Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-17, 02:17
Medlem
wwrs avatar
Musk: Billiga elbilar meningslösa

Musk förstör Tesla. Han skrotade idén om en billig elbil.
Citat:
Interna Tesla-kritiken: "Bolagets uppdrag är att berika Musk"

Elon Musks beslut att stoppa utvecklingen av en billig elbil har väckt intern kritik. Flera högt uppsatta chefer har lämnat Tesla i protest mot vad de ser som ett svek mot bolagets klimatmission.

Men under våren avslöjade Reuters att Tesla skulle slopa budgetbilen – vilket fick vd Elon Musk att se rött och skriva ”Reuters ljuger (igen)” på egna plattformen X.

Dramatiskt skifte
Ett halvår senare meddelade Tesla att man satsar allt på självkörande taxibilar. Musk dömde också ut hela idén med en billig elbilsvariant för mänskliga förare som ”meningslös”, [🤣🤣🤣 -- wwr ed] enligt Reuters.

Företagets uppdrag verkar numera vara att berika Elon Musk”, säger Fred Lambert, chefredaktör för elbilssajten Electrek, till Washington Post. I ren besvikelse har han nyligen sålt alla sina Tesla-aktier.

Ben Jealous, chef för miljöorganisationen Sierra Club:
Genom att omfamna Donald Trump stödjer Elon en agenda som skulle förstöra elbilsekonomin, döda jobb och accelerera klimatkrisen till okontrollerbara nivåer”,
https://www.realtid.se/marknader/interna-tesla-kritiken-bolagets-uppdrag-ar-att-berika-musk/
Senast redigerad av wwr 2024-12-17 kl. 02:24.
Citera
2024-12-17, 10:06
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Företagets uppdrag verkar numera vara att berika Elon Musk”, säger Fred Lambert, chefredaktör för elbilssajten Electrek, till Washington Post. I ren besvikelse har han nyligen sålt alla sina Tesla-aktier.

https://www.realtid.se/marknader/interna-tesla-kritiken-bolagets-uppdrag-ar-att-berika-musk/

Han sålde 5e september, kursen är upp 100% sedan dess
Citera
2024-12-17, 10:27
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Han sålde 5e september, kursen är upp 100% sedan dess
Han stöder Tesla för att rädda miljön, inte av ren snålhet som er guru 😉
Citera
2024-12-17, 11:39
Medlem
gladihattens avatar
Ok så nu har FSD 13 varit ute hos ett gäng YouTubers i ca 2 veckor. Inte bara Omars bil utan andra, mer pålitliga testare. Nu i dagarna har den börjat rulla ut brett till HW4-bilar.

Jag har vare sig sett eller hört talas om ett enda fall av s.k critical intervention, där någon behövt ta över p.g.a att bilen var på väg att krocka eller köra i diket mm. Detta är mycket anmärkningsvärt. Vi pratar ju om Teslas "ChatGPT moment" och kanske är vi där nu? Självklart är sample size fortfarande för liten men fortsätter det så här så är det ju inga konstigheter att rulla ut robotaxi på prov i vissa områden redan nästa år, vilket är planen.

Såklart omöjligt att sia om men med tanke på aktiekursen undrar om Wall Street faktiskt börjar få upp ögonen för detta nu...
Citera
2024-12-17, 11:57
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Haha, vilket fullkomligt stolpskott som skrivit det där. Och tänk hur clueless man är om man läser det med ett okritiska ögon.
Citera
2024-12-17, 12:02
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Ok så nu har FSD 13 varit ute hos ett gäng YouTubers i ca 2 veckor. Inte bara Omars bil utan andra, mer pålitliga testare. Nu i dagarna har den börjat rulla ut brett till HW4-bilar.

Jag har vare sig sett eller hört talas om ett enda fall av s.k critical intervention, där någon behövt ta över p.g.a att bilen var på väg att krocka eller köra i diket mm. Detta är mycket anmärkningsvärt. Vi pratar ju om Teslas "ChatGPT moment" och kanske är vi där nu? Självklart är sample size fortfarande för liten men fortsätter det så här så är det ju inga konstigheter att rulla ut robotaxi på prov i vissa områden redan nästa år, vilket är planen.

Såklart omöjligt att sia om men med tanke på aktiekursen undrar om Wall Street faktiskt börjar få upp ögonen för detta nu...

Låt säga att Teslas ChatGPT-moment håller på att hända. Då skall man inte tro att det skrivs om det innan big money tagit plats.
Citera
2024-12-17, 17:37
Medlem
Leastons avatar
TSLA har inte varit så här överköpt på veckografen sedan förra ATH 2021.
En korrektion till åtminstone runt 410 för eller senare hade varit fullt rimligt.
Senast redigerad av Leaston 2024-12-17 kl. 17:39.
Citera
2024-12-17, 23:10
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
TSLA har inte varit så här överköpt på veckografen sedan förra ATH 2021.
En korrektion till åtminstone runt 410 för eller senare hade varit fullt rimligt.

Veckografen? Vad sägs om att kolla vad som hänt med resten av aktiemarknaden sedan 2021, i synnerhet bolag som håller på med AI...?
Citera
2024-12-18, 07:12
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Veckografen? Vad sägs om att kolla vad som hänt med resten av aktiemarknaden sedan 2021, i synnerhet bolag som håller på med AI...?

Ja veckografen?
https://i.imgur.com/Bdo3ezC.png

Kurser kan vara överköpta länge, speciellt på veckan, men det brukar också vara ett tecken på att en topp är nära förebående. Bara titta på hur det sett ut tidigare toppar och RSI värden.
Sen kan det ju finnas fundamenta som talar för att Tesla skall fortsätta upp, det har jag mindre koll på , men efter 100% uppgång på 2 månader så brukar alla aktier behöva ta sig en vilopaus.

Sedan 2021 säger du? Jag hittar 10st dumpar på minus 30%-65% för Tesla sedan dess.

Den som trade:ar lever farligt om man köper snarare än säljer Tesla på dessa nivåer.
Senast redigerad av Leaston 2024-12-18 kl. 07:25.
Citera
2024-12-18, 10:55
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ja veckografen?
https://i.imgur.com/Bdo3ezC.png

Kurser kan vara överköpta länge, speciellt på veckan, men det brukar också vara ett tecken på att en topp är nära förebående. Bara titta på hur det sett ut tidigare toppar och RSI värden.
Sen kan det ju finnas fundamenta som talar för att Tesla skall fortsätta upp, det har jag mindre koll på , men efter 100% uppgång på 2 månader så brukar alla aktier behöva ta sig en vilopaus.

Sedan 2021 säger du? Jag hittar 10st dumpar på minus 30%-65% för Tesla sedan dess.

Den som trade:ar lever farligt om man köper snarare än säljer Tesla på dessa nivåer.

När RSI kryper upp över 80 i månadsgrafen så kanske jag överväger att skala av lite från toppen av mitt innehav. Du har ju inte fel, men marknaden bryr sig inte just nu. För oss som tänkt hålla genom alla upp och nedgångar behöver du inte oroa dig för.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2024-12-18 kl. 10:57.
Citera
2024-12-18, 11:59
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
När RSI kryper upp över 80 i månadsgrafen så kanske jag överväger att skala av lite från toppen av mitt innehav. Du har ju inte fel, men marknaden bryr sig inte just nu. För oss som tänkt hålla genom alla upp och nedgångar behöver du inte oroa dig för.
Relaterar, men jag var noggrann med att lägga till "för de som trade:ar".

Har själv varit igenom 3st boom and bust med Bitcoin de senaste 10 åren. Har lärt mig att inte sälja något jag tror kommer vara värt så mycket mer om ett par år. Däremot köper jag gladeligen dippar vilket, över tid, har varit en idiotsäker strategi att gå plus utan att riskera gå minus.

Tesla är ett framtidsbolag, helt klart. Men på kort sikt så är det kanske inte läge att gå all in när grafen ser ut som den gör.
Citera
2024-12-18, 12:30
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Relaterar, men jag var noggrann med att lägga till "för de som trade:ar".

Har själv varit igenom 3st boom and bust med Bitcoin de senaste 10 åren. Har lärt mig att inte sälja något jag tror kommer vara värt så mycket mer om ett par år. Däremot köper jag gladeligen dippar vilket, över tid, har varit en idiotsäker strategi att gå plus utan att riskera gå minus.

Tesla är ett framtidsbolag, helt klart. Men på kort sikt så är det kanske inte läge att gå all in när grafen ser ut som den gör.

Redig pajk!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in