2024-12-15, 19:07
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dusapa
Fullständigt förödande för grävgruppen.
Självklart ska idiotin , som vi är ensamma om i världen bort. Inte en dag för tidigt att denna sjuka och integritetskränkande företeelse stängs ner.
Fast Ratsit kommer inte försvinna om jag förstått rätt? Dessutom kommer det finnas gott om söktjänster som ger hågade mer än nog information. Med det sagt tycker jag det är avskyvärt att gå på anhöriga, de är också gäddoffer.
Citera
2024-12-15, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
https://www.regeringen.se/sa-styrs-sverige/grundlagar-och-demokratiskt-deltagande/offentlighetsprincipen/

Är privatpersoner anställda av staten? Är privatpersoner del av staten? Har privatpersoner och staten något ihop?

Offentlighetsprinsipen ger medborgarna insyn i staten och dess verksamheter, inte att kreti ska kunna kolla upp personnummer på pleti eller liknande.

Rättsväsendet är en förlängning av staten och domar är offentliga handlingar

För att inte bli alltför OT så skulle jag säga att det är viktigt att både media och allmänheten har tillgång till domar för att rättsväsendet ska kunna bli granskade och kritiserade

Ett utmärkt exempel är snippadomen som dumpen bland många andra medier var med och uppmärksammade, det är oerhört viktigt att allmänheten har insyn i det och där media är en viktig del av

Dumpen lägger ner ett visst arbete i att bevaka just rättsfall rörande sexualbrott mot barn och publicerar utdrag ur dom domar som skett med jämna mellanrum
Citera
2024-12-15, 19:53
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Tack för klargörandet. Initierat som vanligt.

Inga problem. Tack.

Citat:
Ursprungligen postat av LeopoldAugustus
Det låter mycket intressant!

Jag kan tänka mig att brottsprovokation som vissa inom rättsväsendet gör i andra länder kan vara befogat om de från början redan mistänker något? Brottsprovoceringarna som dumpen utför verkar dock mer extrema och hänsynslösa. Blir det en objektiv omständighet om man utgår från dumpens metoder?

Brottsprovokation är ett kapitel för sig och där finns gränser polisen inte får överträda, principer baserade på Europakonventionen. Dumpen provocerar rätt duktigt emellanåt, ja, och somliga Dumpenfall skulle förmodligen ha betecknats som otillåten brottsprovokation vid en lex Dumpen, om en polis hade agerat så, typ "Men kom igeeen dååå / trodde du ville ses / jag vill knulla nu" och dylikt lockande och pockande.

Nej, ingen objektiv omständighet i sig utifrån Dumpens metoder.

Citat:
Sedan tidigare har jag beskrivit dumpens metoder som att de fyller ett ihåligt skepp med vatten istället för att lokalisera hålen och täppa till dem. Om polisen får mer resurser att undersöka vilka som skickar könsbilder och groomande texter till riktiga barn hade man kanske kunnat förhindra att riktiga brott begås innan det är försent. Men eftersom det verkar välkänt att polis inte har resurser som de behöver så hade dumpen kunnat steppa in för att utföra den typ av granskning och arbete; genom att ta reda på vilka som skickat könsbilder och groomande texter till riktiga barn.

Skulle ett sådant alternativ vara mer rättssäkert? Eftersom då finns det inget fiktivt barn och man behöver inte ens brottsprovocera hänsynslöst?

Ja, det skulle nog vara mer rättssäkert. Om jag förstår dig rätt skulle det ju i praktiken bara innebära att Dumpen agerade som privatspanare, samlade in material som kan styrka brott för att sedan överlämna till polisen.

Där torde finnas att göra, för, som du skriver, polisen har inte de resurser de behöver.
Citera
2024-12-15, 21:01
Medlem
Citat:
Domar under två veckor att se på dumpens hemsida.
Jag har valt grooming och våldtäkt.
Övrigt ofredande 7 st ( 16-68 år) och
barnporr 26 st (16-75)

Grooming 14 st
En över 50
Två över 40
En över 30
Fem 20 och över
Fem under 20
Här finns två kvinnor inräknade

Våldtäkt 28 st
En över 70
En över 50
Fyra över 40
Fyra över 30
Tio 20 och över
Sex under 20
Även här finns två kvinnor inräknade

Vad är det du inte förstår?
Vill du fortsätta att trolla?

Du presenterar data som motsäger din egen tes.
Du är kort sagt en idiot.
Kom igen när du skaffat dig lite hjärnkapacitet och klarat grundskolan.
Senast redigerad av Regislator 2024-12-15 kl. 21:13.
Citera
2024-12-15, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Bättre då att hitta en formulering där man får bort detta med "tror", såsom jag skrev till Lagopussy igår.

Jag vill inte se att den vuxne ska kunna vara målsägande vid det brott som är aktuellt här, med fiktivt barn. Det vore mycket märkligt: Den vuxnes hela agerande går ut på att iscensätta scenariot med ett låtsatsbarn och är fullt på det klara med det, räknar med att få förslag att ses etc. Att då klassas som målsägande/offer blir fel. Det får helt enkelt bli fråga om ett brott utan offer.

Ok, håller med om att det bryter mot systematiken med en vuxen målsägande och det skulle förstås inte kunna kopplas till skadestånd och brottsofferfonden som andra personbrott. Får väl bli någon form av brott mot staten då.
Citera
2024-12-15, 22:25
Medlem
Ankan-mannens avatar
Är övertygad att en del trott det varit ett rollspel av en vuxen, Bertil skrev att varför har ingen sagt det vid konfrontationen, men personen blir helt ställd vid denna, får kortslutning.

Och om någon fångad nämnt detta så har Dumpen därmed inte kunnat använda dessa filmer, skulle vara bra om Dumpen kunde låta någon titta på deras slask, någon som kan göra en bedömning av detta för de är väl ändå transparenta som ett seriöst mediabolag? De skyddar väl specifikt personer och inte företaget med sekretess?

Inför rättegång borde åklagare få lusa igenom Dumpens servrar, viktig information lär finnas i dessa.
Citera
2024-12-15, 23:26
Medlem
Har dom inte lärt sig filma än, trots all gäddor?

Dom kommer upp bakofårn och säger hej, såklart gäddan kommer springa iväg och då får dom inte bild på ansiktet.

Varför kan dom inte ha en filmare som är en bit framför?
Jävla amatörer.
Eller ha en kamera med zoom bara och stå på 100m ifrån och filma innan Sara och Patrik går fram.
Citera
2024-12-15, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Inför rättegång borde åklagare få lusa igenom Dumpens servrar, viktig information lär finnas i dessa.

Vilken rättegång? Det är inte särskilt sannolikt att en domstol skulle godkänna en allmän åklagare att få tillgång till servrar som tillhör media med utgivningsbevis.
Citera
2024-12-16, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regislator
Du presenterar data som motsäger din egen tes.
Du är kort sagt en idiot.
Kom igen när du skaffat dig lite hjärnkapacitet och klarat grundskolan.

Jag förstår att det smärtar att få brallorna nerdragna.
Min tes är glasklar för läskunniga och utläses med lätthet från siffrorna jag presenterat.
De precis som jag efterfrågar isf konkreta exempel på motsatsen .
Du övertygar ingen genom fula påhopp, tvärtom gör det dig bara till åtlöje.
Väntar med spänning på bevis för att min tes skulle bygga på idioti.
Citera
2024-12-16, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Är övertygad att en del trott det varit ett rollspel av en vuxen, Bertil skrev att varför har ingen sagt det vid konfrontationen, men personen blir helt ställd vid denna, får kortslutning.

Och om någon fångad nämnt detta så har Dumpen därmed inte kunnat använda dessa filmer, skulle vara bra om Dumpen kunde låta någon titta på deras slask, någon som kan göra en bedömning av detta för de är väl ändå transparenta som ett seriöst mediabolag? De skyddar väl specifikt personer och inte företaget med sekretess?

Apropå det undrar jag varför konfrontationen 505 är borttagen. Hittills inte fått något svar.
Citera
2024-12-16, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
*ler* Jag har ju i och för sig förstått det. Jag var övertygad om att alla sunda människor tar tillfället i akt att ha riktigt roligt om livet blir torpederat. Göra sådant du vill göra, men inte kan göra för att riskerna är för stora. Att ligga ner och tycka synd om sig själv verkar så okonstruktivt. Ändå är det vad de flesta gäddor tycks göra.

Tror att fiskarna uppmuntrar att de här chattarna spårar ur. Eller jag vet att det är så. Har chattat med flera av fiskarna. Personligen så är jag inte så förtjust i sex-chatt alls. Jag vill ses irl, inte sitta och chatta.

Jag tror inte att polisen ska syssla med brottsprovokation över huvud taget. Det är så lätt att det blir fel. Anta att polisen spelar barn och lockar mig till att försöka träffa minderåriga tjejer. Men att jag istället för att träffa polisen bli inspirerad och träffar någon annan istället.

Sen kan övervakning av farliga individer vara långt mycket bättre än att låsa in dem. Särskilt om det är preventivt. Dvs farliga individer som ej begått brott. Att låsa in folk är otroligt dyrt. Kan en sådan individ jobba och dra sitt strå till stacken så är det mycket bättre.

Är genuint intresserad av det här

Jag håller med om att brottsprovokation är tveksamt o svårt att få rätt.

Hade det varit så att man tog ngn för att de "råkat" dragits in i att sexchatta med ett barn som man menar är för följsamt o männens sexualdrift gjorde dem så upphetsade för ngn halvtimma, hade jag kunnat förstå. Nu har de massor av tillfällen på sig att tänka efter o i princip samtliga vet att det är olagligt o är oroliga för Dumpen/polis/utpressare men tar ändå risken.
Hur menar du då att det skapar fler gärningsmän? Borde det inte snarare vara färre som tar risken o kanske tänker efter en andra gång när de vet att de kan förstöra så mycket för sig själva med att leva ut sin fantasi? Stoppar inte tanken på att du kan åka dit på det dig ifrån att träffa upp barnet om du inte ens är så road av själva chattandet?

Om man enas om att inget barn hur trasigt det än är ska bli utsatta för sexuella övergrepp. Vad ska man då använda för metoder för att identifiera dem? Att som Ecpat o liknande organisationer menar på -ta bort stigmat så de själva söker vård o övervakning låter ju fantastiskt men skulle du tro att många skulle göra det? Jag har väldigt liten tilltro till den teorin.
Att utbilda barn-absolut. Man gör det till viss del med "stopp min kropp" osv. Det räcker uppenbarligen inte o det finns barn i marginalerna.

Håller också med om att det bästa vore om fängelse inte var det enda straffet utan ngn slags övervakning framöver av män som bevisats lever ut sina sexuella fantasier på barn. . Det är ju för övrigt vad USA har när de placerar sexdömda personer i speciella områden o att de hamnar i ett register. Känner mig tveksam till detta med.

Kanske är det ni som söker barn som har svaret på frågan..
Citera
2024-12-16, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medea1
Är genuint intresserad av det här

Jag håller med om att brottsprovokation är tveksamt o svårt att få rätt.

Hade det varit så att man tog ngn för att de "råkat" dragits in i att sexchatta med ett barn som man menar är för följsamt o männens sexualdrift gjorde dem så upphetsade för ngn halvtimma, hade jag kunnat förstå. Nu har de massor av tillfällen på sig att tänka efter o i princip samtliga vet att det är olagligt o är oroliga för Dumpen/polis/utpressare men tar ändå risken.
Hur menar du då att det skapar fler gärningsmän? Borde det inte snarare vara färre som tar risken o kanske tänker efter en andra gång när de vet att de kan förstöra så mycket för sig själva med att leva ut sin fantasi? Stoppar inte tanken på att du kan åka dit på det dig ifrån att träffa upp barnet om du inte ens är så road av själva chattandet?

Om man enas om att inget barn hur trasigt det än är ska bli utsatta för sexuella övergrepp. Vad ska man då använda för metoder för att identifiera dem? Att som Ecpat o liknande organisationer menar på -ta bort stigmat så de själva söker vård o övervakning låter ju fantastiskt men skulle du tro att många skulle göra det? Jag har väldigt liten tilltro till den teorin.
Att utbilda barn-absolut. Man gör det till viss del med "stopp min kropp" osv. Det räcker uppenbarligen inte o det finns barn i marginalerna.

Håller också med om att det bästa vore om fängelse inte var det enda straffet utan ngn slags övervakning framöver av män som bevisats lever ut sina sexuella fantasier på barn. . Det är ju för övrigt vad USA har när de placerar sexdömda personer i speciella områden o att de hamnar i ett register. Känner mig tveksam till detta med.

Kanske är det ni som söker barn som har svaret på frågan..

Tänker du att det är den enda agendan Ecpat har? De har väl ett helhetsperspektiv på problemet och detta med stigma är en liten del i helheten. De samarbetar med polis i många länder och avslöjar såväl pedofiler som pedofilringar. Förhindrar barnprostitution och avslöjar barnporr. Sammanställer rapporter, har konferenser , seminarier och föreläsningar. Utbildar volontärer och även poliser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in