Citat:
Ursprungligen postat av
knowledgehunger
Gravitationsproblemet har gjort att jag redan från början tappade intresset för att läsa hela boken. Likaså deras idiotiska påståenden om att raketer inte kan framdrivas i vakuum eller att satelliter inte kretsar i omloppsbanor runt jorden. De har en agenda för att ogiltigförklara data från rymdteleskop m.m.
Men, på tal om gravitationen, med tanke på att de endast använder cirkulära banor med konstanta hadtigheter i sin modell medan resten av forskarvörlden är övertygade om att planetbanorna är elliptiska med varierande hastigheter, då kan inte himlakropparna befinna sig på samma plats vid varje givet ögonblick. Jag kan i alla fall inte få ihop den delen av en jämförelse mellan modellerna. Hur man visar det kanske någon som kan både Tychosium och exempelvis Stellarium försöka sig på. Jag kan inte det och har heller inte tid att sätta mig in i det.
Ja, dom litar inte på NASA eller liknande organisationer... Men ärligt talat, vem gör det idag? Inte många. Get used to it. Redan 2018 förutspådde jag i ett svar till Snakeplisken att "konspirationsteoretiker eller foliehatt" skulle bli ett eftersträvansvärt epitet, och med varje dag som går verkar det bli mer och mer så.. på gott och ont.
Svar på det relevanta:
Det galna med Tycho-modellen är att den faktiskt fungerar. Jag förstår att det kan vara svårt att ta in, men kom ihåg att det nuvarande systemet har sitt ursprung i Tycho-modellen.
Anledningen till att det fungerar är att solens rörelse runt jorden, kombinerat med att de andra planeterna kretsar kring solen, skapar samma observerbara retrograda rörelse. I den nuvarande heliocentriska modellen förklaras detta fenomen med att vi befinner oss på en innerbana och "kör om" de yttre planeterna. Effekten är densamma i båda modellerna, även om förklaringarna skiljer sig.
Om du förstår vad jag menar, det är svårt att förklara i ord.
Angående boken:
Starta autoreader medan du gör något annat. Det är så jag tar mig igenom material av den här typen. Autoreader, föreläsningar eller intervjuer i ljudformat gör det mycket lättare (det går att lyssna på youtube utan att sitta klistrad framför skärmen). Annars skulle jag knappt orka läsa fem minuter åt gången.
Bara ett tips, så gör jag hela dagarna med allt jag är intresserad av.