Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-19, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Fast han fick ju inte nån uppmärksamhet på mordplatsen. Den fick han ju inne på Skandia. Han måste ju hem nån gång. Det var väl han som skulle köra dan efter? Nu blev det ju inte så. Han fattade innebörden dan efter och och började inse att här kan han vara behjälplig.

Att han inte fick någon uppmärksamhet på brottsplatsen är väl isåfall inte konstigt...

I tråden har vi kommit fram till att Media dyker upp i samma stund som han lämnar...dom är där så tidigt som 23:33 till 23:36..

Sen går han till Skandia just när han får reda på att Europas största människa blivit avrättad på "hans gata"...

Borde han inte bli jävligt uppspelt när han just fick den infon ?

Vaaa?

Olof Palme ??

Menar ni att Statsminister är mannen som låg på trottoaren?..

Hage : Ja det är den info vi fått av Lisbeth..

Herregud...

Så tycker jag han borde reagerat !

Han är helt i rätt ålder och dessutom varit politiskt intresserad ...

Men det är min åsikt...
Citera
2024-12-19, 02:58
Medlem
Citat:
Han kom ut mellan första och andra skottet. Alltså har han aldrig gått bakom LOP.

Men säger han inte att skotten brann av när han var vid Gota Banken?
Citera
2024-12-19, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
ALG kom dit från ronden nästan samtidigt med SE, men går vidare, precis innan SE kommer ner.

Kohut sitter där när han går ut, men lämnar precis innan SE kommer tillbaka efter mordet.

Från förhör:

«Henry Olofsson: Jag skulle jobba ihop med Anna-Lisa Gahn.

FHL Tor Petrell: Ja, var någonstans var hon vet du det?

Henry Olofsson: Hon var ute på rondering och hon var troligtvis någonstans på våning ett eller på bottenplanet.

FHL Tor Petrell: Ja. Varför tror du det?

Henry Olofsson: Ja, dels för att ronderingen ska avslutas halv tolv 23:30 då och att jag har ett minne av att hon kom ner vid 23:15 , efter att jag hade bytt om och skulle avlösa Anette Kohut då. Så kom hon ner i receptionen någon vidare och så gick hon vidare. Det är ungefär normal rutin när det gäller tid och allting».

Jag har mer tagit fasta på ALG minnesbild och att HO pratar om våning 1.

"Och sen går man då ner, jag fortsatte och gick ner och när jag kom till 1 trappa så går jag förbi så jag ser ner i receptionen och då såg jag att Henry hade kommit och Anette var fortfarande kvar.

F: Du menar Henry Olofsson?

G: Ja Henry Olofsson.

F: Och Anette.

G: Ja, då var dom i receptionen. Och sen fortsatte jag för jag vinkade väl bara och sa hej eller nånting och sen fortsatte jag för jag hade rätt mycket kvar ännu, och då kunde väl klockan kanske varit kvart, tio i eller nånting sånt där jag kan inte säga.

F: Du säger Anette, är det

G: Det är Anette Kovic, ja.

"
Från denna position.

https://imgur.com/a/UKjB5U0

Men det blir förvirrande om man läser larmlistorna.

Tror det är att dom förhörs så långt efter händelsen. Dom blandar ihop olika kvällar, vad som hänt vilken kväll.

Men säg att ALG kommer förbi 21:15, går igen 23:15:30.

Flera minuter innan SE drar kortet. 23:19:00-23:19:59
Citera
2024-12-19, 07:05
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det beror på vilken tid som cirkulerade i media?

De tider som förekom i media var 23.20 och 23.21.

Det spelar dock inte så stor roll i fallet SE, eftersom hans uppfattning om mordtiden är känd, nämligen 23.20.

Men om vi återgår till CA. Om CA köpt korv med kvittostämpel 23.19 men anger 23.20 (eller 23.30!). Och samtidigt placerar sig 15 meter från skotten. Försöker han då att att tillskansa sig alibi med hjälp av tiden?

Citat:
By the way: Kan det ha varit en lugnande cigarett som SE grävde efter i väskan? Vid extrem stress kan man falla in i "trygghetsskapande handlingar".
Citera
2024-12-19, 07:13
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det kan jag lätt förklara om du är mottaglig..

23:19 så kan han aldrig hamna bakom LOP eller hur ?

23:20 kan innebära 23:20:50 ..

23:20:50 är en helt perfekt tid för att hamna exakt dit han vill vid Gota Banken när skotten följer...

Nu har du undrat flera gånger att eftersom han ändå placerar sig bakom LOP så får han inget direkt Alibi...Vilket är korrekt..

Men han får ett Alibi till sin berättelse och en förklaring om AD från sin bil skulle säga t.ex " Jag såg Skandiamannen gå bakom LOP "

23:19 så måste han hitta en väldigt komplex berättelse om hur han hamnar bakom LOP och att blanda in att gå norrut och sen svänga är otänkbart ...Eller hur ?

Då kanske du tänker att väktarna kommer ge honom Alibi för samtalet på 2min...! Nja som GM så har samtalet bara varit någon fras hit och dit och Engström som GM vill inte ens dra in väktarna i några förhör

Var detta okej ?

Jag förstår denna sak. Han flyttar tiderna för att få alibi från att ha begått norrsväng. Och för att kunna "spegla" GM riktigt nära utan att det blir överskott av tid.

Detta pusslande är kanske roande på ett forum, men det är knappast rimligen tänkbart att en riktig GM suttit och knypplat med sekunder och rörelser på Sveavägen på detta vis.

Saken pekar inte heller mot honom som misstänkt. Utan det är en forcerad förklaring för att på något sätt få ihop hans påstådda tidsjustering med honom som GM.

Man kan erinra om två sakomständigheter.

SE:s uppfattning om mordtiden är obestridligen 23.20. I hans värld hamnar han framför mordet och missar det enligt din tankegång.

Det finns inget som indikerar att SE är på väg någon annanstans än till tunnelbanan, det vill säga till vänster på Sveavägen. Det är det han just berättat för väktarna. Det är det han brukar göra. Och tiden stämmer för det.
Citera
2024-12-19, 07:14
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Han kom ut mellan första och andra skottet. Alltså har han aldrig gått bakom LOP.

Citat:
Men säger han inte att skotten brann av när han var vid Gota Banken?

När han hör av sig till polisen 1/3 framstår det som att han berättar att han kommer ut från Skandia och hör en smäll, det vill säga det andra skottet. Detta kan mycket väl vara riktigt.

Men därefter flyttar han fram sig till annonspelaren eller närmare än så. Och avviker aldrig från detta.
Citera
2024-12-19, 07:26
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej. Jag tror inte på speglingen för fem öre om han är GM. För det är flummig hittepå. Speglingen existerar inte.

Även jag lider av speglingsallergi.

Lars Larssons idé är en alldeles uppenbar skrivbordskonstruktion. Vuxenlek.

Det GM kan tänka sig är att han är tydligt sedd av ett antal vittnen.

Det GM givetvis inte tänker sig är att han skulle desarmera utpekanden likt "den gubben höll i revolvern, sköt Palme och sprang sedan från platsen" genom att hävda att han gått i GM:s fotspår och speglat alla hans rörelser på Sveavägen och Tunnelgatan. Det är nonsens.

Och även om GM hade denna mycket udda föreställning, så räcker det med att han helt diskret ringer och meddelar polisen saken en gång för att verkställa den. Skulle han bli aktuell på något sätt, så kan han hänvisa till detta.

Men ingen bryr sig om honom. Och istället för att hålla låg profil börjar han då driva kampanj om hur nära han befann sig skotten samtidigt som han poserar stort uppslagen i mordkvällsutstyrseln och berättar indignerat att PU ignorerar honom.

För att hamra in speglingen?
Citera
2024-12-19, 07:39
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag förstår denna sak. Han flyttar tiderna för att få alibi från att ha begått norrsväng. Och för att kunna "spegla" GM riktigt nära utan att det blir överskott av tid.

Detta pusslande är kanske roande på ett forum, men det är knappast rimligen tänkbart att en riktig GM suttit och knypplat med sekunder och rörelser på Sveavägen på detta vis.

Saken pekar inte heller mot honom som misstänkt. Utan det är en forcerad förklaring för att på något sätt få ihop hans påstådda tidsjustering med honom som GM.

Man kan erinra om två sakomständigheter.

SE:s uppfattning om mordtiden är obestridligen 23.20. I hans värld hamnar han framför mordet och missar det enligt din tankegång.

Det finns inget som indikerar att SE är på väg någon annanstans än till tunnelbanan, det vill säga till vänster på Sveavägen. Det är det han just berättat för väktarna. Det är det han brukar göra. Och tiden stämmer för det.

Exfrun säger dock att han så dags på dygnet brukade ta bussen. Oklart om hon då menar den från Odenplan.
Citera
2024-12-19, 07:52
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Exfrun säger dock att han så dags på dygnet brukade ta bussen. Oklart om hon då menar den från Odenplan.

Vad jag kan erinra mig säger hon att han brukade åka tunnelbanan. Och nattbuss om han jobbade "väldigt sent". Det torde innebära efter det att tunnelbanan slutat gå, vilket vid tiden var omkring midnatt redan på Mörbylinjen.

Allt kan givetvis vara hursomhelst, men han går på mordkvällen ut i tid för den anslutning han på vägen ut berättar om och brukar ta.

Och han går ut med ungefär samma marginal till tåget som övriga kända kvällar han jobbar sent.

En känd övertidskväll tar han nattbussen och då går han ut i lagom tid för den.
Citera
2024-12-19, 08:20
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Att han inte fick någon uppmärksamhet på brottsplatsen är väl isåfall inte konstigt...

I tråden har vi kommit fram till att Media dyker upp i samma stund som han lämnar...dom är där så tidigt som 23:33 till 23:36..

Sen går han till Skandia just när han får reda på att Europas största människa blivit avrättad på "hans gata"...

Borde han inte bli jävligt uppspelt när han just fick den infon ?

Vaaa?

Olof Palme ??

Menar ni att Statsminister är mannen som låg på trottoaren?..

Hage : Ja det är den info vi fått av Lisbeth..

Herregud...

Så tycker jag han borde reagerat !

Han är helt i rätt ålder och dessutom varit politiskt intresserad ...

Men det är min åsikt...

För sista gången: Som vittne visste SE inte att det var Palme som var skjuten. Henry Olofsson säger uttryckligen att SE sa att han inte trodde att det var Palme och att tanten inte var lik Lisbeth. SE kanske tänkte tanken att det kunde vara Palme men inte mer än så.

Tanken på att han som vittne skulle förneka att det var Palme trots att han egentligen visste det är förstås helt absurd. Det faller på sin egen orimlighet. Så den idén kan man kassera. Om han ljuger om att han inte visste att det var Palme så var det i så fall som GM. Inte som vittne.

Alltså är det inte särskilt konstigt att vittnet SE inte omedelbart söker upp media på platsen. Sedan kan det finnas fler förklaringar som att han var chockad och så vidare, men det här är det mest konkreta. Han säger själv att han först trodde att det var en knarkuppgörelse och inte fick bekräftelse på att det var Palme förrän han kom hem.
Senast redigerad av Knattarna 2024-12-19 kl. 08:38.
Citera
2024-12-19, 08:27
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Att en väntande Dekorimaman var aktuell som GM 1986 var faktiskt en trolig GM..

Att hålla sig så mkt som möjligt till sanningen är faktiskt en bra sak om man ljuger och inget påfund av mig

Vad har det första med SE att göra ens?

Och det andra? Konstigt icke-svar, eftersom jag inte heller påstått något annat.
Hade förväntat mig att du försökt utveckla argumentet i kontext med SE.
Anledningen till min kommentar var just att SE inte alls "påstås hålla sig nära sanningen med sina lögner" (bortsett från "speglingarna", som också heter det av en anledning)
Citera
2024-12-19, 08:34
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Just det där med SE:s egna uppgifter om utstämplingstider är väl mest någonting som brukar anföras för att visa att SE (givet att hans uppgifter stämmer) inte skulle ha kunnat hinna fram i tid för att mörda Palme. Brådska och tidsbrist verkar för övrigt vara någonting återkommande i den här historien. Gunnar Wall menade ju också att SE "måste ha raskat på något väldigt" för att hinna från Grand till utstämplingen, men hur Wall hade kommit fram till den här tidsbristen kunde han väl aldrig riktigt förklara. Tidsbrist togs också upp i samband med diskussionerna om att SE kan ha postat ett brev från Skelleftehamn, där ni på något oklart sätt kom fram till att han måste ha haft tillgång till en helikopter för att hinna ta sig dit upp och tillbaka inom någon viss tid. Undrar om det inte var tidsbrist som också gjorde det svårt att föreställa sig att det var SE som hoppade in i Wessléns taxi när han skulle hem efter mordkvällen. Kanske blev det "sekundstrid" där också, att SE kom lite för sent till platsen och kanske fick se den egentlige mördaren hoppa in i taxin.

Vad är det du försöker argumentera för här egentligen?
En massa med lösa påståenden.. saker som jag aldrig påstått.
Och svammel... Tidsbrist och Skelleftehamnsbrevet? Helikopter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in