nåja var inte taskig nu , läste nyss om två 11 åriga flickor som diggade hans musik också 😅

Precis. Aftonbladet intervjuade idag ungdomar och barn, bland annat två 11-åriga tjejer, Carmen och Medina som Båda två lyssnade på Gaboros musik.
– Jag började gråta för det var så sorgligt. Jag vet inte vad han kan ha gjort men det var sorgligt att han behövde dö säger Medina.
Rapparen toppade flickornas spellistor.
– Han vare på andraplats på min spellista och jag tycker det är jättedåligt det som har hänt, säger Carmen.

Okej, dessa 11-åringar är trogna lyssnare. Så jag kollade texterna (alla publicerade texter på Genius) och denna BOGOTA är bara ett exempel:

"Shhh, wlak sket ya qota
Jag kan förvandla din guzz till sharmota (Ka7pe)
Underkläderna våta, hon bär på skor som är röda ta7t bota (Loubs)
Jag vet hur hon blir kåtast, guzzen helt rå hon gillar när jag hårdast (7ajar)
Jag vet hur det ska låta, som när kalashen den smälls i Bogotá
Två benäts i min bil, båda ligger på min kropp
Och den ena ger mig head, men den andra är min Glock"

Reflektion: möjligen bör Aftonbladet, GP, Expressen och övriga diskutera att barn lyssnar på det där istället för att grina över att barn tittar på en avrättningsfilm!? Även kändispolisen vill att vuxna ska prata med sina barn då de kommer få filmen på sin TikTok. Jag häpnar. Snacka att missa målet. Problemet här är väl att det är fullt normaliserat att barn i åk5 lyssnar på det där ovan? Kan de lyssna på skiten klarar de nog en liten film också.
Citera
2024-12-21, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellasgarden
Det är lätt att säga i efterhand, men i en sådan situation vet vi inte hur noggrant personen planerat allt. Även om bilen är stulen vill man minimera risken för onödig uppmärksamhet. Att en p-vakt börjar anteckna registreringsnumret eller notera bilens närvaro kan fortfarande bli ett problem, eftersom det kan leda polisen i rätt riktning.

Om bilen dyker upp i flera sammanhang eller vittnen ser den i området, kan det bli en viktig pusselbit för att koppla händelserna ihop. Att bara "köra iväg" är inte alltid en lösning – p-vakter eller vaktbolag kan snabbt notera detaljer som plats, tid, eller till och med signalement på personen bakom ratten.

Det handlar inte bara om att undvika att bli upptäckt i stunden, utan om att minimera alla möjliga spår som kan användas i en framtida utredning. I sådana situationer är varje liten detalj en risk som en noggrann gärningsman försöker undvika, oavsett om bilen är stulen eller inte.

Vad spelar det för roll om en vakt antecknar registreringsnummer?
Det är kameror i parkeringshus. Dessutom sådana som läser av just reg-plåt.

Man gör inte ett sånt här brott på en sån plats med en bil som inte är stulen. Utgångspunkten är givetvis att bilen blir filmad.
Citera
2024-12-21, 00:12
Medlem
online_alwayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av What-The-Fuck
- Det ser ut som han har fäst en mobiltelefon uppe vid högra axeln på något vis. - Kan omöjligt ha hållit den med vänster hand.

/WTF

Också frågande till hur han filmar. Han tar ju upp mobilen först? Är han så kall att han skjuter med en hand och har mobilen i andra? Det är ju knappast en gopro likt terroristerna.
Citera
2024-12-21, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Precis som Einárs fan-krets bestod Gaboros fans av barn också. SVT hade intervju med två ca 10-12-åriga flickor idag men den är borttagen när jag skulle länka nu. Klokt var väl det. Barn behöver inte synas överallt och allra minst hylla en gängkriminell rappare. Men de tjejerna lyssnade på hans musik och var de första att sätta upp bild och lägga blommor. Småbarn skapade minnesplatsen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/video-pastas-visa-mordet-pa-gaboro-unga-fansen-har-sett-den

Så har vi sanningen bakom denna "Kända rappare":
CSI-Rapparen GABORO Vittnar Mord och Ringer 112
Att småbarn är dragna till kända melodier är inte samma sak som att de gillar artisten. Stulna melodier gör inte "rappen" bra. AB glorifierar fortfarande våldet genom att upphöja kriminella till "känd artist". Einar hade en fanbase för att han va talangfull. Likaså Sebbe har en stor fanbase för att han kan rappa.
Citera
Medlem
What-The-Fucks avatar
Appropå vad en del sagt tidigare:

Jag jobbar i IT-Branschen.

- Inte en enda av tjejerna, killarna på jobbets barn. Döttrar lyssnar på skit-rapp musik. - De åker på Taylor-Swift-konsert, t.o.m två gånger på samma helg...

- De vars barn lyssnar på Einar, Gaboro, C Gambino och annan skit...

- Har nog fått en dålig start från början. - Knappast några välutbildade föräldrar som bryr sig om sina barn...

/WTF
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chockneger
Vad spelar det för roll om en vakt antecknar registreringsnummer?
Det är kameror i parkeringshus. Dessutom sådana som läser av just reg-plåt.

Man gör inte ett sånt här brott på en sån plats med en bil som inte är stulen. Utgångspunkten är givetvis att bilen blir filmad.

Det är sant att parkeringshus ofta har kameror som läser av registreringsskyltar, och utgångspunkten är säkert att bilen blir filmad. Men det betyder inte att detaljer som en vakts anteckningar skulle vara irrelevanta. En vakt kan notera annat som kameror kanske missar, till exempel signalement på personen i bilen, bilens skick, eller hur länge den var parkerad.

Även om bilen är stulen kan all information om dess rörelser eller vem som körde den fortfarande vara användbar. Att samla så många pusselbitar som möjligt, även om de känns små, är ofta vad som krävs för att bygga en helhetsbild i en utredning. Så det spelar roll – alla detaljer kan vara viktiga.
Citera
2024-12-21, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av What-The-Fuck
Appropå vad en del sagt tidigare:

Jag jobbar i IT-Branschen.

- Inte en enda av tjejerna, killarna på jobbets barn. Döttrar lyssnar på skit-rapp musik. - De åker på Taylor-Swift-konsert, t.o.m två gånger på samma helg...

- De vars barn lyssnar på Einar, Gaboro, C Gambino och annan skit...

- Har nog fått en dålig start från början. - Knappast några välutbildade föräldrar som bryr sig om sina barn...

/WTF

Fler än du tror. Ghettokulturen letar sig även in i den svenska medelklassen. Och då tänker jag på barnen så klart.
Citera
2024-12-21, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malapagos
Fler än du tror. Ghettokulturen letar sig även in i den svenska medelklassen. Och då tänker jag på barnen så klart.

Föräldrar måste definitivt ta ett större ansvar för sina barns användning av teknik och sociala medier. Problemet är inte att tekniken saknas – de flesta enheter har redan inbyggda funktioner för att begränsa vad barn kan ladda ner, se på och interagera med. Problemet är att många föräldrar inte vet hur de ska använda dessa verktyg eller inser vikten av att göra det.

Det borde nästan vara obligatoriskt med kurser för föräldrar om barn och sociala medier, där de lär sig om både de tekniska verktygen och de risker som finns. Det här är något som måste upp på högre nivå och verkställas på ett bredare plan. Föräldrar behöver bättre stöd och utbildning för att kunna sätta gränser och skydda sina barn från innehåll som inte är lämpligt – oavsett om det handlar om ghetto-kultur eller annat skadligt material.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in