Citat:
Ursprungligen postat av
Nisse Gandhi
Så det räcker inte med att man har köpehandlingar från t.ex. en seriös bilfirma och att man står som registrerad ägare hos trafikverket. Omständigheter som KF tydligen har rätt att bortse från.
Verkar som om KF har rätt att agera domstol och själv bestämma vem egendomen tillhör. Kan man överklaga KF:s beslut?
Det hela beror kanske på ny lagstiftning eller ett nytt prejudikat från HD.
Ja, och ja.
Man kan begära inhibering av KFM:s beslut (="överklaga") och reda ut ägandefrågan i domstol.
Lagstiftningen är inte särskilt ny. En förklaring till principerna runt det vi diskuterar här:
https://www4.skatteverket.se/rattsli...hor-tredje-man
Här hänvisar man till HD i dom
https://www4.skatteverket.se/download/18.22f626eb14fb326a4b63b22/1698825012976/NJA+2008+s.+444.pdf
Av den domen framgår det att om man vill anföra att man har äganderätten kvar, så bör man styrka detta med ett avtal, och i domen nämns faktiskt denna lilla godbit:
Citat:
Att tredje man styrker att han förvärvat egendomen med äganderätt kan inte
ensamt ges innebörden att den vid utmätningen alltjämt tillhör honom. När det
inte genom de yttre omständigheterna är uppenbart att egendomen tillhör
någon annan än gäldenären, har tredje man därför även att visa på vilken
grund gäldenären har egendomen i sin besittning utan att äga den, exempelvis
genom avtal om deposition, pant eller nyttjanderätt. Det bör då i regel krävas
att tredje mans anspråk styrks med skriftligt bevis, såsom
avbetalningskontrakt, pantavtal eller nyttjanderättsavtal (prop. 1980/81:8 s.
Kanske har vi uppgiften om "pant" härifrån ?
Då SKULLE man kunna tänka sig att någon lånar ut pengar till en bil, men samtidigt begär att lånet skall ha en säkerhet, i form av nämnda bil.
Bättre är nog att skriva ett nyttjanderättsavtal, där villkoren för att disponera bilen framgår, klart och tydligt. En baksida med sådana avtal är att försäkringsbolaget kan ha stora synpunkter på var bilen huvudsakligen används och vem som kör den.