2024-12-19, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Kroater, slovener och fransmän är katoliker/kristna och gifter sig med vem de vill.
Du pratar skit.
Gäsp, någon som kände sig träffad. Vet inte kristen gren ifråga, bor ju huller om buller där nere. Kanske var ortodox då, inte muslim iaf. Balkan är förövrigt skam/hedersdriven kultur till skillnad mot västeuropa, klart att hur man ses om omgivningen blir mycket viktigare då.
Citera
2024-12-19, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Bara jag som tror att detta är en felskjutning? Hade det rört sig om relationsdrama eller liknande hade polisen gått ut med det för länge sen.

BO saknar helt koppling till den undre världen och inget konstigt har kommit fram om paret, snarare tvärtom verkar de välintegrerade och välutbildade. BO delar dock efternamn med en välkänd kriminell i Växjö (de har inget släktskap).

Nej, detta låter som en felskjutning.

Funderat över det också. Det som talar emot just nu tycker jag är att de misstänka kan ha gripits så relativt snabbt och så långt ifrån Växjö. Känns som att man ganska omgående har vetat vilka som ligger bakom.

Från Smålandsposten

”Det dröjde inte mer än drygt ett och ett halvt dygn innan polisen hade fått fram tillräckligt med information för att de båda misstänkta skulle anhållas i sin frånvaro.”
Citera
2024-12-19, 23:29
Medlem
Citat:
Bara jag som tror att detta är en felskjutning? Hade det rört sig om relationsdrama eller liknande hade polisen gått ut med det för länge sen.

BO saknar helt koppling till den undre världen och inget konstigt har kommit fram om paret, snarare tvärtom verkar de välintegrerade och välutbildade. BO delar dock efternamn med en välkänd kriminell i Växjö (de har inget släktskap).

Hade det varit en felskjutning hade man inte fångat in några kvalificerade misstänkta så fort. Andra felskjutningar blir ju ofta ouppklarade eller tar extremt lång tid att utreda då man inte har något att gå på.

Sjukt dålig fart på den här tråden trots ett ganska spektakulärt mord med många intressanta ingredienser.
Citera
2024-12-19, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grothes
Det som talar emot just nu tycker jag är att de misstänka kan ha gripits så relativt snabbt och så långt ifrån Växjö. Känns som att man ganska omgående har vetat vilka som ligger bakom.

Har GM var oförsiktig så räcker det ju med en film från övervakningkamera, en avlyssnad chatt eller en udda mobiltelefon uppkopplad från en mast i området. Personer har ju till och med åkt dit för att de pratat högt om vad de ska göra på tåget på väg till brottsplatsen. SiS barnen ju inte de skarpaste lönnmördare. Polisen kan ju helt enkelt haft lite tur i detta fall.
Citera
2024-12-19, 23:45
Medlem
Citat:

Kom o tänka på laserturken samma efternamn till honom dom ska dö
Citera
2024-12-19, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
Har GM var oförsiktig så räcker det ju med en film från övervakningkamera, en avlyssnad chatt eller en udda mobiltelefon uppkopplad från en mast i området. Personer har ju till och med åkt dit för att de pratat högt om vad de ska göra på tåget på väg till brottsplatsen. SiS barnen ju inte de skarpaste lönnmördare. Polisen kan ju helt enkelt haft lite tur i detta fall.
Den skjutna mannen kände kanske igen dem
Citera
2024-12-20, 00:05
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
16-årig snorunge misstänkt för mordet. + 30-åring.

Två personer har frihetsberövats efter mordet och mordförsöket på ett par i Växjö.

En av dem är en 16-årig flicka, erfar Expressen.
Enligt Expressens uppgifter rör det sig om en man i 30-årsåldern, och en 16-årig flicka. Mannen är sen tidigare dömd till dagsböter för brott mot lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål, efter att ha burit knogjärn på allmän plats, medan flickan är ostraffad.

Advokat Fredrik Sund försvarar mannen. Han säger att hans klient förnekar brottsmisstankarna, som rör mord, mordförsök och grovt vapenbrott. I övrigt vill han inte gå in på några detaljer.

Expressen har även varit i kontakt med advokat Rickard Sjöström, som företräder den person som Expressen erfar är en 16-årig flicka, men han ”har inga som helst kommentarer” i dagsläget.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/16-arig-flicka-misstankt-efter-dodsskjutningen-i-vaxjo/

SMP citat
”Mannen är tidigare enbart dömd för brott mot knivlagen till dagsböter i en dom i Halmstads tingsrätt som ligger några år tillbaka i tiden.
29-åringen var den som först greps i mordutredningen vid lunchtid i onsdags efter att ha lokaliserats till en ort i Stockholmstrakten.”

”i onsdags kväll greps även en tidigare helt ostraffad person i Stockholmstrakten. Då hade denne varit anhållen i sin frånvaro i över tio timmar och jagats av polis som kontrollerat en rad adresser.”
Dvs. En 16 årig flicka.
Citera
2024-12-20, 00:10
Medlem
Troians avatar
Citat:

Absolut inte.

- Vid en felskjutning saknas koppling mellan GM och BO. Hade så varit fallet vore det mycket anmärkningsvärt att två personer, i en helt annan stad, grips så snabbt.

- 16-åriga flickor brukar inte vara direkt inblandade i skjutningar. (Visst, det förekommer. Men ovanligt.)

- En av de gripna (gissar mannen) var tidigare dömd för brott mot knivlagen. Inte ett typiskt brott för de som ägnar sig åt skjutningar. Tyder möjligen på att han är missbrukare eller invandrare.

- Mannen är lite för gammal för att pyssla med den typen av brottslighet. Involveras en 16-årig flicka så tror jag heller inte att en medbrottslingen är en 30-åring, utan en annan yngre förmågan som inte riskerar så långt straff.
Senast redigerad av Troian 2024-12-20 kl. 00:14.
Citera
2024-12-20, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Absolut inte.

- Vid en felskjutning saknas koppling mellan GM och BO. Hade så varit fallet vore det mycket anmärkningsvärt att två personer, i en helt annan stad, grips så snabbt.

- 16-åriga flickor brukar inte vara direkt inblandade i skjutningar. (Visst, det förekommer. Men ovanligt.)

- En av de gripna (gissar mannen) var tidigare dömd för brott mot knivlagen. Inte ett typiskt brott för de som ägnar sig åt skjutningar. Tyder möjligen på att han är missbrukare eller invandrare.

- Mannen är lite för gammal för att pyssla med den typen av brottslighet.

Du glömmer dock att många under 18 är inblandade i brottslighet kopplat till den undre världen. Jag tycker snarare 16-åringens närvaro stärker min tes om att detta handlar om en uppgörelse som har riktat in sig på fel person. BO delar samma efternamn med en välkänd kriminell individ i Växjö.
Citera
2024-12-20, 00:22
Medlem
Troians avatar
Citat:
Du glömmer dock att många under 18 är inblandade i brottslighet kopplat till den undre världen. Jag tycker snarare 16-åringens närvaro stärker min tes om att detta handlar om en uppgörelse som har riktat in sig på fel person. BO delar samma efternamn med en välkänd kriminell individ i Växjö.

Nej, det glömde jag inte.

Att yngre involveras beror ofta på deras jakt på status och att de inte riskerar så lång påföljd. I det här fallet så har, om det rör sig om en felskjutning och de är skyldiga, även en 30-åring involverats. Jag ser inte då riktigt vad 16-åringens bidrag skulle vara? 30-åringen får ju i alla fall livstid. Han ”borde” snarare vara typ 16-18 år, om han kopplats in in för en skjutning tillsammans med en flicksnärta.

Sedan förekommer det ju att personer som delar efternamn med kriminella utsetts. Det är ju dock inte felskjutningar, utan skjutningar för att nå måltavlan genom en släkting. Det är väl möjligen mer troligt än att de sköt fel person. Men jag tror inte det rör sig om det heller.

Jag säger så här: Flickans relation eller koppling till den skjutne mannen. Där tror jag motivet finns. Det är en ganska vild gissning.
Citera
2024-12-20, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoyaanisQatsii
Intressant hur polisen hittar någon som utför ett mord i Växjö och sen gömmer sig Stockholm, så snabbt. Blir lite imponerad.
Kan förklaras med att BO som överlevde kände igen honom?
Citera
2024-12-20, 01:18
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Gäsp, någon som kände sig träffad. Vet inte kristen gren ifråga, bor ju huller om buller där nere. Kanske var ortodox då, inte muslim iaf. Balkan är förövrigt skam/hedersdriven kultur till skillnad mot västeuropa, klart att hur man ses om omgivningen blir mycket viktigare då.

Det är detta jag sätter mig emot mest. Jag upplever inte att vi är "hedersdriven" kultur. Om en bosnier skulle döda sin fru/dotter på grund av "heder" så skulle vänner och bekanta vända den personen ryggen. Det är ingen som hade accepterat det. Jag hävdar att så är det även för serber och kroater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in