2024-12-18, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AugustLovendahl
I och med detta är det inte konstaterat någonting. En annan förklaring skulle kunna vara att jorden står still.
Om jorden står stilla, och solen, månen och stjärnorna roterar runt den, har du ett mycket större problem som faktiskt är lite som det du kämpar med nu, bara mycket värre.
Citat:
Men vi säger då att jorden roterar och atmosfären följer med rotationen, det var ju ditt bevis nu på att jorden roterar. Då ansluter du dig till skaran
som säger att atmosfären förflyttar flygplanet längs med rotationen? Eller hur ska jag ens tolka det du skriver.
Vem säger att atmosfären flyttar planet tillsammans med rotationen? Planet färdas i 700 km/h. Vad har atmosfären med det att göra?
Citera
2024-12-18, 16:35
Medlem
Citat:
I och med detta är det inte konstaterat någonting. En annan förklaring skulle kunna vara att jorden står still. Men vi säger då att jorden roterar och atmosfären följer med rotationen, det var ju ditt bevis nu på att jorden roterar. Då ansluter du dig till skaran
som säger att atmosfären förflyttar flygplanet längs med rotationen? Eller hur ska jag ens tolka det du skriver.

Nej att atmosfären är relativt stationär relativt jorden är inget bevis för att jorden roterar. Jordens rotation bevisar vi med t.ex ett gyroskop eller en Foucaultpendel. Eller helt enkelt genom att spana in olika stjärnor.

Hur funkar en gyrokompass enligt dig?

Citat:
Då ansluter du dig till skaran som säger att atmosfären förflyttar flygplanet längs med rotationen? Eller hur ska jag ens tolka det du skriver.

Du ska definitivt inte tolka det på det viset. Finns det ens några som påstår att "atmosfären förflyttar planet"?
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-12-18 kl. 16:37.
Citera
2024-12-18, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vad händer här? Tappade du kontakt med verkligheten? Planet rör sig mha motorerna.

'För du bor'?
Du är inte lite efter du 🥳
Citera
2024-12-18, 16:49
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Men hänger du ens med på vad vi pratar om?

Yes. Är jorden platt, det är ämnet.

Universitetsadjunkten Benke - vars händer du la ditt liv i - påstår att jorden iaf roterar. Hur ska du förhålla dig till det?
Citera
2024-12-18, 16:51
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superburkeen
Du är inte lite efter du 🥳

Hehe. Mr Motstånd klamrar sig fast. Du har ingen jättelyckad dag på internet idag. 71% syre lol
Citera
2024-12-18, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Om jorden står stilla, och solen, månen och stjärnorna roterar runt den, har du ett mycket större problem som faktiskt är lite som det du kämpar med nu, bara mycket värre.

Vem säger att atmosfären flyttar planet tillsammans med rotationen? Planet färdas i 700 km/h. Vad har atmosfären med det att göra?

Jag kämpar inte med någonting. Även om det är 1000 saker till som inte stämmer just nu förklarar det ju
ingenting i just den här frågan. Jag har för mig att du tidigare sa att rörelseenergin inte förflyttar planet. Och du tror inte heller atmosfären gör det. Då är det väl du som ska tala om för mig vad det är som förflyttar planet längs med rotationen. Det är ju ni som vet.

Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Hur funkar en gyrokompass enligt dig?

Du ska definitivt inte tolka det på det viset. Finns det ens några som påstår att "atmosfären förflyttar planet"?

Så det är tack vare gyrokompassen planet flyter med rotationen? Ja mainstream science. Chatgpt. Benke. Men där gör du ju en egen tolkning. Någon annan sciencesida, som visserligen också blandade in rörelseenergin. Då kvarstår frågan hur månen och solens grav samt motorerna och luften inte påverkar rörelseenergin för flygplanet.
Det känns som att ni bara skriver samma sak 200 gånger och tror att 'that makes it so'.
Senast redigerad av AugustLovendahl 2024-12-18 kl. 16:59.
Citera
2024-12-18, 16:57
Medlem
Citat:
... En annan förklaring skulle kunna vara att jorden står still. ...

Det leder ju till att du även måste förklara en massa andra saker som hur det t.ex kommer sig att tyngdkraften varierar beroende på breddgrad och hur en gyrokompass fungerar.

Det går över mitt förstånd hur man kan tro på FE som inte kan förklara ens de mest uppenbara observationerna och samtidigt förkasta RE som faktisk kan förklara dessa.
Citera
2024-12-18, 17:01
Medlem
Citat:
Så det är tack vare gyrokompassen planet flyter med rotationen?

Nej det har jag inte påstått.

Citat:
Ja mainstream science. Chatgpt. Benke. Men där gör du ju en egen tolkning. Någon annan sciencesida, som visserligen också blandade in rörelseenergin. Då kvarstår frågan hur månen och solens grav samt motorerna och luften inte påverkar rörelseenergin på för flygplanet.
Det känns som att ni bara skriver samma sak 200 gånger och tror att 'that makes it so'.

Nu är du inte begriplig.

Citat:
... luften inte påverkar rörelseenergin på för flygplanet. ...

Det är det ingen som har påstått, självklart finns det luftmotstånd. Men det är inte luftmotståndet som gör att även flygplanet roterar med luften och jorden.
Citera
2024-12-18, 17:17
Medlem
Citat:
Jag kämpar inte med någonting. Även om det är 1000 saker till som inte stämmer just nu förklarar det ju
ingenting i just den här frågan.
Jag har diskuterat med FE:are så länge att jag vet att de aldrig tänker en millimeter bortom ämnet i fråga. Jag tycker om att tänka konsekvenser. Här är det helt klart en fråga om jorden roterar eller står stilla. Du accepterar inte de argument du hör, men vad är alternativet? Det närmaste är då att jorden står stilla. För att det ska vara den mest sannolika lösningen måste konsekvenserna också vara sannolika och då måste vi börja fundera på vad som får solen, månen och stjärnorna att röra sig runt jorden. Hur kan det hända. Att jorden är platt har motbevisats till en sådan grad att jag antar att vi kan glömma det alternativet.

Citat:
Jag har för mig att du tidigare sa att rörelseenergin inte förflyttar planet. Och du tror inte heller atmosfären gör det. Då är det väl du som ska tala om för mig vad det är som förflyttar planet längs med rotationen. Det är ju ni som vet.
Jag har aldrig sagt det om rörelsesenergien. Jag använder bara inte ordet för att jag tycker att det gör saker onödigt komplicerade. Vad rör planet? Motorerna såklart! Ärligt! Vad fan skulle det annars vara?

Jag skulle önske att du och flathuvudena för en gångs skull kunde förklara vad ni tycker är alternativet till de förklaringar vi kommer med, men det är kanske naivt att inbilla sig det.
Citera
2024-12-18, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Jag har aldrig sagt det om rörelsesenergien. Jag använder bara inte ordet för att jag tycker att det gör saker onödigt komplicerade. Vad rör planet? Motorerna såklart! Ärligt! Vad fan skulle det annars vara

Motorerna förklarar inte att planet åker med rotationen. En ballong gör ju också det.
Ja, vad skulle det annars kunna vara... Snart äter vi gemensamt det stora röda pillret.
Citera
2024-12-18, 17:38
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Motorerna förklarar inte att planet åker med rotationen. En ballong gör ju också det.
Ja, vad skulle det annars kunna vara... Snart äter vi gemensamt det stora röda pillret.
Att den följer med rotationen beror ju givetvis på att den hade den hastigheten med rotationshastigheten redan då det startade då startbanan det lyft från roterade med rotationen precis som ballongens startplats följer med rotationen. Motorerna behövs för att åka 850 km/h relativt jorden.
Är precis som om du skulle flyga en drönare inne i ett tåg. Krävs inte mer motorkraft för att flyga från bakersta sätet i vagnen till det främsta än tvärtom så länge inte tåget accelererar eller bromsar.
Den fysiken förändras inte för att du tar ett rött piller.
Citera
2024-12-18, 18:01
Medlem
Citat:
Vi vet att planet rör sig med jorden. Det har inget med motorerna att göra. Vad är det då du ifrågasätter? Då måste det vara så att du inte tror att jorden roterar.
Okej. Sedan är det över till konsekvenserna. Vad får solen och månen och stjärnorna att sväva runt jorden? Hur långt bort är de? Kan vi få det att passa med de observationer vi gör. FE:arna lyckades inte.

Eller att du accepterar att planen följer rotationen så länge de är på marken, men när de lyfter fungerar inte gravitationen längre. OK. Då måste planen ha en hastighet som motsvarar 700 ikm/h + 1600, vilket är jordens rotation vid ekvatorn. Här i norr roterar inte jorden så snabbt, så planen måste alltid ta hänsyn till var på jordklotet de befinner sig. It doesn't make sense, som ni brukar säga.
Vad är då alternativet? En plötslig storm som blåser bort planet (och bara det). Eller har du ett bättre förslag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in