Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-14, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Nej, för ingen har någonsin ansett att icke-akademiker som exempelvis Quick, Kaj Linna eller Kevin-bröderna skulle få skadestånd. Deras öden har absolut inte resulterat i evighetslånga trådar.

Quick erkände saker han inte gjort men han hade också gjort saker vad jag har för mig.
Kevinbröderna fick skadestånd som delvis drogs in? de fick upprättelse.
Citera
2024-12-14, 16:04
Medlem
Citat:
Nej, för ingen har någonsin ansett att icke-akademiker som exempelvis Quick, Kaj Linna eller Kevin-bröderna skulle få skadestånd. Deras öden har absolut inte resulterat i evighetslånga trådar.

Nu är väl de trådarna iofs rätt långa

Men när det gäller da Costa-fallet, finns det flera skäl till att denna tråd är extremt lång: fallets komplexitet (Rajs Olsson och andra har strulat till fallet något så grönjävligt), statens motvilja mot att dela ut skadestånd, den enorma mängd intressant material som polisen lämnade vind för våg osv.

Det finns ju hur mycket material som helst att gräva i och diskutera. Klart att tråden blir lång! Att Vinof & Co skulle grävas fram och analyseras på Flashback, var väl tvunget att hända, eftersom polisen inte kan sköta sitt jobb. Likadant med CB, Saba, den felaktiga tidslinjen osv.

Polisen har kastat flera ton intressant material rakt i famnen på oss....
Citera
2024-12-14, 16:15
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Nu är väl de trådarna iofs rätt långa

Men när det gäller da Costa-fallet, finns det flera skäl till att denna tråd är extremt lång: fallets komplexitet (Rajs Olsson och andra har strulat till fallet något så grönjävligt), statens motvilja mot att dela ut skadestånd, den enorma mängd intressant material som polisen lämnade vind för våg osv.

Det finns ju hur mycket material som helst att gräva i och diskutera. Klart att tråden blir lång! Att Vinof & Co skulle grävas fram och analyseras på Flashback, var väl tvunget att hända, eftersom polisen inte kan sköta sitt jobb. Likadant med CB, Saba, den felaktiga tidslinjen osv.

Polisen har kastat flera ton intressant material rakt i famnen på oss....
Jag var ironisk eftersom jag tyckte att påståendet
var för dumt.

Men jag instämmer i da Costa-fallets komplexitet och tycker att denna tråd egentligen består av två övergripande teman, med underkategorier: dels debatten om justitiemordet, dels den egentliga polisutredningen och alla outredda spår.
Citera
2024-12-14, 17:04
Medlem
amidens avatar
Citat:
Suck, där har vi ett hål i Christinas story igen.

Bilden som publicerades i pressen stämde dåligt med hur C såg ut på sommaren 1984.
På sommaren 1984 var hon extremt nedgången, rundare i ansiktet och hade blonda slingor i håret.
En av C:s bekanta kallade henne "blond" i ett förhör som hölls i aug 1984.

Vet du vem som har gett den beskrivningen?
Citera
2024-12-14, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amiden
Vet du vem som har gett den beskrivningen?

BO Möller och en debattör som kände C. Eftersom C var brunhårig, var blondering och/eller ljusa slingor en ganska rejäl justering av hennes utseende. Och bilden i pressen var lite missvisande.

Att C blev plufsig hade såklart med missbruket att göra.

I dokumentären framgår dessutom att C gillade att experimentera med håret. Frisyrerna kom och gick.

Hon kan ha haft tre olika frisyrer under 1984.

Vad vet vi?
Citera
2024-12-14, 17:34
Medlem
Citat:
Jag var ironisk eftersom jag tyckte att påståendet
var för dumt.

Men jag instämmer i da Costa-fallets komplexitet och tycker att denna tråd egentligen består av två övergripande teman, med underkategorier: dels debatten om justitiemordet, dels den egentliga polisutredningen och alla outredda spår.

Ja kanske är det dags att spjälka upp tråden?
Folk klagar på att den otymplig.

On topic är det klart intressant att Olsson och BO:s mamma kände varandra genom jobbet. Det visste jag inte.

Madeleine var socialt medveten sedan sextiotalet, så det är inte särskilt konstigt, och Olsson hade en mycket tyngre position än jag trodde.

Vet du om det stämmer att Marianne S bodde hos Olsson?
Citera
2024-12-14, 17:39
Medlem
Citat:
Vibeke har sagt att hennes och C:s vägar skildes vid årsskiftet 83/84. Därför är det högst märkligt att hon var ett centralt vittne 1999. Hon hade ju tappat ett helt halvår av C:s liv. Varför var det plötsligt intressant vad hon visste om ett par torrtorskar i Solna?
Utredning nr 2 är så himla märklig, och jag hoppas någon orkar skriva en bok om den ....
Detta har diskuterats i tråden tidigare, men utredning nr 2 är på sätt och vis konstigare än utredning nr 1. För man väntar sig ju att polisen ska lära sig något på 15 år. Men man lärde sig ingenting.
Likheterna mellan de båda utredningarna är verkligen förbluffande.
Och jag tycker att GW Persson kommer extremt billigt undan.
Han får aldrig kritiska frågor om skräputredningen som han var inblandad i 1999.
Han sitter och flinar åt utredning nr 1 men han presterade ju typ lika dåligt själv.
Han har verkligen ingen förmåga att skämmas.

Gissar på att hon aldrig ens blev förhörd. Suck, man slutar aldrig att förvånas…
Jag kan inte förstå varför man zoomade in på ”Solnamannen”. Bodde ens C hemma hos honom under någon period strax innan hennes försvinnande? Jag har inte fått den bilden. Att han hade några av hennes tillhörigheter kan väl tyda på att de hade umgåtts flera månader innan hennes försvinnande och att J aldrig fick möjlighet att lämna tillbaka dessa.
Citera
2024-12-14, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Gissar på att hon aldrig ens blev förhörd. Suck, man slutar aldrig att förvånas…
Jag kan inte förstå varför man zoomade in på ”Solnamannen”. Bodde ens C hemma hos honom under någon period strax innan hennes försvinnande? Jag har inte fått den bilden. Att han hade några av hennes tillhörigheter kan väl tyda på att de hade umgåtts flera månader innan hennes försvinnande och att J aldrig fick möjlighet att lämna tillbaka dessa.

Att C:s prylar fanns hos Solnamannen säger ingenting.
Hon hade prylar utspridda överallt.

Solnamannen hade visst ett av hennes örhängen.

I Åbergs förhör finns fö en detalj, som är värd att notera.
Åberg la märke till att C bara hade ett örhänge.
Inte konstigt, med tanke på hennes livsstil.

Förhöret finns i dropboxen.

Det var i juni tror jag, minst tio dagar innan hon dog.
Mot bakgrund av denna iakttagelse, kan man bedöma hur intressant det är att C:s örhänge fanns hos Solnamannen.

Inte intressant alls.

Hon tappade nog örhängen hela tiden.
Citera
2024-12-14, 17:46
Medlem
Citat:
BO Möller och en debattör som kände C. Eftersom C var brunhårig, var blondering och/eller ljusa slingor en ganska rejäl justering av hennes utseende. Och bilden i pressen var lite missvisande.

Att C blev plufsig hade såklart med missbruket att göra.

I dokumentären framgår dessutom att C gillade att experimentera med håret. Frisyrerna kom och gick.

Hon kan ha haft tre olika frisyrer under 1984.

Vad vet vi?

Intressant kuriosa om Möller är att han jobbade på ett café i Enskede Gård som med stor sannolikhet är det café som låg på hörnan Enskedevägen/Sockenvägen mitt emot det som idag är en Coopbutik. Vägg i vägg med denna Coopbutik (som förr var Konsum) låg det socialkontor som C brukade besöka för att få ut bidrag etc. Nu har jag ingen koll på under vilken tidsperiod som Möller jobbade på caféet men från detta har man full uppsikt mot socialkontoret i fråga.

Tillhörande nördfakta är att om man fortsätter Enskedevägen med socialkontoret på vänster sida upp för backen så kommer man till Oppundavägen där Vinof disponerade en lägenhet under en tid.
Citera
2024-12-14, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Intressant kuriosa om Möller är att han jobbade på ett café i Enskede Gård som med stor sannolikhet är det café som låg på hörnan Enskedevägen/Sockenvägen mitt emot det som idag är en Coopbutik. Vägg i vägg med denna Coopbutik (som förr var Konsum) låg det socialkontor som C brukade besöka för att få ut bidrag etc. Nu har jag ingen koll på under vilken tidsperiod som Möller jobbade på caféet men från detta har man full uppsikt mot socialkontoret i fråga.

Tillhörande nördfakta är att om man fortsätter Enskedevägen med socialkontoret på vänster sida upp för backen så kommer man till Oppundavägen där Vinof disponerade en lägenhet under en tid.

Oj! Det var intressanta iakttagelser.

Möller jobbade väl på cafeet på våren 84.
Citera
2024-12-14, 17:58
Medlem
Citat:
Oj! Det var intressanta iakttagelser.

Möller jobbade väl på cafeet på våren 84.

På våren 84 tror jag bestämt att C besökte socialkontoret i korsningen Enskedevägen/Sockenvägen (Enskede IP bakom). Då hade Möller alla möjligheter att hålla koll på henne.
Citera
2024-12-14, 18:10
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Varken boken eller förlagstexterna om boken har reviderats på 34 år.
Att boken i själva verket var ett centralt kugghjul i maskineriet bakom justitiemordet, framkommer såklart inte på sajter som säljer boken.
Man får väl hoppas att boken får mer rättvisa säljtexter framöver.

Sven Å. Christiansons bok "I huvudet på en seriemördare" plockades efter många om och men bort från kurslitteraturen på SU.

Citat:
Norstedts förlag tog aldrig beslutet att dra in utgivningen av Sven Å Christiansons bok I huvudet på en seriemördare. Däremot har författaren själv i dag den 27 november beslutat att återta rättigheterna till såväl ljudboken som boken.

Förra veckan kom uppgifter att institutionsstyrelsen för psykologiska institutionen vid Stockholms universitet beslutat att dra in Sven Å Christiansons bok I huvudet på en seriemördare som kurslitteratur.

https://psykologtidningen.se/2013/11/27/sven-a-christianson-tar-over-rattigheterna-till-sin-bok/

Man får hoppas att det kommer någon liknande revidering så småningom om Hanna Olssons bok. Jag undrar dock om boken fortfarande trycks. Det verkar inte som det, jag kan inte hitta den online som nyutgåva, den verkar bara finnas second hand. Deras senaste utgåva är från 2005. Bokus har dock en kompletterande beskrivning som sätter den lite mer i historisk kontext.

https://www.bokus.com/bok/9789185011131/catrine-och-rattvisan/

Jag har tidigare skrivit kort om boken här i tråden, men när jag läste den är det så otroligt tydligt hur färgad Hanna Olsson är av dåtidens moralpanik, inte minst om videovåld. Ett av Olssons argument för Härms skuld är att han gillade att hyra skräckfilmer och betygsätta dem i en anteckningsbok efter hur läskiga de var. Vilken frisk människa skulle tycka att det var ett starkt argument för att någon är en styckmördare? Det var samma sak med Allgéns fru som blev upprörd över att hennes man gillade Indiana Jones och de fördömdas tempel och såg det som ett tecken på att hennes man skulle kunna vara medlem i en satanisk kult.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in