Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-18, 00:19
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Några gånger måste man påminna sig själv att pusslet man lagt inte alltid är 100% korrekt.

Valmeten är ett bra exempel. Det tror ALLA på liksom, behöver inte vara sant för det.

Har tänkt lite på all tid Engström jobbade över. Inte bara den kvelden liksom. Han fick ju inget extra betalt för det. Eller han producerade kanske lite mer då, men endå. Konstigt.

Inget chefsjobb eller nånting, men jobba från typ 8 på morgonen till mitt i natten.

Det finns förvisso de som har sådana deadlines att de måste göra så.

Men exfrun säger att det var under hela 80-talet.

Så det var antagligen något annat än jobb som han roade sig med ibland efter ordinarie arbetstid.

Där skulle också förklaringen kunna finnas att det gick som det gick ...
Citera
2024-12-18, 03:28
Medlem
Syftade Engströms historia till att hävda en möjlig förväxling av honom själv med GM? I så fall, varför?

Är det inte märkligt att Stigs (hävdade) position och agerande tangerar gm:s position och agerande? Och att Stigs historia, om hur han kom att agera likt gm, alltid är beroende av små egna “taffligheter”, “misstag” eller “distraktioner”?
Väldigt mycket som “råkar” hända...

Han “råkar” stämma in väl på vittnens beskrivningar av gm.

Han “råkar” befinna sig i närområdet, oklart var, utan ett fullgott alibi.

Han berättar en – åtminstone till delar – bevisligen lögnaktig historia om vad han gjorde, under tiden han inte hade alibi.

Övriga vittnen och poliser “råkar” alla missa att notera honom efter brottet.
-
Sedan “råkar” han missupfatta tiden 23.19 som 23.20. En tid – 23.20 – vilken hela hans historia är uppbyggd kring.

Attans, urtavlan var inte synlig från gatan. Därför “råkar” han snedda in mot skyltfönstret – för att se om han hinner med ett tåg - och blir stående där, strax innan en avgasknall hörs.

Han “råkar” vara jäktad och ouppmärksam. Han noterar inte Anders B i en port, innan han nästan “råkar” snubbla över en kropp.

Han “råkar” tveka en stund, som första vittne eller bland de första, framme vid kroppen. Han funderar återigen över tågtider.

Hoppsan...Han “råkar” glömma att informera polisen om gm:s signalement, som han skulle ha fått av Lisbeth. En uppgift som bara inte “råkar” kunna verifieras. Det var klumpigt. Han var nu tvungen att rusa in i gränden från brottsplatsen.
-
Passar på att, lite tidigt, önska alla en riktigt God Jul. Tänkte logga ut nu för ett tag, ska resa tillbaks till Sverige igen från Utrikestan. Personligen blir det en julhelg tillägnad Jesus och Stig Engström. Det blir en Ålandsresa med både tigerkaka, “dricka middag” och Bridgeblandning till julbordet.

Engström påminner mig lite om den där skridskoåkande (short track) australiensaren, som vann OS-guld mot alla odds. Poängen är att han inte gav upp direkt, utan åtminstone försökte. Sedan visade det sig att han gick helt under radarn – blev inte tagen på allvar – och motståndarna körde ut sig själva gång på gång. Tillslut gick han i mål i finalen, nästan helt oupptäckt och borträknad, som en vinnare.

Likt skridskoåkaren var Stig en vinnare, då PU under så många år var inriktade på kurder och “CP-spåret”.
-
Okej ni får en tidig liten “Året-lista” också:

Årets skribent: Problem 2020. Motivering; Ofta korta, enkla och klatchiga punchlines. Sunt kritiskt tänkande. 23.19 – handledsväska – ljuger i förhör. Vi kommer inte runt att det är ytterst misstänkt.

Årets mest naiva försvarsadvokater: Knattarna, Ursprungligen, Faderlig, Roerlig, Enough, Thuriz-nånting och ett par till. Ibland blir man dock korrekt rättad, om man slarvat lite med en del formuleringar och detaljer. Tackar för det och God Jul.
Senast redigerad av Skandiahuset 2024-12-18 kl. 03:59.
Citera
2024-12-18, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skandiahuset
Syftade Engströms historia till att hävda en möjlig förväxling av honom själv med GM? I så fall, varför?

Är det inte märkligt att Stigs (hävdade) position och agerande tangerar gm:s position och agerande? Och att Stigs historia, om hur han kom att agera likt gm, alltid är beroende av små egna “taffligheter”, “misstag” eller “distraktioner”?
Väldigt mycket som “råkar” hända...

Han “råkar” stämma in väl på vittnens beskrivningar av gm.

Han “råkar” befinna sig i närområdet, oklart var, utan ett fullgott alibi.

Han berättar en – åtminstone till delar – bevisligen lögnaktig historia om vad han gjorde, under tiden han inte hade alibi.

Övriga vittnen och poliser “råkar” alla missa att notera honom efter brottet.
-
Sedan “råkar” han missupfatta tiden 23.19 som 23.20. En tid – 23.20 – vilken hela hans historia är uppbyggd kring.

Attans, urtavlan var inte synlig från gatan. Därför “råkar” han snedda in mot skyltfönstret – för att se om han hinner med ett tåg - och blir stående där, strax innan en avgasknall hörs.

Han “råkar” vara jäktad och ouppmärksam. Han noterar inte Anders B i en port, innan han nästan “råkar” snubbla över en kropp.

Han “råkar” tveka en stund, som första vittne eller bland de första, framme vid kroppen. Han funderar återigen över tågtider.

Hoppsan...Han “råkar” glömma att informera polisen om gm:s signalement, som han skulle ha fått av Lisbeth. En uppgift som bara inte “råkar” kunna verifieras. Det var klumpigt. Han var nu tvungen att rusa in i gränden från brottsplatsen.
-
Passar på att, lite tidigt, önska alla en riktigt God Jul. Tänkte logga ut nu för ett tag, ska resa tillbaks till Sverige igen från Utrikestan. Personligen blir det en julhelg tillägnad Jesus och Stig Engström. Det blir en Ålandsresa med både tigerkaka, “dricka middag” och Bridgeblandning till julbordet.

Engström påminner mig lite om den där skridskoåkande (short track) australiensaren, som vann OS-guld mot alla odds. Poängen är att han inte gav upp direkt, utan åtminstone försökte. Sedan visade det sig att han gick helt under radarn – blev inte tagen på allvar – och motståndarna körde ut sig själva gång på gång. Tillslut gick han i mål i finalen, nästan helt oupptäckt och borträknad, som en vinnare.

Likt skridskoåkaren var Stig en vinnare, då PU under så många år var inriktade på kurder och “CP-spåret”.
-
Okej ni får en tidig liten “Året-lista” också:

Årets skribent: Problem 2020. Motivering; Ofta korta, enkla och klatchiga punchlines. Sunt kritiskt tänkande. 23.19 – handledsväska – ljuger i förhör. Vi kommer inte runt att det är ytterst misstänkt.

Årets mest naiva försvarsadvokater: Knattarna, Ursprungligen, Faderlig, Roerlig, Enough, Thuriz-nånting och ett par till. Ibland blir man dock korrekt rättad, om man slarvat lite med en del formuleringar och detaljer. Tackar för det och God Jul.

Tackar

När folk undrar varför Engström ska vara misstänkt så är det just detta !

23:19
Keps och handledsväska
Ljuger i förhör

Resten blir bara spekulationer som vi gör för att döda tid , men dessa 3 saker är fullt tillräckligt för att misstänka honom som GM !

Räcker det längre än så ? Nej det gör det såklart inte !

Har jag fått som jag vill ? Japp han är misstänkt och mer än så kan jag inte begära !

Kommer vi få sanningen ? Nej , troligtvis inte och det är okej !

Blir jag besviken om Engström är oskyldig ? Nej , absolut inte !

Jag ser bara att Engström är korrekt misstänkt GM
Senast redigerad av Problem2020 2024-12-18 kl. 04:55.
Citera
2024-12-18, 08:10
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Hur kan han komma ihåg fel om han kollat upp tiden bara några dagar innan uttalandet?

Nu blir det mönsterskola igen.

Roerlig har redan på ett föredömligt sätt påvisat att Engström sannolikt tog fel på tiden när han först sa 23:20 istället för 23:19. Det gjorde han ju ”bara några dagar” efter att ha pratat med Roland Bergström och tagit reda på tiden.

Att då göra exakt samma misstag i tingsrätten bryter inte mönstret. Det förstärker det. Om han kunde ta fel på tiden strax efter att ha kollat upp den 1986 kunde han ta fel på tiden strax efter att ha kollat upp den 1989.

Det är riktigt att man ska vara försiktig med att diagnosticera personer, men det hindrar inte att man ändå kan se saker som pekar i en viss riktning. I det här fallet möjlig dyskalkyli.
Citera
2024-12-18, 09:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Nu blir det mönsterskola igen.

Roerlig har redan på ett föredömligt sätt påvisat att Engström sannolikt tog fel på tiden när han först sa 23:20 istället för 23:19. Det gjorde han ju ”bara några dagar” efter att ha pratat med Roland Bergström och tagit reda på tiden.

Att då göra exakt samma misstag i tingsrätten bryter inte mönstret. Det förstärker det. Om han kunde ta fel på tiden strax efter att ha kollat upp den 1986 kunde han ta fel på tiden strax efter att ha kollat upp den 1989.

Det är riktigt att man ska vara försiktig med att diagnosticera personer, men det hindrar inte att man ändå kan se saker som pekar i en viss riktning. I det här fallet möjlig dyskalkyli.

Men han har ju ett stämpelkort som han läser på, påstår han. Så han vill inte kännas vid att det står 23:20 på det och att den egentliga tiden var 23:19, som RB meddelade. Varför var detta så känsligt för honom?

Så det verkar som om tiden präntats in på ett verkligt papper. Kunde den där apparaturen utföra det?

Dyskalkyli? Nej, detta är någonting mer "sinister".
Citera
2024-12-18, 10:01
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag är ganska säker på att SE inte trodde att hans utstämplingstid skulle diskuteras 2024,

Vi kommer nog fortfarande sitta och diskutera detta år 2034, om inget sensationellt trillar fram.

Stalltipset är: Den som söker hen finner.

Det finns säkert en hel del SE-material oupptäckt i diverse arkiv ...

För att inte tala om de där 1 000 kassetterna.
Citera
2024-12-18, 10:58
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nja..Han påstår ju hela tiden att det kan röra sig om en avgasknall väl ?

Nej. Som sagt. Arbetet 860407:

"När jag kom fram till den upplysta reklampelaren på Sveavägen stannade jag till för att se hur mycket klockan var. Den visade 23.20. Samtidigt hörde jag två skott ett tjugotal meter framför mig. Jag rusade dit. Det tog inte mer än fem sekunder att nå fram. Jag var en av de absolut första, berättar Stig Engström."

Citat:
1986 så vill han lägga sig så nära som möjligt LOP mot ett ev utpekande från något vittne ...

Ingen pekar ut honom. Då poserar han i pressen och berättar saker likt ovanstående. Han vill bli utpekad? Men när vittnen efter poseringen berättar att de sett honom stå med revolvern, skjuta Palme och springa därifrån så kontrar han med att han bara speglade GM, han rörde sig bakom honom och alla vittnen misstar sig.

Jag kallar detta efterhandskonstruktion och inget någon rimligen kan ha tänkt sig på förhand.

Och han placerar sig för övrigt exakt lika nära, eller närmare, skotten alla år som han gjorde 1986.

Citat:
Det har vi påstått under en väldigt lång tid så där är vi överens om att han inte ger sig ett Alibi nära brottsplatsen utan tvärtom vill vara på Sveavägen tidigt !

Nej, ni är inte överens. Att han placerar sig på Sveavägen kan vi släppa, det är väl självklart.

Det tillskyndare är överens om är att det givetvis är supermisstänkt att SE lämnar uppgiften 23.20. Men gällande varför det är så går meningarna isär och få verkar ha tänkt närmare på saken än just att det är misstänkt och pekar på SE som GM.

Den idé om "alibi" som finns är att den stämpeltid han lämnar tillåter honom att hinna fram till annonspelaren men inte en decimeter till. Den påhittade stämpeltiden ska enligt detta ge honom alibi, men samtidigt kan han "spegla" GM.

Jag menar att det är nonsens och de de flesta håller tydligen med. Men det är fortsatt misstänkt att han lämnar fel tid. Och då fortsätter jag att efterfråga vad som kvalificerar saken till det. Vad är GM-SE ute efter?

Citat:
1989 när inget sådan vittne pekar ut honom då är det heller inte lika viktigt och han ger också en tvetydlighet med att bara höra 1 skott och att det kan röra sig om en avgasknall...

Han försöker alltså att vara ett " spöke" där man inte kan placera honom någonstans men samtidigt placera honom överallt !!

Jag tycker inte detta är speciellt konstigt eller att Engström är så smart...

Allt framstår säkert som tydligt och självklart när man sitter i efterhand och pusslar ihop GM-SE-strategier bakom varje ord och rörelse. Jag föreslår att man någon gång istället applicerar lite rimlighet på vad man kan tänka att en impulsmördare på förhand kan ha tänkt sig.

Jag tycker inte heller att GM-SE är så smart. Jag kallar honom snarare ett snille av allra yppersta klass.

Citat:
Dock tydligen smart nog att finta bort HH

Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Får väl ställa dig frågan också..

Om Engström är helt klar över att det är 23:19 som gäller ...är han då misstänkt GM enligt dig ?

Det är visat att han inte tror det, så det blir överflödiga hypotetiska resonemang. Om han uppfattat tiden som 23.19 och ändrar den, så är det lika oförklarligt oavsett om han är GM eller inte. Som GM "använder" han ju inte tidsflytten till något. Eller?

Som vittne tar han åtminstone ledning av den tid han uppfattat (23.20) och korrigerar tillvaron för att ändå hinna fram till mordplatsen i tid för skotten.
Citera
2024-12-18, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Händelseförlopp.

4. SE går 40-60 m till utstämplingsmaskinen och stämplar ut. 23:19:00-23:19:59. Marginaler har lagts till men jag kan inte själv redogöra hur det tagits fram. 23:18:45-23:20:15.

5. SE kommer till receptionen där HO Och AK sitter och önskar trevlig helg alt pratar ett par minuter med dom.

6. SE kliver ut på Sveavägen

7. AK går och byter om och går hem genom att gå ner till sin bil i garaget.

8. ALG kommer till receptionen.

ALG kom dit från ronden nästan samtidigt med SE, men går vidare, precis innan SE kommer ner.

Kohut sitter där när han går ut, men lämnar precis innan SE kommer tillbaka efter mordet.

Från förhör:

«Henry Olofsson: Jag skulle jobba ihop med Anna-Lisa Gahn.

FHL Tor Petrell: Ja, var någonstans var hon vet du det?

Henry Olofsson: Hon var ute på rondering och hon var troligtvis någonstans på våning ett eller på bottenplanet.

FHL Tor Petrell: Ja. Varför tror du det?

Henry Olofsson: Ja, dels för att ronderingen ska avslutas halv tolv 23:30 då och att jag har ett minne av att hon kom ner vid 23:15 , efter att jag hade bytt om och skulle avlösa Anette Kohut då. Så kom hon ner i receptionen någon vidare och så gick hon vidare. Det är ungefär normal rutin när det gäller tid och allting».
Senast redigerad av Ballalaila 2024-12-18 kl. 11:06.
Citera
2024-12-18, 11:04
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att ingen verkar förstå vad du far efter behöver inte betyda att du är fel ute. Det du undrar över kanske är ungefär "Varför trixar SE med sin utstämplingstid, när hans framflyttade tid ändå inte omöjliggör att han är mördaren?". Skulle förklaringen här i så fall kunna vara att han i första hand försöker ge stöd åt sin berättelse om att han gick ut åt vänster? Han kanske tänker att det räcker om han lyckas ta död på ev. idéer om att han skulle ha hunnit med att gå ut åt höger (dvs. gått norrut på Sveavägen, mött makarna Palme och sedan vänt och följt efter dem):
http://www.itdemokrati.nu/36d/mpv102.png

Ok, du har ju strukit det här med att flytten av tidsstämpel skulle ge honom alibi vid en viss punkt på Sveavägen och hoppar istället till idén att den ger honom alibi från att ha begått högersväng.

Jaha, så kan det väl vara. Men det är helt poänglöst.

Det är anmärkningsvärt att denna så enkla sak verkar vara så svår att förstå och begripliggöra - varför det pekar mot att SE är GM att han lämnar tiden 23.20.
Citera
2024-12-18, 11:13
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Men han har ju ett stämpelkort som han läser på, påstår han. Så han vill inte kännas vid att det står 23:20 på det och att den egentliga tiden var 23:19, som RB meddelade. Varför var detta så känsligt för honom?

Så det verkar som om tiden präntats in på ett verkligt papper. Kunde den där apparaturen utföra det?

Nej, det fanns på Skandia inga stämpelklockor i gjutjärn med tillhörande stämpelkort som på gamla fabriker https://static.bonniernews.se/ba/a93a6ca7c962efd757df86b1143ffd42d8551fc2.jpg?crop= 3216%2C1809%2Cx0%2Cy164&width=980&format=pjpg&auto =webp.

Den sinistre jovialikern.

Citat:
Vi kommer nog fortfarande sitta och diskutera detta år 2034, om inget sensationellt trillar fram.

Stalltipset är: Den som söker hen finner.

Jag tycker att det vid flera tillfällen har anats tendens till konsensus gällande att SE inte försöker skaffa sig alibi med stämpeltiden. Och då har man kommit en bra bit med saken.
Citera
2024-12-18, 11:32
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

Roerlig har redan rett ut det där med stämpelklockan.

Om SE hade dyskalkyli kan det kanske rent av vara läge att ”uppgradera” klocktittandets trovärdighet lite. Nu tror jag i och för sig att han kanske överdriver det en smula oavsett, men det står faktiskt på 1177 att folk med dyskalkyli kan ha svårt med klockan.

Efter väktarsamtalet kanske han faktiskt behövde titta på klockan ute på gatan för att kontrollera hur mycket tid som egentligen gick till spillo där i receptionen och hur lång tid han hade kvar till sitt tåg. Kanske var det just ett lite utdraget klocktittande (inte nödvändigtvis så nära mordplatsen som han påstår) som gjorde att han inte såg något av själva dådet.
Senast redigerad av Knattarna 2024-12-18 kl. 11:36.
Citera
2024-12-18, 11:37
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

När påstår SE att han läser på ett stämpelkort?

Här får nog mer tekniskt kunniga i tråden rycka in och förklara att tidregistreringsapparaten på Skandia saknade stämpelkort om du inte tror på den uppgiften själv.

Edit: Såg att 'det tyngre kavalleriet' i tråden redan hade stämplat in.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-12-18 kl. 11:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in