2024-12-14, 22:49
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malapagos
Nej nej och återigen nej.
Bli för allt i världen inte kock. Jag ger dig gärna tips på annat.

Vadå, vad skulle du rekommendera då?
Citera
2024-12-14, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
Vadå, vad skulle du rekommendera då?

Svårt att säga när jag inte vet dina förutsättningar.

Vad har du för intelligens? Vilka ämnen har du läst på gymnasiet? Vad har du för betyg? Vad gillar du att göra och vad har du för intressen?

Kock är ett ofta lågavlönat slitjobb med usla arbetstider och mycket stress. Högt temp, mycket att göra och inte sällan kollegor som är svin som bara vill köra över dig.
Citera
2024-12-15, 00:43
Medlem
Sefiruzs avatar
Rekommenderar rörmockare eller elektriker eller något samhällskritiskt, kock är svårt idag tror jag om man inte gör en youtube karriär av det, män gifter sig t.o.m med kvinnor som inte kan laga mat, utan det är nudlar och panpizza som gäller nuförtiden
Citera
2024-12-15, 01:53
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Jag har ingen utbildning i vården. Jag har jobbat som vårdbiträde. Så enligt som föreskrifter som gäller vid en arbetsmarknadsutbildning så behöver man bara vara arbetslös och sedan gå utbildningen. Som vårdbiträde kommer du inte långt. Det är förövrigt också en arbetsmarknadsutbildning men jag gjorde inte den får att får tjänsten som jag har just nu. Du känns inte så motiverad till att man vill gå en kock utbildning.
Att du uppfyller de formella kraven enligt förordning (regleras inte i föreskrift, som du skriver) innebär inte att du kommer att beviljas utbildning, i så fall skulle ju alla som blir arbetslösa få arbetsmarknadsutbildning. Det ska även vara arbetsmarknadspolitiskt motiverat, vilket det sannolikt inte bedöms vara när möjligheterna att få nytt arbete är så goda som de är utifrån de meriter du redan har.
Citera
2024-12-15, 02:06
Medlem
Min fd svärfar var köksmästare och hade jobbat på lyxkrog i Paris, och dom ringde ibland från SVT när jag jobbade på restaurangen. Antagligen ville dom ha med honom i olika kockprogram. Men han muttrade bara åt det.

Men fan vilket slitigt jobb. Precis som nån skrev så är det jobb från tidig morgon till sen kväll. Allt stående och gående på hårda golv slet på kroppen och gav honom åderbråck på benen.

Så mycket spännande fritid fanns inte. Det var hem sent och ta en öl och cigg framför tvn och sen upp nästa dag igen.

Det är ju inte bara matlagandet som tar tid utan all planering, beställa råvaror, räkna på kostnader, ha koll på personal, fakturering, moms, utskänkningstillstånd, miljö och hälsa, städ, hygien och alla regler.

Min pojkvän växte upp i ett restaurangkök och sen ägnades det inte nån tid åt barnen när dom blev äldre, dom fick klara sig mycket själva då föräldrarna jobbade jämt.

Jämför man med lantbruk så är ju det stressigt och dygnet runt jobb i perioder, men inte hela tiden på den nivån som restaurang.
Sen så är det ju inget jobb man bara kan släppa och gå hem klockan 16. Iallafall inte om man har djur. Det gäller att ha barnomsorg där dom inte är rigida med tiderna, för allt kan hända.

Men jag har ändå trivts i restaurangmiljön, även om den är speciell.
Vill man jobba som kock så ska man såklart göra det.
Citera
2024-12-15, 11:10
Medlem
Citat:
Tjo FB

Funderar på att skaffa mig en kock utbildning. Har tidigare arbetat med fackförsäljning och enklare administrativa arbeten. Men jobbar idag inom vården. Livet är långt och oförutsägbart och man har levt igenom några år. Är 35 i år och söker mig till ett yrke där jag kan tävla med mig själv och verkligen bli bra på.

Så till er som är kockar och har en fot i branschen. Har ni något att dela med er av som man borde ha med sig in i yrket?

Hälsningar!

Se filmen Kocken med Kjell Bergqvist innan du överväger.
Citera
2024-12-15, 11:32
Medlem
Citat:
Tjo FB

Funderar på att skaffa mig en kock utbildning. Har tidigare arbetat med fackförsäljning och enklare administrativa arbeten. Men jobbar idag inom vården. Livet är långt och oförutsägbart och man har levt igenom några år. Är 35 i år och söker mig till ett yrke där jag kan tävla med mig själv och verkligen bli bra på.

Så till er som är kockar och har en fot i branschen. Har ni något att dela med er av som man borde ha med sig in i yrket?

Hälsningar!

Skaffa något mer stabilt än ge dig in i restaurangbranschen.
Du är i för hög ålder för att flänga runt som en skållad råtta under lunchen och liksom börja nerifrån, samt få dåligt betalt och ha ett osäkert jobb.
De flesta restauranger har ofta för dålig ekonomi för att ge vettigt betalt, trots att många ändå har mycket att göra, stressigt och alldeles för ofta dåliga och oseriösa chefer.
Det finns dock en del bra restauranger, men det är oftast inte där som folk slutar och lämnar plats till någon annan ny stackare.
Citera
2024-12-15, 12:16
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Att du uppfyller de formella kraven enligt förordning (regleras inte i föreskrift, som du skriver) innebär inte att du kommer att beviljas utbildning, i så fall skulle ju alla som blir arbetslösa få arbetsmarknadsutbildning. Det ska även vara arbetsmarknadspolitiskt motiverat, vilket det sannolikt inte bedöms vara när möjligheterna att få nytt arbete är så goda som de är utifrån de meriter du redan har.

Ja det gäller att vara till arbetsmarknadens förfogan men en formell utbildning. Jag har inget annat än erfarenhet. Och så gäller det att min erfarenhet är till arbetsmarknadens behov av kompetens liksom i ajour med det politiska läget, vilket jag inte är. En arbetsmarknadsutbildning kan alla få beviljad eftersom utbildningen ställer sig till den lokala arbetsmarknaden. Så att det är ingen större instans som beviljar utbildningen, den är till för alla intresserade och det krävs ingen specifik merit eller annat.
Citera
2024-12-15, 12:24
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sefiruz
Rekommenderar rörmockare eller elektriker eller något samhällskritiskt, kock är svårt idag tror jag om man inte gör en youtube karriär av det, män gifter sig t.o.m med kvinnor som inte kan laga mat, utan det är nudlar och panpizza som gäller nuförtiden

Haha, jag funderar också på industriteknik som också är en arbetsmarknadsutbildning. Då kan man bli maskinoperatör lik som svets och cnc.

Citat:
Ursprungligen postat av Yllefilt
Min fd svärfar var köksmästare och hade jobbat på lyxkrog i Paris, och dom ringde ibland från SVT när jag jobbade på restaurangen. Antagligen ville dom ha med honom i olika kockprogram. Men han muttrade bara åt det.

Men fan vilket slitigt jobb. Precis som nån skrev så är det jobb från tidig morgon till sen kväll. Allt stående och gående på hårda golv slet på kroppen och gav honom åderbråck på benen.

Så mycket spännande fritid fanns inte. Det var hem sent och ta en öl och cigg framför tvn och sen upp nästa dag igen.

Det är ju inte bara matlagandet som tar tid utan all planering, beställa råvaror, räkna på kostnader, ha koll på personal, fakturering, moms, utskänkningstillstånd, miljö och hälsa, städ, hygien och alla regler.

Min pojkvän växte upp i ett restaurangkök och sen ägnades det inte nån tid åt barnen när dom blev äldre, dom fick klara sig mycket själva då föräldrarna jobbade jämt.

Jämför man med lantbruk så är ju det stressigt och dygnet runt jobb i perioder, men inte hela tiden på den nivån som restaurang.
Sen så är det ju inget jobb man bara kan släppa och gå hem klockan 16. Iallafall inte om man har djur. Det gäller att ha barnomsorg där dom inte är rigida med tiderna, för allt kan hända.

Men jag har ändå trivts i restaurangmiljön, även om den är speciell.
Vill man jobba som kock så ska man såklart göra det.

Okey spännande! På en lyxkrog kan jag tänka mig att det krävs extra energi och engagemang. Men det finns ju alternativ och man kan ju jobba på ett storkök som gör maten för alla ålderdomshem på orten. Men tack för ditt inlägg!

Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Skaffa något mer stabilt än ge dig in i restaurangbranschen.
Du är i för hög ålder för att flänga runt som en skållad råtta under lunchen och liksom börja nerifrån, samt få dåligt betalt och ha ett osäkert jobb.
De flesta restauranger har ofta för dålig ekonomi för att ge vettigt betalt, trots att många ändå har mycket att göra, stressigt och alldeles för ofta dåliga och oseriösa chefer.
Det finns dock en del bra restauranger, men det är oftast inte där som folk slutar och lämnar plats till någon annan ny stackare.

Vad tror du om att bli maskinoperatör då? Du verkar vara rätt realistisk.
Citera
2024-12-15, 12:25
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvidos
Se filmen Kocken med Kjell Bergqvist innan du överväger.

Tack för tipset!
Citera
2024-12-15, 12:45
Medlem
Citat:
Vad tror du om att bli maskinoperatör då? Du verkar vara rätt realistisk.

Mycket bättre!
Det finns ju bra och dåliga företag i alla branscher, men jobbar du inom industrin, så har du bättre lön och stabilare jobb, samt slipper det där med att jobba helger när alla andra är fria.
Matlagning passar bäst att ägna sig åt hemma i lugn och ro i eget tempo.
Citera
2024-12-15, 13:26
Medlem
Citat:
Alright, jag brinner inte direkt för mat men det verkar stimulernade att få jobba med händerna. Något du kan rekommendera?
Det största problemet inom restaurangbranschen verkar alltid handla om att betala kocken en lön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in