Citat:
Ursprungligen postat av
tompers
Om någon tar en timme på sig att klara av något moment så är man knappast värdig vinnare...
Det är ju för att det inte ska vara ojämnt som TV4 inte ville ha med Maxim. Han hade ju vunnit alla delmoment och ändå skulle han bara ha 30 sekunders försprång till nästa. Eftersom det är delmoment efter delmoment så återställs försprånget hela tiden till 30 sekunder...
för att sedan avgöras i en eldkamp med 30 sekunders försprång. Det suuger ju och är ett lotteri där det bara gäller att man bara får rätt gnista att landa på rätt kokosfiber. Dessutom gäller det ju att man ska få ett bra tändstål från produktionen... De fuskar ju in Ida i finalen och fuskar med försprånget så vad är det som säger att de inte fuskar med tändstålen?
I de versionerna av Survivor brukar det väl stå mellan två personer. Med alla som då var på sista örådet så hade Amanda, Maxim eller Nabaz vunnit. Klarar du av huvudräkning?
Att det tog en timme känns som en lätt överdrift av den dåliga förloraren Nabaz. Jag tycker inte Nabaz var en värdig vinnare heller, han imponerade inte direkt i någon tävling och var långt efter i både dykmomentet och kokosnötterna.
Om Robinson enbart hade handlat om fysisk styrka så hade Maxim antagligen kvalificerat sig till finalen (högst osäkert dock om han hade vunnit alla delmoment), men nu handlar det om det strategiska och sociala spelet och liknande också och där lämnade han en del att önska. Programmet blir lätt ointressant om det bara handlar om fysisk styrka och det mest intressanta är att se vem som klarar att kombinera det strategiska, det sociala och det fysiska. Outwit, outlast, outplay som är slogan för den här franchisen på engelska.
Jag tycker som sagt inte att vinnaren ska koras av en tävling eller en eldkamp utan genom röstning.
Om man slarvar med att ta i ett tändstål med blöta händer så är det svårt att få en gnista. Inte otroligt att Nabaz och Amanda gjorde det, de är inte de mest intelligenta deltagarna som nått slutet direkt.
I de internationella versionerna av Survivor så är det antingen röstning mellan två eller tre personer, där alla som nått sammanslagningen får rösta. Jag tror att det hade stått mellan Ida och Amanda om de hade haft det upplägget.