2024-12-16, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Du kan röra dig i en sömparalys men inte med din riktiga kropp utan med din energikropp.
Dock upplever man oftast ett starkt motstånd med att separera dessa.

Vissa ser det som en halvt genomskinlig vitaktig kropp, vissa blåaktig, andra upplever att det är en kopia av fysiska, åter andra ser sig som en ljus/energiboll eller en kropplös punkt av medvetande. Ytterligare ett bevis på bristen på samstämmighet och logik. Något som pekar mot att det är en form av dröm i hjärnan det rör sig om.
Citera
2024-12-16, 22:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Jag har i alla fall hittat ett tiotal. Några kan man läsa om på wiki på "out of body experience" och "near death experience".

Vad oväntat att studierna hade inblandning av trötta och dammiga vetenskaps-slavar.
Citera
2024-12-16, 22:55
Avslutad
Citat:
Du kan röra dig i en sömparalys men inte med din riktiga kropp utan med din energikropp.
Dock upplever man oftast ett starkt motstånd med att separera dessa.

Ja det var ju det jag fastande i, om paralysen är en förutsättning att frigöras.
Citera
2024-12-17, 02:19
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Citat:
Har provat det utan framgång. Dock hände båda mina halvt lyckade försök på väg till uppvaknande så jag kan tänka mig att det är den bästa vägen framåt. När det verkade vara som närmast var det uppvaknande från en lucid dröm. Har du haft flera OBE själv?

Det är länge sedan nu. På 90-talet efter att ha läst Agneta Uppmans bok "ut ur kroppen" så experimenterade jag.

Det är lätt att få resultat men hopplöst svårt att få bra resultat.

Jag brukade sova 5-6 timmar, gå upp, meditera en timme och sedan lägga mig igen. En klardröm här och där. Ett tillstånd där det kändes som ett högvibrerande ljud i skallen. Men varje gång jag försökte gå ur kroppen så började jag röra på min vanliga kropp och vaknade. Ibland lite obehagligt att ligga i kroppen och vara vaken utan att kunna röra sig.

Jag kanske återupptar experimenterandet någon gång.
Citera
2024-12-17, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
Det är länge sedan nu. På 90-talet efter att ha läst Agneta Uppmans bok "ut ur kroppen" så experimenterade jag.

Det är lätt att få resultat men hopplöst svårt att få bra resultat.

Jag brukade sova 5-6 timmar, gå upp, meditera en timme och sedan lägga mig igen. En klardröm här och där. Ett tillstånd där det kändes som ett högvibrerande ljud i skallen. Men varje gång jag försökte gå ur kroppen så började jag röra på min vanliga kropp och vaknade. Ibland lite obehagligt att ligga i kroppen och vara vaken utan att kunna röra sig.

Jag kanske återupptar experimenterandet någon gång.

Ja den gamla klassikern ja.

Ja det är för svårt, instämmer.
Citera
2024-12-17, 10:36
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Vissa ser det som en halvt genomskinlig vitaktig kropp, vissa blåaktig, andra upplever att det är en kopia av fysiska, åter andra ser sig som en ljus/energiboll eller en kropplös punkt av medvetande. Ytterligare ett bevis på bristen på samstämmighet och logik. Något som pekar mot att det är en form av dröm i hjärnan det rör sig om.

Jag röde mina händer problemfritt en gång under en sömnparalys och de var genomskinliga
Om det är ett äkta fenomen kan man heller inte förvänta sig att det ska lyda samma lagar och stämma överens med den verklighet vi vanligtvis lever i.
Citera
2024-12-17, 10:46
Medlem
Citat:
Jag röde mina händer problemfritt en gång under en sömnparalys och de var genomskinliga
Om det är ett äkta fenomen kan man heller inte förvänta sig att det ska lyda samma lagar och stämma överens med den verklighet vi vanligtvis lever i.

Nej det är väl sant iofs. Men nej, jag köper det inte. Men var och en får bli salig på sin tro.
Citera
2024-12-17, 14:25
Medlem
Ni har bara underhållit ett stort problem. Det är andra som får betala för era resor.
De är inte som er eller friska.

De ska bara ha er som ett kvitto.
Citera
2024-12-17, 18:27
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Nej det är väl sant iofs. Men nej, jag köper det inte. Men var och en får bli salig på sin tro.

Allting förblir en tro när det gäller de stora frågorna.
Citera
2024-12-17, 18:43
Avslutad
Citat:

Och vid vanlig astral projection är de inte genomskinliga eller vadå?
Citera
2024-12-17, 18:48
Avslutad
Citat:

Grejen är ju att om det är energikroppen som uppfattar omgivningen så är det ju ganska givet att den inte uppfattar allt på samma vis som den fysiska kroppen med dess inlärda referenser. Det är ju till och med fysiker inne på som förespråkar multiuniversum.
Citera
2024-12-17, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Grejen är ju att om det är energikroppen som uppfattar omgivningen så är det ju ganska givet att den inte uppfattar allt på samma vis som den fysiska kroppen med dess inlärda referenser. Det är ju till och med fysiker inne på som förespråkar multiuniversum.

Nej det verkar ju iofs ligga till som du säger, om man får tro dom som haft många OBE. Men å andra sidan så finns det trots allt en hel del påstått verifierade OBE i samband med NDE som sagt. Där det påståtts att saker runt operation osv. iakttagits korrekt. Det är ju av den anledningen man öht satte igång med AWARE-studierna exempelvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in