2024-04-23, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vad kostar bränslet per mil för respektive bil?

0,59/liter milen för bensin med automat = 11,40
13,8 kWh / 100km på el med förra årets snittpris ink allt (2,38) 3,28

Fordonsskatt malus för bensin strax över 7000:- per år i 3 år
Fordonsskatt el 390:- per år

Antar vi 10000km/år så blir totalen för skatt + bränsle under tre år:
Bensinbil drygt 50.000kr
Elbil runt 10.000Kr

Med reservation för fel siffror nånstans så är det går det inte ihop även om elbilen inte behöver servas och bensinaren behöver det varje år.
Rätt imponerande ändå, med tanke på att prisskillnaden i detta fallet ändå är +50% högre för elvarianten.
Det som fäller det avgörandet i slutändan är restvärdet efter dessa tre år, om man byter bil då .

/Dick
Citera
2024-04-23, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Renault C3 eldrivlina: Räckvidd 200km, laddtid 10-80% 30minuter.
Pris 300K SEK.
Renault C3 bensin: Räckvidd 600km, laddtid 0-100% 3minuter.
Pris 200K SEK.

Svårt val...

Laddar gör man mestadels hemma över natten så inte är 30min laddtid något att oroa sig över när man väl behöver göra långresor några gånger per år. Om man däremot vill dra släpvagn så kanske elvarianten inte lämpar sig.
Citera
2024-04-24, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Med reservation för fel siffror nånstans så är det går det inte ihop även om elbilen inte behöver servas och bensinaren behöver det varje år.
Antar att du råkade halka på tangenterna där. Menar du att det inte "går ihop" på tre års tid om man väljer att köpa ny bil så ofta?

Kul ändå att prisskillnaden i inköp jämnar ut sig i drivmedel på ca sju år. Efter det sparar man alltså uppåt 13 000 per år på elbilen! 1000 mil om året är ju relativt blygsamt också, skulle siffrorna vara t ex 1500 eller 2000 uppstår jämvikt och besparing ännu snabbare!
Senast redigerad av Gissa vem 2024-04-24 kl. 09:42.
Citera
2024-04-24, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Laddar gör man mestadels hemma över natten så inte är 30min laddtid något att oroa sig över när man väl behöver göra långresor några gånger per år. Om man däremot vill dra släpvagn så kanske elvarianten inte lämpar sig.

Exakt.

Det är ju priserna för hemmaladdning i vardagen som de flesta behöver räkna på. Inte specialfallen när man är på några få semesterresor några gånger om året.

Gällande 100 papp i prisskillnad så är jag inte så förvånad. Trodde faktiskt att den skulle kunna blivit ännu större.

Stellantis är inte direkt kända för att ha prisvärda elbilar (de har inte heller egen batteriproduktion som BYD och delvis Tesla också har).

Tycker 100 papp i skillnad mellan BEV och ICE av C3 ändå är rätt OK. Speciellt för att vara just Stellantis. Mindre skillnad än väntat av mig.

Hade den gamla bonusen på 70 papp varit kvar så hade ju 100 papp i skillnad endast blivit 30 papp.
Senast redigerad av mtflash 2024-04-24 kl. 12:09.
Citera
2024-04-24, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Antar att du råkade halka på tangenterna där. Menar du att det inte "går ihop" på tre års tid om man väljer att köpa ny bil så ofta?

Ja om inte andrahandsvärdet är tillräckligt mycket bättre för elbilen.

/Dick
Citera
2024-05-23, 19:45
Medlem
Citroen e-C3 Review: The affordable EV we've been waiting for

https://www.youtube.com/watch?v=wso4YwcVr0k&

"The 2024 Citroen e-C3 is a £22,000 electric car with an official WLTP range of 199 miles from a full charge of its 44kWh lithium-iron phosphate (LFP) battery. Along with the Dacia Spring, it is part of a new wave of much-needed electric cars with much lower starting prices, yet that still have decent range and appealing design."
Citera
2024-05-24, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Ja om inte andrahandsvärdet är tillräckligt mycket bättre för elbilen.

/Dick

Helt säkert bättre andrahandsvärde, åtminstone under batterigarantien.
Sedan brukar ev-versionerna vara betydligt mer utrustade än bas-bensin, så skillnaden i utgångspris är knappast 100lax.
Citera
2024-05-24, 14:44
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Helt säkert bättre andrahandsvärde, åtminstone under batterigarantien.
Sedan brukar ev-versionerna vara betydligt mer utrustade än bas-bensin, så skillnaden i utgångspris är knappast 100lax.

Det enda som skiljer elversionen jämfört med bensinversionen i basutförande är väl att bensinversionen har manuell växellåda.
Citera
2024-05-24, 19:37
Medlem
PeterNosters avatar
Det kommer många nya elbilar i denna prisklass från Kina.
I Kina ligger nu elbilspriserna lägre än för motsvarande avgasbil.
Citera
2024-05-25, 08:18
Medlem
TheGretaResets avatar
Sverige skall väl först ner till en nivå där en riktig elbil (jämförbar kvalite) skall ner till samma pris som yaris och jazz hybrider. Drygt 260k tror jag. HEmtjänsten här har massa yaris. Jag tror inte denna första generation fransmän (som jag gillar och tror på) är riktigt där än.
Citera
2024-05-25, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Sverige skall väl först ner till en nivå där en riktig elbil (jämförbar kvalite) skall ner till samma pris som yaris och jazz hybrider. Drygt 260k tror jag. HEmtjänsten här har massa yaris. Jag tror inte denna första generation fransmän (som jag gillar och tror på) är riktigt där än.

Tror vi är där om en enbart 2-4 år att ha prisparitet i inköpspris mellan elbilar och ICE-bilar. Elbilar blir billigare för varje år, och ICE-bilar ökar i pris för varje år.

Här i vår kommun så för hemtjänsten och andra kommunala bilar så är det Zoe som är standardbilen sedan 5-7 år tillbaka.
Citera
2024-05-25, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Renault C3 eldrivlina: Räckvidd 200km, laddtid 10-80% 30minuter.
Pris 300K SEK.
Renault C3 bensin: Räckvidd 600km, laddtid 0-100% 3minuter.
Pris 200K SEK.

Svårt val...
Man kanske mestadels använder bilen för korta resor, inom staden t.ex.
Och då kanske vetskapen om att man inte släpper ut giftiga avgaser, som människor i närheten behöver andas in kan vara värt några kronor.
Men något sådant värde kanske du tycker är oväsentligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in