2024-12-16, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det finns ju inga bevis på att medvetandet existerar heller, mer än att alla upplever det.

När hade du sömnparalys senast då?

Nej visst såklart. Men vi har ändå en massa påståenden från folk att dom observerat korrekt utifrån sin kropp men så fort det görs vetenskapliga experiment så funkar det aldrig. Då är det ju något som inte stämmer.

Jag har bara upplevt det några ggr i mitt liv, senaste var nog några år sedan, men jag vaknade då från en mardröm och var mitt uppe i den. Försökte även ropa men det blev halvkvävt. haha
Citera
2024-12-16, 21:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Nej visst såklart. Men vi har ändå en massa påståenden från folk att dom observerat korrekt utifrån sin kropp men så fort det görs vetenskapliga experiment så funkar det aldrig. Då är det ju något som inte stämmer.

Jag har bara upplevt det några ggr i mitt liv, senaste var nog några år sedan, men jag vaknade då från en mardröm och var mitt uppe i den. Försökte även ropa men det blev halvkvävt. haha

Men vad har experimenten gått ut på då? Att man mätt aktivitet i hjärnan hos någon under astralresa eller att de inte ens uppnått stadiet under observation?
Citera
2024-12-16, 22:03
Medlem
Citat:
Men vad har experimenten gått ut på då? Att man mätt aktivitet i hjärnan hos någon under astralresa eller att de inte ens uppnått stadiet under observation?

Jag skrev ju det tidigare. Man har använt olika visual targets, bilder, nummer och siffror osv i rummet, synliga från taknivå endast. Inget har lyckats under tajta kontroller. Annars så finns det ju dock en del påstått verifierade fall av sjukvårdspersonal osv, men dom har kritiserats just pga bristande kontroller.
Citera
2024-12-16, 22:11
Avslutad
Citat:
Jag skrev ju det tidigare. Man har använt olika visual targets, bilder, nummer och siffror osv i rummet, synliga från taknivå endast. Inget har lyckats under tajta kontroller. Annars så finns det ju dock en del påstått verifierade fall av sjukvårdspersonal osv, men dom har kritiserats just pga bristande kontroller.

Jag trodde du syftade på fler experiment.

Men har försökspersonerna bekräftat att de uppnått astral projection?
Citera
2024-12-16, 22:14
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Det var ju inte direkt svar på min fråga?

Hur löd den?
Citera
2024-12-16, 22:16
Avslutad
Citat:
Frågan är varför man inte kan röra sig under sömnparalys, den vanliga förklaringen är ju att för att man inte ska leva ut sina drömmar med häftiga rörelser, men man rör ju sig ändå i sömnen utan sömnparalys?

Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Du kan inte jämföra sömnparalys med drömmar för det är två helt olika tillstånd.

Citat:
Det var ju inte direkt svar på min fråga?

Citat:
Hur löd den?

Typ så.
Citera
2024-12-16, 22:25
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Typ så.

Det handlar som sagt om att vissa delar i hjärnan aktiveras/ är oaktiverade.
Vill du få ett ordentligt svar ligger det säkert inte mer än en sökning bort.
Citera
2024-12-16, 22:27
Avslutad
Citat:
Det handlar som sagt om att vissa delar i hjärnan aktiveras/ är oaktiverade.
Vill du få ett ordentligt svar ligger det säkert inte mer än en sökning bort.

Jag sökte såklart ett mer paranormalt svar, därav frågan här. Jag tänkte att det fysiska tillståndet hade ett visst samband med det astrala att göra.
Senast redigerad av billigost 2024-12-16 kl. 22:35.
Citera
2024-12-16, 22:35
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ja det är bristen på samstämmighet när det kommer till OBEs och NDEs som talar för att det bara är din hjärnas subjektiva produktion, och såklart avsaknaden av empiriska bevis. Trist, hade varit spännande om det verkligen hade funnits andra verkligheter. Men det är vad det är, inte mycket att göra åt.

Ja förbannat segt att som vissa plågas av detta jämt. Just sömnparalys har jag bara upplevt ett par gånger i livet.

Det kanske finns andra verkligheter, vore konstigt om våran var den enda. Men man kan inte dikta upp en massa saker utifrån ohållbara bevis.
Det är fine att tro men det är allmänt störande med människor som "vet hur verkligheten fungerar."
Citera
2024-12-16, 22:36
Medlem
Citat:
Jag trodde du syftade på fler experiment.

Men har försökspersonerna bekräftat att de uppnått astral projection?

Jag har i alla fall hittat ett tiotal. Några kan man läsa om på wiki på "out of body experience" och "near death experience".
Citera
2024-12-16, 22:39
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Jag sökte såklart ett mer paranormalt svar, därav frågan här. Jag tänkte att det fysiska tillståndet hade ett visst samband med det astrala att göra.

Du kan röra dig i en sömparalys men inte med din riktiga kropp utan med din energikropp.
Dock upplever man oftast ett starkt motstånd med att separera dessa.
Citera
2024-12-16, 22:40
Medlem
Citat:
Det kanske finns andra verkligheter, vore konstigt om våran var den enda. Men man kan inte dikta upp en massa saker utifrån ohållbara bevis.
Det är fine att tro men det är allmänt störande med människor som "vet hur verkligheten fungerar."

Ja det går ju aldrig utesluta helt såklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in