Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-19, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
På den frågan brukar jag svara att han verkar vilja placera sig närmare händelsen och varför han vill det vet jag inte. Man får nöja sig med att konstatera att det är så omständigheterna ser ut om SE är ett vittne.

Agerandet vore inte helt oförenligt med hans person.

Att det var av betydelse för honom att han var snabbt plats, bland de absolut första eller rentav allra först, framgår med tiden. Han påpekar det vid flera tillfällen. Liksom att han var ett avgörande och viktigt vittne och så vidare.

Det finns kanske något inte helt obegripligt i det här.

En notering. Jag är ingen tidsstudieman, men jag skulle egentligen gissa att vittnet SE inte hunnit ut på gatan när det smäller. Men när han nu berättar detta 1/3, så framstår det som troligt.

Har du någon uppfattning om de exak avstånd på Sveavägen, S44 till mordplatsen? Vad tror du om Walls uppgift att annonspelaren låg 15 meter från mordplatsen?

Avståndet från mordplatsen till dörren men använder kvällstid är 62,5 m.... om jag minns rätt.

Vi får dubbelkolla.

https://imgur.com/a/f4WzqMA

Japp 62,5 m

15 m till huslivet från södra annonspelaren stämmer.

Jag har lagt linjalen 1 m utanför huslivet. Så då blir det 16 m.

Tillbaka till SE.

Kommer han ut när det smäller, går i rask takt, är han framme bland dom första ändå. 10 ungdomar som rusat dit före honom. Bengt Palm på ingång.

Samtalet med LP, språngmarschen osv, var det lögn också?

Det var viktiga saker jämfört om han var nummer 3 eller 11 framme vid mordplatsen.

Man skulle hypotetiskt kunna ställa sig frågan hur en korrekt beskrivning av hans färd mot mordplatsen skulle låta om han klev ut exakt när det smäller.

En käpphäst jag har med att han kliver ut då, är att han skymmer sikten för NF momentalt eller längre tidsperiod om han inte går långt ut mot snömodden.
Citera
2024-12-19, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Hänger inte med.
Frågan var ju på vilket sätt SE's uppgifter talar för en väntande Dekorima-man?
Du kan ju inte liksom hoppa över det och påstå att en "lögn" (som inte finns) stämmer överens med "sanningen".
För vidare är frågan om det ens är "sanningen". Vart och när framgår det att gärningsmannen väntat på paret Palme? (Jag har själv inte kolla om och när media skrivit något om det)

Det jag kommer på angående "Dekorimamannen" är de finska flickornas vittnesmål men det vittnesmålet är ifrågasatt eftersom det kom in sent till utredningen.

https://drive.google.com/file/d/1Px7qBCUy6K-2u6bthlJwFZ_jci_siL7W/view
EH 14839-1 19930122
Citera
2024-12-19, 19:28
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ok. Ja, vad vet jag.

Han kanske lämnade arbetet kl. 21 och gick runt i några timmar och väntade på att nattbussen skulle börja gå.

Finns inget som tyder på det. Däremot var han säkert i ett poröst tillstånd i ett par timmar.

Den initiala planen var att lämna runt kl. 20:00, men något höll honom kvar.

Hade han lämnat då, var det säkert T-banan som gällde. Annars bussen?

Hisnande, eller hur ...
Citera
2024-12-19, 19:30
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det jag kommer på angående "Dekorimamannen" är de finska flickornas vittnesmål men det vittnesmålet är ifrågasatt eftersom det kom in sent till utredningen.

EH 14839-1 19930122

Var det inte den iakttagelsen som skedde fel år, att döma av biofilmen?

Ha-Ha-Hannibal Lecter!
Citera
2024-12-19, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Var det inte den iakttagelsen som skedde fel år, att döma av biofilmen?

Ha-Ha-Hannibal Lecter!

Signalementet stämmer hur som helst inte in på SE plus att han verkar tala finska, jag antar att SE inte brukade prata finska.
Citera
2024-12-19, 19:35
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Signalementet stämmer hur som helst inte in på SE plus att han verkar tala finska, jag antar att SE inte brukade prata finska.

Att det var sommaren 1987 hjälper kanske inte så mycket heller?
Citera
2024-12-19, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Att det var sommaren 1987 hjälper kanske inte så mycket heller?

Det är detta vittnesmål jag kommer på att man skulle kunna koppla till en Dekorimaman. jag är tveksam till att det diskuterades om en Dekorimaman 1986
Senast redigerad av Sumer 2024-12-19 kl. 19:41.
Citera
2024-12-19, 19:41
Medlem
Citat:
Det är detta vittnesmål jag kommer på att man skulle koppla till en Dekorimaman. jag är tveksam till att det diskuterades om en Dekorimaman 1986

Okej , så man tog inte IMs vittnesmål på allvar 1986 ?
Citera
2024-12-19, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Okej , så man tog inte IMs vittnesmål på allvar 1986 ?

Det var en bra fråga är det någon som vet när det började skrivas i media om Inge Morelius vittnesmål?

Vittnesmål Inge Morelius
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Inge-Morelius.pdf
Senast redigerad av Sumer 2024-12-19 kl. 19:47.
Citera
2024-12-19, 19:57
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag pratar ju om Engström som GM..

Då lägger han storyn om att han går på Sveavägen och bakom LOP omifall något vittne skulle peka ut honom som gåendes bakom ...

Men istället för att såklart berätta att han går ifatt makarna Palme och drar upp sitt vapen och skjuter så lägger han storyn om skyltfönstret och klockan...Sen hör han att det smäller !

Eftersom det redan funnits en teori om en väntande Dekorimaman första veckorna så stämmer hans story rätt bra..

Tycker inte alls att det stämmer bra. Det är Götabanken och inte Dekorimas skyltfönster ...
Som sagt, känns som en rätt märklig efterkonstruktion..
Det brukar annars handla om att han som GM tog fram vapnet där vid Götabanken...

Men till sak så är det en rad lögner som inte alls "ligger nära sanningen" när man studerar argumenten mot SE.

Angående din sista mening så bör du även kunna hänvisa till källa och vart detta framgår.
Senast redigerad av MOPspanaren 2024-12-19 kl. 20:00.
Citera
2024-12-19, 19:59
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

EH 14839-1 19930122

Gott, ja och detta kommer ju först 92-93.
Men jag tror utifrån Inge M's vittnesmål att det "ganska" så tidigt spekulerades kring en väntande GM vid Dekorima (och alltså nådde media).
Citera
2024-12-19, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Tycker inte alls att det stämmer bra. Det är Götabanken och inte Dekorimas skyltfönster ...
Som sagt, känns som en rätt märklig efterkonstruktion..
Det brukar annars handla om att han som GM tog fram vapnet där vid Götabanken...

Men till sak så är det en rad lögner som inte alls ligger nära sanningen.

Jag förstår inte vad du menar med ligger långt ifrån sanningen..

Engström kan ju inte säga att han drog fram vapnet och sköt bara för att ligga ännu närmare sanningen !?

Jag pratar alltså om SE är GM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in