2018-03-12, 11:38
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicureNo2
Undersökningen visar faktiskt ingen direkt link mellan fluorid i vattnet och ADHD, utan bara att fler fall av ADHD har rapporterats i stater som har hög fluorhalt i vattnet, och att det är värt att forska vidare i. Den säger inget om t.ex. att dessa stater, som har låg fattigdom, kanske har fler föräldrar som har råd att låta sina barn gå till en psykolog. ADHD är en kontroversiell modediagnos som man debatterar om den ö.h.t. finns eller inte: https://en.wikipedia.org/wiki/Social_construct_theory_of_ADHD

Men nog borde de sluta tillsätta fluor i vattnet. Man dricker ju minst en liter om dagen och bara minimala mängder av fluoret hamnar på tänderna. För tänderna skall man köpa tandprodukter, frivilligt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cross-cultural_psychiatry

En stor del av psykiatrin är en salig blandning av pseudovetenskap, korruption samt, precis som du säger, lösa definitioner och inramningar om vad som är kulturellt acceptabelt i diverse samhällen.

WHO har länge funderat varför schizofrena lever längre och kräver ej samma expansiva föreskrifter av antipsykotiska preparat så fort det är i länder utanför västvärlden.
Citera
2024-06-25, 08:42
Medlem
Jag vet att detta är en gammal tråd, men eftersom folk fortfarande använder flour i tandkräm så slänger jag bara in detta lite snabbt

NaF - https://tinyurl.se/9LA

Och ja, det är Natriumflourid som används i tandkräm.
Saker att titta efter:

1. Piktogram
2. Klassificering av ämne
3. Titta på "Avsnitt 11 - Toxologisk information."
4. Titta på "Avsnitt 13 - Avfallshantering"
5. Titta på "Avsnitt 15.1 - Farliga ämnen med begränsningar"

Frågor att ställa sig:
1. Om det enligt säkerhetsdatabladet är en giftig produkt, varför finns det då i vår tandkräm? Finns det en agenda?
2. I avsnitt 11 - Toxologisk information visas exempel på att en råtta dött av exponering, men det är ok i människa?
Min tanke är att INGET som är giftigt eller tar död på något levande, ska in i min kropp. Men det är ju bara jag..
3. Varför hade de ett avsnitt som tidigare berättade att natriumflourid är hormonstörande, men nyligen ändrat detta till "icke hormonstörande"? Finns någon studie? Finns någon agenda?

Citat: "Förgiftande effekter på centrala nervsystemet som orsakar kramper" - Källa: Säkerhetsdatablad - Natriumflourid
Citera
2024-06-25, 16:11
Medlem
magnificos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fläskbak
Jag undrar om någon av er har slutat använda tandkräm med flour. Hur länge sedan slutade ni? Har ni upplevt några hälsoförbättringar eller mentala skillnader jämfört med när ni använde det?

Du skall ju inte svälja det? Jag sköljer munnen grundligt med vatten efter borstat med flour så får ut alla rester ur munnen.

Svårt tro att flour absorberas via huden eller att man andas in det när sitter i tandkräm.
Citera
2024-07-01, 20:33
Moderator
Lapapps avatar
Stavfel i rubrik korrigerad: från Slutat använda tandkräm med flour? till Slutat använda tandkräm med fluor?

/Mod
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in