2024-05-25, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Renault C3 eldrivlina: Räckvidd 200km, laddtid 10-80% 30minuter.
Pris 300K SEK.
Renault C3 bensin: Räckvidd 600km, laddtid 0-100% 3minuter.
Pris 200K SEK.

Svårt val...

Skillnaden hade ju varit mindre om vi hade haft Bonusen kvar. Då hade det bara varit 30 papp som skilde i inköpspris.

Nu vet jag att du är en gammal konservativ man som vägrar elbilar oavsett pris (ditt hat är helt irrationellt), men för oss andra så är det ju bara en tidsfråga innan priserna mellan elbilar och fossilbilar närmar sig varandra. Elbilar blir billigare för varje år, och fossilbilar ökar för varje år. Skulle gissa att vi har en prisparitet om inom en 2-4 års tid.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vad kostar bränslet per mil för respektive bil?

Kan man ladda hemma så blir det en enorm skillnad i pris.

Nu har jag inte sett någon exakt förbrukning för dessa bilar, men skulle tippa på ca 2 kr/milen för elvarianten och ca 8–9 kr/milen för bensinvarianten.

Så räkna grovt med en drivmedelskostnad som är ca 4 ggr högre för bensinvarianten.

Kör man korta sträckor och stadskörning/vardagskörning, där bensinbilen kraftigt ökar förbrukningen jämfört med landsvägskörning (som jag räknat med här), så kan man nog snarare räkna med ca 6-7 ggr högre kostnad i drivmedelsförbrukning för bensinversionen.
Senast redigerad av mtflash 2024-05-25 kl. 16:36.
Citera
2024-06-01, 00:30
Medlem
BAB7s avatar
Svensk provkörning av nya Citroen e-C3.
https://m.youtube.com/watch?v=3eEle4l-DgY

Poängen med den här elbilen tycker jag är att välja basversion för 299.900 kronor, då "känns det rätt" så att säga.
Maxversionen på 345.000 kronor tycker jag är för dyr.
Och det är ju samma batteri i båda versionerna, så man kommer lika långt på en laddning i båda versionerna.
Och helt ärligt, visst kan man klara sig fint med basversionen trots att den har manuella fönstervevar bak och saknar mittskärm, Lättmetallfälgar etc.
- och någon sätesvärme och kupéförvärmning behöver man iaf inte här i södra Skåne.
Citera
2024-06-01, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

Poängen med den här elbilen tycker jag är att välja basversion för 299.900 kronor, då "känns det rätt" så att säga.
Och det är ju samma batteri i båda versionerna, så man kommer lika långt på en laddning i båda versionerna.
Och helt ärligt, visst kan man klara sig fint med basversionen trots att den har manuella fönstervevar bak och saknar mittskärm, Lättmetallfälgar etc.
- och någon sätesvärme och kupéförvärmning behöver man iaf inte här i södra Skåne.

För mig är en skärm och Android auto ett krav för att kunna göra mitt jobb där jag kör, så den går bort direkt.

hade kanske funkat med den dyrare varianten, men ärligt så tycker jag att man får mycket skräp för pengarna. Tar då hellre t.ex. en Cupra Born som är billig i privatleasing.
Citera
2024-06-01, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
För mig är en skärm och Android auto ett krav för att kunna göra mitt jobb där jag kör, så den går bort direkt.

hade kanske funkat med den dyrare varianten, men ärligt så tycker jag att man får mycket skräp för pengarna. Tar då hellre t.ex. en Cupra Born som är billig i privatleasing.

Jo, en OK skärm och 3-fasladdning, samt värme i stolarna är nog baskrav (att det är manuella fönstervevar bak är nog mer skit samma).

Kika även på Polestar 2 som finns för 4400/månaden, och är en mycket fin körglad bil (förutom att jag tycker den är lite trång för just mig i förarplatsen, men jag är 1,85 och gillar att sitta lite "man spread" med benen när jag kör långt).

Cupra Born är ju en riktigt trevlig bil. Vad kostar den per månad?
Citera
2024-06-01, 01:11
Medlem
Citat:

Håller med om att den bör ligga runt 300 papp helst. Runt 350 papp så börjar den bli lite för dyr för vad den är känns det som.

Synd att det inte fick till skärm, stolsvärme och 3-fasladdning i grundversionen för runt 300. Då hade det varit en grym succé tror jag.

Nu? Inte riktigt så.
Senast redigerad av mtflash 2024-06-01 kl. 01:13.
Citera
2024-06-04, 00:27
Medlem
Klas-Vegass avatar
elbilar ökade 45% förra månaden i frankrike men e-c3 är inte med på listan över de 10 mest säljande. Man skulle väl ha börjat leverera?

Jag tror på knock med denna bil om de bara går att köpa för de priser som annonserats.
Citera
2024-06-04, 02:05
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
elbilar ökade 45% förra månaden i frankrike men e-c3 är inte med på listan över de 10 mest säljande. Man skulle väl ha börjat leverera?

Jag tror på knock med denna bil om de bara går att köpa för de priser som annonserats.
Nya Citroen e-C3 är inte klar för leverans , serieproduktionen har inte startat ännu, de första leveranserna ska enligt plan ske i september, först till köpare i Frankrike och Tyskland, senare följer övriga europa.

I Frankrike kostar basmodellen "you" 219.000 kr efter bonus.
I Tyskand kostar "you" 265.000 kronor.
Och i Sverige "you" 299.900 kronor.

Kommer garanterat bli en succé, bilen är enormt hypad och redan innan bilen gick att beställa hade över 10.000 förbokat en e-C3.
Nu är dock orderböckena öppna för vanliga beställningar i hela europa, den som beställer en e-C3 i Sverige nu, får nog vänta tills åtminstone runt jul/nyår innan de får bilen.
Citera
2024-06-04, 13:53
Medlem
Citat:

Håller med dig, men detta är ju dilemmat för oss västerlänningar;
- Baspriset är väldigt bra.
- MEN bara 45papp för infotainment, elhissar bak, diverse styling etc. När man tänkt lite på det är det för de flesta självklart att man ska ha det också.
- Sedan iser man att man för bara 20papp till får en betydligt finare och större bil..

Detta är förklaringen till att det knappt säljs små billigbilar här längre.

Hade vi bott i indien och det var 8 månadslöner i skillnad, ja då hade vi ju tänkt annorlunda..
Citera
2024-06-04, 16:04
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Håller med dig, men detta är ju dilemmat för oss västerlänningar;
- Baspriset är väldigt bra.
- MEN bara 45papp för infotainment, elhissar bak, diverse styling etc. När man tänkt lite på det är det för de flesta självklart att man ska ha det också.
- Sedan iser man att man för bara 20papp till får en betydligt finare och större bil..

Detta är förklaringen till att det knappt säljs små billigbilar här längre.

Hade vi bott i indien och det var 8 månadslöner i skillnad, ja då hade vi ju tänkt annorlunda..
Plus 45.000 kronor, plus 20.000 kronor, snabbt blir det 100.000 kronor..

Nej, jag tycker fortfarande basversionen är en mest intressanta, för 299.900 kronor.

Sätesvärme och förvärming av kupén använder jag i princip aldrig, hade jag inte saknat.
Mittskärmen hade väl varit trevligt att ha, men det funkar utan också.
El-hissar bak är ju verkligen helt onödigt, hur ofta använder man dom.. tror aldrig jag använt dom i min ZOE under de här 6 åren ..
Lättmetallfälgar etc, är ju bara ren styling , och har inget egentligt värde.

Fördelen med e-C3 jämfört med större elbilar är ju flera.
Bla är e-C3 oslagbar som stadsbil pga av sin smidighet och storlek, precis som ZOE och övriga i den klassen.
Dessutom är både inköpspris och ägandekostnader betydligt lägre, med allt från däck till försäkring etc.
Citera
2024-10-17, 13:50
Medlem
PeterNosters avatar
e-C4 för er med högre krav och mera pengar:

New Citroen E-C4 AND New Ami: Citroen Goes BIG On Electric!
https://www.youtube.com/watch?v=6ef7ps2InL4

https://www.citroen.se/modeller/c4-e...xoCl2QQAvD_BwE
Senast redigerad av PeterNoster 2024-10-17 kl. 13:55.
Citera
2024-12-19, 16:01
Medlem
BAB7s avatar
E-C3 you, nu i Sverige

Nu går omställningen till elbilar in i ett nytt skede.

Nya Citroen e-C3 you är här.
Bilarna är på väg till ett flertal Citroen-återförsäljare och kan säljas och levereras inom kort.
Priset är som tidigare sagt: 299.900 kronor.

Nu finns det väl egentligen inga bortförklaringar mer.
Nu kan du gå in hos en valfri citroenhandlare och hämta ut en fabriksny elbil för 299.900 kronor!

Detta har vi väntat på i åratal.
Och nu är dagen kommen.

Betydelsen av den här elbilen är större än vad många tror.
Citera
2024-12-20, 00:25
Medlem
*tv-shop rösten* Men inte nog med det!

Nu kommer opel frontera.
Samma plattform som e-c3, men betydligt större, snyggare (?), fortfarande billig, och framförallt inte ett dugg fransk (halleluja!).
100kw laddning och 44kwh batteri motsvarar visserligen en elbil anno 2017, men som andrabil eller en bil för jobbpendling borde den funka klockrent.

238lax i norge, borde bli ca 280papp med svensk moms.

https://www.motor.no/aktuelt/opel-fr...de-unge/298128
Senast redigerad av Gullpotet 2024-12-20 kl. 00:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in