2024-12-06, 02:52
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Disse tre argumentene hører hjemme i søppelbøtta.

Sverige med JAS Gripen var med på tilsvarende øvelse med sammen med Bomber Task Force langs kysten i Norge senest i juni i år. Finske F/A-18 Hornet deltok også sammen med norske F-35A.

Alle trenger å øve sammen med andre uansett, og det skjer hele tiden. Men alle kan ikke, og ønsker ikke å være med på alle øvelser.

Ja Sverige deltog i en stor övning i södra Östersjön för några månader sedan. Det var ihop med flera andra länders flygvapen. T o m en amerikansk hangarfartygsgrupp var med.

Nej, vi kan inte vars med på allt. Vi måste ibland stå över och även prioritera det som är viktigast.
Citera
2024-12-16, 18:16
Medlem
Svt har vært hos Saab for å finne hva de tenker rundt kommende kampfly. Det er i dag rundt 25 år til man ser for seg at Gripen E skal erstattes, og hva som eventuelt skal utvikles.

Ikke overraskende ser de som alle andre på samarbeid mellom bemannende fly og droner(loyal wingman) i fremtiden.

Og selvsagt må det satses på stealth selv om flere her nærmest prøver å bortforklare behovet.

Saab vill också satsa på det som kallas stealth, eller smygteknik, som gör att planet blir svårt att se på radar. Något som företaget tidigare inte gjort.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/dronare-central-del-i-nasta-generations-stridsflyg
Citera
2024-12-16, 19:41
Medlem
Citat:
Svt har vært hos Saab for å finne hva de tenker rundt kommende kampfly. Det er i dag rundt 25 år til man ser for seg at Gripen E skal erstattes, og hva som eventuelt skal utvikles.

Ikke overraskende ser de som alle andre på samarbeid mellom bemannende fly og droner(loyal wingman) i fremtiden.

Og selvsagt må det satses på stealth selv om flere her nærmest prøver å bortforklare behovet.

Saab vill också satsa på det som kallas stealth, eller smygteknik, som gör att planet blir svårt att se på radar. Något som företaget tidigare inte gjort.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/dronare-central-del-i-nasta-generations-stridsflyg

Max Willman har också besökt SAAB närmare bestämt där man monterar Gripen-E

https://www.youtube.com/watch?v=dJu82PwkXRo
Citera
2024-12-16, 20:00
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Nästa plan blir garanterat med några av de "features" som stealthplan har. T ex då invändiga vapen och anpassad flygkropp.

Jag har f ö inte spelat ner "stealth", lika lite som jag spelat ner kamouflagemålning. Jag menar dock att man inte ska hänge sig åt extrem stealth eftersom detta driver kostnader som inte är av denna värld.

Jag tror också att man med Gripen E har maxat vad som går att göra med Generation 4. Gripen C/D kommer med MS 20 Block IV & V att hamna i närheten av detta, så de duger nog ett tag till.

Man får ju tänka på det motstånd som griparna ev kommer att möta också. För ryssarna har ju t ex inte stealth utan bara ett plan som försöker se ut så.
Citera
2024-12-16, 21:07
Medlem
Barbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nästa plan blir garanterat med några av de "features" som stealthplan har. T ex då invändiga vapen och anpassad flygkropp.

Jag har f ö inte spelat ner "stealth", lika lite som jag spelat ner kamouflagemålning. Jag menar dock att man inte ska hänge sig åt extrem stealth eftersom detta driver kostnader som inte är av denna värld.

Jag tror också att man med Gripen E har maxat vad som går att göra med Generation 4. Gripen C/D kommer med MS 20 Block IV & V att hamna i närheten av detta, så de duger nog ett tag till.

Man får ju tänka på det motstånd som griparna ev kommer att möta också. För ryssarna har ju t ex inte stealth utan bara ett plan som försöker se ut så.

Sen tryckte han från SAAB ju också egentligen på massor av olika designfeatures. Att plocka alla "low-hanging fruits" när man 2030 utvecklar ett obemannat/bemannat plan är ju givet. Basala delar av stealth är ju otroligt vedertagna nuförtiden iom det han pratar om som enkla materialval och lite extra design med vissa vinklar i CAD. Speciellt för obemannat som kommer vara mycket mer flexibelt i hur det ser ut. Håller helt med kring "extrem" stealth och det är ju det det handlar om. Att investera utveckling i paritet med vad det är värt jämfört alla andra aspekter av systemet. Likt han från SAAB säger så är ju stort fokus snarare kanske på att hålla hårdvara/mjukvara enkelt att uppdatera otroligt relevant samt integration med länksystem och jobba med sensor fusion så någon i beslutskedjan kan ta rätt beslut före motståndaren.
Citera
2024-12-17, 06:53
Medlem
Citat:

Ja, på en drönare måste ju kostnader hållas nere.

De är till för att kunna offras, de skall kunna finnas i mängd dessutom.

Om ett Gripenplan förlorar sin drönare i en attack eller skenmanöver så skall det finnas en ny att ersätta med direkt.

SAAB försöker med en ganska knepig grej med en relativt billig drönare som desssutom är supersonic och stealthig.

Det blir intressant att följa.
Citera
2024-12-17, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ja, på en drönare måste ju kostnader hållas nere.

De är till för att kunna offras, de skall kunna finnas i mängd dessutom.

Om ett Gripenplan förlorar sin drönare i en attack eller skenmanöver så skall det finnas en ny att ersätta med direkt.

SAAB försöker med en ganska knepig grej med en relativt billig drönare som desssutom är supersonic och stealthig.

Det blir intressant att följa.
Det pågår mange slike prosjekter flere steder i den vestlige verden, og LM sitt Prosject Carrera er ett av de hvor de snakker om det de kaller Common Multi-Mission Truck (CMMT).

Så vi kommer til å se mange forskjellige varianter av droner med forskjellige nivå på hvordan de opererer, og hva de vil koste.

https://www.twz.com/f-35s-speed-racer-drones-to-test-skunk-works-unmanned-teaming-vision
Citera
2024-12-17, 08:49
Medlem
Citat:
Det pågår mange slike prosjekter flere steder i den vestlige verden, og LM sitt Prosject Carrera er ett av de hvor de snakker om det de kaller Common Multi-Mission Truck (CMMT).

Så vi kommer til å se mange forskjellige varianter av droner med forskjellige nivå på hvordan de opererer, og hva de vil koste.

https://www.twz.com/f-35s-speed-racer-drones-to-test-skunk-works-unmanned-teaming-vision

Vad jag förstått så är de antingen supersonic eller stealth, inte båda samtidigt?

Det gäller ju att hålla nere kostnader, i alla fall för svenskt vidkommande.
Citera
2024-12-17, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vad jag förstått så är de antingen supersonic eller stealth, inte båda samtidigt?

Det gäller ju att hålla nere kostnader, i alla fall för svenskt vidkommande.
Dette er enn så lenge bare en visjon, og hva sluttresultatet blir vet vel ingen nå.

Selv tipper jeg de vil komme i flere forskjellige utgaver, og man velger de som passer oppdraget.
Citera
2024-12-17, 09:22
Medlem
Citat:
Dette er enn så lenge bare en visjon, og hva sluttresultatet blir vet vel ingen nå.

Selv tipper jeg de vil komme i flere forskjellige utgaver, og man velger de som passer oppdraget.

Ja, det kan ju komma rena skenmål som inte är supersonic.

Men det ändrar inte min poäng om att det är svårt det SAAB ger sig in på. För man måste ända vara beredd att offra en drönare, annars är de ganska poänglösa.
Citera
2024-12-17, 11:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Man får se kriget i ett större perspektiv. Vi kan ju inte stötta Ukraina genom att utarma Natos resurser.

Gripen C och ASC890 är ju centrala komponenter i Natos försvar av sin norra flank. F-16, Mirage 2000, pbv302 mm är inte det.

Lägger man ihop allting så vore det mer än dumt att skicka Gripen C sålänge F-16 finns som överskott.
Gripen C ersätts i huvudsak med Gripen E så det blir en drös med fpl. över kommande år
ASC890 kommer även den att bytas ut mot Globaleye kommande år.
Desutom har UA fått två stycken redan.
Citera
2024-12-21, 15:05
Medlem
FMV har gjort en beställning till Saab Aeronautics på 466 miljoner som omfattar flera viktiga uppdateringar och studier av kommande jakt- och attackvapen, samt hårdvaruomsättning av stödsystem.

– Beställningen, som innefattar integration av avancerade vapensystem, befäster Jas 39 Gripen C/D som ryggraden i svenskt luftförsvar och ett fortsatt stort bidrag till svensk försvarsförmåga, säger Magnus Wallén, projektledare för blockuppdatering Jas 39 Gripen C/D vid FMV.

https://www.fmv.se/aktuellt--press/aktuella-handelser/okad-formaga-for-jas-39-gripen-cd/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in