2024-12-17, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Tack för länken! Mycket intressant detta, jag ska läsa artikeln lite senare ikväll tillsammans med en julöl och en skinksmörgås.

Jag tror att fallet och debatten tjänar på att vi får höra diametralt motsatta åsikter.

Tyvärr verkar inte många människor som nu engagerar sig ha läst förundersökningen och domarna från TR och KR, det räcker inte på långa vägar att titta på en dokumentärserie som har en rätt tydlig agenda.

Har Hultegård läst förundersökningen och domarna?
Citera
2024-12-17, 20:01
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Jag instämmer i dina förhoppningar om att en yngre generation ska ta vid. GW:s insatser ger jag däremot inte mycket för, av skäl som redan har diskuterats i tråden.

Det är självklart beklämmande att CdC med anhöriga aldrig fick någon upprättelse och att hennes gärningsman gick fri. Någonstans fanns eller finns det en eller flera personer som styckade hennes kropp och troligen dödade henne innan, utan att någonsin straffas för detta.

Att uppmärksamheten nu primärt är inriktad på TA och TH ser jag dock som en kronologisk nödvändighet. För att kunna komma vidare i det egentliga utredandet av vem eller vilka som var skyldiga behövs en grundlig och initierad granskning av hur häxprocessen mot dem egentligen gick till.

Man kan jämföra med utvecklingen i den här tråden där de första åren ägnades åt debatter kring rättsskandalen, innan diskussionerna och grävandet slutligen fördes in på Catrines liv, hotbilder och presumtiva gärningsmän.

Angående att dokumentärserien skulle vara en upprättelse tycker jag att det är ynkligt, för lite, för sent, utan ansvarsutkrävande av relevanta aktörer och att rättsväsendet och medierna hittills i serien kommit relativt lindrigt undan beträffande kritik. Det som skedde TH och TA är en oöverträffad, polisiärt, medialt och juridiskt koordinerad attack som är ovärdig en demokrati. I det sammanhanget upplever jag att några fågelholksgapande kulturjournalisters senkomna insikter och ett par debatter i TV är mycket, mycket ringa plåster på såren.

Bra inlägg, och håller med dig fullt ut.

Jag fann det lite märkligt, när JO fällde kommentaren i "Efter Fem", inte vidare genomtänkt - eller så sitter han fast i något han inte kan ta sig ur, alternativt är förgiftad med en unken kåranda, oklart. Visst, upprättelsen som dokumentärserien ger; är bättre än inget, men också där stannar det, enligt mig. Personligen anser jag att serien snarare är (eller bör) vara startskottet för något större, där de ännu levande och inblandade till denna katastrof (Lindblad inkluderad) bör ställas mot väggen, där staten skall få stå till svars för sitt agerande och sina övergrepp, både mot de två herrarna men även barnet. Jag anser att såväl mamman som staten begått övergrepp mot henne i den här soppan. Hur hon mår och har förmått att leva ett halvt vuxenliv med detta justitiemord som bojor runt sina fötter vet jag inte, och känns ovärdigt att grotta ner sig i, men att hon påverkats; är nog inge högoddsare.

Medierna har (hittills) kommit väldigt billigt undan i sin häxjakt genom åren. En mer djuplodad ursäkt och rannsakan vore så klart på sin plats. En vidare offentlig debatt och analys omkring detta vore önskvärd. Lite beroende på vad som (förhoppningsvis) kommer att ske framöver omkring detta ärende hoppas jag och lite naivt tror jag att så kommer att bli. Dock tycker jag att somliga skribenter skrivit ett par hyggliga texter i ämnet, ställt dörrarna på glänt för en debatt omkring medias rapportering och roll i dylika ärenden.

LGWPs röst ar ju ännu stark genomslagskraft. Även om han blivit lite tröttare på äldre dar, och kanske inte varit så engagerad på sistonde, tänker jag att han kunde göra ett sista ryck och iaf försöka, bringa reda i denna soppa samt ge verklig upprättelse åt de drabbade - hans ord väger trots allt tungt ännu, och folk lyssnar på honom, från slott till koja.

Det finns bara förlorare i den här soppan. Anhöriga till Da Costa, de två uthängda herrarna och deras anhöriga. Dock är det ju de två uthängda som fråntagits sina liv. För de allra flesta av oss är det svårt att fullt ut förstå vad dessa två har varit med om de sista fyrtio åren, personligen tror jag även de två själva har svårt att förstå, det är surrealistiskt, även om människan är ett vanedjur, tror jag de fortfortfarande lever i en märklig och syrefattig dröm. De är fångar. De bör ges rätten att återfå sina liv, släppas ut i regelrätt frihet, även om jag misstänker att de kommer att ha svårt att fullt ut njuta av den och återanpassas, de kommer nog alltid att känna sig utanför och som udda fåglar, tyvärr.
Citera
2024-12-17, 20:20
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Det är mycket om det här mordet som är oklart för svenssons.
Som uppenbarligen ändå anser att de kan uttala sig utan kunskap. Vilket är en av förutsättningarna för att justitiemordet skulle kunna genomföras.
Citat:
Att det inte kunde bevisas att de mördade da costa är nog känt för de flesta. Men många har nog trott att det finns belägg för att de styckat henne.
Eller att båda läkarna är problematiska på olika vis och det finns vittnen som kan säga att iaf en av dem köpt sex av Da Costa tidigare.
Nu skrev jag ju inte om vad "många" tror. Jag skrev om dig och dina inlägg, där du påstod att båda läkarna köpte sex av missbrukare och gillade bondage och skräckfilm samt att du trodde att Teet Härm var skyldig.
Citat:
Nu förstår jag dock att det finns inga vittnen som binder läkarna till da costa eller nåt som binder dem till styckningen.
Jag efterfrågade belägg för dina påståenden långt innan dokumentärserien sändes. Du hade inga. Det fick dig inte att överväga att du hade fel utan tydligen krävdes det att SVT pedagogiskt skulle förklara det för dig.
Citat:
Sen är ju Obducenten en problematisk person på andra vis, skulle det komma fram att en läkare , en lite knepig typ socialt som upprepade gånger köper sex av prositutuerade eller har ett förklätt "yrkesmässigt" intresse av att hänga med prostituerade så skulle det nog kunna lett till att han förlorat jobbet ändå. Det är ju brottsligt, och nutiden har mer (i mina ögon högst rimliga) åsikter om det olämpliga i att som myndighetsperson eller auktoritet köpa sex av utsatta personer. Det känns lite som det finns nån sorts agenda hos "döden är en man"_författaren att tona ner det där med horköpen för att skönmåla honom. Han verkar ju varit en lite märklig aspig typ också, så det är inte självklart att han skulle fått en lång yrkesbana även om detta med da costa inte skett. I den moderna världen finns inte plats för kufar i yrkeslivet på samma vis.
Det här var ju ett dels osedvanligt dumt, dels felaktigt, dels ovidkommande hypotetiskt resonemang.

För det första är det självklart att det var olämpligt att Teet Härm köpte sex. Som du själv påpekar var det dock inte brottsligt, utan detta hade varit en sak mellan honom och hans arbetsgivare. Han var inte den enda läkaren som köpte sex.

Att du har en "känsla" av att Per Lindeberg skönmålar Härm är givetvis ointressant. Fram till alldeles nyligen hade du ju uppenbarligen en känsla av att TH och TA gillade bondage och hade köpt sex av CdC, så dina känslor är inte att lita på.

För det andra har du fel angående Härms tänkbara karriär. Han var av allt att döma en mycket lovande rättsläkare, med eller utan möjlig aspighet. Om aspighet skulle diskvalificera en från läkarbanan hade nog halva yrkeskåren fått söka nytt jobb för övrigt.

Slutligen är det obegripligt vad dina föga underbyggda funderingar om Härms karriär har med saken att göra. Att eftersom du tror att Härm ändå av något skäl skulle ha blivit av med jobbet så spelar det ingen roll att han utsattes för ett justitiemord och därmed är det fritt fram för dig att ventilera dina fantasier om hans sexliv 40 år senare? Är det så man ska förstå ditt inlägg eller vad vill du säga?
Citera
2024-12-17, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag förstår mig inte på Jan Olsson.
Boken om honom kallas Supersnuten och han är en av landets mest respekterade polistekniker, men efter att ha kollat på teveinslaget (Efter 5), undrar man vad som pågår.
JO säger "sex säckar" (det var väl ändå fyra säckar?) och när han tillfrågas om hur han kom i kontakt med da Costa-fallet säger han "det var 83/84"....
Minns inte JO ett av den svenska kriminalhistoriens mest välkända årtal?
Da Costa var inte död 1983.
Ok JO är gammal och gaggiga blir vi nästan alla men han kan väl läsa på i tio minuter innan han pratar i teve.
En eloge ska han iaf ha, för att han som enda offentliga person någonsin föreslår att kvarlevorna fraktades från innerstan till fyndplatserna.
Och naturligtvis har JO en egen mapp med högintressanta analyser, som han inte visar för allmänheten.
Och självklart har han teorier om vem som mördat da Costa.
Men dem vill han inte lufta i teve
Jopp det var sammanlagt 6 säckar
Citera
2024-12-17, 20:30
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Jag trodde verkligen tiden var förbi för sådana här debattinlägg. Ack, vad jag bedrog mig. Inte klokt. Men jag blir faktiskt samtidigt lite mörkrädd, eftersom detta ska komma från en jurist och doktor i allmän rättslära.
"Men oavsett vad som hände har fallet tröskats i rätten i trettio år – det är därför fel att kalla det för ett justitiemord. Det skriver juristen Kristina Hultegård."

Men då så! Om ett justitiemord pågår tillräckligt länge och upprepas i tillräckligt många instanser upphör det att vara ett justitiemord. Det var åtminstone en ny och innovativ bortförklaring.
Citera
2024-12-17, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Jag har helt missat det här Gypsybrevet som ni nämner och då jag söker i tråden hittar jag bara denna länk som du länkade till, https://gofile.io/d/Q7JRS0 , och den fungerar inte för mig i varje fall. Kan jag hitta det någon annanstans?

Ja absolut brevet finns i drop boxen i ”Box 37” s. 14-24
Citera
2024-12-17, 20:37
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Är det sant att Teet hade en skalle (tillhörande en självmördad affärsman) i bokhyllan?
Senast redigerad av Trevligt.konto 2024-12-17 kl. 20:44.
Citera
2024-12-17, 20:39
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Jag har för övrigt lyssnat igenom domstolsförhören från skadeståndsmålet 2008. Jag slogs av att Pirre berättar att det redan på 80-talet var svårt för honom att begära ut handlingar i ärendet. Han hade hört ryktesvägen om två spanare som besökt Anckers och skrivit ett PM om det. Pirre hade eftersökt det flera gånger. Han säger i förhören att han aldrig fick se det. Det ska ha varit likadant med andra handlingar från utredningens tidiga skede som han ville ta del av.

Det späder ju bara på det så kallade "polisspåret" som diskuterats i denna utredning, dvs att poliser medvetet undanhållit viktig information, eller rentav gömt/kastat viktiga förhör och bevisning.
Om man vill vara konspiratorisk kan Ragnar Lindgrens felregistrerade födelsedagsdatum och därmed undanstuvade uppgifter om Catrines telefonsamtal ha handlat om annat än slarv i en kaotisk utredning.

Likaså Sabas aldrig uppföljda information om sista gången hon träffade Catrine.
Citera
2024-12-17, 20:43
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja absolut brevet finns i drop boxen i ”Box 37” s. 14-24

Eremona (förstås )har redan hänvisat mig dit, men tack så hemskt mycket.
Oerhört "spännande" brev hur som helst.
Citera
2024-12-17, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är flera som har noterat ett idiom i Gypsy-brevet som verkar danskt. Det kanske är intressant i förhållande till da Costas danska koppling (hon dömdes ju till 60 dagars fängelse i Danmark men det är oklart om hon satt av hela straffet).

Å andra sidan åker ju tunga missbrukare och langare till Danmark hela tiden, så att da Costa åkte till Danmark och torskade för danska polisen, kanske inte är så mycket att fundera över - da Costas danska äventyr betyder kanske inte så mycket i förhållande till "Gyspys" historia.

60 dagars fängelse? Det är 2 månader. Vet du när i tiden detta sker?

Det kom nog fram att gypsy killen förmodligen hade finskt påbrå så läs brevet med finlandssvensk accent så går det mykke bra
Citera
2024-12-17, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Eremona (förstås )har redan hänvisat mig dit, men tack så hemskt mycket.
Oerhört "spännande" brev hur som helst.

Ja vad fint, såg det först senare!
Citera
2024-12-17, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarlingtonCounty
Kristina Hultegård, doktor i allmän rättslära (Göteborgs Universitet) gör bort sig ordentligt i GP idag.

Rubriken: Catrine da Costa-fallet: inget justitiemord

Jag förstår inte vad det är hon försöker få fram med sitt debattinlägg. Känns mest som om hon vill leka akademisk edge-lord eller något i den stilen.

Jag förstår inte heller hur kulturredaktören Jenny Högström kunde få för sig att detta debattinlägg var värt att publicera.

Så här skriver Hultegård bland annat:

Suck.

Och vilken grund hade Kammarrätten för detta?

Otroligt pinsamt att en Juris doktor väljer att publicera sånt här skräp.
Herre gud vilken idiot. Vad tror hon att ordet justitiemord betyder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in