Citat:
Ursprungligen postat av
A.way
För att ytterligare bidra till er flour-diskussion har jag faktiskt lagt upp säkerhetsdatabladet för flour här på flashback.
Inlägget med frågeställningar kan ni hitta här:
(FB) Slutat använda tandkräm med fluor?
Så nu ser vi efter vem som har rätt om flourets påverkan..
Och skulle nu diskussionen handla om natriumflourid vs kalciumflouid så kan jag SÄKERT hitta det databladet till er diskussion också. Så ni har lite underlag menar jag..

Ja det är inte bra att äta rent Natriumfluorid, det är giftigt precis som det står på säkerhetsdatabladet du har hittat.
Vanlig tandkräm består dock av betydligt fler substanser. I min tandkräm så anges fluoridhalten till 1450 ppm. Det är 0,145%
99,855% av tandkrämen utgörs alltså av annat än fluor. Sen brukar jag spotta ut tandkrämen och inte svälja den, det tror jag fler än jag gör.
Det är dosen (mängden) som avgör hur giftigt något är. Det finns endast ett fåtal ämnen som är så pass giftiga att ingen säker undre gräns kan fastställas, dessa benämns som CMR-ämnen. Natriumflourid klassas inte som ett CMR-ämne.
Andra ämnen som du dagligen konsumerar kan du för övrigt bli förgiftad av, om du äter/dricker en tillräcklig stor mängd. Googla LD50-gränsvärden för bordssalt (Natriumklorid), socker, koffein etc.