2024-12-17, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Oboy är ju kakao fast med en hel del socker i.
Innehåll. Socker, 18% fettreducerad kakao (med emulgeringsmedel SOJALECITINER), druvsocker, salt, surhetsreglerande medel (kaliumkarbonater), arom (vanillin)

Mums va?
Citera
2024-12-17, 10:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Totalestropicales
Hmm nu kör jag ju iof ekologisk mjölk tror du det kan va det?

Nu dricker jag då inte oboj då jag tycker det är en äcklig sockerbomb och gör hellre egen choklad med kakao men nu var ju inte det frågan..

Däremot så märker jag att viss ekologisk mjölk beter sig skumt i mitt kaffe den klixom koagulerar så som andra varianter av mjölk inte gör. testa att byta till ett annat märke ekologisk mjölk och se om det hjälper. så jag tippar på att det har med mjölken att göra

sen har dom säkert ändrat i receptet vart efter, en oboj från 1985 har säkerligen ett annat innehåll än 2024 (årtal random exempel bara)
Citera
2024-12-17, 10:23
Medlem
plaskets avatar
https://www.ikea.com/se/sv/p/produkt-mjoelkskummare-svart-50301166/?gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gclid=CjwKCAiA34S7BhAtE iwACZzv4QmD2PZs3jYBG5tySW2HxCROHO1JABEiOg7pJerdfhY YVVWbxqyzGRoCnowQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

En sådan, som någon skrev, gör susen.
Lite mjölk i glaset och i med Oboy, vispa ett par sekunder och sedan i med resten av mjölken och rör om.
För övrigt är Oboy en dryck för barn och svagbegåvade vuxna.
Citera
2024-12-17, 10:26
Medlem
Det är ingen skillnad. Jag dricker det varje dag sedan över tjugo år. Det löser sig exakt som det har gjort förr.
Citera
2024-12-17, 10:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av neritoidea
Det är ingen skillnad. Jag dricker det varje dag sedan över tjugo år. Det löser sig exakt som det har gjort förr.
Detta, det är exakt samma som för 20 år sen.
Citera
2024-12-17, 10:46
Medlem
RoifiKatamaxClubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanLiljegren
Detta är inget nytt problem, utan ett gammalt. Förr i tiden när jag drack Oboy, erfarde jag exakt samma problem. Enda lösningen för mig då, var att köpa alternativa chokladmjölksprodukter, där pulvret var torrare och smuligare än Oboy. Då funkade det alldeles utmärkt, att blanda drycken.

Själv kommer jag ihåg Konsums version av Oboy. Tror märket hette Blåvitt på den tiden och den chokladdrycken vad vedervärdig. Helt omöjlig att blanda utan att få gigantiska klumpar i och jag vill minnas att själva pulvret var mycket vitare än obojpulvret.
Citera
2024-12-17, 11:02
Medlem
BackToHegels avatar
Har morsan tröttnat på att blanda din O’boy? Har allt sojalecitin genom åren gjort dig till en soy boy? Misströsta inte, det finns en lösning! Genom arbete kan du återta lite av din manlighet. Greppa råvarorna och vispen, övervinn din rädsla och följ dessa instruktioner:

65 gram kakao blandas med 250 ml vatten i en kastrull. Under uppvärmning vispar man lite lugnt och när det löst sig hyfsat tillsätter man 300 gram socker och låter det koka upp under omrörning. Låt det småkoka nån minut. Låt det svalna en stund och tillsätt en nypa salt och en skvätt vaniljextrakt om man så önskar. Häll upp i burk eller flaska och förvara i kylskåpet. Löser sig i kall och varm mjölk, god på glass osv.
Senast redigerad av BackToHegel 2024-12-17 kl. 11:05.
Citera
2024-12-17, 11:29
Medlem
Har aldrig druckit några större mängder oboy men känner igen problematiken sedan lång tid tillbaka, som liten var oboyen lättblandad när paketet var nyöppnat men blev svårare att blanda i ju äldre den blir.
Nu senast var det svårblandat redan som nyöppnat paket.
Citera
2024-12-17, 12:10
Medlem
Oboy har väl sedan länge drabbats av shitflation, spelar ingen roll hur mycket pulver man häller i, smakar ändå inte kakao.

Bättre att du blandar egen eller pungar upp för någon dyrare sort.

Annars så kan du väl röra runt det med en mindre mängd mjölk först innan du häller i resten?
Citera
2024-12-17, 12:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Totalestropicales
Är det någon mer som har tänkt på att oboypulvret inte går att blanda med mjölken längre? Den bara flyter runt i klumpar som inte vill doppa sig. Jag minns det som att när jag var barn gick det mycket lättare att blanda. Nu går det knappt att röra ner med en vanlig sked man får ta elvisp!!

Nån som vet om dom ändrat recept eller vad har hänt??

Mjölkfett kan bilda en hinna runt Oboy-partiklarna, vilket hindrar dem från att komma i direkt kontakt med vattnet i mjölken. Detta gör det svårare för pulvret att lösa sig... värmer du mjölken går det lättare!
Citera
2024-12-17, 13:00
Medlem
Här kommer lösningen:
Gammal O'boy blandar sig sämre. O'boy kan vara gammal redan i butik. Kolla tillverkningsdatum så ska du se att det löser problemet.

Finns till och med en gammal fb-tråd:
(FB) O´boy, ny vs. gammal? (Varför vill det inte blandas lika lätt?) (/Mod)
Citera
2024-12-17, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsvag
Här kommer lösningen:
Gammal O'boy blandar sig sämre. O'boy kan vara gammal redan i butik. Kolla tillverkningsdatum så ska du se att det löser problemet.

Finns till och med en gammal fb-tråd:
(FB) O´boy, ny vs. gammal? (Varför vill det inte blandas lika lätt?) (/Mod)

Spännande, ska givetvis kika datumen på mitt paket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in