Frågan uppstår i situationer där den registrerade ägaren inte har bilen i sin besittning, men där någon som är utsatt för indrivning istället har den i SIN besittning. Utgångspunkten är naturligtvis att när allt är i sin ordning, så är det bilregistrets ägare som också är den verklige ägaren. Det är också lagstiftat att det är den i bilregistret angivne ägaren som har
juridiskt ansvar för till exempel försäkring, felparkeringsböter och skatter.
Det är rimligtvis också så att de fall som beskrivs i pressen och kanske också anekdotiska berättelser sällan innehåller hela bilden, en tidslinje, den registrerade ägarens ekonomiska och praktiska förutsättningar att VARA ägaren (finns ekonomin, finns körkort etc), omständigheterna runt utmätningen etc etc - allt som behövs för att kunna göra en rimlig bedömning om det handlar om ett registerbedrägeri eller inte.
Frågan uppstår också i alla situationer där den som är i besittning av (t ex) Rolexklocka, dyra smycken, löjligt dyr päls, stora penningsummor etc etc. Även då väljer samhället att inte reservationslöst tro på uppgifter att det egentligen är en kusin, en bror, syster, mamma eller pappa som EGENTLIGEN äger lösöret.
Sedan ÄR det inte så att fogden kan besluta vad som helst, hur som helst:
https://www.domstol.se/amnen/skulder-konkurs-och-foretagsrekonstruktion/skulder/sa-overklagar-du-kronofogdens-beslut/