Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-15, 15:39
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Mycket bättre!
Det finns ju bra och dåliga företag i alla branscher, men jobbar du inom industrin, så har du bättre lön och stabilare jobb, samt slipper det där med att jobba helger när alla andra är fria.
Matlagning passar bäst att ägna sig åt hemma i lugn och ro i eget tempo.

🫱🏻‍🫲🏾

Citat:
Ursprungligen postat av Arvidos
Det största problemet inom restaurangbranschen verkar alltid handla om att betala kocken en lön.

Hehe det e ju inte bra.
Citera
2024-12-15, 16:18
Medlem
jobbade i restaurang branschen när jag var ung ,flera av kockarna tog efter några år sitt liv

stressigt, varmt ,konstiga arbetstider ock dålig lön
Senast redigerad av diseledvin 2024-12-15 kl. 16:24.
Citera
2024-12-15, 16:40
Medlem
Merwinnas avatar
Enligt min gode vän kocken, så finns det två stora nackdelar: 1. Man måste stå upp hela dagarna. Klarar du det, eller får du onda, svullna fötter och ben? 2. Det är så mycket städning - hela köket måste städas från golvet till de högsta hyllorna, varenda liten pryl - efter varje arbetsskift. Detta av hygienskäl. Förr hade de kökspojkar som gjorde sådant, men nu är det bara väldigt stora och dyra restauranger som har råd med det, så kocken måste göra detta själv.

Fördelen är förstås att man blir väldigt bra på matlagning, när man får hålla på med det så mycket! Också beroende på vilken sylta du arbetar på förstås, hur kvaliteten är där. Det finns många som använder väldigt mycket halvfabrikat, till och med såsbaser och färdiga konserver... och det är ju inte utvecklande för kocken.

En kock på en bra restaurang har hög status idag - men når du dit, när du redan är så pass gammal när du börjar..? Det är frågan.
Citera
2024-12-15, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
jobbade i restaurang branschen när jag var ung ,flera av kockarna tog efter några år sitt liv

stressigt, varmt ,konstiga arbetstider ock dålig lön
Ända fördelen lär väl vara att man får lunch och middag gratis på jobbet.
Citera
2024-12-15, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Enligt min gode vän kocken, så finns det två stora nackdelar: 1. Man måste stå upp hela dagarna. Klarar du det, eller får du onda, svullna fötter och ben? 2. Det är så mycket städning - hela köket måste städas från golvet till de högsta hyllorna, varenda liten pryl - efter varje arbetsskift. Detta av hygienskäl. Förr hade de kökspojkar som gjorde sådant, men nu är det bara väldigt stora och dyra restauranger som har råd med det, så kocken måste göra detta själv.

Fördelen är förstås att man blir väldigt bra på matlagning, när man får hålla på med det så mycket! Också beroende på vilken sylta du arbetar på förstås, hur kvaliteten är där. Det finns många som använder väldigt mycket halvfabrikat, till och med såsbaser och färdiga konserver... och det är ju inte utvecklande för kocken.

En kock på en bra restaurang har hög status idag - men når du dit, när du redan är så pass gammal när du börjar..? Det är frågan.

Då jag jobbade som servitris en kort period tror jag på riktigt det tog en timme att städa hela köket. Var en massa process med diskmaskinen vill jag minnas.
Citera
2024-12-15, 22:27
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
Ja det gäller att vara till arbetsmarknadens förfogan men en formell utbildning. Jag har inget annat än erfarenhet. Och så gäller det att min erfarenhet är till arbetsmarknadens behov av kompetens liksom i ajour med det politiska läget, vilket jag inte är. En arbetsmarknadsutbildning kan alla få beviljad eftersom utbildningen ställer sig till den lokala arbetsmarknaden. Så att det är ingen större instans som beviljar utbildningen, den är till för alla intresserade och det krävs ingen specifik merit eller annat.
En arbetsmarknadsutbildning är ingen rättighet, precis som alla andra arbetsmarknadspolitiska insatser och program ska det vara motiverat. Se 9 paragraf.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-2000628-om-den_sfs-2000-628/
Citera
2024-12-15, 23:02
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
En arbetsmarknadsutbildning är ingen rättighet, precis som alla andra arbetsmarknadspolitiska insatser och program ska det vara motiverat. Se 9 paragraf.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-2000628-om-den_sfs-2000-628/

Läste det, men det verkar mer för aktörer som ska bedriva en arbetsmarknadsutbildning som en tjänst likså företag som arbetar med rekrytering för personer mot en arbetsförfogan. Det står även att oreglerade skulder vid tillfälle om personen har drivit näringsverksamhet och har näringsförbud eller en skulder till socialförvaltningen då biståndsfinansiering inte innefattas i den rätt att vara till rätta för en sådan utbildning. Bolagen som driver en arbetsmarknadsutbildning ska också förhand hålla lämplig bakgrund hos kandidaterna som svenska på en viss nivå. Att man då har fullföljt SFI eller liknande.

Men det står inget om att man inte har rätt till ett antagande för en sådan utbildning utöver dom kriterierna. Jag som har en ett års bakgrund på en civilingenjörs utbildning utan examen står för rätten till att kandidera för en sådan utbildning. Det är ju också så att ju fler ett AMS bolag, hjälper individer till arbete tjänar pengar på sitt antal deltagande vilket finansieras av Arbetsförmedlingen.
Citera
2024-12-16, 11:51
Medlem
godboys avatar
Kock är väl ett rätt speciellt jobb, för det första så kommer man ju få jobba typ alla kvällar och helger. Det är ju inte direkt på måndag förmiddag folk går ut och äter. Visst kan man vara kock på ett rent lunchställe eller i skolkök, men det är väl knappast just den vägen man tänker sig gå om man vill satsa på kockyrket. Ska man in på de "finare etablissemangen" så ska man nog både vara duktig men även ha rätt kontakter.

För mig skulle yrket vara helt uteslutet. Varmt som fan i ett kök, stressigt, kassa arbetstider och ingen vidare lön om man inte är exceptionellt duktig och lyckas göra sig ett namn.
Citera
2024-12-17, 23:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
Tjo FB

Funderar på att skaffa mig en kock utbildning. Har tidigare arbetat med fackförsäljning och enklare administrativa arbeten. Men jobbar idag inom vården. Livet är långt och oförutsägbart och man har levt igenom några år. Är 35 i år och söker mig till ett yrke där jag kan tävla med mig själv och verkligen bli bra på.

Så till er som är kockar och har en fot i branschen. Har ni något att dela med er av som man borde ha med sig in i yrket?

Hälsningar!
- Dålig lön.

- Stressigt.

- Aldrig ledig en lördagskväll.

- Ont i ryggen efter en stund pga obekvämt arbete.

Varför vill du bli kock?
Citera
2024-12-18, 00:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wes420
bra betalt, bra förmåner, bra skit.
Vadå "bra skit"?
Citera
2024-12-18, 01:30
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tangerinescience
- Dålig lön.

- Stressigt.

- Aldrig ledig en lördagskväll.

- Ont i ryggen efter en stund pga obekvämt arbete.

Varför vill du bli kock?

Jag har jobbat nu k 1 och 1/2 år konstans helger och kvällar från 14:00-22:30. Så jobba helger eller aldrig ledig en lördag gör mig inget.

Men motivationen till att bli kock är för att stämningen i arbetet verkar riktigt nice. Förutsatt att man jobbar i ett bra team, jag saknar den känslan i arbetet. Också den, för att folk som jobbar i restauranger verkar vara prestigelösa och drivs inte av att ställa normer för folk i sin vardag liksom mer avslappnade personer.
Citera
2024-12-18, 01:32
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Kock är väl ett rätt speciellt jobb, för det första så kommer man ju få jobba typ alla kvällar och helger. Det är ju inte direkt på måndag förmiddag folk går ut och äter. Visst kan man vara kock på ett rent lunchställe eller i skolkök, men det är väl knappast just den vägen man tänker sig gå om man vill satsa på kockyrket. Ska man in på de "finare etablissemangen" så ska man nog både vara duktig men även ha rätt kontakter.

För mig skulle yrket vara helt uteslutet. Varmt som fan i ett kök, stressigt, kassa arbetstider och ingen vidare lön om man inte är exceptionellt duktig och lyckas göra sig ett namn.

Utmaningen verkar spännande samt att jobba under ett bra ledarskap och i team verkar riktigt roligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in