2024-12-13, 00:39
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Inte jättesvårt. Du vill åt mer umami smak. Addera fisksås för sälta och ostronsås för djupare smak och lite sötma. Extra spiskummin för att styra resultatet.
Citera
2024-12-13, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burninator
Minns i mina yngre dagar att tacos kunde vara en ganska angenäm maträtt. Har nu på senare tid testat steka på köttfärs ihop med lite olika varianter av färdiga kryddmixer. ICA, Coop, Old El Paso, Santa Maria, Garant, Banderos och säkert flera. Allt smakar dock mer eller mindre äckligt, eller i bästa fall ätbart men inte mer än så. Kanske smaklökarna har förändras, eller så är det sämre grejer idag. Finns inget djup eller mustighet i smaken, det är ganska torrt trots att man späder med vatten som det brukar stå på kryddmixerna. Man kan såklart göra något lite festligare, någon långkokt chili på högrev, eller carne asada att ersätta tacofärsen med, men finns det något bra sätt att få till en god taco på vanlig köttfärs? Hjälper det att skippa de färdiga kryddmixerna och krydda på med egna kryddor? Hur gör man så det inte blir så torrt, men heller inte som rinnig köttfärssås? Har ni några bra recept/tips på tacos baserat på köttfärs? Helst någon snabbvariant som inte behöver puttra i fyra timmar, men som ändå är något helt annat än de färdiga tacokryddmixerna?
Vad är skillnaden mot förr menar du? Det är ju samma kryddblandningar som kom på 80-talet som säljs nu fast nu med fler varianter men originalet är ju precis det samma. Nu finns det ju dessutom en massa extra tillsatser att ha till som inte fanns då.
Citera
2024-12-13, 00:53
Medlem
Tror att det är dina smaklökar som har utvecklats. Djupet kommer inte från kryddblandningen men jag brukar dubbla om jag använder paket. Det jag gör är att steka köttet riktigt hårt på hög värme tills att det är brynt som en bättre burgare. Du kan använda en fond för att förstärka smaken. Jag brukar använda krossade tomater eller taco-sås och lika mycket vatten. Sätter in stekpannan i ugnen på kanske 100grader så får den gå tills att konsistensen är rätt.

Enligt mitt tycke så finns det inget godare än Jonas Crambys Carnitas

https://www.cafe.se/den-ultimata-mexmiddagen/
Citera
2024-12-13, 00:56
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Vad är skillnaden mot förr menar du? Det är ju samma kryddblandningar som kom på 80-talet som säljs nu fast nu med fler varianter men originalet är ju precis det samma. Nu finns det ju dessutom en massa extra tillsatser att ha till som inte fanns då.

Nej. Numera är det mindre tillsatser.
Citera
2024-12-13, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nej. Numera är det mindre tillsatser.
Kanske det, men det smakar ju precis likadant nu som det gjorde på 80-talet...
Citera
2024-12-13, 01:56
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Enligt TS så gör det inte det.
Citera
2024-12-13, 03:28
Medlem
Citat:
Minns i mina yngre dagar att tacos kunde vara en ganska angenäm maträtt. Har nu på senare tid testat steka på köttfärs ihop med lite olika varianter av färdiga kryddmixer. ICA, Coop, Old El Paso, Santa Maria, Garant, Banderos och säkert flera. Allt smakar dock mer eller mindre äckligt, eller i bästa fall ätbart men inte mer än så. Kanske smaklökarna har förändras, eller så är det sämre grejer idag. Finns inget djup eller mustighet i smaken, det är ganska torrt trots att man späder med vatten som det brukar stå på kryddmixerna. Man kan såklart göra något lite festligare, någon långkokt chili på högrev, eller carne asada att ersätta tacofärsen med, men finns det något bra sätt att få till en god taco på vanlig köttfärs? Hjälper det att skippa de färdiga kryddmixerna och krydda på med egna kryddor? Hur gör man så det inte blir så torrt, men heller inte som rinnig köttfärssås? Har ni några bra recept/tips på tacos baserat på köttfärs? Helst någon snabbvariant som inte behöver puttra i fyra timmar, men som ändå är något helt annat än de färdiga tacokryddmixerna?
90% av tacokrydda består av spiskummin så du kan lika gärna använda det istället, jag brukar göra en vanlig köttfärssås med tomatsås och grädde. Men jag kokar ner den riktigt mycket så det inte blir så mycket sås men då blir det inte torrt heller.
Citera
2024-12-13, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Enligt TS så gör det inte det.
Men för oss som var med då så vet vi att det smakade likadant.... Hur TS upplevde det kan jag inte svara på.
Citera
2024-12-13, 05:02
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Den smakar definitivt inte lika, bla så har man tagit bort MSG från dom flesta av blandningarna.
Citera
2024-12-13, 05:05
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Hur gör man så det inte blir så torrt, men heller inte som rinnig köttfärssås? Har ni några bra recept/tips på tacos baserat på köttfärs? Helst någon snabbvariant som inte behöver puttra i fyra timmar, men som ändå är något helt annat än de färdiga tacokryddmixerna?

Köp den fetaste färsen (20%), fräs den snabbt och hiva i kryddmixen och tillsätt bara lite vatten, precis så att kryddmixen blandar sig ordentligt, blir varken torrt eller blaskigt.
Citera
2024-12-13, 05:22
Medlem
Falukorvsrulladers avatar
Citat:
Smakar det mindre så får du krydda mer.
Är du en neger eller? När du tillsatt vattnet så ska du koka bort det, men inte så mycket så det blir torrt.
Be mamma förklara för dig.
Citera
2024-12-13, 06:17
Medlem
Sladdarens avatar
Om jag inte minns fel finns det en tråd nånstans om "tacos utan spiskummin" och "annan kryddning" samt "hemgjord tacokryddblandning" men hittar inte det just nu iaf

TS eftersöker djup av smakerna med en finmixad krämig och saftig tacofärs utan vätska

Då måste du puttra din tacofärs så pass länge att varje köttfärs- knutt (smula) av nöt eller blandfärs eller fläskfärs blir mör. Har du en crockpot (tryckkokare) går det väldigt snabbt
Sen så sköter det sig självt på spisen med lock på stekpannan

* Du börjar med att göra din egen tacomix utan salt
* Sen börjar ju du som vanligt att bryna din färs så den får sådär fin Maillard -effekt yta så som du vill ha den. Även lök och vitlök i så finhackat som möjligt. Gärna så finfördelad som möjligt
* Sen kör du i en umamibuljong som du kan mixa ut i lite hett vatten och sen hemmagjorda tacokryddorna plus en slät salsa en burk som du mixat med en handmixer och låta buljongen och kryddorna, såsen koka in ett tag
* Nu ska du puttra den med lock på lääänge så varje köttfärs "snodd" blir ganska mör
* Sen tar du av locket och puttrar färsen så all vätska / vatten avdunstar till ett maximum men rör om tof. Håll ett öga på den så den inte bränns vid i stekpannan, färsen ska bli mör så lägg i extra vatten ifall den inte uppnåt sin mörhet innan den blir torrkokt
* Nu har du en köttfärsmassa som är mör, och torr men saftig liksom eller hur man ska förklara det
* Komplettera med mer tacokryddor sista 10 minuterna av puttringstiden. Så krydda inte alla tacokryddor på en gång till mängden färs

Varför man väljer att krydda tex tacokrydda före och i mitten och och på slutet av tillagningstiden är att du få flera lager av aromer av samma kryddor som ändrar karaktär beroende på hur länge de tillagas. Du ska även salta före och efter och peppra före och efter (svartpeppar) gärna med kryddkvarn för både salt och peppar. Kvalitetssalt och kvalitetspeppar

Servera ochså med färsk kall tacosås / salsa samma som du hade i färsen men den blev ju inkokt och avdunstad vätska av i färsen

Lycka till ;-)

Umamibujong
https://www.meds.se/kung-markatta-umamibuljong-6-st?gad_source=1
Senast redigerad av Sladdaren 2024-12-13 kl. 06:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in