Citat:
Ursprungligen postat av
Ballalaila
ALG kom dit från ronden nästan samtidigt med SE, men går vidare, precis innan SE kommer ner.
Kohut sitter där när han går ut, men lämnar precis innan SE kommer tillbaka efter mordet.
Från förhör:
«Henry Olofsson: Jag skulle jobba ihop med Anna-Lisa Gahn.
FHL Tor Petrell: Ja, var någonstans var hon vet du det?
Henry Olofsson: Hon var ute på rondering och hon var troligtvis någonstans på våning ett eller på bottenplanet.
FHL Tor Petrell: Ja. Varför tror du det?
Henry Olofsson: Ja, dels för att ronderingen ska avslutas halv tolv 23:30 då och att jag har ett minne av att hon kom ner vid 23:15 , efter att jag hade bytt om och skulle avlösa Anette Kohut då. Så kom hon ner i receptionen någon vidare och så gick hon vidare. Det är ungefär normal rutin när det gäller tid och allting».
Jag har mer tagit fasta på ALG minnesbild och att HO pratar om våning 1.
"Och sen går man då ner, jag fortsatte och gick ner och när jag kom till 1 trappa så går jag förbi så jag ser ner i receptionen och då såg jag att Henry hade kommit och Anette var fortfarande kvar.
F: Du menar Henry Olofsson?
G: Ja Henry Olofsson.
F: Och Anette.
G: Ja, då var dom i receptionen. Och sen fortsatte jag för jag vinkade väl bara och sa hej eller nånting och sen fortsatte jag för jag hade rätt mycket kvar ännu, och då kunde väl klockan kanske varit kvart, tio i eller nånting sånt där jag kan inte säga.
F: Du säger Anette, är det
G: Det är Anette Kovic, ja.
"
Från denna position.
https://imgur.com/a/UKjB5U0
Men det blir förvirrande om man läser larmlistorna.
Tror det är att dom förhörs så långt efter händelsen. Dom blandar ihop olika kvällar, vad som hänt vilken kväll.
Men säg att ALG kommer förbi 21:15, går igen 23:15:30.
Flera minuter innan SE drar kortet. 23:19:00-23:19:59