2024-12-13, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Vad jag har läst om så fungerar de som Amazon fast ännu sämre för säljarna. Alla tvingas skicka in sina produkter till Temu (det är frivilligt på Amazon för en lagerkostnad) som står för lagret och sedan sköter Temu det mesta och trycker på hårt att de ska köra konstanta lockpriser/reor annars får säljarna straffavgifter om de ligger på lagret för länge. Det är därför man kan få återbetalningar så lätt då Temu inte tar kostnaderna själva utan säljarna får står för det. Liknande när Amazon införde "returfria returer", lätt att ge pengarna tillbaka när säljarna tar smällen. Alla produkter kommer packade en och en med en unik streckkod vilket gör det svårare att packa fel, då man får felmeddelande när man skannar plocket ifall man tog fel.

Ja. kag tror också det är så, ett centrallager. Det måste det ju vara. Grejerna går iväg rätt fort.

Men det där med returfria returer på Amazon hade jag missat. Vilka regler gäller för det? Hade en otrevlig upplevelse med ett objektiv för några år sedan som jag gärna hade fått "returfri retur" på. Har inte tordats köpa något av större värde sedan dess.
Citera
2024-12-13, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liljor
Undrar om jag kommer att få full återbetalning om min julkrans kommer skadad som ukrainskans julkrans gjorde? Hon recenserade med bilder på det som var trasigt pga leverans. Då blir det 210 kr i retur, de kanske vill att jag skickar tillbaks den. Men då skulle jag föreslå att de ger mig hälften tillbaka mot att jag behåller den och fixar till det som är trasigt... Och nu är den 30 spänn billigare eftersom vi närmar oss jul.

Jag tror det där jag läste nånstans på ordersidan, att man har rätt till en fri retur per order, betyder just det vi pratar om. Att man bara får pengarna tillbaks utan frågor och utan krav på att verkligen returnera.

Sedan jag insåg att man inte behöver returnera har jag reklamerat allt som inte varit som beskrivet, även jättebilligt skräp för några kronor. Men det har aldrig varit mer än en vara per order. Lite sugen på att se vad som händer om man reklamerar 2 varor. Det dyker upp ett meddalande när man reklamerar, de frågar om man är säker på att man inte vill reklamera fler varor. Det får mig att tro att det kanske är en GÅNG per order, inte en VARA per order.

Man skulle lätt kunna utnyttja detta. Men jag är faktiskt för ärligt. Skäms inte om varan är sämre än beskrivet eller, förstås, om den är skadad, men är den OK så låter jag bli.
Citera
2024-12-14, 09:01
Medlem
Jag har tagit det där erbjudandet om att få "200 % tillbaka i krediter", vilket ju instinktivt kändes alldeles för bra för att vara sant.

Men det fungerade ju någorlunda. Det är bara den sista delen av beställningen man får 200 % på, och man måste hämta dem under 7 dagar. Men Ok, bra så.

Men hur gör man det? Är det någon som vet?

Under de första dagarna kom de liksom automatiskt, när man öppnade appen. Man fick trycka på en knapp och hämta dem.

Men sedan då? Om det meddelandet inte kommer? Någonstans måste man ju kunna gå in och sköta det "manuellt". Men var? Det är ju de sista dagarna man får den största krediten, så det vore ju surt att gå miste om den.

Tacksam över all hjälp.
Citera
2024-12-14, 17:00
Medlem
godboys avatar
Citat:
Man har som du säkert vet ett antal timmar på sig att lägga till varor (en utav bra funktionerna med Temu) så jag tänkte om och lade till lite småklämmor med. Men jag kunde se skillnad på Temu klämmor och de svenska. Det var en liten detalj på de flesta som jag störde mig på på de från Temu.

Ja Temu är extremt duktiga på att hantera ordrar med de volymer de har. Jag vet inte hur många säljare de har men det är extremt många produkter, annonser. Och olika säljare som säljer samma varor, på något sätt är det väldigt bra organiserat och jag har aldrig fått fel vara. I så fall tror jag mer på att de har alla lager nära varandra. För det skulle ta tid och pengar för säljarna att skicka iväg allt varje dag in till Temu där det packas, och väldigt krångligt tror jag. Det lär ju också jobba många med paketering eftersom själva packandet går fort.

Angående hårklämmorna så frågade jag frugan om hon märkt någon skillnad, men det hade hon inte, i o f har hon inte använt alla ännu. Men det finns säkert olika varianter. Får väl se om hon klagar på dem framöver.

Misstänker också att de har någon form av jättelager som har i princip allt hemma. Sen litar jag inte en sekund på deras lagersaldon, där det står "snart slut, en kvar" eller "mindre än tio kvar" Ibland har sakerna legat i korgen i mer än en månad innan jag skickat beställningen och jag har alltid fått varan.

TEMU fungerar helt klart annorlunda än Amazon, för när jag beställt därifrån så får man ofta flera paket och där gissar jag att just Amazon enbart funkar som en köpsida men att alla säljarna sköter den egna distributionen. Som kund föredrar jag nog TEMU.s sätt.
Citera
2024-12-14, 17:32
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Angående hårklämmorna så frågade jag frugan om hon märkt någon skillnad, men det hade hon inte, i o f har hon inte använt alla ännu. Men det finns säkert olika varianter. Får väl se om hon klagar på dem framöver.

Misstänker också att de har någon form av jättelager som har i princip allt hemma. Sen litar jag inte en sekund på deras lagersaldon, där det står "snart slut, en kvar" eller "mindre än tio kvar" Ibland har sakerna legat i korgen i mer än en månad innan jag skickat beställningen och jag har alltid fått varan.

TEMU fungerar helt klart annorlunda än Amazon, för när jag beställt därifrån så får man ofta flera paket och där gissar jag att just Amazon enbart funkar som en köpsida men att alla säljarna sköter den egna distributionen. Som kund föredrar jag nog TEMU.s sätt.

Amazon har både delarna, om du kollar på grejerna så har du två små poster på sidan "Säljs av" och "Skickas av" står det Amazon i skickas posten så kommer det från ett av Amazons stora lager, och kan antingen vara Amazon själva som säljer, eller en annan säljare som lagerför sina varor hos Amazon.
Står det nåt annat i "skickas" så är det säljaren själv som skickar (och större risk att paketet stoppas av PN och momsas igen pga felaktigt ifyllda papper)
Citera
2024-12-14, 20:24
Avslutad
Handlat för tusentals här och aldrig fått någon defekt vara mer än en gång och då returnerade jag med QR-koden och fick pengarna som tillgodo. Hittar allting där. Väntade mig det skulle komma "kinaskit" men då jag handlat på Wish i många år och enbart fått bra saker så chansade jag då det ändå gällde så lite pengar och jag är fast. TEMU FTW!

Är man osäker på någon vara kan man kolla rescensioner på tuben dessutom.

Amazon är också kanon, otroligt enkelt returneringssystem och leveransen till dörren även för små paket och inom 48 timmar har det varit för mig. (Ingen Prime) Grejen är bara att Amazon är dyrt jämfört med Temu.
Citera
2024-12-18, 06:04
Medlem
Deras (AI?) kundtjänst fungerade över förväntan när en vara jag fick i måndags var sämre än man väntat sig. Trist att det inte gick att förhandla fram en 50 % rabatt, de gav automatiskt tillbaks hela beloppet.

Bra för mig, dåligt för säljaren. Jag får skuldkänslor, kransen var acceptabel och jag hade varit okej med att ha betalat halva beloppet för den. Kinesen gick miste om sitt levebröd, nej det känns tråkigt.
Senast redigerad av Liljor 2024-12-18 kl. 06:56.
Citera
2024-12-18, 12:15
Medlem
Än så länge är jag nöjd med det som drivs med batterier respektive usb. Känner ingen värme. Fint blev det också.

Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Lagersaldon ja jag vet inte heller, det står på nästan varenda en att snart så är produkten slut. Men vissa man haft i kundkorgen tar faktiskt slut ibland. Som tex julkransen jag tog.

Vad jag inte gillade med Temu klämmorna var att nästan samtliga är svartmålade även i mitten, jag vet inte vad grejen heter. Det är fult. https://www.temu.com/se-en/-claw-clip-non-slip-ponytail-holder-stylish-hair-grab-clip-for-women-and-girls-g-601099543957910.htm l?_oak_mp_inf=EJajq6am1ogBGiA2NmRlOWJlYzNjYzM0MDQz YmMzYTBjNjFhNWIxMDFlMiCA54rMvTI%3D&top_gallery_url =https%3A%2F%2Fimg.kwcdn.com%2Fproduct%2Ffancy%2F7 8054ff8-3b46-4b56-9845-5b20ee65c956 .jpg&spec_gallery_id=4112249737&refer_page_sn=1000 9&refer_source=0&freesia_scene=2&_oak_freesia_scen e=2&_oak_rec_ext_1=MTQyOQ&_oak_gallery_order=74842 1150%2C864221800%2C1019486067%2C20145188%2C1850806 768&search_key=h%C3%A5rkl%C3%A4mma&refer_page_el_s n=200049&_x_sessn_id=q4cp4q1w7m&refer_page_name=se arch_result&refer_page_id=10009_1734521048075_j08f z33xz5
Så här ser andra klämmor ut. Metallspiralen är inte svartfärgad. Dra på trissor, visste inte att apotea sålde en sån hårklämma som jag gillar och lika billigt. https://www.apotea.se/nypa-svart-9cm-2?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=P% 20-%20Shopping%20-%20NB%20-%20Generic&utm_term=H%C3%A5rv%C3%A5rd&gad_source=1 &gclid=CjwKCAiAgoq7BhBxEiwAVcW0LIc8I12nhQ7N94YGCQ0 Cca0VnTjV5GsQJdxSG40op7sPnXcmxh5yeBoCXX4QAvD_BwE

Fy fan vad Early Bird skrämde mig igår, trodde att smset innebar att de hade levererat och någon tagit mitt paket. Men det har alltså ännu inte kommit.
Senast redigerad av Liljor 2024-12-18 kl. 12:26.
Citera
2024-12-18, 15:00
Medlem
godboys avatar
Citat:
Än så länge är jag nöjd med det som drivs med batterier respektive usb. Känner ingen värme. Fint blev det också.

Lagersaldon ja jag vet inte heller, det står på nästan varenda en att snart så är produkten slut. Men vissa man haft i kundkorgen tar faktiskt slut ibland. Som tex julkransen jag tog.

Vad jag inte gillade med Temu klämmorna var att nästan samtliga är svartmålade även i mitten, jag vet inte vad grejen heter. Det är fult. https://www.temu.com/se-en/-claw-clip-non-slip-ponytail-holder-stylish-hair-grab-clip-for-women-and-girls-g-601099543957910.htm l?_oak_mp_inf=EJajq6am1ogBGiA2NmRlOWJlYzNjYzM0MDQz YmMzYTBjNjFhNWIxMDFlMiCA54rMvTI%3D&top_gallery_url =https%3A%2F%2Fimg.kwcdn.com%2Fproduct%2Ffancy%2F7 8054ff8-3b46-4b56-9845-5b20ee65c956 .jpg&spec_gallery_id=4112249737&refer_page_sn=1000 9&refer_source=0&freesia_scene=2&_oak_freesia_scen e=2&_oak_rec_ext_1=MTQyOQ&_oak_gallery_order=74842 1150%2C864221800%2C1019486067%2C20145188%2C1850806 768&search_key=h%C3%A5rkl%C3%A4mma&refer_page_el_s n=200049&_x_sessn_id=q4cp4q1w7m&refer_page_name=se arch_result&refer_page_id=10009_1734521048075_j08f z33xz5
Så här ser andra klämmor ut. Metallspiralen är inte svartfärgad. Dra på trissor, visste inte att apotea sålde en sån hårklämma som jag gillar och lika billigt. https://www.apotea.se/nypa-svart-9cm-2?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=P% 20-%20Shopping%20-%20NB%20-%20Generic&utm_term=H%C3%A5rv%C3%A5rd&gad_source=1 &gclid=CjwKCAiAgoq7BhBxEiwAVcW0LIc8I12nhQ7N94YGCQ0 Cca0VnTjV5GsQJdxSG40op7sPnXcmxh5yeBoCXX4QAvD_BwE

Fy fan vad Early Bird skrämde mig igår, trodde att smset innebar att de hade levererat och någon tagit mitt paket. Men det har alltså ännu inte kommit.

Skumt det där med klämmorna. De bärnstensfärgade ser ju lite trista ut med den lösningen. De jag köpte till frugan såg inte ut så. Köpte både bärnstensfärgade, någon brun och någon svart samt ett hundrapack småklämmor som är något mitt emellan bärnsten och bruna. Hon har inte använt alla varianter ännu men är nöjd med de hon fick. Det kan ibland vara lite klurigt att hitta på TEMU tycker jag om man vill ha något specifikt. Kul att du fann en sån på Apotea. Verkar som TEMU höjt priserna, för de klämmor jag beställde kostade mellan 5-11 kr.
Citera
2024-12-19, 00:58
Medlem
Det där med 200% i krediter, är det grejer i appen man ska göra för att få det? På webben hittar jag inget sånt. De babblar en massa om kuponger också. Det ser jag heller inte till några.

Är lite rädd för att installera appen faktiskt. Skulle inte vilja handle med telefonen ivf. Det är plottrigt nog på stor skärm.
Citera
2024-12-19, 01:04
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filifjonken
Det där med 200% i krediter, är det grejer i appen man ska göra för att få det? På webben hittar jag inget sånt. De babblar en massa om kuponger också. Det ser jag heller inte till några.

Är lite rädd för att installera appen faktiskt. Skulle inte vilja handle med telefonen ivf. Det är plottrigt nog på stor skärm.

Det är app-grejer, ja.

Har inte skaffat appen heller.
Citera
2024-12-19, 01:45
Medlem
Är du också rädd att den ska innehålla nåt man inte vill ha?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in