Citat:
Ursprungligen postat av
Regislator
Skulle ett litet tillägg i lagen enligt nedan vara så skadligt för systematiken?
10 a § Den som, i syfte att mot ett barn under femton år eller någon de har skälig anledning att tro är under 15 år, begå en gärning för vilken straff föreskrivs i 4, 5, 6, 8 eller 10 §, föreslår en träff eller stämmer träff med barnet, döms för kontakt för att träffa ett barn i sexuellt syfte till böter eller fängelse i högst två år. Lag (2017:1068).
Detta innebär att det finns en målsägande även om hen är vuxen vilket underlättar inordning i systematiken. Gissar att det skulle te sig lite främmande om man yxar in det bland brott mot staten.
Det öppnar förvisso för brottsprovokation, men i en väldigt avgränsad kontext och det är något som de flesta framstående västländer i någon mån tillåter.
Ja, det skulle vara skadligt för systematiken. Det lilla tillägget må vara kort, men betydelsen av det får omfattande följdverkningar på systematiken. Det är nämligen inget objektivt rekvisit på det sätt jag diskuterade i mitt inlägg. Istället rör det sig om ett subjektivt rekvisit (oaktsamhet) som ett alternativ till uppsåt.
När det i ett straffbud skrivs sådant som "hade skälig anledning att anta att" indikerar formuleringen oaktsamhet. Men då menas oaktsamhet i förhållande till ett existerande objektivt faktum; oaktsamheten måste täcka detta faktum, precis som gäller för uppsåt.
I den formulering du nämner handlar det tvärtom om att ha "skälig anledning att tro" att något som faktiskt/objektivt inte existerar,
ändå existerar. Därför kvarstår samma problem som vid uppsåt: Det finns inget objektivt faktum för oaktsamheten att "täcka", på tvärs mot täckningsprincipen.
Bättre då att hitta en formulering där man får bort detta med "tror", såsom jag skrev till Lagopussy igår.
Jag vill inte se att den vuxne ska kunna vara målsägande vid det brott som är aktuellt här, med fiktivt barn. Det vore mycket märkligt: Den vuxnes hela agerande går ut på att iscensätta scenariot med ett låtsatsbarn och är fullt på det klara med det, räknar med att få förslag att ses etc. Att då klassas som målsägande/offer blir fel. Det får helt enkelt bli fråga om ett brott utan offer.