2024-12-15, 22:20
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaFall
Den V*nof som förekommer i tråden.

https://www.flashback.org/sp44074730

Är det denna person som blev förhörd i Palmemordet?

*i
Högst densamme. Notera även att han påstår sig känna Leif GW Persson.
Citera
2024-12-15, 22:44
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Hanna Olsson kan iofs ha fått SOC-journaler via polisen. Och fick hon det, är det inte mindre anmärkningsvärt än att hon skulle ha fått dem av Madeleine Bäckström. I båda fallen har det skett ett sekretessbrott.

Madeleine var förvisso närmast anhörig men jag betvivlar att hon hade rätt att strö bitar av Catrines SOC-journaler omkring sig, efter eget huvud, eftersom de kunde vara bevismaterial i en mordutredning. I journalerna kunde det såklart finnas spår till GM. I SOC-journaler finns djupt privata detaljer, saker som sagts i förtroende osv.

Faktum kvarstår: i slutet av 80-talet arbetade författaren Hanna Olsson med sekretessbelagda uppgifter som hon enligt lagen inte borde ha haft. Samtidigt arbetade hon nära Rajs, som var juridiskt jävig. Hon var verkligen fräsch, Hanna Olsson.

Märkligt också, att Olssons förlag inte alls reagerade på att Olsson arbetade med SOC-journaler.
Jag vet inte om anhöriga per automatik får tillgång till en avliden släktings journaler hos socialtjänsten. I dagsläget får anhöriga ta del av sina döda släktingars medicinska journaler, men med vissa förbehåll.

Det kanske är troligast att Catrines journaler kommer från polisen, vilket som sagt är anmärkningsvärt.

Catrine och rättvisan kan inte ha haft en redaktör med någon form av yrkesheder. Förutom att Olsson citerar sekretessbelagda uppgifter lyckas hon även felcitera Mariannes S:s dagbok.

Den ursprungliga texten är skriven som man kan förvänta sig, med slanguttryck och stavfel. I Olssons version är den "tvättad", stavfelen rättade och slanget har översatts till formellt språk. Resultatet blir rent bisarrt, där pundaren Marianne S påstås ha nedtecknat den fullt naturliga meningen: "Tog en spruta heroin."
Citera
2024-12-15, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slazinger
Vore kul om man kunde avsnitten från Uppdrag Granskning någonstans..
SVT har sedan flera år tillbaka rensat ut felaktigt material om fallet
Citera
2024-12-15, 22:58
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Att inte polisen ryggade tillbaka mer när de förhörde TÅ och BM samt när de läste och jämförde deras förhör i efterhand är för mig en stor gåta. Vem som helst borde väl reagera och tänka ”Det ligger en död hund begraven här”.

Och eftersom man pratade med Ragge en gång till ’99 så jag kan bara inte förstå varför man aldrig valde att prata med TÅ och BM igen då. Har för mig att båda fortfarande var i livet då. Nu är det för sent.
Ja, polisen borde självfallet ha reagerat på de motstridiga och aparta uppgifterna som framkom i TÅ:s och BM:s förhör, men framför allt är det otroligt att uppföljningen av dem var så slapp efter Ragges uttalanden.

Enligt honom hade de ju utsatt Catrine för såväl sexuellt som ekonomiskt våld, vilket sannerligen borde ha intresserat en normalbegåvad polis.

Jag har inte årtalen i huvudet, men om TÅ och BM levde 1999 är det en oerhörd brist att de inte hördes, precis som i fallet med andra då levande, potentiellt värdefulla källor, som Saba och Vinof. I efterhand är det så frustrerande att konstatera att när polisen äntligen tog tag i fallet på nytt hade man all möjlighet att förhöra ovanstående personer, men det struntade man i till förmån för Solnamannen.
Citera
2024-12-15, 23:24
Medlem
baron-brazils avatar
Kan någon vänlig själ i ett PM tala om för mig vem denna satkärring till galenpanna är?
(Mamman till rättsläkarens dotter) Som är starten på häxjakten utan vare sig bevis eller motiv.
Citera
2024-12-15, 23:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av baron-brazil
Kan någon vänlig själ i ett PM tala om för mig vem denna satkärring till galenpanna är?
(Mamman till rättsläkarens dotter) Som är starten på häxjakten utan vare sig bevis eller motiv.

Det är ju helt sjukt att en sådan människa får gå fri. Hon vidhåller fortfarande det som hon har sagt i förhör. Hon är ju kraftigt sjuk i huvudet. Fast det är väl inte konstigt med tanke på att hon är uppvuxen fri religöst. Otroligt hur man kan stå för att man har förstått två oskyldiga människors liv och inte ens ha vett nog att be om ursäkt. Hon förtjänar minst sagt att få löpa gatlopp i media.

Borde inte det hon har pysslat med kunna räknas som falsk tillgivelse och grovt förtal?
Citera
2024-12-16, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baron-brazil

Samma här. Tack på förhand för PM.
Citera
2024-12-16, 00:51
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Ja, polisen borde självfallet ha reagerat på de motstridiga och aparta uppgifterna som framkom i TÅ:s och BM:s förhör, men framför allt är det otroligt att uppföljningen av dem var så slapp efter Ragges uttalanden.

Enligt honom hade de ju utsatt Catrine för såväl sexuellt som ekonomiskt våld, vilket sannerligen borde ha intresserat en normalbegåvad polis.

Jag har inte årtalen i huvudet, men om TÅ och BM levde 1999 är det en oerhörd brist att de inte hördes, precis som i fallet med andra då levande, potentiellt värdefulla källor, som Saba och Vinof. I efterhand är det så frustrerande att konstatera att när polisen äntligen tog tag i fallet på nytt hade man all möjlighet att förhöra ovanstående personer, men det struntade man i till förmån för Solnamannen.

Men varför måste vi tvunget lita på allt vittnet Ragge sa? Han var kanske svartsjuk och ville utmåla vissa andra personer som suspekta för att på så sätt få lite uppmärksamhet samtidigt som han lyfte fram sig själv som viktig uppgiftslämnare?

Uppmärksammade fall suger väl ofta åt sig människor som av en och annan anledning vill skrodera och överdriva för att stå i centrum?

De påstådda samtalen tog dessutom Ragge emot själv, inget har hört honom prata med BO.

En teori går dock ut på att BO ringde Ragge den 10 juni med arkitektens telefon för att säga grattis innan hon lämnade arkitektens bostad med honom för att åka till Kungsträdgården och sen försvinna spårlöst?

Ragge talade alltså kanske sanning om det första samtalet men blandade ihop datumen?

Det andra samtalet som ringdes gjordes tydligen av person som sluddrade så hemskt så att det inte gick att höra vem det var?
Citera
2024-12-16, 02:18
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slazinger
Vore kul om man kunde avsnitten från Uppdrag Granskning någonstans..

Du kan läsa Borgnäs bok om fallet, den bygger till viss del på de fyra reportagen som Uppdrag Granskning gjorde.

Delen i boken som tar upp arkitekten är mest intressant, det är obegripligt att han inte utreddes och kontrollerades mer.
Citera
2024-12-16, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men varför måste vi tvunget lita på allt vittnet Ragge sa? Han var kanske svartsjuk och ville utmåla vissa andra personer som suspekta för att på så sätt få lite uppmärksamhet samtidigt som han lyfte fram sig själv som viktig uppgiftslämnare?

Uppmärksammade fall suger väl ofta åt sig människor som av en och annan anledning vill skrodera och överdriva för att stå i centrum?

De påstådda samtalen tog dessutom Ragge emot själv, inget har hört honom prata med BO.

En teori går dock ut på att BO ringde Ragge den 10 juni med arkitektens telefon för att säga grattis innan hon lämnade arkitektens bostad med honom för att åka till Kungsträdgården och sen försvinna spårlöst?

Ragge talade alltså kanske sanning om det första samtalet men blandade ihop datumen?

Det andra samtalet som ringdes gjordes tydligen av person som sluddrade så hemskt så att det inte gick att höra vem det var?

Varför skulle man inte lita på honom men lita på andra vittnen? Helt plötsligt?

Att det här fallet om och om igen tröskats runt i samma spår och att fortsätta förtala två män och kleta fast dem vid ryktesspridning om mordet utan teknisk bevisning är en ren katastrof. Är det inte bra att på riktigt vidga vyerna och se med nya friska ögon på fallet?

Blir så nyfiken, du har ju skrivit mycket här i åratal. Hur väcktes ditt intresse? Vad driver dig att göra dagliga inlägg? Jag har ju läst alla dina inlägg. Nästan så man kan ställa klockan: först ett eller ett par inlägg på eftermiddagen, sen ett hopp och sedan ett eller ett par sista runt halv ett-ett. Repeat. Du skrev till någon att denne verkade jobba deltid med det här. Var mitt i att läsa alla dina inlägg och hajade till.

Projektion much?
Citera
2024-12-16, 02:34
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Glöm det här med kartan och markeringar! Det är FPL som markeras genom Tomteboda samt Huvudsta strand.

Stigs boende runt Solna bron kan ändock vara runt Tomteboda vägen eller Tomtebogatan där även Gladh bor på nr 48. Sistnämnda gata har även många studenter och ensamstående skrivna -75. Förmodligen många mindre billigare lägenheter i området.

Jag vet inte om det har beskrivits tidigare i tråden men det förekom även prostitution i en bostad på Berzelius väg för länge sedan, alla som besökt KI-området vet vilka bostäder jag pratar om. Studentbostäderna på norra Stationsgatan inhyste också prostituerade på den tiden i vissa lägenheter, ett knivmord begicks även i maj 1984 på nämnda adress.
Citera
2024-12-16, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du kan läsa Borgnäs bok om fallet, den bygger till viss del på de fyra reportagen som Uppdrag Granskning gjorde.

Delen i boken som tar upp arkitekten är mest intressant, det är obegripligt att han inte utreddes och kontrollerades mer.

Varför hänvisar du till en bok som det numera är koncensus kring att den är missvisande? Till och med jag som håller på att sätta mig in det här skulle mest läsa den som kuriosa för att marinera i den intellektuellt begränsade och känslostyrda tidsandan som rådde då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in