Flashback bygger pepparkakshus!
2023-11-02, 20:42
Medlem
BAB7s avatar
Nya Citroën e-C3 förväntas bli en Gamechanger och riktig storsäljare, kanske europas mest sålda elbil 2024.
Och den viktigaste elbilen 2024 - en Gamechanger som gör elbilen till ett potentiellt val för vanligt folk.

Priserna på nya e-C3 är inte fastställda i Sverige ännu, men på flera europeiska marknader har försäljningspriset redan släppts.
Bilen är beställbar och de första leveranserna till köpare väntas till våren.

Priset för basversionen är ca 23.000 euro i flera europeiska länder, i Tyskland är priset för basversionen 18.800 euro efter klimatbonusen.

Den mer utrustade versionen "max" kostar ca 27.000 euro innan bonus, dvs ca 5.000 euro mer än basversionen

Batteristorlek och övrig teknisk data är i stort sett den samma för både versionerna, det som skiljer versionerna är enbart utrustningsnivån.

Tekniska data:
Motor: 113 hk
0-100 km/h: 11 sekunder
Toppfart: 135 km/h
Batteri: 44 kWh netto
AC laddning: 7 resp 11 kW
CCS: 100 kW
Räckvidd: 32 mil enligt WLTP körcykel.

Basversionen heter "you" och den 5.000 euro/ 55-60.000 kronor dyrare mer välutrustade versionen heter "max".

I basversionen 'you" saknas följande utrustning men ingår i "max":
- Lättmetallfälgar
- touchskärm i mitten på instrumentpanelen
- Led bakljus
- komfortstolar
- backkamera
- läderklädd rätt
- automatisk klimatanläggning
- regnsensor
- elektriska fönsterhissar fram och bak
- elektriskt inställbara ytterbackspeglar
- och en del annat.

Nya Citroën e-C3 förväntas alltså bli en riktig storsäljare och kanske europas mest sålda elbil 2024, en bil som attraherar massorna, en elbil som vanligt folk har råd med, utan en massa krims-krams, fyrhjusdrft och 300 hk och vansinniga priser på över halvmiljonen..

Diskutera:
Vad tror ni de svenska priserna blir?
Tror ni e-C3 håller förväntningarna och blir den mest sålda elbilen?

https://www.vibilagare.se/nyheter/citroen-e-c3-2024-rackvidd-laddning-bilder-och-fakta

https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/citroen-e-c3-billig-elektroauto/
Citera
2023-11-02, 20:48
Bannlyst
Det är en vacker liten bil som kommer att sälja bra tills kineserna dumpar marknaden med en kopia.

Svensk pris måste ligga en bra bit under 200.00,- kronor.
Citera
2023-11-02, 20:48
Medlem
VW ID3 skulle kosta runt 30 000 euro, den kostar väl 470 000kr nu.

Så jag gissar runt 350 000kr för denna i Sverige.
Citera
2023-11-02, 20:56
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sarkhanv
VW ID3 skulle kosta runt 30 000 euro, den kostar väl 470 000kr nu.

Så jag gissar runt 350 000kr för denna i Sverige.

Max 259.900 kronor för basversionen bör det svenska priset ligga på, annars får vi inte ut elbilar till den breda massan.
Citera
2023-11-02, 20:59
Medlem
BAB7s avatar
18.800 euro är 222.000 kronor.
Men så har vi ju ingen klimatbonus mer så..
Citera
2023-11-02, 21:05
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ButtButter
Det är en vacker liten bil som kommer att sälja bra tills kineserna dumpar marknaden med en kopia.

Svensk pris måste ligga en bra bit under 200.00,- kronor.
Kan du räkna?

Jag tycker c3-e är riktigt intressant. Funderade själv om jag skulle posta om den i förra veckan men det blev bara inlägg i våra andra diskussioner.

23,000 euro innebär att 25,000 dollar bilen redan är här. Är dessutom förvånade att det var citroen som lancerar detta.
Och jag tror det blir nock. Ingen annan bil är i närheten av det priset. Helt plötsligt kan det bli intressant för kommuner, parkeringsbolag, pizzabud och privatköpare.

Dessutom inte fulare än andra moderna bilar.
Citera
2023-11-02, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

Blir väl moms på det också, så då är vi uppe strax under 300, så om det blir någon gamechanger vet jag inte direkt, även om det säkert är en helt ok liten elbil.
Citera
2023-11-02, 21:17
Medlem
Den kommer säkert sälja en del. Men för att vara en elbil har den sjukt röten prestanda. Jag kör en veteranare från 2016. Den har bättre räckvidd men åxå 525 hästkrafter. Citroen borde kunnat bättre än såhär även om det förväntade priset är förhållandevis lågt. Fördelen är att den har potential att locka över fler till elbilssidan, men folk som redan kör elbil och är vana vid prestandan många elbilar har kommer nog inte att byta till denna lilla pärla från Frankrike gissar jag.
Citera
2023-11-02, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

Bonus är bara skit, tillverkarna får pressa priserna. Vill man så kan man leasa en kinesisk duglig elbil för runt 3-4000kr, det har nog de flesta råd med om de vill. Man sparar ju in pengar på drivmedel också.
Citera
2023-11-02, 21:26
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Blir väl moms på det också, så då är vi uppe strax under 300, så om det blir någon gamechanger vet jag inte direkt, även om det säkert är en helt ok liten elbil.
Varför skulle det bli moms på det?
Citera
2023-11-02, 21:36
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sarkhanv
Bonus är bara skit, tillverkarna får pressa priserna. Vill man så kan man leasa en kinesisk duglig elbil för runt 3-4000kr, det har nog de flesta råd med om de vill. Man sparar ju in pengar på drivmedel också.
Citroen har ju redan pressat priset på denna modell.
Riktpriset är satt till 23.300 euro för den europeiska marknaden, försäljningspriset ska därför inte kunna avvika allt för mycket mellan de olika europeiska länderna.
Det som skiljer är klimatbonusen i de olika länderna, och därmed nettopriset för bilen.

I Tyskland kan man leasa e-C3 för bara 99 euro i månaden, men då ingår bara 500 mil om året, med fler mil blir den lite dyrare men ändå extremt billig.

Drivmedekskostnaden är som sagt låg om man kan ladda hemma, men här har vi också det största hindret för de flesta, nämligen att laddinfrastukturen måste byggas ut enormt mycket mer så att även de som bor i lägenhet kan ladda, det kan de inte idag generellt.
Citera
2023-11-02, 21:39
Medlem
BAB7s avatar
Först ut är alltså denna version, sen kommer det även en ännu billigare med mindre batteri och knappt 20 mil räckvidd, samt en bensin version.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in