2024-12-16, 23:01
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totalestropicales
Nån som vet om dom ändrat recept eller vad har hänt??

När du var liten åt du och dina syskon upp ett helt paket på en månad. Idag har du samma paket i ett par år. När oboyen varit öppnad ett tag blir den svårare att blanda.
Citera
2024-12-16, 23:15
Medlem
I*cK*eN*s avatar
Håller med om att oboyen löste sig snabbare och bättre förr;
Här är min lösning på samma problem, en ”mjölk-skummare” (batteridriven el-visp) finns att införhandla för under 20 riksdaler på stora möbelvaruhus, slå i en fjärdedels mjölk i glaset, i med x skedar oboy och kör i vispen i 10 sekunder, inte en synlig oboy smula finns kvar, fyll upp med kall mjölk, ahhh gött
Citera
2024-12-16, 23:17
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Jojo men då måste jag ju vänta på att den svalnar 😞

O'boy skall drickas varm, med nybakad kanelbulle eller fralla med ost.
Fast det hjälper inte mot att den inte sjunker, har oxå observerat detta otyg.
Är väl för att det inte är riktigt socker i nuförtiden. Inte i form av sockerkorn i alla fall.
Citera
2024-12-16, 23:23
Medlem
Weit-wegs avatar
Citat:
Är det någon mer som har tänkt på att oboypulvret inte går att blanda med mjölken längre? Den bara flyter runt i klumpar som inte vill doppa sig. Jag minns det som att när jag var barn gick det mycket lättare att blanda. Nu går det knappt att röra ner med en vanlig sked man får ta elvisp!!

Håller med, helt värdelöst.
Detta fenomen är kanske något halv år/år gammalt. Nu beter sig pulverhelvetet som förr när det var 3 månader gammalt även som nyöppnat…
Less på en massa mjölkkupoler fyllda med Oboy flytandes runt på ytan, förjävligt helt enkelt, är inte alls sugen på att köpa nya kökstillbehör för att blanda, sked ska fan räcka!!!
Citera
2024-12-16, 23:33
Medlem
Håller med dig, det är helt annorlunda än när jag var liten på 80-tslet och början på 90. Då hade jag som nöje att sitta och titta på när chokladen sjönk ner på botten och hade som regel att vänta 1-2 minuter tills allt på ytan hade sjunkit innan jag rörde i det. Nu ligger nästan allt och skumpar på ytan och klumparna löses inte upp när man rör i det heller.

Mina barn gillar förvisso de där chokladklumparna som man inte kan få ut på annat sätt än att pressa dem mellan sked och glas. Vet inte när det förändrades, märkte det när jag skaffade barn.
Citera
2024-12-16, 23:33
Medlem
Köpte kakaopulver från lidl, den man bakar med. Och jag håller med, helt jävla omöjlig i kall mjölk. Då är det inte äkta kakao har jag fått höra.
Citera
2024-12-16, 23:34
Medlem
Forevermores avatar
Har druckit Oboy i 40 år.
Ja det stämmer att det löser sig sämre nu.
Visst blev det klumpar när man var liten också men de var mindre och de liksom var indränkta i mjölk så det blev som en mjuk chokladklump. Vi brukade fiska upp dessa klumpar med skeden och äta.
Det går inte nu för dels är klumparna större och dels är de bara geggiga på ytan. Inuti är de bara torrt pulver. Mjölken går inte in.

Så ja det blandar sig sämre nu.

Jag köper samma påsar Oboy som förr och blandar med samma 3 % standardmjölk (Skånemejerier)
Citera
2024-12-16, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Har druckit Oboy i 40 år.
Ja det stämmer att det löser sig sämre nu.
Visst blev det klumpar när man var liten också men de var mindre och de liksom var indränkta i mjölk så det blev som en mjuk chokladklump. Vi brukade fiska upp dessa klumpar med skeden och äta.
Det går inte nu för dels är klumparna större och dels är de bara geggiga på ytan. Inuti är de bara torrt pulver. Mjölken går inte in.

Så ja det blandar sig sämre nu.

Jag köper samma påsar Oboy som förr och blandar med samma 3 % standardmjölk (Skånemejerier)

det lägger sig direkt på ytan av mjölken och simmar. vill inte sjuka. därav problemet tror jag. det är varken viskositeten i mjölken eller mjölkens fetthalt som påverkar hur pulvret sjunker. min guess, ej äkta kakao. eller frysproducerad kakao.
Citera
2024-12-16, 23:41
Medlem
Citat:
Är det någon mer som har tänkt på att oboypulvret inte går att blanda med mjölken längre? Den bara flyter runt i klumpar som inte vill doppa sig. Jag minns det som att när jag var barn gick det mycket lättare att blanda. Nu går det knappt att röra ner med en vanlig sked man får ta elvisp!!

Yes yes och yes
Allting blir bara sämre och sämre i en rasande nu den senaste tiden
Citera
2024-12-16, 23:49
Medlem
Har också noterat detta. På 90-talet sjönk oboy-pulvret av sig själv efter en stund. Minns hur man fascinerat tittade på hur den lilla "ön" av pulver långsamt absorberade mjölken för att sjunka till botten. Numera flyter den på mjölken tills man med våldsamt rörande lyckas blöta ned pulvret. Men inte ens då sjunker det, utan ligger kvar på ytan i klumpformationer, med torrt pulver inuti.

Har ingen aning om varför det är så. Har provat med olika sorters mjölk. Kan det vara så att de minskat på mängden socker?
Citera
2024-12-16, 23:58
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Köpte kakaopulver från lidl, den man bakar med. Och jag håller med, helt jävla omöjlig i kall mjölk. Då är det inte äkta kakao har jag fått höra.

Klart det är äkta kakao. Bara kakao blandar sig inte med kall mjölk. Ta en skvätt hett vatten, bara för att lösa upp kakaon, då kan du hälla på kall mjölk sedan.
Citera
2024-12-17, 00:03
Medlem
Citat:
Hmm nu kör jag ju iof ekologisk mjölk tror du det kan va det?

Jag kör också eko helt obehandlad mjölk fet som fan men jag tar en shaker och skakar hårt 30 sekunder så är den lika utblandad som pucko.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in