2024-12-15, 23:51
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elgrandehuevo
Lite erfarenheter från mig.

Jag kan gå ur både från sömnparalys och lucida drömmar, men tycker personligen att det har blivit lättare genom sömnparalys. I början tyckte jag att paralyserna var läskiga, men nu har jag vant mig vid tillståndet och har förmåga att slappna av under dem. För mig uppstår mina paralyser när jag är ganska utvilad, typ om jag ligger och dåsar en helgmorgon och egentligen sovit klart. Det som händer under en sömnparalys är att ens dagsmedvetande (Det man upplever via sina 5 sinnen) har hoppat över i ens energikropp och det är därför man inte kan röra sin fysiska kropp.

"Står man ut" med sömnparalysen kan man hamna i något som omnämns som vibrationsstadiet och då känns det som om kroppen vibrerar eller som att det pirrar i hela kroppen. Man kan också höra olika former av buller. Om man lyckas slappna av i det tillståndet och tänker att man vill resa sig upp eller lätta från kroppen så kan man lyckas ta sig ur. Kruxet är att man inte ska försöka röra sin fysiska kropp utan mer uttrycka sin vilja att förflytta sig.

När jag går från lucida drömmar så börjar det ju med att jag blir medveten om att jag drömmer, efter det så fokuserar jag på mina händer i drömmen tills jag har ett väldigt klart och fokuserat medvetande då hamnar jag ibland i vibrationsstadiet och tar mig ur därifrån.

Värt att nämna kan vara att sömnparalyser och klardrömmar anses vara en mindre sömnrubbning.
Det handlar om att vissa delar av hjärnan som inte borde vara aktiva aktiveras under sömnen.
Vissa har naturliga anlag för att uppleva dessa sömnstadier medans andra har det inte.
Citera
2024-12-16, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Värt att nämna kan vara att sömnparalyser och klardrömmar anses vara en mindre sömnrubbning.
Det handlar om att vissa delar av hjärnan som inte borde vara aktiva aktiveras under sömnen.
Vissa har naturliga anlag för att uppleva dessa sömnstadier medans andra har det inte.

Fan vad massa sådana här knasiga historier man har läst genom åren. Ingen logik någonstans, lika fantastiska och ologiska som drömmar. Vilket dom definitivt också lär vara och inget mer. Dock har du klarare och mer vaket medvetande.
Citera
2024-12-16, 11:07
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Fan vad massa sådana här knasiga historier man har läst genom åren. Ingen logik någonstans, lika fantastiska och ologiska som drömmar. Vilket dom definitivt också lär vara och inget mer. Dock har du klarare och mer vaket medvetande.

Det är en fantastisk upplevelse även fast det förmodligen finns en vetenskaplig förklaring.
Tvivlar dock på att det är så himla bra att försöka framkalla sömnparalyser, det kan säkert störa sömnen eftersom det i regel sker oförutsägelsebart.
Citera
2024-12-16, 11:08
Avslutad
Citat:

Frågan är varför man inte kan röra sig under sömnparalys, den vanliga förklaringen är ju att för att man inte ska leva ut sina drömmar med häftiga rörelser, men man rör ju sig ändå i sömnen utan sömnparalys?
Citera
2024-12-16, 11:11
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Frågan är varför man inte kan röra sig under sömnparalys, den vanliga förklaringen är ju att för att man inte ska leva ut sina drömmar med häftiga rörelser, men man rör ju sig ändå i sömnen utan sömnparalys?

Du kan inte jämföra sömnparalys med drömmar för det är två helt olika tillstånd.
Citera
2024-12-16, 11:15
Avslutad
Citat:
Du kan inte jämföra sömnparalys med drömmar för det är två helt olika tillstånd.

Det var ju inte direkt svar på min fråga?
Citera
2024-12-16, 12:13
Medlem
TwoThousands avatar
Astral resor och sömnparalys är två helt olika ämnen och kategorier..

Astral resor är när man lämnar kroppen och vandrar runt som häxan gjorde det i historieböckerna fastän det finns goda människor som gör det med och gör gott med godhet istället.
Kan vandra runt vartsomhelst på jorden med kraften.

Sömnparalys är när en specifik demon sort attackerar någon människa under sömnens gång och man vaknar till i det och är medveten fastän inte får se demonen med egna ögon.
Kan typ känna av att det är någonting där framför sig.

Skärpning flashback, sanningshalten är livsavgörande.
Senast redigerad av TwoThousand 2024-12-16 kl. 12:20.
Citera
2024-12-16, 16:37
Medlem
Citat:
Det är en fantastisk upplevelse även fast det förmodligen finns en vetenskaplig förklaring.
Tvivlar dock på att det är så himla bra att försöka framkalla sömnparalyser, det kan säkert störa sömnen eftersom det i regel sker oförutsägelsebart.

Ja det är bristen på samstämmighet när det kommer till OBEs och NDEs som talar för att det bara är din hjärnas subjektiva produktion, och såklart avsaknaden av empiriska bevis. Trist, hade varit spännande om det verkligen hade funnits andra verkligheter. Men det är vad det är, inte mycket att göra åt.

Ja förbannat segt att som vissa plågas av detta jämt. Just sömnparalys har jag bara upplevt ett par gånger i livet.
Citera
2024-12-16, 17:18
Avslutad
Citat:
Ja det är bristen på samstämmighet när det kommer till OBEs och NDEs som talar för att det bara är din hjärnas subjektiva produktion, och såklart avsaknaden av empiriska bevis. Trist, hade varit spännande om det verkligen hade funnits andra verkligheter. Men det är vad det är, inte mycket att göra åt.

Ja förbannat segt att som vissa plågas av detta jämt. Just sömnparalys har jag bara upplevt ett par gånger i livet.

Om det bara är hjärnan som spelar en ett spratt, varför kan man då se sig själv på håll liggandes och sova?
Citera
2024-12-16, 17:20
Medlem
Citat:
Om det bara är hjärnan som spelar en ett spratt, varför kan man då se sig själv på håll liggandes och sova?

Det ingår såklart i hallucinationen.
Citera
2024-12-16, 17:25
Avslutad
Citat:
Det ingår såklart i hallucinationen.

Jag har aldrig hört talas om att någon fått hallucinationer bestående av sig själv i befintligt tillstånd. Har du?
Citera
2024-12-16, 17:30
Medlem
Citat:
Jag har aldrig hört talas om att någon fått hallucinationer bestående av sig själv i befintligt tillstånd. Har du?

Återigen, hade man verkligen befunnit sig utanför kroppen så hade det visat sig i alla dom experiment som gjorts både på astral projektion och OBE i samband med NDE. Det blir liksom inte rationellt och rimligt att fortsätta hävda att det är genuint när det aldrig någonsin ger effekt i vetenskapliga studier. Hur verkligt det än upplevs. Inte ens Robert Monroe lyckades bevisa det i Charles Tarts experiment.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in