2024-12-14, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Däremot så var SE ute och "drack middag" någon gång mellan kl 20-21 på mordkvällen enligt en av väktarna på Skandia där han jobbade.

Uppgiften kan starkt ifrågasättas när man läser larmlistorna, besöksloggen och intervjuer hon gjorde med TP.

1. Hon uppger till TP att hon är dålig på att komma ihåg tider.

2. Hon börjar sitt pass 16:45 och inte 20:45. Hon kopplar ihop i förhöret händelsen av att hon ska börja ett pass och han kommer in efter att druckit middag. Minnesbilden kommer troligen från någon annan kväll när SE jobbade över, alt att det skedde runt 16:30-16:45.

3. Klockan 21:03 är det troligen ALG som är ute och ronderar. Det ger ett smalt tidsrum för att SE ska vara vid Grand 20:55. Kanske komma in 21:00. Inte omöjligt men ont om tid.
Citera
2024-12-14, 20:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Att SE var ut men kom tillbaka in. Kl. 20:30-21:00 var enda gången på hela dagen som ALG och AK inte var ute på språng, och satt i receptionen? Därav ALG:s och AK:s minnesbild av ett samtal i 21-tiden.

Nudge, nudge!

Vad har WT-spåret haft att komma med sedan 1989?

Du menar att efterspelsvittnet SE inte kunde lämna Skandiahuset under kvällen? Det kunde bara mördaren SE göra enligt din "logik"?
Senast redigerad av ursprungligen 2024-12-14 kl. 20:53.
Citera
2024-12-14, 20:54
Medlem
Citat:
Det visar att ALG sitter vid disken just då, och att AK befinner sig vid L25 under 19 minuter?

Det var här som HO försökte nå AK från bridgelokalen, men inte lyckades.

Vet inte om det kan ha nåt med SE att göra, men kan vara värt att titta närmare på detaljer.

Berätta mer om detta
Citera
2024-12-14, 21:11
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Teorin är alltså att YN inte nämnde handledsväska i förhöret den 2 mars och att hon påverkades av HHs tvekande i aktuellreportaget, eller av förhörspersonalen, så att hon körde med att det påminnde om en handledsväska i förhöret 2 dagar senare?

Den påverkan slutade sedermera i att väskan stämde med den som SE hade enligt henne från förhöret 30/1 1987?

Det är naturligtvis inte omöjligt. En enklare förklaringar kanske är att hon redan direkt på mordnatten uppfattade att väskan liknande en handledsväska, oavsett om den tolkningen är riktig eller inte?

Det finns en anledning till att många SE-förespråkare vill ha ut bandet från det första förhöret med YN. Om handledsväska inte nämns där är det ganska solklart att hon påverkats. Holmérs handledsväska återgavs givetvis i media och Yvonne var sannolikt medveten om hans klassificering av väskan när det var dags för det andra förhöret.

Att visa upp ett (1) alternativ på bild för YN och fråga om det stämmer är rena clownmetodiken som får Lisbeths CP-konfrontation att framstå som höjden av rättssäkerhet. Påminner om när Börje Wingren flåsigt visade upp ett foto på Walter Kirisits för Mårten och glatt nedtecknade i referatet att Mårten var med på noterna. Saknar i princip bevisvärde.

Men om det skulle visa sig att YN sa handledsväska i det första förhöret lägger jag mig givetvis. Det man kan konstatera i nuläget är att ordet saknas i referatet.
Senast redigerad av Knattarna 2024-12-14 kl. 21:17.
Citera
2024-12-14, 21:22
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det finns en anledning till att många SE-förespråkare vill ha ut bandet från det första förhöret med YN. Om handledsväska inte nämns där är det ganska solklart att hon påverkats. Holmérs handledsväska återgavs givetvis i media och Yvonne var sannolikt medveten om hans klassificering av väskan när det var dags för det andra förhöret.

Att visa upp ett (1) alternativ på bild för YN och fråga om det stämmer är rena clownmetodiken som får Lisbeths CP-konfrontation att framstå som höjden av rättssäkerhet. Påminner om när Börje Wingren flåsigt visade upp ett foto på Walter Kirisits för Mårten och glatt nedtecknade i referatet att Mårten var med på noterna. Saknar i princip bevisvärde.

Men om det skulle visa sig att YN sa handledsväska i det första förhöret lägger jag mig givetvis. Det man kan konstatera i nuläget är att ordet saknas i referatet.

Vad spelar det för roll vilket ord som används?

Måtten var desamma som på Skandiamannens väska, med kuslig exakthet. Dragkedjan satt ovanpå.
Citera
2024-12-14, 21:24
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna

Du får inte glömma då polisen visade upp en bild på SE med bortmaskerat ansikte för YN och ställde frågan:
"- Vad är det som stämmer?"

Den här parodin på konfrontation bedårar och förleder fortfarande Filter och valda delar av denna tråds läsare.

"Clownmetodiken" i sitt esse som du redan konstaterat.

Edit: Jag inser nu att vi kanske menar samma bildvisning. Jag trodde förts att du menade att polisen visat en bild på SEs väska för YN.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-12-14 kl. 21:36.
Citera
2024-12-14, 21:37
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Måtten var desamma som på Skandiamannens väska, med kuslig exakthet. Dragkedjan satt ovanpå.

Du brukar hålla dragkedjan nedåt när du öppnar väskor med dragkedja?

Vi är alla olika.
Citera
2024-12-14, 21:39
Medlem
Citat:

Det är exakt detta som är så jävla lustigt...

Detta måste handla om prestige och inget annat...

Om det hade visat sig att CA bevisligen varit på Sveavägen 23:20 iklädd Keps och handledsväska så hade jag såklart lagt mig platt för att CA ska misstänkas..

Men när det kommer till Engström så ska tydligen han INTE misstänkas för kanske så sa inte YN ordet handledsväska...
Citera
2024-12-14, 21:43
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Berätta mer om detta

Vet inget mer än det som syns på larmlistan och det som sägs i HO:s förhör:

"PH: Några frågor till bara. Hur lång tid innan den här fredagen hade ni bestämt du och AK att hon skulle sitta kvar?
HO: Jag ringde på fredagskvällen ungefär halv sex. Men då fick jag inte tag ...
PH: Samma dag?
HO: Samma dag, ja. Men då fick jag inte tag på henne utan hon var på väg från Skandia, Sveavägen 44 till Luntmakargatan 18, så jag fick ringa lite senare, men före klockan sex så hade jag ett avtal med henne."

Men frågan är om HO minns tiden rätt. AK verkar vara vid receptionen först efter halv sju.

Så det var i grevens tid som HO kunde rädda sin bridgeafton?
Citera
2024-12-14, 21:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det är exakt detta som är så jävla lustigt...

Detta måste handla om prestige och inget annat...

Om det hade visat sig att CA bevisligen varit på Sveavägen 23:20 iklädd Keps och handledsväska så hade jag såklart lagt mig platt för att CA ska misstänkas..

Men när det kommer till Engström så ska tydligen han INTE misstänkas för kanske så sa inte YN ordet handledsväska...

YN har inte ideala ljusförhållanden. Hon ser inte den guppande gubbkepsen om det mot förmodan är SE som är mannen på DBG. YN ser inga detaljer i ansiktet förutom en ljus hakspets. Det blir därför naturligt att YN inte är lika tvärsäker på att det var en handledsväska.

Att mannen rörde sig som CP var däremot YN säker på.
Citera
2024-12-14, 21:47
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Vet inget mer än det som syns på larmlistan och det som sägs i HO:s förhör:

"PH: Några frågor till bara. Hur lång tid innan den här fredagen hade ni bestämt du och AK att hon skulle sitta kvar?
HO: Jag ringde på fredagskvällen ungefär halv sex. Men då fick jag inte tag ...
PH: Samma dag?
HO: Samma dag, ja. Men då fick jag inte tag på henne utan hon var på väg från Skandia, Sveavägen 44 till Luntmakargatan 18, så jag fick ringa lite senare, men före klockan sex så hade jag ett avtal med henne."

Men frågan är om HO minns tiden rätt. AK verkar vara vid receptionen först efter halv sju.

Så det var i grevens tid som HO kunde rädda sin bridgeafton?

Väktarna kan tydligen ta fel på lite vilka tider som helst utom "vid 21-tiden" möjligen och den tiden uppges aldrig i något förhör.
Citera
2024-12-14, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
YN har inte ideala ljusförhållanden. Hon ser inte den guppande gubbkepsen om det mot förmodan är SE som är mannen på DBG. YN ser inga detaljer i ansiktet förutom en ljus hakspets. Det blir därför naturligt att YN inte är lika tvärsäker på att det var en handledsväska.

Att mannen rörde sig som CP var däremot YN säker på.

Ja men LJ är lika säker på att det inte är CP...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in