2024-12-13, 06:31
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burninator
Minns i mina yngre dagar att tacos kunde vara en ganska angenäm maträtt. Har nu på senare tid testat steka på köttfärs ihop med lite olika varianter av färdiga kryddmixer. ICA, Coop, Old El Paso, Santa Maria, Garant, Banderos och säkert flera. Allt smakar dock mer eller mindre äckligt, eller i bästa fall ätbart men inte mer än så. Kanske smaklökarna har förändras, eller så är det sämre grejer idag. Finns inget djup eller mustighet i smaken, det är ganska torrt trots att man späder med vatten som det brukar stå på kryddmixerna. Man kan såklart göra något lite festligare, någon långkokt chili på högrev, eller carne asada att ersätta tacofärsen med, men finns det något bra sätt att få till en god taco på vanlig köttfärs? Hjälper det att skippa de färdiga kryddmixerna och krydda på med egna kryddor? Hur gör man så det inte blir så torrt, men heller inte som rinnig köttfärssås? Har ni några bra recept/tips på tacos baserat på köttfärs? Helst någon snabbvariant som inte behöver puttra i fyra timmar, men som ändå är något helt annat än de färdiga tacokryddmixerna?
Kör med vegofärs istället, blir klart godare.
Dessutom är det ju bara bra att dra ner på köttätandet.
Citera
2024-12-13, 06:58
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Kör med vegofärs istället, blir klart godare.
Dessutom är det ju bara bra att dra ner på köttätandet.

Är det inte bättre då att blanda ut med linser typ 60% eller mer, bönpasta då
Vegofärs nja
Citera
2024-12-13, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Den smakar definitivt inte lika, bla så har man tagit bort MSG från dom flesta av blandningarna.
MSG kan man köpa i närmaste tjingtjong-butik.
Citera
2024-12-13, 07:24
Medlem
Vegeta, salt, five peppers, chili explosion, spiskummin, cayenne, paprikapulver och en färsk lime mot slutet = grym tacofärs
Citera
2024-12-13, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Det beror på att MSG inte längre får användas i kryddmixen. Du kan gott nöja dig med nuvarande påsmix, men jag tror du underskattar vikten av vatten. Ta hellre en matsked mer vatten. Det är torkade kryddor, och det är ju inte så att du får en utvecklad smak, bara genom att strö påsen över köttet. Det ska sjuda in, för att komma till sin rätt.
Har mycket svårt att tro på det där. Förutom att MSG är helt harmlöst har jag aldrig hört om något förbud, och det säljs överallt.
Citera
2024-12-13, 08:40
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Är det inte bättre då att blanda ut med linser typ 60% eller mer, bönpasta då
Vegofärs nja
Skyll dig själv då.
Citera
2024-12-13, 09:12
Medlem
Tack för alla fina tips, fanns en del som jag ska ta till mig och testa.

Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Du kan inte så mycket om mat va? Gör en egen rub. Du fick några tips uppöver .
Nej precis, så därför ställde jag frågan. Hur rubbar du köttfärsen sedan? Lägger du köttfärsen på en plåt och rubbar in det, eller masserar du in rubben i varje individuell "köttråd"? Recept på denna rub?
Citera
2024-12-13, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burninator
Minns i mina yngre dagar att tacos kunde vara en ganska angenäm maträtt. Har nu på senare tid testat steka på köttfärs ihop med lite olika varianter av färdiga kryddmixer. ICA, Coop, Old El Paso, Santa Maria, Garant, Banderos och säkert flera. Allt smakar dock mer eller mindre äckligt, eller i bästa fall ätbart men inte mer än så. Kanske smaklökarna har förändras, eller så är det sämre grejer idag. Finns inget djup eller mustighet i smaken, det är ganska torrt trots att man späder med vatten som det brukar stå på kryddmixerna. Man kan såklart göra något lite festligare, någon långkokt chili på högrev, eller carne asada att ersätta tacofärsen med, men finns det något bra sätt att få till en god taco på vanlig köttfärs? Hjälper det att skippa de färdiga kryddmixerna och krydda på med egna kryddor? Hur gör man så det inte blir så torrt, men heller inte som rinnig köttfärssås? Har ni några bra recept/tips på tacos baserat på köttfärs? Helst någon snabbvariant som inte behöver puttra i fyra timmar, men som ändå är något helt annat än de färdiga tacokryddmixerna?

Den största ”skillnaden” får du genom att byta ut köttfärs mot kyckling och tacokrydda mot Fajitakrydda, om du nu inte orkar blanda egna kryddor, vilket blir ännu bättre, och du har ju redan kryddorna i skåpet.
Citera
2024-12-13, 09:24
Medlem
Pungpuckels avatar
Aromat!
Det är dags att detta magiska pulver från svunnen tid återupptäcks.

Ja, den innehåller smakförstärkare, och det var därför Aromat blev ratad, "nervskador" ropade folk Åhnej.
Men effektivt är det, jag som själv jobbar i kök har smugit ner det i maten, och responsen har varit massivt positiv (eftersom folk glömt av smaken)

Men vad fan är lite mononatriumglutamat, om man jämför med dagens gift i det mesta?
Citera
2024-12-13, 09:32
Medlem
Kung-Kongs avatar
Ta tacokryddan med cayennpeppar i
Citera
2024-12-13, 09:50
Medlem
Som några redan kommenterat, MSG ger djup och bra smak. Jag blandar alltid mina egna kryddor till tacosen. Använder mig av följande:
Spiskummin
Malda korianderfrö
Vitlökspulver
Lökpulver
Rökt paprikapulver
Chilipulver
Oregano
MSG
Salt
Svartpeppar

Jag kör på känsla med måtten så kan inte säga exakt hur mycket av varje.

Vill jag ”lyxa” till tacosen som jag ofta vill så brukar jag ta 600 gram entrecote och finhacka till egen färs och sen slänga ner alla kryddor i köttet och sedan låta det marineras i 2-3 timmar. Steks sedan med talg och avslutas med en stor klick smör.

Nu blev jag hungrig.
Citera
2024-12-13, 10:25
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Det beror på att MSG inte längre får användas i kryddmixen. Du kan gott nöja dig med nuvarande påsmix, men jag tror du underskattar vikten av vatten. Ta hellre en matsked mer vatten. Det är torkade kryddor, och det är ju inte så att du får en utvecklad smak, bara genom att strö påsen över köttet. Det ska sjuda in, för att komma till sin rätt.

När slutade man med det, I tacokryddan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in