2024-12-04, 12:03
Medlem
Om fogden mäter ut bilen kan du troligtvis begära interimistisk (utan att motparten i detta fall KFM får yttra sig) kvarstad hos tingsrätten på den grund att bilen ägs av annan person än den fogden påstår.
Citera
2024-12-04, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Den här mannens bil. Det var ju det du svarade på.

Om Rafael var korkad och inte ställde av den när han inte kunde använda den så får väl han betala?
Citera
2024-12-04, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Om Rafael var korkad och inte ställde av den när han inte kunde använda den så får väl han betala?
Va? Rafal lånade ut sin bil som han vanligtvis använde. Jag förstår inte vad du menar.
Citera
2024-12-04, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Va? Rafal lånade ut sin bil som han vanligtvis använde. Jag förstår inte vad du menar.

Han fick väl veta att den var beslagtagen, då kunde han ställt av den.

Eller menar du vem som betalade medan den var utlånad?
Citera
2024-12-04, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Han fick väl veta att den var beslagtagen, då kunde han ställt av den.

Eller menar du vem som betalade medan den var utlånad?

Bilen ställdes av och han fick köpa en ny bil. Fick sedan tillbaka bilen men inte fick han någon "ersättning" för felaktigt beslag och varit utan bilen i 7+ månader.
Citera
2024-12-04, 16:15
Medlem
george.sthlms avatar
Din syrra får väl skade/risk minimera och köpa en Fiat Panda från 1987 åt dej.
Max ni kan förlora är 3000 kr.

Var glad att du bara har skulder till kronis. Hade du haft skulder till en babbe lånehaj hade dom
tagit både bilen och syrran. Mycket hårdare.
Citera
2024-12-04, 16:56
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Man kan aldrig låta någon annan än ägaren försäkra någonting.
I praktiken gör man ju det idag eftersom man bara berättar att vill försäkra fordon X, som man råkar vara kopplad till via fordonsregistret, som inte visar ägande.
Citat:
Tänk dig att vem som helst kan teckna en försäkring på vilken bil som helst. Kriminella skulle omedelbart sätta i system att försäkra främmande människors bilar, elda upp dem, och plocka ut försäkringspengarna.
Det är en fråga som endast berör ägare och försäkringsbolag. Plus att det vore bedrägligt beteende.
Citat:
Jag förstår invändningarna mot att synen på vem som är en bils verkliga ägare skiftar beroende på vad man har för avsikter, men jag kan inte se några andra sätt att lösa problemet med skenägande än vad som nu är fallet. Har du några förslag?
Mitt bästa förslag är nog det som du svarade på. Nuvarande ordning fungerar nog ganska bra så länge inblandade myndighetspersoner följer reglerna ordentligt, vilket man inte ska utgå från. Men det är en jävligt ful lösning.
Citera
2024-12-04, 17:19
Medlem
Pojkekorvs avatar
https://sverigesradio.se/artikel/ebba-olsson-lanade-ut-bilen-till-en-van-idag-saljs-den-av-kronofogden-mot-hennes-vilja

Inslag som en sådan sak som trådskaparen talar om.
Citera
2024-12-04, 23:57
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
I praktiken gör man ju det idag eftersom man bara berättar att vill försäkra fordon X, som man råkar vara kopplad till via fordonsregistret, som inte visar ägande.
Fordonsregistret visat visst ägande. Däremot kan de förstås ifrågasättas. Man vill inte att folk ska kunna göra sig immuna mot utmätning genom att använda målvakter.
Citera
2024-12-05, 17:27
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Fordonsregistret visat visst ägande. Däremot kan de förstås ifrågasättas. Man vill inte att folk ska kunna göra sig immuna mot utmätning genom att använda målvakter.
Inte enligt Kronofogden. Fast det använder ordet bevisa istället för ordet visa. Syftet är uppenbart, men det innebär inte att det är en bra lösning.
Citera
2024-12-05, 19:49
Medlem
Citat:
I praktiken gör man ju det idag eftersom man bara berättar att vill försäkra fordon X, som man råkar vara kopplad till via fordonsregistret, som inte visar ägande.Det är en fråga som endast berör ägare och försäkringsbolag. Plus att det vore bedrägligt beteende.
Mitt bästa förslag är nog det som du svarade på. Nuvarande ordning fungerar nog ganska bra så länge inblandade myndighetspersoner följer reglerna ordentligt, vilket man inte ska utgå från. Men det är en jävligt ful lösning.

Ja, det är en fråga som rör försäkringsbolag och försäkringstagare. Och den som ringer till ett försäkringsbolag och önskar teckna en försäkring på ett fordon (eller ett hus), kommer av samtliga svenska försäkringsbolag förvägras detta om vederbörande inte står som ägare i fordonsregistret (eller, för fallet hus, lantmäteriet).

Jag vet inte om det strider mot någon lagstiftning att teckna försäkring på något man inte äger, det gör det nog inte, men samtliga försäkringsbolag kräver att försäkringen står på den fordonet står skrivet på i fordonsregistret.

Visst, din poäng går fram, för med det här sättet att någon utomstående (KFM) överför ägandet från en person till en annan går ju att använda för att via reductio ad absurdum landa i vilka knäppa slutsatser som helst. Till exempel att man "i praktiken låter icke-ägare försäkra egendom".

Kanske man får acceptera att vissa lösningar är fula, helt enkelt. Allt är inte perfekt här i världen.
Citera
2024-12-05, 23:13
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Inte enligt Kronofogden. Fast det använder ordet bevisa istället för ordet visa. Syftet är uppenbart, men det innebär inte att det är en bra lösning.
Fordonsregistret innehåller ägaruppgifter. Dessa är bevis för vem som äger bilen. Däremot är de förstås inte obestridliga, som jag påpekade ovan.

Jag har svårt att tänka mig att Kronofogden skulle påstå något annat (vare sig de använder termen "visa" eller "bevisa"). Om de har gjort det, så får du gärna citera och länka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in