2024-12-17, 14:14
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Da Costa-fallet har en mycket speciell plats i GW:s historik, för i princip allt han sagt om fallet är försumbart. Han har presterat förvånansvärt dåligt när han jobbat med da Costa-fallet.

Efter den misslyckade utredningen (1999) har han offentligt insinuerat att Solnamannen är skyldig. När han tröttnade på det, började han se Solnamannen som ett motsträvigt vittne (!) och nu mumlar han om "nån som vet..."

Min tolkning är att GW gradvis erkänner att han har noll koll, och han kryper liksom ut ur fallet, och hoppas att hans tabbar ska glömmas bort.

Att det finns "nån som vet" kan jag också säga. Det är tillräckligt vagt för man ska slippa ansvar.

Jag skulle nog ändra till "några som vet". Skulle inte förvåna mig om djungeltrumman gick på sommaren 1984 och att flera personer vet exakt vad som skedde med da Costa.

Underskatta aldrig människors förmåga att hemlighålla information för polisen livet ut
.

(det fetade)

Tyvärr så pekar det mesta mot att det inte gick någon djungeltrumma alls utan att det istället handlar om en GM med noll koppling till kriminella missbrukarkretsar.

Vi ska nämligen ha i minnet att i princip nästan alla styckmord med koppling till missbrukarkretsar har klarats upp relativt snabbt som tex i Högdalen 2018, Nacka/Märsta 1996, Bollnäs 2010 och Halmstad 2002.

Missbrukare är dessutom mycket sällan bra på att hålla tyst, det är alltid någon som pladdrar av olika anledningar, missbrukare är inte heller bra på planering vilket fallen ovanför tydliggör.

Det är samtidigt omöjligt att bortse från det faktum att BO kom i kontakt med många tidigare ostraffade personer via sin gatuprostitution så det är med stor sannolikhet istället där som gåtans lösning ligger.

BO har troligtvis blivit upplockad av en person som hon inte hade träffat tidigare, ungefär som i flera andra prostitutionsmord, det är ofta slumpen som avgör vem som råkar illa ut.
Citera
2024-12-17, 14:17
Medlem
Tror ni det sista avsnittet kommer innehålla några nyheter?
Citera
2024-12-17, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Förstod det som att varje dumpning var en lagom last för en flakmoped. Att inte allt dumpades på ett ställe kunde tyda på att allt inte gick att transportera på en gång. Fanns det sedan någon misstänkt med tillgång till en flakmoped blir spåret så klart hetare.

Flakmoppar fanns överallt på åttiotalet.
Varannan småföretagare hade en sån, och mataffärer brukade ha "flakisar".
Man vill ju gärna höra JO säga B C D E och F, när han nu sagt A.
Varför just HAN börjar snacka om en flakmoppe, vill man veta.
Och att det fanns flakmoppar på Eugeniavägen, är säkert som Amen i kyrkan.

Man kan kanske resonera såhär....

Om GM åkte flakmoppe, var han van att göra det. Var han ovan, var det inte jättesmart använda en sådan.
Citera
2024-12-17, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomasoRocchi
Tror ni det sista avsnittet kommer innehålla några nyheter?

Nej, serien verkar inte innehålla några faktamässiga sensationer. Men den har andra stora kvaliteter.
Citera
2024-12-17, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarlingtonCounty
Låt oss ponera att denne man som GW ser ibland vet hur da Costa dog.

Då har ju mannen all möjlighet att frivilligt träda fram och berätta det han vet.

Däremot är ju brotten mot da Costa tyvärr preskriberade.

Från Wikipedia:

Därför misstänker jag att polisen saknar rätt att kräva att denne man infinner sig för förhör.

Skulle det vara värt att ändra på lagen för detta fall? Jag är inte övertygad om det.

om mannen vet något, är det upp till honom att frivilligt berätta.

Men självklart är det en enorm skandal att polisen totalt sjabblade bort denna brottsutredning så totalt. Staten borde verkligen ge upprättelse åt Thomas Allgén och Teet Härm för den skamliga hantering man har utsatt dem för.
Det skulle kräva ändrad grundlag samt att Sverige går ur flera konventioner
Vi har undertecknat. Det är inte tillåtet med retroaktiv lagstiftning
Citera
2024-12-17, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s

Exakt.
Citera
2024-12-17, 15:09
Medlem
Kristina Hultegård, doktor i allmän rättslära (Göteborgs Universitet) gör bort sig ordentligt i GP idag.

Rubriken: Catrine da Costa-fallet: inget justitiemord

Jag förstår inte vad det är hon försöker få fram med sitt debattinlägg. Känns mest som om hon vill leka akademisk edge-lord eller något i den stilen.

Jag förstår inte heller hur kulturredaktören Jenny Högström kunde få för sig att detta debattinlägg var värt att publicera.

Så här skriver Hultegård bland annat:

Citat:
Kammarrätten bedömde att det var ställt bortom allt rimligt tvivel att läkarna hade styckat da Costas kropp.

Suck.

Och vilken grund hade Kammarrätten för detta?

Otroligt pinsamt att en Juris doktor väljer att publicera sånt här skräp.
Senast redigerad av DarlingtonCounty 2024-12-17 kl. 15:10. Anledning: Utökar inlägget
Citera
2024-12-17, 15:14
Medlem
När det gäller hela den här incidenten som gypsy är med om och beskriver i brevet ska man komma ihåg att hans styvfarsa kör honom till Borås dagen efter och gömmer honom där i ett helt år.

Styvfarsan och familjen visste uppenbarligen vem de hade att göra med. Likaså återträffade gypsy och hans styvfarsa denna namngivna man några år senare uppe på Hagalund restaurangen (pub/pizzeria finns det uppgifter om).

Var detta vattenhålet och TT Reuter för (Khale) finnarna i området visste säkert många om vem detta var men alla skötte sitt.

(Det här är väl även området CdC växte upp i om jag inte är fel på det i all info?)

Sen är det faktiskt CdCs mamma som tipsar polisen om att det är en ljushårig man och en mörkhårig man, som ej är vid sina sinnes fulla bruk, på platsen när CdC avlider och parteras.

CdCs mamma jobba fö inom socialen och det är inte osannolikt att även hon kan tagit del av ryktet, särskilt inte om nu CdCs familj också var ”en av dem” som gypsy antydde i sitt brev.
Senast redigerad av viperstyle 2024-12-17 kl. 15:28.
Citera
2024-12-17, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s

Tror säkert man kan göra ett undantag och häva denna preskriptionen utan att ändra någon grundlag eller bryta någon konvention.

Allt handlar snarare om moral och vilja.
Citera
2024-12-17, 15:22
Medlem
MajaCreamnoses avatar
Citat:
Kristina Hultegård, doktor i allmän rättslära (Göteborgs Universitet) gör bort sig ordentligt i GP idag.

Jag förstår inte vad det är hon försöker få fram med sitt debattinlägg. Känns mest som om hon vill leka akademisk edge-lord eller något i den stilen.

Jag förstår inte heller hur kulturredaktören Jenny Högström kunde få för sig att detta debattinlägg var värt att publicera.

Suck.

Det är bara att läsa Agell och Tillinger för att fatta att och varför Hultegård har fel.

Pinsamt för Göteborgs universitet.
Citera
2024-12-17, 15:28
Medlem
Henselons avatar
Citat:

Suck.

Intressant att G:P visar artikeln med plastpåsar och de okända fingeravtryck Rättstekniker kunde få fram. Det tog sin tid men när fingeravtrycken väl kom fram så kunde de uteslutas att ha kommit från någon av Läkarna. Så visst, är hela denna soppa ett bevis på att Häxprocesser/Justitiemord kan förekomma även i modern tid!
Citera
2024-12-17, 15:36
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Fantastiskt exempel på hur myten om de perversa läkarna lever kvar än idag:

Först anser sig debattören känna till såväl sex- som filmpreferenser hos "herrarna", liksom att de båda köpt sex av missbrukande prostituerade.

För att sedan slänga ur sig en lösryckt anklagelse.

Ja, hur var det nu med belägg för de tidigare uttalandena? Kan inte någon annan ordna fram det?

Bingo. En annan sak som kan vara bra att veta är att det är fördelaktigt att ta reda på vad man talar om, innan man yttrar sig, men jag förmodar att allt blir så mycket tråkigare då, om man inte får fantisera fritt om bondage och seriemördare och rättsläkarstationer och annat spännande som "man hört".

Det är mycket om det här mordet som är oklart för svenssons.

Att det inte kunde bevisas att de mördade da costa är nog känt för de flesta. Men många har nog trott att det finns belägg för att de styckat henne.
Eller att båda läkarna är problematiska på olika vis och det finns vittnen som kan säga att iaf en av dem köpt sex av Da Costa tidigare.

Nu förstår jag dock att det finns inga vittnen som binder läkarna till da costa eller nåt som binder dem till styckningen.

Sen är ju Obducenten en problematisk person på andra vis, skulle det komma fram att en läkare , en lite knepig typ socialt som upprepade gånger köper sex av prositutuerade eller har ett förklätt "yrkesmässigt" intresse av att hänga med prostituerade så skulle det nog kunna lett till att han förlorat jobbet ändå. Det är ju brottsligt, och nutiden har mer (i mina ögon högst rimliga) åsikter om det olämpliga i att som myndighetsperson eller auktoritet köpa sex av utsatta personer. Det känns lite som det finns nån sorts agenda hos "döden är en man"_författaren att tona ner det där med horköpen för att skönmåla honom. Han verkar ju varit en lite märklig aspig typ också, så det är inte självklart att han skulle fått en lång yrkesbana även om detta med da costa inte skett. I den moderna världen finns inte plats för kufar i yrkeslivet på samma vis.
Senast redigerad av swimp78 2024-12-17 kl. 15:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in