Citat:
Ursprungligen postat av
The-Servant
Ja, det verkar som att gravitation är den stora stötestenen just nu. Problemet med gravitation är dock att det är en komplex och svårbegriplig punkt, vilket man enkelt kan se om man studerar plattjordare som avfärdar gravitation till förmån för densitet och andra alternativa förklaringar. Därför, även om gravitation är en intressant punkt, kommer den inte vara lika effektiv som jag skulle önska. Jag letar efter något mer konkret och lättförståeligt som kan fungera som ett tydligt och avgörande argument.
Ja visst kan jag (och har) lyssnat på Phd-mannen , men nu riktar jag min fråga till er här i forumet.
Gravitation är väl en av de allra mest grundläggande och lättbegripliga naturlagar som finns? Det räcker ju dessutom med Newton för att förklara solsystemet, Einstein behöver man bara ta till när det blir lite större grejer. Så om du inte ens kan acceptera gravitation som en förklaringsmodell tror jag inte det går att komma längre.
Om du specifikt vill ha den observation som bevisade hur solsystemet ser ut så är väl Wikipedia en bra början (som givetvis skall verifieras mot andra källor):
” Till att börja med lyckades Friedrich Bessel år 1838 att mäta en stjärnparallax, en skenbar förändring i positionen för en stjärna på grund av jordens färd runt solen. Detta var inte bara den första direkta, experimentella beviset för den heliocentriska världsbilden utan den avslöjade även, för första gången, det oerhörda avståndet mellan vårt solsystem och stjärnorna.”
https://sv.wikipedia.org/wiki/Solsystemets_uppt%C3%A4ckt_och_utforskning#:~:text =Den%2520f%C3%B6rsta%2520utforskningen%2520av%2520 solsystemet,de%2520enskilda%2520kropparna%2520i%25 20solsystemet.
Det var väl inte så svårt?