2024-12-19, 20:29
Medlem
jugbandbluess avatar
har heller aldrig stött på en bosnier med utpräglad hederskultur. albaner med vendetta-kultur är väl det närmaste man kommer när det gäller balkan, men det är inte riktigt samma sak.
Citera
2024-12-19, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemVetInteVad
Jo det gör det
Absolut inte!!
Citera
2024-12-19, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Jo det finns visst. Jag har en väninna som i sin tur har en väninna från Bosnien, en familj som invandrade redan på sjuttiotalet och som min vän anser vara i stort sett svensk och i synnerhet hennes tjejkompis var precis som sina svenska vänner vad gällde fester o killkompisar.

Därför blev min vän jättechockad när hon en dag satt med sin kompis, tror de var runt 19-20, och kompisen får ett samtal från en bosnisk kille hon känner flyktigt och samtalets andra(!) mening gäller äktenskap! Den bosniska tjejen begrep tydligen direkt vad som gällde, men min svenska kompis, som då aldrig hade hört om hederskultur ( detta var drygt 40 år sedan) behövde få en rejäl förklaring vilka kulturella regler rörande äktenskap som gällde för en muslims bosnisk kvinna.

Knappast att den uråldiga hederskulturen försvunnit när de blivit ” svenskar” och troligt är att den fortfarande är en vedervärdig förtryckande norm som reglerar unga flickor med muslims bosnisk bakgrund även idag.

Det förekommer ja, men landet utmärker sig inte på nåt negativt sätt kopplat till hederskultur.
Citera
2024-12-19, 22:03
Medlem
16-årig flicka en av de misstänkta. Börjar lukta skunk.
Citera
2024-12-19, 22:06
Medlem
JustTrollings avatar
16-årig snorunge misstänkt för mordet. + 30-åring.

Två personer har frihetsberövats efter mordet och mordförsöket på ett par i Växjö.

En av dem är en 16-årig flicka, erfar Expressen.
Enligt Expressens uppgifter rör det sig om en man i 30-årsåldern, och en 16-årig flicka. Mannen är sen tidigare dömd till dagsböter för brott mot lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål, efter att ha burit knogjärn på allmän plats, medan flickan är ostraffad.

Advokat Fredrik Sund försvarar mannen. Han säger att hans klient förnekar brottsmisstankarna, som rör mord, mordförsök och grovt vapenbrott. I övrigt vill han inte gå in på några detaljer.

Expressen har även varit i kontakt med advokat Rickard Sjöström, som företräder den person som Expressen erfar är en 16-årig flicka, men han ”har inga som helst kommentarer” i dagsläget.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/16-arig-flicka-misstankt-efter-dodsskjutningen-i-vaxjo/
Citera
2024-12-19, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alfax
Hört svartsjuka som motiv från flera olika håll och gravid var hon.
Nämns även i tråden.
Återstår att se om det förstnämnda stämmer.
Var hon gravid är det två mord det handlar om.
Citera
2024-12-19, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Var hon gravid är det två mord det handlar om.
30 åringen var pappan till barnet. Han ville inte ha ungen, han gjorde henne gravid under arbetstid på ett av Södras kontor.
Citera
2024-12-19, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kessuss
Sluta sprid skit. Hon var väldigt omtyckt på sin arbetsplats

Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Jo det finns visst. Jag har en väninna som i sin tur har en väninna från Bosnien, en familj som invandrade redan på sjuttiotalet och som min vän anser vara i stort sett svensk och i synnerhet hennes tjejkompis var precis som sina svenska vänner vad gällde fester o killkompisar.

Därför blev min vän jättechockad när hon en dag satt med sin kompis, tror de var runt 19-20, och kompisen får ett samtal från en bosnisk kille hon känner flyktigt och samtalets andra(!) mening gäller äktenskap! Den bosniska tjejen begrep tydligen direkt vad som gällde, men min svenska kompis, som då aldrig hade hört om hederskultur ( detta var drygt 40 år sedan) behövde få en rejäl förklaring vilka kulturella regler rörande äktenskap som gällde för en muslims bosnisk kvinna.

Knappast att den uråldiga hederskulturen försvunnit när de blivit ” svenskar” och troligt är att den fortfarande är en vedervärdig förtryckande norm som reglerar unga flickor med muslims bosnisk bakgrund även idag.
Bosnier har ingen hederskultur.
Citera
2024-12-19, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
Är själv bosnier (muslim fast icke troende) har stor släkt med massa kusiner och måste säga att jag känner inte igen mig i det du säger.

Om killen är bosnier så hoppas jag att han får sin röv sprängd i fängelset.
Jag har en väldigt blandad bild av bosnier, vände mig mest emot beskrivningen jag svarade på, att det minsann var SERBER som var "snörpfittor" och "kaxiga", inte bosnier. För en utomstående ser "ni" (i bred bemärkelse) mer lika ut än en del av er vill erkänna. Eller ja, när jag växte upp verkade de flesta "juggarna" till barn/unga redan grävt ner stridsyxan och umgicks ihop.

Mitt urval är inte tillräckligt stort för att det ska vara fakta, men så jag uppfattat en del bosnier. Gällande det där att inte gifta sig med utomstående har jag sett även hos kroater och serber, en bekant blev mer eller mindre tvingas göra slut med sin svenska tjej för att gifta sig med en från hemlandet. Religiositet spelar säkert också roll, den där översittarattityden såg jag främst hos troende. Sen ska tilläggas, har inte umgåtts tätt med bosnier sedan skoltiden och tonåringar är ofta otrevliga, överdriver och identitetssökande i allmänhet. Vore intressant och se vad det blev av alla.. vet att de flesta läste vidare, många hade bra betyg och det var viktigt för dem som hos många invandrarfamiljer, inte minst föräldrarna. kanske gifte sig de flesta i blandäktenskap i slutändan och kaxigheten försvann. Sen kan jag avundas den där kaxigheten, tycker svenskar skulle behöva en rejäl dos av den och inte låta sig sättas på.
Senast redigerad av Villekulla90 2024-12-19 kl. 22:33.
Citera
2024-12-19, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smutsigsnorre
30 åringen var pappan till barnet. Han ville inte ha ungen, han gjorde henne gravid under arbetstid på ett av Södras kontor.
Det vet du inget om.

Inte heller 30-åringen, vems barnet är. Och vad med 16 åriga flickan då?
Citera
2024-12-19, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Jag har en väldigt blandad bild av bosnier, vände mig mest emot beskrivningen jag svarade på, att det minsann var SERBER som var "snörpfittor" och "kaxiga", inte bosnier. För en utomstående ser "ni" (i bred bemärkelse) mer lika ut än en del av er vill erkänna. Eller ja, när jag växte upp verkade de flesta "juggarna" till barn/unga redan grävt ner stridsyxan och umgicks ihop.

Mitt urval är inte tillräckligt stort för att det ska vara fakta, men så jag uppfattat en del bosnier. Gällande det där att inte gifta sig med utomstående har jag sett även hos kroater och serber, en bekant blev mer eller mindre tvingas göra slut med sin svenska tjej för att gifta sig med en från hemlandet. Religiositet spelar säkert också roll, den där översittarattityden såg jag främst hos troende. Sen ska tilläggas, har inte umgåtts tätt med bosnier sedan skoltiden och tonåringar är ofta otrevliga, överdriver och identitetssökande i allmänhet. Vore intressant och se vad det blev av alla.. vet att de flesta läste vidare, många hade bra betyg och det var viktigt för dem som hos många invandrarfamilj, inte minst föräldrarna. kanske gifte sig de flesta i blandäktenskap i slutändan och kaxigheten försvann. Sen kan jag avundas den där kaxigheten, tycker svenskar skulle behöva en rejäl dos av den och inte låta sig sättas på.

Kroater, slovener och fransmän är katoliker/kristna och gifter sig med vem de vill.
Du pratar skit.
Citera
2024-12-19, 22:55
Medlem
Bara jag som tror att detta är en felskjutning? Hade det rört sig om relationsdrama eller liknande hade polisen gått ut med det för länge sen.

BO saknar helt koppling till den undre världen och inget konstigt har kommit fram om paret, snarare tvärtom verkar de välintegrerade och välutbildade. BO delar dock efternamn med en välkänd kriminell i Växjö (de har inget släktskap).

Nej, detta låter som en felskjutning.
Senast redigerad av Assdefender 2024-12-19 kl. 22:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in