2024-12-17, 13:27
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totalestropicales
Är det någon mer som har tänkt på att oboypulvret inte går att blanda med mjölken längre? Den bara flyter runt i klumpar som inte vill doppa sig. Jag minns det som att när jag var barn gick det mycket lättare att blanda. Nu går det knappt att röra ner med en vanlig sked man får ta elvisp!!

Nån som vet om dom ändrat recept eller vad har hänt??
TACK! Jag har undrat! Dricker oboy ungefär fyra ggr om året och varje gång blir jag lika besviken. Det gick ju fort som ung. Nu tappar man tålamodet och måste röra ner pudret.
Även från ett nyinköpt och nyöppnat paket.

Ps man kan ha åsikter om det mesta. Men visst är kakao mycket godare. Bra mycket krångligare också. Har man bråttom är Oboy ett okej substitut.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2024-12-17 kl. 13:30.
Citera
2024-12-17, 13:50
Medlem
Tror det kan ha o göra med att kakao är hydrofobiskt och de va mer kemikalier i blandat förr
Citera
2024-12-17, 14:26
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Receptet är väl ändrat till billigare ingredienser. Som allt annat. Har också tänkt på det. Man får lägga Oboyen först i glaset och sen ta lite mjölk och blanda en jämn smet och sen blanda i resten av mjölken. Dock blir det ändå lite klumpar kvar på ytan. Men blir inte bättre än så. Oboyen är fortfarande god, men den var bättre förr. Förr när man hällde i mjölken först och sen Oboy och blandade lite utan att det blev en enda klump.
Citera
2024-12-17, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
TACK! Jag har undrat! Dricker oboy ungefär fyra ggr om året och varje gång blir jag lika besviken. Det gick ju fort som ung. Nu tappar man tålamodet och måste röra ner pudret.
Även från ett nyinköpt och nyöppnat paket.

Ps man kan ha åsikter om det mesta. Men visst är kakao mycket godare. Bra mycket krångligare också. Har man bråttom är Oboy ett okej substitut.

Oboy dricker jag kall men varm choklad gör ja med en matsked bra kakao och en matsked honung sen på med mjölk och in i micron 1.5-2min. Blir kanon. Dricker man oboy varm så går de ju lika snabbt så kan lika gärna göra med kakao och honung.

Portionsoboy kör ja i kaffet! Blir riktigt nice en stor kopp kaffe och en påse oboy
Citera
2024-12-17, 15:00
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neritoidea
Det är ingen skillnad. Jag dricker det varje dag sedan över tjugo år. Det löser sig exakt som det har gjort förr.

Citat:
Ursprungligen postat av eltonkebab
Detta, det är exakt samma som för 20 år sen.

Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Mjölkfett kan bilda en hinna runt Oboy-partiklarna, vilket hindrar dem från att komma i direkt kontakt med vattnet i mjölken. Detta gör det svårare för pulvret att lösa sig... värmer du mjölken går det lättare!

Det där med tidsaspekten vete faan, men jag har druckit O'boy i minst 60 år till o från.
När detta fenomen ändrades är i alla fall minst 20 år sen, nu tycker jag att det blivit ännu sämre de sista 3-4- åren.

Mer grädde borde stoppa upp pulvret att lösas ut i mjölken.
Och ja, det går lite snabbare med varm mjölk.

I ett annat inlägg påtalade jag att det kanske var avsaknad av strösocker i pulvret som gjorde att det går långsammare... så jag kollade detta.

Blandade in 1 tsk till tre rågade pulver i kall mjölk, ingen märkbar förändring, kanske lite bättre, väntade inte så värst länge.
Vämde mjölken, ganska varm utan att koka. Samma blandning. Bättre resultat, men inte så som man kommer ihåg att det vara förr.
Slängde i en tsk socker till för O'boyen skall vara söt och god.
Citera
2024-12-17, 15:07
Medlem
Tratten52s avatar
Kan det bero på det syntetiska smakämnet som skall ersätta smaken av äkta chockad. Oboy i dag är antagligen bara en mix av olika kemiska substanser
Citera
2024-12-17, 15:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Kan det bero på det syntetiska smakämnet som skall ersätta smaken av äkta chockad. Oboy i dag är antagligen bara en mix av olika kemiska substanser
Nej? Sluta ljuga.
Citera
2024-12-17, 15:14
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirropi
Tror det kan ha o göra med att kakao är hydrofobiskt och de va mer kemikalier i blandat förr

På en förpackning 2017:
socker
18% fettreducerad kakao, med emulg.medel sojalectin
druvsocker
salt
vaniljarom

2024:
socker
16% fettreducerad kakao, med emulg.medel sojalectin
surhetsreglerande (kaliumkabonater)
salt
arom

Ännu längre tillbaka kan vara svårt att kolla kanske.
Citera
2024-12-17, 15:22
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Nej? Sluta ljuga.

SE Ingredienser: Socker, 18% fettreducerad kakao (med emulgeringsmedel sojalecitiner). druvsocker, salt, surhetsreglerande medel (kaliumkarbonater), arom (vanillin).

Bara massor med junk. 82% faktiskt
Citera
2024-12-17, 15:29
Avslutad
Citat:
SE Ingredienser: Socker, 18% fettreducerad kakao (med emulgeringsmedel sojalecitiner). druvsocker, salt, surhetsreglerande medel (kaliumkarbonater), arom (vanillin).

Bara massor med junk. 82% faktiskt
Är du efterbliven? Förstår du hur en innehållsförteckning fungerar? Det som står först är det som produkten innehåller mest av. Tittar du på näringsinnehållet så ger det ytterligare en ledtråd där det står "Kolhydrat: 82 g - Varav sockerarter: 80 g". Alltså är 80% av innehållet helt vanligt socker. 18% är kakao. 80 + 18 = 98. Resterande ingredienser som inte de heller är några vansinniga kemiska kompositioner utgör hela 2%. Druvsocker, salt, kaliumkarbonat (pottaska) och vaniljarom.
Citera
2024-12-17, 15:35
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Är du efterbliven? Förstår du hur en innehållsförteckning fungerar? Det som står först är det som produkten innehåller mest av. Tittar du på näringsinnehållet så ger det ytterligare en ledtråd där det står "Kolhydrat: 82 g - Varav sockerarter: 80 g". Alltså är 80% av innehållet helt vanligt socker. 18% är kakao. 80 + 18 = 98. Resterande ingredienser som inte de heller är några vansinniga kemiska kompositioner utgör hela 2%. Druvsocker, salt, kaliumkarbonat (pottaska) och vaniljarom.

En gång i tiden så var innehållet mest naturliga råvaror. I dag så är det billiga syntetiska kemikalier. Så är det i all halvfabrikat eller färdig mat. Det handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt med så låga kostnader som möjligt. Livsmedelsindustrin är experter på det.
Citera
2024-12-17, 15:36
Avslutad
Citat:
En gång i tiden så var innehållet mest naturliga råvaror. I dag så är det billiga syntetiska kemikalier. Så är det i all halvfabrikat eller färdig mat. Det handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt med så låga kostnader som möjligt. Livsmedelsindustrin är experter på det.
Du svamlar bara? Du svarar inte ens på det jag skrev, eftersom du vet att du har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in