2024-12-17, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Man behöver inte köra onykter för att förlora körkortet på grund av sitt alkoholdrickande. Det räcker med att man är "opålitlig i nykterhetshänseende". Det faktum att du återkommande LOBas är givetvis inte helt lyckat. Antingen är du omdömeslös i en övrigt begränsad alkoholkonsumtion eller så har du ett mer problematiskt förhållande till alkohol än så. Det kan bli aktuellt för Transportstyrelsen att förelägga dig att ge in läkarintyg för att få ett bättre underlag för bedömningen av ditt körkortsinnehav.

Givetvis vet jag det, därför jag ställde frågan.

Nu står det ju 3 LOBar, jag har 2 på ett och ett halvt år så case closed. Ingen mer alkohol är lösningen.

Hade jag gjort mig skyldig till ett brott eller liknande så hade jag få stå mitt kast, men nu är inte att ta nån öl för mycket och sova i Polisarrest nåt olagligt så det kan vi ställa åt sidan.
Senast redigerad av Cassius58 2024-12-17 kl. 17:47.
Citera
2024-12-17, 17:59
Medlem
Wikitomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Låter ändå som du har problem med spriten kan man väl säga. Jag har haft körkort i över 30 år och aldrig åkt dit för fylla bakom ratten.
Du vet att de har extra koll på dig också om du redan åkt dit en eller fler gånger, polisbilarna idag läser av din skylt och poliserna får en pling direkt och stoppar dig. De räcker att de möter din bil eller kommer bakom så läser den av regskylten.

TS har inte torskat för rattfylla. TS har blivit omhändertagen enl Lagen om omhändertagande av berusade personer
Citera
2024-12-17, 18:17
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius58
Nja jag dricker väldigt sällan och när de väl händer är de oftast i sociala sammanhang. Så att dricka hemma är uteslutet.
Du borde nog börja träna på att kröka! Uppenbart dricker du för sällan och har inte lärt dig hur mycket du tål då du spårar ur varje gång.
Citera
2024-12-17, 19:20
Medlem
Citat:
Givetvis vet jag det, därför jag ställde frågan.

Nu står det ju 3 LOBar, jag har 2 på ett och ett halvt år så case closed. Ingen mer alkohol är lösningen.

Hade jag gjort mig skyldig till ett brott eller liknande så hade jag få stå mitt kast, men nu är inte att ta nån öl för mycket och sova i Polisarrest nåt olagligt så det kan vi ställa åt sidan.

Att inneha ett körkort är ingen rättighet utan kommer med en hel del skyldigheter. Gordon påstår inte att du blivit dömd för brott, däremot så räcker det med att du är opålitlig och omdömeslös för att Transportstyrelsen ska initiera ett körkortsingripande. Du verkar dessutom ha en osund relation till alkohol och bör helt avstå även av den orsaken.
Citera
2024-12-17, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Att inneha ett körkort är ingen rättighet utan kommer med en hel del skyldigheter. Gordon påstår inte att du blivit dömd för brott, däremot så räcker det med att du är opålitlig och omdömeslös för att Transportstyrelsen ska initiera ett körkortsingripande. Du verkar dessutom ha en osund relation till alkohol och bör helt avstå även av den orsaken.

Men herregud? Vi kom ju fram till att de krävdes 3 LOBar av loppet av 2 år ? Och jag sitter inne på 2? Så det här att fortsätta hävda och vränga och vrida att ”Körkortsingripande” osv vet jag inte var ni får ifrån.

Nej han har inte sakt att jag gjort ett brott, men oftast om jag ska förklara de ganska enkelt för dig så även en sån moraltant som du också förstår är att ett körkortsingripande är oftast relaterad till du gjort dig skyldig till ett brott.

Bortsett ifrån 3 punkter i körkortslagen.

Och sist jag kollade så är det inte ett brott och bli LOBad.

Sen du som inte känner mig hävdar att jag har en ”osund” relation till Alkohol av 2 LOBar på 1 och ett halvt år är för mig lite skrattretande.

Har läst fall folk som lobbats 10-15 gånger på nåt år och inte har dom blivit av med något och där hade ju din kommentar varit lite mer nyttig än i detta fallet.
Senast redigerad av Cassius58 2024-12-17 kl. 19:36.
Citera
2024-12-17, 19:41
Medlem
Citat:
Men herregud? Vi kom ju fram till att de krävdes 3 LOBar av loppet av 2 år ? Och jag sitter inne på 2? Så det här att fortsätta hävda och vränga och vrida att ”Körkortsingripande” osv vet jag inte var ni får ifrån.

Nej han har inte sakt att jag gjort ett brott, men oftast om jag ska förklara de ganska enkelt för dig så även en sån moraltant som du också förstår är att ett körkortsingripande är oftast relaterad till du gjort dig skyldig till ett brott.

Bortsett ifrån 3 punkter i körkortslagen.

Och sist jag kollade så är det inte ett brott och bli LOBad.

Sen du som inte känner mig hävdar att jag har en ”osund” relation till Alkohol av 2 LOBar på 1 och ett halvt år är för mig lite skrattretande.

Har läst fall folk som lobbats 10-15 gånger på nåt år och inte har dom blivit av med något och där hade ju din kommentar varit lite mer nyttig än i detta fallet.
Vadå tre LOB:ar under loppet av två år? Det är en trådsanning och behöver inte alls vara så i ditt fall. Varje ingripande underbyggs av en individuell prövning och du är inte på något sätt säker "bara" för att du blivit LOB:ad två gånger . Men det är uppenbart att du tar illa vid dig när ditt problematiska drickande nämns så jag tror att du har innerst inne fattar att du inte kan hålla på så här.
Citera
2024-12-17, 19:48
Medlem
Citat:
Vadå tre LOB:ar under loppet av två år? Det är en trådsanning och behöver inte alls vara så i ditt fall. Varje ingripande underbyggs av en individuell prövning och du är inte på något sätt säker "bara" för att du blivit LOB:ad två gånger . Men det är uppenbart att du tar illa vid dig när ditt problematiska drickande nämns så jag tror att du har innerst inne fattar att du inte kan hålla på så här.

Läste du tråden överhuvudtaget innan du leker moralpolis på Internet ?

Där poängterade jag att jag inte dricker så ofta men jag ska förtydliga det ganska enkelt för dig. Tar inte illa vid mig att du påstår att jag har ett alkoholproblem utan jag tycker inte det är rätt schysst av dig att sitta och tala osanning. Men fortsätt du tro att i Sverige följer vi inte Praxis och lagar och regler utan vi bor i Nordkorea.

Så en Jurist som har med trafikfrågor och göra vet inte vad han sysslar med och du har ?

Finns nåt som heter rättspraxis som TP går efter.

Lek moralpolis nånstans är du snäll!

Efter tre omhändertaganden enligt LOB inom loppet av två år, innebär att Transportstyrelsen kommer överväga ett körkortsingripande. Anledningen till detta beror på den tidigare anförda anledningen. Alltså att man vill fånga upp ett potentiellt missbruk på ett tidigt stadie och på så sätt undvika framtida trafikfarliga situationer.

https://www.indraget-korkort.se/opalitlighet-nykterhetshanseende-korkort/
Senast redigerad av Cassius58 2024-12-17 kl. 20:01.
Citera
2024-12-17, 21:18
Medlem
Citat:
Läste du tråden överhuvudtaget innan du leker moralpolis på Internet ?

Där poängterade jag att jag inte dricker så ofta men jag ska förtydliga det ganska enkelt för dig. Tar inte illa vid mig att du påstår att jag har ett alkoholproblem utan jag tycker inte det är rätt schysst av dig att sitta och tala osanning. Men fortsätt du tro att i Sverige följer vi inte Praxis och lagar och regler utan vi bor i Nordkorea.

Så en Jurist som har med trafikfrågor och göra vet inte vad han sysslar med och du har ?

Finns nåt som heter rättspraxis som TP går efter.

Lek moralpolis nånstans är du snäll!

Efter tre omhändertaganden enligt LOB inom loppet av två år, innebär att Transportstyrelsen kommer överväga ett körkortsingripande. Anledningen till detta beror på den tidigare anförda anledningen. Alltså att man vill fånga upp ett potentiellt missbruk på ett tidigt stadie och på så sätt undvika framtida trafikfarliga situationer.

https://www.indraget-korkort.se/opalitlighet-nykterhetshanseende-korkort/

Varför ställde du frågan om du redan sitter på svaret? Vart finns denna rättspraxis att läsa menar du? Hänvisa gärna till den istället för en blogg.
Citera
2024-12-17, 21:28
Medlem
Citat:
Varför ställde du frågan om du redan sitter på svaret? Vart finns denna rättspraxis att läsa menar du? Hänvisa gärna till den istället för en blogg.

Blogg ? Det är en Trafikjurist som har hand om körkortsåterkallelse och trafikjuridik, så jag tror ju inte han sitter och hittar på. Och om du googlar så så kommer du snart se att vid 3 gånger är regeln vid ett körkortsingripande vid LOB.

Inget jag hittat på utan vad flera jurister och folk skriver.

Förstår inte varför du ska dalta, men när du skrev ”denna rättspraxis” så förstod jag väldigt snabbt om att du inte förstår vad det innebär så då kan vi sluta diskutera.

Må väl!
Senast redigerad av Cassius58 2024-12-17 kl. 21:31.
Citera
2024-12-17, 22:15
Medlem
Citat:
Blogg ? Det är en Trafikjurist som har hand om körkortsåterkallelse och trafikjuridik, så jag tror ju inte han sitter och hittar på. Och om du googlar så så kommer du snart se att vid 3 gånger är regeln vid ett körkortsingripande vid LOB.

Inget jag hittat på utan vad flera jurister och folk skriver.

Förstår inte varför du ska dalta, men när du skrev ”denna rättspraxis” så förstod jag väldigt snabbt om att du inte förstår vad det innebär så då kan vi sluta diskutera.

Må väl!

Jag bad dig hänvisa till en rättskälla vilket du uppenbarligen är för puckad för att lyckas med. Men slutar gärna "diskutera" med dig eftersom du så tydligt visar att du är dum i huvudet. En dumbom med alkoholproblem, hoppas du blir av med körkortet - pajas!
Citera
2024-12-17, 22:24
Medlem
Citat:
Jag bad dig hänvisa till en rättskälla vilket du uppenbarligen är för puckad för att lyckas med. Men slutar gärna "diskutera" med dig eftersom du så tydligt visar att du är dum i huvudet. En dumbom med alkoholproblem, hoppas du blir av med körkortet - pajas!

Och där kom personangreppet men skönt att man kan anmäla dig för OT och personangrepp iallafall. men jag ber dig att att googla så har du svaret. 3 gånger skriver jurister och vanligt folk men enligt moraltanten som vräcker ut sig massa påhopp och dynga så vet han bättre.

Anmäld och tack och hej!
Citera
2024-12-17, 22:26
Medlem
Citat:
Och där kom personangreppet men skönt att man kan anmäla dig för OT iallafall, men jag ber dig att att googla så har du svaret. 3 gånger skriver jurister och vanligt folk men enligt moraltanten som vräcker ut sig massa påhopp och dynga så vet han bättre.

Anmäld och tack och hej!

Jag har googlat men hittar inget? Men du kanske tycker att random bloggar är samma sak som rättskällor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in