2024-12-16, 17:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Återigen, hade man verkligen befunnit sig utanför kroppen så hade det visat sig i alla dom experiment som gjorts både på astral projektion och OBE i samband med NDE. Det blir liksom inte rationellt och rimligt att fortsätta hävda att det är genuint när det aldrig någonsin ger effekt i vetenskapliga studier. Hur verkligt det än upplevs. Inte ens Robert Monroe lyckades bevisa det i Charles Tarts experiment.

På vilket sätt skulle det visat sig i experimenten?

Jag har med om astral projection en gång när jag var drygt 7-8 år, jag gick bort från sängen och såg mig själv ligga och sova. Utöver det har jag bara haft en sömnparalys i ungefär samma ålder, när jag hörde fotsteg som gick närmre och närmre och att någon stod vid sängkanten, men jag kunde inte se något eller röra mig.

Jag tvivlar inte på folk som nämner att de varit med om astral projection, däremot tror jag inte man kan framkalla det själv på begäran som vissa här påstår.
Citera
2024-12-16, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
På vilket sätt skulle det visat sig i experimenten?

Jag har med om astral projection en gång när jag var drygt 7-8 år, jag gick bort från sängen och såg mig själv ligga och sova. Utöver det har jag bara haft en sömnparalys i ungefär samma ålder, när jag hörde fotsteg som gick närmre och närmre och att någon stod vid sängkanten, men jag kunde inte se något eller röra mig.

Jag tvivlar inte på folk som nämner att de varit med om astral projection, däremot tror jag inte man kan framkalla det själv på begäran som vissa här påstår.

En rad experiment med olika visuella mål att identifiera och rapportera tillbaka.

Nej inte jag heller, men jag tvivlar starkt på att det är vad det upplevs som, dvs att man verkligen lämnar kroppen och befinner sig antingen i vanliga verkligheten eller någon astral värld där man kan interagera med andra entiteter med egna medvetanden osv. Det är som sagt förbannat sorgligt, men det finns inga verkliga bevis för detta.
Citera
2024-12-16, 19:29
Medlem
Elgrandehuevos avatar
Citat:
Tack för svar!

Är det bara från "vibrationsstadiet" man kan nå det utomkroppsliga stadiet?

Vad kan du göra när du väl lämnat den fysiska kroppen?

Jag har bara kunnat göra det utifrån vibrationsstadiet, men det finns ju andra som menar på att de kan framkalla det under avslappningsövningar och meditation. Personligen har jag aldrig lyckats med det så jag kan tyvärr inte ge ett korrekt svar på det.

Jag har lärt mig att styra min energikropp med tanken och jag kan passera väggar/stängda dörrar. Mycket mer än så har jag inte "hunnit med" trots att jag haft c:a 50-60 upplevelser. Det är svårt att behålla fokus så den längsta perioden jag upplevt i detta tillstånd är uppskattningsvis någon minut. Det är inte som att promenera runt i sin fysiska kropp timme efter timme.
Citera
2024-12-16, 19:33
Avslutad
Citat:
En rad experiment med olika visuella mål att identifiera och rapportera tillbaka.

Nej inte jag heller, men jag tvivlar starkt på att det är vad det upplevs som, dvs att man verkligen lämnar kroppen och befinner sig antingen i vanliga verkligheten eller någon astral värld där man kan interagera med andra entiteter med egna medvetanden osv. Det är som sagt förbannat sorgligt, men det finns inga verkliga bevis för detta.

Eftersom jag själv upplevt det så är det inte så svårt för mig att vara övertygad om att det är möjligt. Men jag har bara varit med om det en gång och jag håller på sedan några dagar med att försöka uppleva det igen, utan större framgång, mer än att har uppnår "stadie ett" med vissa ljus- och färgeffekter med stängda ögon, sen somnar jag dessvärre som en stock.

Har du ens försöka uppnå astral projection?
Citera
2024-12-16, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elgrandehuevo
Jag har bara kunnat göra det utifrån vibrationsstadiet, men det finns ju andra som menar på att de kan framkalla det under avslappningsövningar och meditation. Personligen har jag aldrig lyckats med det så jag kan tyvärr inte ge ett korrekt svar på det.

Jag har lärt mig att styra min energikropp med tanken och jag kan passera väggar/stängda dörrar. Mycket mer än så har jag inte "hunnit med" trots att jag haft c:a 50-60 upplevelser. Det är svårt att behålla fokus så den längsta perioden jag upplevt i detta tillstånd är uppskattningsvis någon minut. Det är inte som att promenera runt i sin fysiska kropp timme efter timme.

Upplever du att du är i vår vanliga verklighet när det sker?

Jag har aldrig personligen kommit längre än att ha känt en kropp inuti kroppen som jag försökt gunga ut men aldrig lyckats. Aldrig upplevt vibrationer, däremot ett skumt ljud. haha Ett falskt uppvaknande har jag dock varit med om, som var på pricken som om det verkligen hände på riktigt. Några klardrömmar också och en del annat "paranormalt". Jag har verkligen velat tro på allt detta, och att medvetandet kan existera skiljt och överleva döden, men har tappat hoppet när det aldrig någonsin lyckas i experiment. Senaste besvikelsen var AWARE-studierna på NDEs.

Tyckte väl att jag kände igen ditt namn. Såg att jag diskuterat allt detta med dig redan för ett år sedan. Och även fått svar på frågan jag nu ställde. haha
Senast redigerad av Tandan 2024-12-16 kl. 20:02.
Citera
2024-12-16, 19:47
Medlem
Citat:
Eftersom jag själv upplevt det så är det inte så svårt för mig att vara övertygad om att det är möjligt. Men jag har bara varit med om det en gång och jag håller på sedan några dagar med att försöka uppleva det igen, utan större framgång, mer än att har uppnår "stadie ett" med vissa ljus- och färgeffekter med stängda ögon, sen somnar jag dessvärre som en stock.

Har du ens försöka uppnå astral projection?

Ja från och till egentligen i flera år. Inte så mycket med strikta metoder egentligen. Men mediterat mycket och intensivt och hoppats på att det skulle ske som bieffekt. Och det verkar ju som jag nämnt varit nära ett par gånger.
Citera
2024-12-16, 20:04
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Citat:
Ja från och till egentligen i flera år. Inte så mycket med strikta metoder egentligen. Men mediterat mycket och intensivt och hoppats på att det skulle ske som bieffekt. Och det verkar ju som jag nämnt varit nära ett par gånger.

Meditera en stund framåt morgontimmarna och gå och lägg dig igen, då ökar chansen rejält att du får uppleva något.
Citera
2024-12-16, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
Meditera en stund framåt morgontimmarna och gå och lägg dig igen, då ökar chansen rejält att du får uppleva något.

Har provat det utan framgång. Dock hände båda mina halvt lyckade försök på väg till uppvaknande så jag kan tänka mig att det är den bästa vägen framåt. När det verkade vara som närmast var det uppvaknande från en lucid dröm. Har du haft flera OBE själv?
Citera
2024-12-16, 20:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Elgrandehuevo

Vilka olika "stadium" passerar man innan vibrationsstadiet?

Vad är din teori att hur energikroppen kan se och uppfatta?
Citera
2024-12-16, 20:14
Avslutad
Citat:

Vad jag läst så spelar det stor roll hur utvilad man är innan samt vad man har för kost, "levande kost" sägs främja i alla fall.
Citera
2024-12-16, 21:32
Medlem
Citat:
Vad jag läst så spelar det stor roll hur utvilad man är innan samt vad man har för kost, "levande kost" sägs främja i alla fall.

Ja det finns lite olika teorier där.

I övrigt är det ändå högst osannolikt allt det här eftersom det inte finns bevis. Även om jag gärna skulle vilja uppleva det oavsett, så är det inte värt att lägga tusentals timmar på just för att det troligtvis bara är en slags dröm.
Citera
2024-12-16, 21:44
Avslutad
Citat:
Ja det finns lite olika teorier där.

I övrigt är det ändå högst osannolikt allt det här eftersom det inte finns bevis. Även om jag gärna skulle vilja uppleva det oavsett, så är det inte värt att lägga tusentals timmar på just för att det troligtvis bara är en slags dröm.

Det finns ju inga bevis på att medvetandet existerar heller, mer än att alla upplever det.

När hade du sömnparalys senast då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in