Citat:
Da Costa-fallet har en mycket speciell plats i GW:s historik, för i princip allt han sagt om fallet är försumbart. Han har presterat förvånansvärt dåligt när han jobbat med da Costa-fallet.
Efter den misslyckade utredningen (1999) har han offentligt insinuerat att Solnamannen är skyldig. När han tröttnade på det, började han se Solnamannen som ett motsträvigt vittne (!) och nu mumlar han om "nån som vet..."
Min tolkning är att GW gradvis erkänner att han har noll koll, och han kryper liksom ut ur fallet, och hoppas att hans tabbar ska glömmas bort.
Att det finns "nån som vet" kan jag också säga. Det är tillräckligt vagt för man ska slippa ansvar.
Jag skulle nog ändra till "några som vet". Skulle inte förvåna mig om djungeltrumman gick på sommaren 1984 och att flera personer vet exakt vad som skedde med da Costa.
Underskatta aldrig människors förmåga att hemlighålla information för polisen livet ut.
Efter den misslyckade utredningen (1999) har han offentligt insinuerat att Solnamannen är skyldig. När han tröttnade på det, började han se Solnamannen som ett motsträvigt vittne (!) och nu mumlar han om "nån som vet..."
Min tolkning är att GW gradvis erkänner att han har noll koll, och han kryper liksom ut ur fallet, och hoppas att hans tabbar ska glömmas bort.
Att det finns "nån som vet" kan jag också säga. Det är tillräckligt vagt för man ska slippa ansvar.
Jag skulle nog ändra till "några som vet". Skulle inte förvåna mig om djungeltrumman gick på sommaren 1984 och att flera personer vet exakt vad som skedde med da Costa.
Underskatta aldrig människors förmåga att hemlighålla information för polisen livet ut.
(det fetade)
Tyvärr så pekar det mesta mot att det inte gick någon djungeltrumma alls utan att det istället handlar om en GM med noll koppling till kriminella missbrukarkretsar.
Vi ska nämligen ha i minnet att i princip nästan alla styckmord med koppling till missbrukarkretsar har klarats upp relativt snabbt som tex i Högdalen 2018, Nacka/Märsta 1996, Bollnäs 2010 och Halmstad 2002.
Missbrukare är dessutom mycket sällan bra på att hålla tyst, det är alltid någon som pladdrar av olika anledningar, missbrukare är inte heller bra på planering vilket fallen ovanför tydliggör.
Det är samtidigt omöjligt att bortse från det faktum att BO kom i kontakt med många tidigare ostraffade personer via sin gatuprostitution så det är med stor sannolikhet istället där som gåtans lösning ligger.
BO har troligtvis blivit upplockad av en person som hon inte hade träffat tidigare, ungefär som i flera andra prostitutionsmord, det är ofta slumpen som avgör vem som råkar illa ut.