2024-12-02, 13:19
  #169
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomistudent91
Men du fattar väl att de inte är min bil lol. Eller utgår du söm kronofogden och stämplar mig som fifflar utan att ens blinka.

Ja har inte råd med 300k.
Utan ja lånar min systers bil då och då för små ärende.

Jag tror att du talar sanning som sagt, men vad jag tror är helt irrelevant. Om du är rädd för att sätta din syster i skiten tycker jag att du ska undvika att låna hennes bil, eller se om det finns möjlighet att låna en betydligt billigare bil.
Citera
2024-12-02, 13:20
  #170
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Nja, nog hade de invändningar alltid. De godtog ju inte dokumentationen.

De sade att hon skulle "upprättat ett *pantavtal*". Men det är in möjligt. En person har lånat en bil av en annan person. Det förekommer ingen pant. Vad skulle det ha stått i "pantavtalet"?

KFM:s uppdrag är att driva in tillgångar inom ramen för vad lagen tillåter, och det är precis vad de har gjort. Jag har inga synpunkter på det. Jag har bara synpunkter på uppmaningen att upprätta ett avtal om "pant" som på något sätt skulle bevisa att A lånat en bil av B. Jag förstår inte hur det "pantavtalet" skulle formuleras.

Fast jag håller inte med om det. Även om den här personen lånat hennes bil vid fler än ett tillfälle så är det ju klart och tydligt att bilen är hennes.
Citera
2024-12-02, 13:20
  #171
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
För mig känns det som att KF använt denna Ebba för att statuera ett exempel.

Notera att hon skickade in massor av dokumentation för att bevisa att bilen var hennes. KF hade inga invändningar över hennes dokumentation utan påpekade alltså att ett "pantbrev" behövdes.

Summa summarum - maffiametoder. KF är inte intresserade av att höra någon förklaring och hade i min mening avfärdat ett pantbrev även om det fanns ett sådant. De ville helt enkelt bara statuera ett exempel och sätta skräck i landet, det är min gissning. Ebba, 25, hade helt enkelt otur i livets lotteri och användes som en schackpjäs.

Ebba skall ju begära inhibition på KFM:s beslut att sälja bilen, och dra saken inför tinget. Jag anar dock att det hela kan ha varit ungefär som fogden uppfattat saken, och att dokumentationen inte styrkt hennes sak i tillräcklig omfattning.

Vi verkar ha uppgiften om "pantbrev" enbart från en tidningsartikel, men rätta mig gärna om jag har misuppfattat.
Citera
2024-12-02, 13:21
  #172
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ja. Helt obegripligt. När något förefaller obegripligt (det gör juridik ofta för journalister) skriver man som man tror det skall vara, alltså "att ett pantavtal hade stoppat fogdens utmätning". Och det det ju, ifall bilfirman sålt bilen på avbetalning och detta antecknats.

Givetvis kan man inte på något enkelt sätt friskriva sig från risken att bilen utmäts om man låter någon med allvarligt störd ekonomi låna den. Presumtionen är ju att bilen i verkligheten tillhör den som är i besittning av den och sedan får den som anser annat styrka detta.

Om bilen köpts på avbetalning (och det funnits notering om det i fordonsregistret) hade det kanske stoppat utmätningen, men det är inte säkert. Som jag förstått det, kan KFM ta en sådan bil, sälja den, lösa restskulden till bilfirman, och behålla överskottet.

Framförallt så bevisar ju inte ett sådant avtal ("pantavtal" eller vad man nu vill kalla det, jag avskyr termer som låter formella men som saknar klart definierad betydelse) att A lånat bil av B. Att ha en bil i sin besittning som utgör en pant för något är inte att låna en bil.
Citera
2024-12-02, 13:22
  #173
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Fast jag håller inte med om det. Även om den här personen lånat hennes bil vid fler än ett tillfälle så är det ju klart och tydligt att bilen är hennes.

Hur har det blivit "klart och tydligt"?
Citera
2024-12-02, 13:32
  #174
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Så det räcker inte med att man har köpehandlingar från t.ex. en seriös bilfirma och att man står som registrerad ägare hos trafikverket. Omständigheter som KF tydligen har rätt att bortse från.

Verkar som om KF har rätt att agera domstol och själv bestämma vem egendomen tillhör. Kan man överklaga KF:s beslut?

Det hela beror kanske på ny lagstiftning eller ett nytt prejudikat från HD.
Citera
2024-12-02, 13:49
  #175
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Så det räcker inte med att man har köpehandlingar från t.ex. en seriös bilfirma och att man står som registrerad ägare hos trafikverket. Omständigheter som KF tydligen har rätt att bortse från.

Verkar som om KF har rätt att agera domstol och själv bestämma vem egendomen tillhör. Kan man överklaga KF:s beslut?

Det hela beror kanske på ny lagstiftning eller ett nytt prejudikat från HD.

Man kan självklart överklaga deras beslut och hoppas på att man vinner i rätten. Den stora frågan är om det är värt att chansa även om man anser att man kan styrka att det är systern som är bilens egentliga ägare. Om TS är rädd för att KFM skall ta hans systers dyra bil bör han inte använda den.
Citera
2024-12-02, 13:51
  #176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Så det räcker inte med att man har köpehandlingar från t.ex. en seriös bilfirma och att man står som registrerad ägare hos trafikverket. Omständigheter som KF tydligen har rätt att bortse från.

Verkar som om KF har rätt att agera domstol och själv bestämma vem egendomen tillhör. Kan man överklaga KF:s beslut?

Det hela beror kanske på ny lagstiftning eller ett nytt prejudikat från HD.

Du kan överklaga självklart, men ofta är bilen redan såld när/om du får rätt. Det är omvänd bevisbörda precis som när det gäller skatteverket.

Krävs väldigt mycket dokumentation, alla kostnader som rör bilen ska ha betalats från ditt konto, skatt, bensin o.sv
Citera
2024-12-02, 13:51
  #177
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Hur har det blivit "klart och tydligt"?

Jag litar på hennes ord. Eller tänker du att hon ljuger sig blå i ansiktet i artikeln? Klart att det är möjligt, men man får väl anta att de talar sanning tills motsatsen bevisats.
Citera
2024-12-02, 13:57
  #178
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
För mig känns det som att KF använt denna Ebba för att statuera ett exempel.

Notera att hon skickade in massor av dokumentation för att bevisa att bilen var hennes. KF hade inga invändningar över hennes dokumentation utan påpekade alltså att ett "pantbrev" behövdes.

Summa summarum - maffiametoder. KF är inte intresserade av att höra någon förklaring och hade i min mening avfärdat ett pantbrev även om det fanns ett sådant. De ville helt enkelt bara statuera ett exempel och sätta skräck i landet, det är min gissning. Ebba, 25, hade helt enkelt otur i livets lotteri och användes som en schackpjäs.
Detta är inte enda gången detta hänt däremot bestämmer sig inte alla för att gråta ut i kvällspressen.

Nu har vi bara Ebbas beskrivning av händelsen. Vad är det som säger att hon inte slirar på sanningen eller utelämnar viktiga delar om varför kronofogden gjort som de gjort? Tyvärr kan ju inte kronofogden av förklarliga skäl ge sin sida av det hela.
Citera
2024-12-02, 14:05
  #179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Jag litar på hennes ord. Eller tänker du att hon ljuger sig blå i ansiktet i artikeln? Klart att det är möjligt, men man får väl anta att de talar sanning tills motsatsen bevisats.

Men att du litar på henne är ju absolut inte detsamma som att det blivit "klart och tydligt" att bilen är hennes. Det övertygar ju till exempel inte mig om någonting. Jag känner varken dig eller Ebba, så vem du litar på bevisar ju ingenting alls.
Citera
2024-12-02, 14:08
  #180
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Så det räcker inte med att man har köpehandlingar från t.ex. en seriös bilfirma och att man står som registrerad ägare hos trafikverket. Omständigheter som KF tydligen har rätt att bortse från.

Verkar som om KF har rätt att agera domstol och själv bestämma vem egendomen tillhör. Kan man överklaga KF:s beslut?

Det hela beror kanske på ny lagstiftning eller ett nytt prejudikat från HD.

Ja, och ja.

Man kan begära inhibering av KFM:s beslut (="överklaga") och reda ut ägandefrågan i domstol.

Lagstiftningen är inte särskilt ny. En förklaring till principerna runt det vi diskuterar här: https://www4.skatteverket.se/rattsli...hor-tredje-man

Här hänvisar man till HD i dom https://www4.skatteverket.se/download/18.22f626eb14fb326a4b63b22/1698825012976/NJA+2008+s.+444.pdf

Av den domen framgår det att om man vill anföra att man har äganderätten kvar, så bör man styrka detta med ett avtal, och i domen nämns faktiskt denna lilla godbit:

Citat:
Att tredje man styrker att han förvärvat egendomen med äganderätt kan inte
ensamt ges innebörden att den vid utmätningen alltjämt tillhör honom. När det
inte genom de yttre omständigheterna är uppenbart att egendomen tillhör
någon annan än gäldenären, har tredje man därför även att visa på vilken
grund gäldenären har egendomen i sin besittning utan att äga den, exempelvis
genom avtal om deposition, pant eller nyttjanderätt. Det bör då i regel krävas
att tredje mans anspråk styrks med skriftligt bevis, såsom
avbetalningskontrakt, pantavtal eller nyttjanderättsavtal (prop. 1980/81:8 s.

Kanske har vi uppgiften om "pant" härifrån ?

Då SKULLE man kunna tänka sig att någon lånar ut pengar till en bil, men samtidigt begär att lånet skall ha en säkerhet, i form av nämnda bil.

Bättre är nog att skriva ett nyttjanderättsavtal, där villkoren för att disponera bilen framgår, klart och tydligt. En baksida med sådana avtal är att försäkringsbolaget kan ha stora synpunkter på var bilen huvudsakligen används och vem som kör den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in