Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-18, 18:00
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Glöm inte att Dalulven poängterat den oerhört besvärande omständigheten att SE hade mörk urtavla också, så det får man nog sätta in på psykopatkontot.

Anna Lindh är ett mycket mer typiskt politiskt mord än det får cred för. Klassiskt motiv för en ensam galning (politikherhat) utfört av en svårt avvikande figur med psykiatriska problem, psykopatiska tendenser och extrema våldsdåd i bagaget.

Den enda lilla avvikelsen är att politikerhatet var generellt och inte riktat mot en specifik person. Han hade lika gärna kunna mörda en annan politiker. Men han kände ändå igen Anna Lindh och mördade henne för att hon var politiker.

Dessa har somliga gravt missförstått och tagit till intäkt för att precis vem som helst kunde ha mördat Anna Lindh och det finns ingen psykosocial profil som är troligare än någon annan. En gift bridgespelare från Täby med fast anställning utan känd vapentillgång blir precis lika trolig som vilken mördarpsykopat som helst.

Mordet på Lindh är en mycket relevant jämförelse med MOP. Jag tror att båda fallen är tämligen unika på samma sätt. Nämligen på så vis att dåden i båda fallen förövas av en individ som råkar få syn på offret på stan.

Detta är mycket avvikande. Det vanliga är en stolle med vanföreställningar som söker upp den politiska prominensen vid en offentlig tillställning där det är känt att vederbörande ska närvara. GM, som planerat tilltaget, slår till när möjlighet gives och gör ingen ansats till att försöka komma undan efteråt. Motiven är ofta bisarra och obegripliga för omvärlden. En annan i sammanhanget förekommande typ är mer udda individer med "dunkla" men verklighetsbaserade föreställningar.

På så vis är Lindh inte ett typiskt fall. Men MM får sägas vara tämligen typisk. Även om jag rakt av misstror honom gällande att "höra röster" osv. Hade fallet Lindh förblivit ouppklarat och man författat en GMP, så hade MM prickat av många punkter på listan.

Ja, det är mycket udda att det enligt många här inte går att ha någon uppfattning om hur pass sannolikt det är att olika typer av individer går runt beväpnade med en skarpladdad Magnumrevolver. Och det med hänvisning till att "ingenting kan uteslutas" samt att "vi vet inte allt om alla människor".
Citera
2024-12-18, 18:05
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Okej...Ett sista försök då !

Tiden 23:19 och hur jag tror mordet gick till med Engström som GM..

Han stämplar ut 23:19 och växlar några snabba meningar och är ute på Sveavägen ca 23:20:10

Han börjar då gå norrut och ser LOP vid Sari och börjar sen gå bakom..

Resten är historia..

När han sen febrilt vill ha utstämplingstiden av RB och samtidigt få reda på att mordet begicks 23:21:30 så blir det väldigt komplicerat för Engström att stämplat ut 23:19..

Därav är 23:20 en mkt bättre tid för honom då han kan spegla allt utom gått norrut och detta gör han pga utpekande längs Sveavägen. Alltså vittnen som NF, AB och från ev Bilar som AD och HJ..

1min låter kanske inte mkt ,men det är det...!

1 min är väldigt svår att trolla bort i en händelse kedja...

SE står fortfarande femton meter och några sekunder ifrån skotten och kan därmed givetvis vara GM enligt de uppgifter han själv lämnar.

Så frågan vad han använder justerandet av utstämplingstiden till kvarstår.

Är det för att ha alibi från att ha begått en norrsväng?

Varför speglar han inte den, för övrigt?
Citera
2024-12-18, 18:11
Medlem
En utstämplingstid före 23,19 ger inget alibi.
En utstämplingstid mellan 23,19,00-23,19,59 ger inget alibi.
En utstämplingstid mellan 23,20,00-23,20,59 ger inget alibi
En utstämplingstid väldigt tidigt 23,21 gör det svårt att hinna fram om mordtidpunkten stämmer om jag minns rätt 23,21,20 plus minus 10 sek
Senare utstämpling gör det omöjligt för SE att hinna fram.
Senast redigerad av Sumer 2024-12-18 kl. 18:17.
Citera
2024-12-18, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
SE står fortfarande femton meter och några sekunder ifrån skotten och kan därmed givetvis vara GM enligt de uppgifter han själv lämnar.

Det kan jag lätt förklara om du är mottaglig..

23:19 så kan han aldrig hamna bakom LOP eller hur ?

23:20 kan innebära 23:20:50 ..

23:20:50 är en helt perfekt tid för att hamna exakt dit han vill vid Gota Banken när skotten följer...

Nu har du undrat flera gånger att eftersom han ändå placerar sig bakom LOP så får han inget direkt Alibi...Vilket är korrekt..

Men han får ett Alibi till sin berättelse och en förklaring om AD från sin bil skulle säga t.ex " Jag såg Skandiamannen gå bakom LOP "

23:19 så måste han hitta en väldigt komplex berättelse om hur han hamnar bakom LOP och att blanda in att gå norrut och sen svänga är otänkbart ...Eller hur ?

Då kanske du tänker att väktarna kommer ge honom Alibi för samtalet på 2min...! Nja som GM så har samtalet bara varit någon fras hit och dit och Engström som GM vill inte ens dra in väktarna i några förhör

Var detta okej ?
Senast redigerad av Problem2020 2024-12-18 kl. 18:25.
Citera
2024-12-18, 18:20
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Om CA muttrar att han köpte korven 23.20 och det står 23.19 på kvittot och om han oaktat lämnade tidsuppgifter och eventuella samtal placerar sig 15 meter från mordplatsen när skotten avlossas...

...så försöker han inte att förse sig själv med alibi.

Eller?

Det beror på vilken tid som cirkulerade i media?

By the way: Kan det ha varit en lugnande cigarett som SE grävde efter i väskan? Vid extrem stress kan man falla in i "trygghetsskapande handlingar".
Citera
2024-12-18, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

By the way: Kan det ha varit en lugnande cigarett som SE grävde efter i väskan? Vid extrem stress kan man falla in i "trygghetsskapande handlingar".

Han hade sin fickplunta med sprit i den, han tog sig en sup för att varva ned lite grand.
Citera
2024-12-18, 18:48
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

Citat:

Huvudet på spiken.

Tror vi kan begrava samtliga fantasifulla ”speglingsteorier” i och med den observationen. Som Tensonman-GM visste han givetvis att han hade NF nästan rakt framför sig norr om Skandia. Men han lämnar inget utrymme för det i sin historia.
Senast redigerad av Knattarna 2024-12-18 kl. 18:51.
Citera
2024-12-18, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Huvudet på spiken.

Tror vi kan begrava samtliga fantasifulla ”speglingsteorier” i och med den observationen. Som Tensonman-GM visste han givetvis att han hade NF nästan rakt framför sig norr om Skandia. Men han lämnar inget utrymme för det i sin historia.

Lätt..

Skulle han spegla den också så blir det såklart för mkt..

Även du skulle väl inte fria honom då ?

Gå norrut och stanna och sen gå bakom LOP...Det går inte som vittne..
Citera
2024-12-18, 19:44
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Träsket var känt för drogförsäljningen. Kanske SE just köpt "lugnande cigaretter" i gränden av en kort barhuvad ljushårig försäljare med bullig täckjacka, smala ben och kontoret i väskan?

Det skulle kunna förklara en hel del faktiskt.
Citera
2024-12-18, 19:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Okej...Ett sista försök då !

Tiden 23:19 och hur jag tror mordet gick till med Engström som GM..

Han stämplar ut 23:19 och växlar några snabba meningar och är ute på Sveavägen ca 23:20:10

Han börjar då gå norrut och ser LOP vid Sari och börjar sen gå bakom..

Resten är historia..

När han sen febrilt vill ha utstämplingstiden av RB och samtidigt få reda på att mordet begicks 23:21:30 så blir det väldigt komplicerat för Engström att stämplat ut 23:19..

Därav är 23:20 en mkt bättre tid för honom då han kan spegla allt utom gått norrut och detta gör han pga utpekande längs Sveavägen. Alltså vittnen som NF, AB och från ev Bilar som AD och HJ..

1min låter kanske inte mkt ,men det är det...!

1 min är väldigt svår att trolla bort i en händelse kedja...

Är det helt omöjligt för den hypotetiska GM-SE att faktiskt veta att han stämplade ut helt utan att blanda in RB?
Citera
2024-12-18, 19:49
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Träsket var känt för drogförsäljningen. Kanske SE just köpt "lugnande cigaretter" i gränden av en kort barhuvad ljushårig försäljare med bullig täckjacka, smala ben och kontoret i väskan?

Det skulle kunna förklara en hel del faktiskt.

Du tror att han hade tid med det just då?
Citera
2024-12-18, 19:52
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Lätt..

Skulle han spegla den också så blir det såklart för mkt..

Även du skulle väl inte fria honom då ?

Gå norrut och stanna och sen gå bakom LOP...Det går inte som vittne..

Jag förstår inte varför detta inte skulle gå som vittne?

(Vittnet SE mötte OP och kom då på att han glömt en julkort med rosor till sin fru på kontorsrummet, så han vände om och började gå tillbaka söderut....)

Det får du gärna utveckla lite vad som gör detta "omöjligt".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in