Citat:
Ursprungligen postat av
Danne90
Är själv bosnier (muslim fast icke troende) har stor släkt med massa kusiner och måste säga att jag känner inte igen mig i det du säger.
Om killen är bosnier så hoppas jag att han får sin röv sprängd i fängelset.
Jag har en väldigt blandad bild av bosnier, vände mig mest emot beskrivningen jag svarade på, att det minsann var SERBER som var "snörpfittor" och "kaxiga", inte bosnier. För en utomstående ser "ni" (i bred bemärkelse) mer lika ut än en del av er vill erkänna. Eller ja, när jag växte upp verkade de flesta "juggarna" till barn/unga redan grävt ner stridsyxan och umgicks ihop.
Mitt urval är inte tillräckligt stort för att det ska vara fakta, men så jag uppfattat en del bosnier. Gällande det där att inte gifta sig med utomstående har jag sett även hos kroater och serber, en bekant blev mer eller mindre tvingas göra slut med sin svenska tjej för att gifta sig med en från hemlandet. Religiositet spelar säkert också roll, den där översittarattityden såg jag främst hos troende. Sen ska tilläggas, har inte umgåtts tätt med bosnier sedan skoltiden och tonåringar är ofta otrevliga, överdriver och identitetssökande i allmänhet. Vore intressant och se vad det blev av alla.. vet att de flesta läste vidare, många hade bra betyg och det var viktigt för dem som hos många invandrarfamiljer, inte minst föräldrarna. kanske gifte sig de flesta i blandäktenskap i slutändan och kaxigheten försvann. Sen kan jag avundas den där kaxigheten, tycker svenskar skulle behöva en rejäl dos av den och inte låta sig sättas på.