2024-12-15, 17:21
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nope. Läst FUP antal gånger och där finns ju hela historian. Så inget jag gissar mig till. Läs olika förhör så får du både en tidslinje över händelserna och även förklaringar till händelser osv.

Hon "drog" inte hem den dömde. Hon erbjöd sovplats när han missat sista bussen hem. Hon erbjöd denna sovplats i tron att han skulle tacka nej. Men han tackade ja, vilket gav henne ångest.

Den dömde är inte dömd för "oaktsam våldtäkt". Han är dömd för våldtäkt. Och det hade han med stor sannolikhet även blivit innan år 2018. Denna dom har ingenting med lagen om oaktsam våldtäkt att göra, en lag som kom 2018. Den dömde hade med stor sannolikhet blivit dömd för våldtäkt från år 2013 och framåt, utifrån lagändring som kom just år 2013.

Han tvingar sig på målsägande, fast hon inte vill, men av allvarlig rädsla att skadas (om hon gör mer motstånd) till slut inte vågar säga ifrån något mer = våldtäkt. Och har räknats som det sedan år 2013.

-----

"Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år.

Detsamma gäller den som med en person genomför ett samlag eller en sexuell handling som enligt första stycket är jämförlig med samlag genom att otillbörligt utnyttja att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation."
Källa: https://www.accum.se/~saasha/kronolog/vtdefine.html

"2013 ersattes formuleringen ”i hjälplöst tillstånd” i lagtexter om våldtäkt och andra sexualbrott. Istället blev skrivningen ” i en särskilt utsatt situation”. Anledningen till dessa ändringar var att ville inkludera flera olika fall och situationer under sexualbrottslagarna." Källa: https://www.xn--vldtkt-euae.com/valdtakt-och-sexualbrott-genom-historien

------

Målsägande är allvarligt rädd för den dömde och att han ska skada henne om hon gör mer motstånd. Hon "försöker bara överleva natten". Och hon har inledningsvis gjort motstånd i form av att säga "nej", "nej, jag vill inte", putta bort honom, knipa ihop sina ben. Men han hörsammar henne inte och hon blir rädd att bli skadad om hon gör mer motstånd. Allt detta räknas som våldtäkt sedan år 2013.

Så. Han hade med stor sannolikhet även blivit dömd år 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 om han gjort samma sak. Inte bara efter år 2018.

Det finns inget som helst som tyder på att Viking skulle hotat MÄ eller någon anledning för MÄ att känna rädsla för våld. Förutom att MÄ själv säger detta så finns det inget som talar för att situationen var som du påstår. Citera gärna från domen om det står något annat där.

Att Viking blir dömd för våldtäkt bygger på att samtycke anses ha saknats, vilket är lagen från 2018.
Citera
2024-12-15, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Personligen tycker jag det är svårt att vara säker alls i detta fall, även efter att ha läst domen.

Men det måste ändå sägas att en man i allmänhet är betydligt starkare i framförallt överkroppen än en kvinna, judo är typ brottning och troligt är att en tjej som tränat judo är mer medveten om mäns fysiska övertag än någon som inte tränat judo.

Har själv vid något enstaka tillfälle tränat litet brottnings liknande både mot män och kvinnor, det är enorm skillnad till mäns fördel. Svart bälte visst men får hon inte in sin "grej" helt perfekt så är hon i ett mycket dåligt läge efter det.

Det uppges även i tråden att den som misstänks tränat MMA och dessutom nyligen gjort lumpen. MMA innehåller ju typ brottning, så han lär vara över medel för män i överkroppsstyrka.

Det hade varit svårare att säga BU eller BÄ om det inte vore för att hennes version är så krystad och bär tydliga tecken på att vara en efterhandskonstruktion.

Viking var anmäld till en nybörjarkurs i MMA med andra ord han hade inte tränat det innan och han är inte speciellt stark. Hade det hela skett efter våld eller hot hade jag kunnat köpa det men det är inte trovärdigt att hon skulle bli så rädd bara för han är lite påstridig att hon sen aktivt är med i sexet pågrund av rädsla det är mycket troligare att hon gav efter och låg med honom trots att hon inte tänkte göra det och hela grejen med att hon var rädd och inte ville är en efterhandskonstruktion
Citera
2024-12-15, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Har du hans fulla namn? Du kan väl maska det och skriva ut så jag kan forska lite

Han borde vara en hyfsat imponerande bjässe med tanke på att en 75kg blackbelt judoka som drar 150+ i marklyft blir som ett darrande asplöv bara genom hans uppenbarelse.

Viking lUnqvist
Citera
2024-12-15, 17:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen

Målsägande är allvarligt rädd för den dömde och att han ska skada henne om hon gör mer motstånd. Hon "försöker bara överleva natten

Fel, hon PÅSTÅR i EFTERHAND att hon varit rädd. Det finns inget som helst bevis på att hon skulle varit rädd eller utsatt under tiden den tilltalade var i lägenheten.

Du läser fortfarande MÄ utsagor i FUP som om det vore fakta, när det själva verket enbart är vad hon PÅSTÅR har hänt.
Citera
2024-12-15, 17:29
Medlem
Citat:
Har du hans fulla namn? Du kan väl maska det och skriva ut så jag kan forska lite

Han borde vara en hyfsat imponerande bjässe med tanke på att en 75kg blackbelt judoka som drar 150+ i marklyft blir som ett darrande asplöv bara genom hans uppenbarelse.

Ja nej hela grejen med att hon var rädd känns som en uppenbar efterhandskonstruktion. Hon tänkte kanske inte ligga med honom men gav efter och sen när hon blev dissad kom efterhandskonstruktionen " jag måste varit rädd jag ville nog inte egentligen"
Citera
2024-12-15, 17:31
Medlem
Citat:
Vi vet väldigt lite om Viking - jag vill se tale of the tape för dessa två innan jag ger något final verdict.

Han hade just börjat en kurs i BJJ, ingen MMA eller vad folk babblar om. Gjort lumpen är väl lite träning men de lumpare jag känner kan inte slåss ens med en liten tjej så inget plus där i mina ögon. Minus för Vikingen är att han går Teknisk Fysik på Chalmers, en typisk nördlinje där våldskapital är lika sällsynt som somaliska kvinnor.

Stämmer det att han var jägarsoldat är han säkert i god form. Följande länk visar världsrekorden i styrkelyft: https://goodlift.info/records_last.php?pg=1 En man som tränar bänkar typ dubbelt en kvinna som tränar, jag tror det är en realistiskt bild av just överkropps styrka. Har hört talas om folk som tävlat på landslagsnivå i olika kampsporter som pluggat "nördlinjer"...

Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det finns inget bevis som indikerar på att den tilltalade skulle med fysiskt våld eller hot, tvingat sig på MÄ ifall hon hade gjort fysiskt motstånd. Den relevanta fysika nivån det handlar om är alltså att kliva upp ur sängen och öppna dörren och be honom gå ut därifrån om hon inte ville ha sex. Det är jag övertygad om att denna strong-woman klarar av.

Det inlägg jag svarade på hävdade att en kvinna som har svart bälte i judo lätt slår ner en man. Judo innehåller inte slag, dessutom är män nära nog alltid starkare i särskilt överkroppen. Domen uttalar jag mig inte om, tycker det är svårt att vara säker.
Citera
2024-12-15, 17:35
Medlem
Citat:
Fel, hon PÅSTÅR i EFTERHAND att hon varit rädd. Det finns inget som helst bevis på att hon skulle varit rädd eller utsatt under tiden den tilltalade var i lägenheten.

Du läser fortfarande MÄ utsagor i FUP som om det vore fakta, när det själva verket enbart är vad hon PÅSTÅR har hänt.

Håller med dig hon släppte till fast hon först tänkte att hon inte ska göra det, att hon var rädd är en uppenbar efterhandskonstruktion när hon ångrar sexet " jag måste varit rädd jag ville ju inte egentligen
Citera
2024-12-15, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Det hade varit svårare att säga BU eller BÄ om det inte vore för att hennes version är så krystad och bär tydliga tecken på att vara en efterhandskonstruktion.

Viking var anmäld till en nybörjarkurs i MMA med andra ord han hade inte tränat det innan och han är inte speciellt stark. Hade det hela skett efter våld eller hot hade jag kunnat köpa det men det är inte trovärdigt att hon skulle bli så rädd bara för han är lite påstridig att hon sen aktivt är med i sexet pågrund av rädsla det är mycket troligare att hon gav efter och låg med honom trots att hon inte tänkte göra det och hela grejen med att hon var rädd och inte ville är en efterhandskonstruktion

Du har rätt till din åsikt, men det är sant att män i allmänhet är mycket starkare än kvinnor. En kvinna som tränar judo är troligen mycket medveten om detta. I övrigt vet jag inte vad jag tycker om domen.

Har träffat på manipulativa personer av båda könen i mitt liv och det kan vara svårt och ta tid att inse vad det är för typ för mig i alla fall.
Citera
2024-12-15, 17:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Stämmer det att han var jägarsoldat är han säkert i god form. Följande länk visar världsrekorden i styrkelyft: https://goodlift.info/records_last.php?pg=1 En man som tränar bänkar typ dubbelt en kvinna som tränar, jag tror det är en realistiskt bild av just överkropps styrka. Har hört talas om folk som tävlat på landslagsnivå i olika kampsporter som pluggat "nördlinjer"...

Det inlägg jag svarade på hävdade att en kvinna som har svart bälte i judo lätt slår ner en man. Judo innehåller inte slag, dessutom är män nära nog alltid starkare i särskilt överkroppen. Domen uttalar jag mig inte om, tycker det är svårt att vara säker.

Slå ner vet jag inte, men en judo-tjej och styrkesport-tjej i hennes klass skulle manövrera den tilltalade utan större problem, framför allt när motståndaren är trött och druckit några glas.
Citera
2024-12-15, 17:38
Medlem
Citat:
Det finns inget som helst som tyder på att Viking skulle hotat MÄ eller någon anledning för MÄ att känna rädsla för våld. Förutom att MÄ själv säger detta så finns det inget som talar för att situationen var som du påstår. Citera gärna från domen om det står något annat där.

Att Viking blir dömd för våldtäkt bygger på att samtycke anses ha saknats, vilket är lagen från 2018.

Jag har inte hittat domen på datorn. Men han är dömd för våldtäkt och inte för "oaktsam våldtäkt".

Och det är lätt at förstå om man läser FUP. Målsägande gör motstånd och säger "nej" och att hon inte vill. Upprepade gånger. Men hamnar sedan i chock (av rädsla och av att han forcerar sig fram och tvingar sig på henne.

MÄ: Jag blev väldigt snabbt att jag försöker ta bort hans händer, men han verkar inte bry sig
liksom. Han fråga inte ens utan direkt ta på mina bröst åh ta på min midja och mina ben utan
att liksom, som om det vore självklart att han kan göra det liksom. Och jag blev väldigt så här
ihopskrynklad typ och försökte och ta bort och liksom näe.

FL: Säger du nej till honom.

MÄ: Ja, nej, nej, nej och jag drar bort hans händer.

FL: Svarar han på det.

MÄ: Näe, eller han lyfter och flyttar och sen tar han nytt grepp igen eller vad man ska säga

MÄ: Och då ligger jag väl bara där helt, ja ganska i chock typ. Ja och sen så tar
han av sig alla kläder och så penetrerar han mig och hånglar med mig.

FL: Du säger att du hamnar i chock, beskriv mer vad händer med din kropp.

MÄ: Jag blev väl ganska (gråter!) som jag inser typ vad som kommer hända typ, men också att jag
inte har nånting, jag kan inte göra nåt för att få det att inte hända. Jag blir lite så fast, känner
jag mig typ.
Citera
2024-12-15, 17:40
Medlem
Citat:
Slå ner vet jag inte, men en judo-tjej och styrkesport-tjej i hennes klass skulle manövrera den tilltalade utan större problem, framför allt när motståndaren är trött och druckit några glas.

Den dömde ar inte trött. Det var målsägande som var trött och ville sova. Hon hade ju tom. klätt sig i sitt långa blå nattlinne för att hon skulle sova.

Om du menar att trötthet gör att man inte orkar riktigt, så... Målsägande var den som var trött.
Citera
2024-12-15, 17:43
Medlem
Citat:

Jag tror du har en orealistisk bild av hur bra judo är mot någon med mer muskler, men visst du får tro på vad du vill.

Jag anser fortfarande att det är realistiskt att hon kan ha känt sig underlägsen och inte velat reta upp en full och starkare kille, inte trots att hon kan judo utan kanske på grund av att hon tex sparrat med killar och vet skillnaden.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in